Favorieten: 1000xResist is precies waarom ik games speel
Achtergrond

Favorieten: 1000xResist is precies waarom ik games speel

Verzet je niet

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Erik met 1000xResist.

Waarom spelen we games? Voor de meeste mensen is het antwoord heel simpel en voor de hand liggend: om te ontspannen! Even lekker wegzakken in een digitale wereld, wat dingen aan gort knallen en de stress van het echte leven vergeten. Natuurlijk geldt dat ook voor mij. Ik hou ervan om mijn brein stop te zetten door mijn tanden in iets anders te zetten. Het maakt dan niet eens zoveel uit of dat nou een moeilijke soulslike is of een toegankelijk, verhalend avontuur, zolang ik maar even mijn gedachten kan verzetten.

Maar dat is lang niet de enige reden dat ik games speel. Mijn meest favoriete games schakelen mijn brein niet uit, maar zetten hem juist aan het denken. In de media die ik tot mij neem, word ik graag gevoed door nieuwe perspectieven op bekende onderwerpen, andere culturen of denkwijzen waar ik zelf niet vaak bij stil sta. Door even in de schoenen gezet te worden van iemand met heel andere ervaringen dan jij, ontwikkel je meer begrip en empathie.

Goed jaar

Wat dat betreft heb ik een uitstekend gamejaar achter de rug, waarin ik van een hoop verschillende perspectieven en achtergronden heb kunnen proeven. In Arco zag ik bijvoorbeeld hoe het voor de oorspronkelijke bewoners van Amerika was om plotseling lastig gevallen te worden door kolonisators met geweren, die hun natuurlijke omgeving vernielden en de stammen wel eventjes wat ‘beschaving’ bij zouden brengen. Dungeons of Hinterberg liet me dan weer nadenken over de gevolgen van wintersporttoerisme in idyllische bergdorpjes, en hoe we daar misschien wat beter mee om kunnen gaan.

Het meest onder de indruk was ik dit jaar echter van 1000xResist. Het is lang geleden dat ik een game heb gezien met zo’n bijzondere opzet en uitmuntend schrijfwerk. Het verhaal speelt zich lange tijd na een wereldwijde pandemie af, waarbij de mensheid zo goed als uitgeroeid is na een bezoek van de buitenaardse Occupants. Niet dat die per se kwaadaardig zijn, maar ze brachten wel een virus mee waar mensen tranende ogen van kregen. Dat klinkt onschuldig, maar ze bleven tranen tot al het vocht uit hun lichaam was geperst.

Iris was als enige immuun voor het virus en werd onsterfelijk, en ze bleef in haar eentje over op aarde. Door zichzelf te klonen, bouwde ze een hele beschaving op van Iris-kopieën. In de verre toekomst wordt Iris door haar klonen gezien als een heilig figuur, de Allmother, en is er een hele gemeenschap ontstaan van honderden Irissen die samen leven, werken en vriendschappen sluiten.

Watch on YouTube

Zoveel vragen

Alleen dit al is ongelooflijk bijzonder om tot je te nemen en over na te denken. Hoe anders kan een samenleving en cultuur zich ontwikkelen? Hoe richten mensen hun leven in om het toch betekenis te geven, ook al wonen ze met alleen maar andere klonen in een complex diep onder de grond, waar ze schuilen voor het einde van de wereld? Is dat überhaupt erg, als je niet beter weet? Wat voor religieuze gebruiken en rituelen zijn er ontstaan in deze beschaving, en hoe wordt er gekeken naar die Allmother die zich al lange tijd niet vertoond heeft?

Jij speelt als Watcher, die de opdracht krijgt om de herinneringen van Iris te bekijken en zich te verdiepen in het ontstaan van deze samenleving van klonen. Inderdaad, alle klonen in deze samenleving hebben geen ‘naam’, maar worden aangesproken op hun functie. Denk aan Watcher, Knower, of Bang Bang Fire (die doet pieuw pieuw). Hoe bouw je überhaupt een gevoel van zelf op, als je weet dat iedereen om je heen een kloon is? Juist dat maakt het knap dat al die personages net genoeg van elkaar verschillen om een eigen, geloofwaardige persoonlijkheid te hebben. Je bent immers niet alleen je DNA. Je ervaringen vormen jou net zo goed.

Wat Watcher in die herinneringen van Iris vindt, werpt constant een nieuw licht op de huidige klonensamenleving. Je ziet hoe Iris nog vrij rondliep op aarde, voordat iedereen ondergronds moest schuilen voor de pandemie. Ondertussen worden er een heleboel gevoelige onderwerpen aangesneden, die precies omvatten waarom ik zo van games houd.

Zo zien we hoe Iris opgroeide bij haar ouders, die tijdens de demonstraties van 2019 in Hongkong te maken kregen met politiegeweld en vervolgens naar Amerika vluchtten om hun dochter een betere toekomst te gunnen. Zo makkelijk is dat echter niet, en de game staat regelmatig stil bij het intergenerationeel trauma dat Iris van haar ouders heeft meegekregen.

