Favorieten: 1000xResist is precies waarom ik games speel
Achtergrond

Favorieten: 1000xResist is precies waarom ik games speel

Verzet je niet

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Erik met 1000xResist.

Waarom spelen we games? Voor de meeste mensen is het antwoord heel simpel en voor de hand liggend: om te ontspannen! Even lekker wegzakken in een digitale wereld, wat dingen aan gort knallen en de stress van het echte leven vergeten. Natuurlijk geldt dat ook voor mij. Ik hou ervan om mijn brein stop te zetten door mijn tanden in iets anders te zetten. Het maakt dan niet eens zoveel uit of dat nou een moeilijke soulslike is of een toegankelijk, verhalend avontuur, zolang ik maar even mijn gedachten kan verzetten.

Maar dat is lang niet de enige reden dat ik games speel. Mijn meest favoriete games schakelen mijn brein niet uit, maar zetten hem juist aan het denken. In de media die ik tot mij neem, word ik graag gevoed door nieuwe perspectieven op bekende onderwerpen, andere culturen of denkwijzen waar ik zelf niet vaak bij stil sta. Door even in de schoenen gezet te worden van iemand met heel andere ervaringen dan jij, ontwikkel je meer begrip en empathie.

Goed jaar

Wat dat betreft heb ik een uitstekend gamejaar achter de rug, waarin ik van een hoop verschillende perspectieven en achtergronden heb kunnen proeven. In Arco zag ik bijvoorbeeld hoe het voor de oorspronkelijke bewoners van Amerika was om plotseling lastig gevallen te worden door kolonisators met geweren, die hun natuurlijke omgeving vernielden en de stammen wel eventjes wat ‘beschaving’ bij zouden brengen. Dungeons of Hinterberg liet me dan weer nadenken over de gevolgen van wintersporttoerisme in idyllische bergdorpjes, en hoe we daar misschien wat beter mee om kunnen gaan.

Het meest onder de indruk was ik dit jaar echter van 1000xResist. Het is lang geleden dat ik een game heb gezien met zo’n bijzondere opzet en uitmuntend schrijfwerk. Het verhaal speelt zich lange tijd na een wereldwijde pandemie af, waarbij de mensheid zo goed als uitgeroeid is na een bezoek van de buitenaardse Occupants. Niet dat die per se kwaadaardig zijn, maar ze brachten wel een virus mee waar mensen tranende ogen van kregen. Dat klinkt onschuldig, maar ze bleven tranen tot al het vocht uit hun lichaam was geperst.

Iris was als enige immuun voor het virus en werd onsterfelijk, en ze bleef in haar eentje over op aarde. Door zichzelf te klonen, bouwde ze een hele beschaving op van Iris-kopieën. In de verre toekomst wordt Iris door haar klonen gezien als een heilig figuur, de Allmother, en is er een hele gemeenschap ontstaan van honderden Irissen die samen leven, werken en vriendschappen sluiten.

Watch on YouTube

Zoveel vragen

Alleen dit al is ongelooflijk bijzonder om tot je te nemen en over na te denken. Hoe anders kan een samenleving en cultuur zich ontwikkelen? Hoe richten mensen hun leven in om het toch betekenis te geven, ook al wonen ze met alleen maar andere klonen in een complex diep onder de grond, waar ze schuilen voor het einde van de wereld? Is dat überhaupt erg, als je niet beter weet? Wat voor religieuze gebruiken en rituelen zijn er ontstaan in deze beschaving, en hoe wordt er gekeken naar die Allmother die zich al lange tijd niet vertoond heeft?

Jij speelt als Watcher, die de opdracht krijgt om de herinneringen van Iris te bekijken en zich te verdiepen in het ontstaan van deze samenleving van klonen. Inderdaad, alle klonen in deze samenleving hebben geen ‘naam’, maar worden aangesproken op hun functie. Denk aan Watcher, Knower, of Bang Bang Fire (die doet pieuw pieuw). Hoe bouw je überhaupt een gevoel van zelf op, als je weet dat iedereen om je heen een kloon is? Juist dat maakt het knap dat al die personages net genoeg van elkaar verschillen om een eigen, geloofwaardige persoonlijkheid te hebben. Je bent immers niet alleen je DNA. Je ervaringen vormen jou net zo goed.

Wat Watcher in die herinneringen van Iris vindt, werpt constant een nieuw licht op de huidige klonensamenleving. Je ziet hoe Iris nog vrij rondliep op aarde, voordat iedereen ondergronds moest schuilen voor de pandemie. Ondertussen worden er een heleboel gevoelige onderwerpen aangesneden, die precies omvatten waarom ik zo van games houd.

Zo zien we hoe Iris opgroeide bij haar ouders, die tijdens de demonstraties van 2019 in Hongkong te maken kregen met politiegeweld en vervolgens naar Amerika vluchtten om hun dochter een betere toekomst te gunnen. Zo makkelijk is dat echter niet, en de game staat regelmatig stil bij het intergenerationeel trauma dat Iris van haar ouders heeft meegekregen.

Ook toont de game hoe moeilijk het is om in een bepaalde cultuur op te groeien als je zelf een andere achtergrond hebt. Iris wordt regelmatig met scheve ogen aangekeken, vooral na de uitbraak van het dodelijke virus. Het doet denken aan de manier waarop Aziatische mensen werden vermeden of nageroepen tijdens de coronapandemie, puur omdat dat virus in China zou zijn ontstaan. Iris reageert die frustraties zelf dan weer af op haar Chinese vriendin Jiao.

Hoe meer Watcher ontdekt, hoe meer ze erachter komt dat hun Allmother – Iris dus – niet zo perfect was als de mythes in hun gekloonde samenleving doen geloven. Na honderden jaren is ze uitgegroeid tot een religieus symbool van onfeilbaarheid, maar uiteindelijk was ze ook maar gewoon een mens. Een puberende tiener zelfs. Wat doe je als het fundament van je beschaving verrot blijkt te zijn, en het een onmogelijke opgave wordt om al je medemensen daarvan te overtuigen?

Filosofische vragen, verrassende perspectieven, een spiegel voor onze wereld en meer begrip voor mensen met andere achtergronden: ik kan niet echt zeggen dat ik lekker mijn brein kon uitschakelen bij 1000xResist. Toch is dit precies waarom ik games speel. Ik hou ervan om meegesleept te worden naar een andere wereld, mijn hersenen overhoop te gooien en daarna nog dagen door te mijmeren over de vragen die een game mij heeft gesteld.

Of, in het geval van 1000xResist, wel wat langer dan een paar dagen: ik ben er nog steeds mee bezig. Na het schrijven van dit stuk krijg ik zowaar zin om hem nog een keer te spelen en het verhaal nog dieper te doorgronden. Gelukkig is het kerstvakantie.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!