Ook toont de game hoe moeilijk het is om in een bepaalde cultuur op te groeien als je zelf een andere achtergrond hebt. Iris wordt regelmatig met scheve ogen aangekeken, vooral na de uitbraak van het dodelijke virus. Het doet denken aan de manier waarop Aziatische mensen werden vermeden of nageroepen tijdens de coronapandemie, puur omdat dat virus in China zou zijn ontstaan. Iris reageert die frustraties zelf dan weer af op haar Chinese vriendin Jiao.

Hoe meer Watcher ontdekt, hoe meer ze erachter komt dat hun Allmother – Iris dus – niet zo perfect was als de mythes in hun gekloonde samenleving doen geloven. Na honderden jaren is ze uitgegroeid tot een religieus symbool van onfeilbaarheid, maar uiteindelijk was ze ook maar gewoon een mens. Een puberende tiener zelfs. Wat doe je als het fundament van je beschaving verrot blijkt te zijn, en het een onmogelijke opgave wordt om al je medemensen daarvan te overtuigen?

Filosofische vragen, verrassende perspectieven, een spiegel voor onze wereld en meer begrip voor mensen met andere achtergronden: ik kan niet echt zeggen dat ik lekker mijn brein kon uitschakelen bij 1000xResist. Toch is dit precies waarom ik games speel. Ik hou ervan om meegesleept te worden naar een andere wereld, mijn hersenen overhoop te gooien en daarna nog dagen door te mijmeren over de vragen die een game mij heeft gesteld.

Of, in het geval van 1000xResist, wel wat langer dan een paar dagen: ik ben er nog steeds mee bezig. Na het schrijven van dit stuk krijg ik zowaar zin om hem nog een keer te spelen en het verhaal nog dieper te doorgronden. Gelukkig is het kerstvakantie.

Lees hier alle Favorieten van de Redactie op een rij

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ontslagen bij Frostpunk-ontwikkelaar, 'Project 8' geannuleerd
Nieuws

Ontslagen bij Frostpunk-ontwikkelaar, 'Project 8' geannuleerd

Wel werkt het bedrijf nog aan andere games, waaronder The Alters

11 Bit Studios, de ontwikkelaar van onder andere de Frostpunk-games, heeft een onbekend aantal werknemers ontslagen.

Dit naar aanleiding van de annulering van een consolegame die de codenaam 'Project 8' droeg. Het spel was sinds 2018 in ontwikkeling en in september dit jaar werkten er minstens 37 mensen aan. In de tussentijd is er meer dan 11 miljoen euro aan de ontwikkeling van het spel besteed.

Volgens 11 Bit liep de ontwikkelaar tegen "onopgeloste problemen en uitdagingen" aan die voor nog langere ontwikkeltijden en bijbehorende budgetverhogingen hadden gezorgd. Gecombineerd met een daling in verkoopverwachtingen is besloten het spel te annuleren.

Veel details over Project 8 zijn er niet, maar volgens directeur Przemysław Marszał moest het hun "eerste game die specifiek voor consolegamers bedoeld was worden". Het project was volgens hem "gedurfd en spannend". Het concept van de game ontstond "tijdens een compleet andere marktsituatie, toen verhaalgedreven games nog meer in trek waren".

Volgens de directeur is "meer dan de helft" van het ontwikkelteam achter Project 8 op andere interne projecten gezet. De mensen die zijn ontslagen ontvangen naast ontslagvergoeding ook "psychologische begeleiding en hulp bij het zoeken naar nieuw werk". De studio heeft nog meerdere andere projecten in ontwikkeling, waaronder het in 2025 te verschijnen The Alters. Eerder dit jaar kwam Frostpunk 2 uit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gratis proefversie van Diablo 4 beschikbaar op pc en consoles
Nieuws

Gratis proefversie van Diablo 4 beschikbaar op pc en consoles

Ook de nieuwe Spiritborn-klasse kan uitgeprobeerd worden

Geïnteresseerden kunnen sinds gisteren een gratis proefversie van Diablo 4 spelen op Battle.net, PlayStation en Xbox.

De gratis testversie laat spelers tot 3 januari de game uitproberen. Daarbij kan ook de nieuwe Spiritborn-klasse - afkomstig uit de Vessel of Hatred - onder handen genomen worden. Mensen die de game vervolgens willen kopen, kunnen dat met een korting van 40 procent op Xbox en PlayStation en een korting van 25 procent op Battle.net en Steam doen.

Diablo 4 is beschikbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Steam en Battle.net. Ook is de game speelbaar via Xbox Game Pass. Erik Nusselder beloonde de game met een 9: "Diablo 4 verbetert op veel vlakken, maakt jouw keuzes weer belangrijk en geeft je personages die je helemaal eigen kunt maken. Dit is een uitstekende basis waar Diablo-fans weer jaren zoet mee zijn."

Sinds 8 oktober is daarnaast de Vessel of Hatred-uitbreiding beschikbaar. Daarin bezoeken spelers een nieuwe regio genaamd Nahantu – een jungle vol met geheimen, nieuwe kerkers, Strongholds en monsters. Vessel of Hatred speelt zich meteen na Diablo 4 af en zet dat verhaal dus voort.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!