Zo kan Square Enix de E3-primetime waarmaken
Achtergrond

Zo kan Square Enix de E3-primetime waarmaken

Het is een heerlijk sluwe zet van Square Enix: de Japanse uitgever heeft de oude plek van Sony overgenomen voor hun E3-persconferentie. De grote vraag is natuurlijk: kunnen ze de hype die ze zo opwekken ook waarmaken?

Square Enix heeft de primetime te pakken: de maandagavond (bij ons dinsdagnacht) voordat de deuren van E3 opengaan, pal in de avond (6 uur in Amerika, 3 uur ’s nachts bij ons). Het is het tijdslot waar Sony de afgelopen jaren hun allergrootste onthullingen lieten zien, met spectaculaire exclusieve games voor hun snel verkopende console. Ik wil maar zeggen: het wordt nog moeilijk om in die voetsporen te treden.

Het plekje is vrijgekomen omdat Sony heeft besloten E3 dit jaar over te slaan. Ze willen de volgende generatie duidelijk nog niet volledig onthullen, en de games die we op de PlayStation 4 nog kunnen verwachten, kennen we inmiddels al. Sony houdt zich liever stil dan dat ze nóg een keer Ghosts of Tsushima, Death Stranding en The Last of Us 2 tonen.

©GMRimport

Babylon's Fall

Schijnwerpers

Square Enix zag een buitenkansje en deed wat geen enkele andere uitgever kennelijk aandurfde. Het bedrijf besloot om de vrijgekomen plek te claimen en heeft zo alle schijnwerpers op zich gericht. Het is immers nogal een statement dat ze hiermee maken. Kennelijk zit de uitgever vol vertrouwen en denken ze genoeg knallers te hebben om die hype waar te maken. Dat is althans het signaal dat ze mij geven door op primetime te gaan zitten. Je laat immers ook geen TellSell-reclames op tv zien om 8 uur ’s avonds.

Het is opvallend, want vorig jaar was de persconferentie – of liever gezegd, de aaneenschakeling van trailers – van Square Enix nou niet bepaald bijzonder te noemen. We kregen vooral wat langere presentaties van games die al waren aangekondigd, zoals Shadow of the Tomb Raider en Just Cause 4. De verrassingen kwamen vooral uit kleinere dingetjes, zoals een crossover voor Monster Hunter of een gratis aflevering van Life is Strange. Nee, de onthulling van The Quiet Man tel ik niet mee, want die game was verschrikkelijk.

Er werd wel een andere game aangekondigd die sinds de E3 in nevelen is gehuld, en waarvan ik verwacht dat we er nu eindelijk meer informatie over krijgen: Babylon’s Fall. Het nieuwe spel van PlatinumGames zou in 2019 uit moeten komen, maar we weten nog niet eens in welk genre de game valt. De trailer hint in ieder geval naar een fantasygame. Een volledige onthulling tijdens E3 zou in ieder geval logisch zijn.

©GMRimport

Final Fantasy 7-remake

Mijn geduld is op

Maar zo’n onbekend spel is natuurlijk niet genoeg om de primetimepositie vol te krijgen. Daarom denk ik dat het eindelijk tijd is om de vraagtekens rond twee van de grootste mysteries van Square Enix te beantwoorden, games die al eerder zijn aangekondigd maar vervolgens in stilte verdwenen. Het bedrijf is inmiddels berucht om het vroeg aankondigen van nieuwe games, veel te vroeg zelfs, als je het mij vraagt. Zo zitten fans al jaren te wachten op titels die al lang en breed zijn aangekondigd, maar vervolgens niet uitkomen. Denk bijvoorbeeld aan Kingdom Hearts 3 of Final Fantasy 15, die ons geduld nogal op de proef stelden.

De eerste klapper waarmee Square Enix gamers op de stoelen kan krijgen, is natuurlijk de remake van Final Fantasy 7. De nieuwe interpretatie van een van de meest iconische games uit de geschiedenis werd tijdens de E3 van 2015 (vier jaar geleden!) aangekondigd tijdens de persconferentie van Sony. Inderdaad, op het tijdstip dat Square Enix nu zelf heeft geclaimd. In de lange jaren daarna zijn we maar weinig wijzer geworden over de remake. De game zou mogelijk in meerdere episodes uitkomen, en onderweg zou het ontwikkelteam al helemaal veranderd zijn en wordt de game niet meer extern, maar puur intern gemaakt. ‘Play it first on PlayStation 4’, garandeerde Sony ons, maar na zo lang wachten vraag ik me af of dat niet PlayStation 5 gaat worden…

De andere game waar we al lang op wachten, is het mysterieuze Avengers-project. Begin 2017 kondigde de uitgever aan dat ze een deal hadden gesloten met Marvel om meerdere spellen over hun superhelden te mogen maken. Het eerste project is The Avengers, die gelijk werd geteased met een korte trailer. De game wordt ontwikkeld door Crystal Dynamics, die eerder verantwoordelijk was voor de eerste twee delen van de Tomb Raider-reboot. Ook krijgen ze hulp van Eidos Montreal, bekend van Deus Ex. Uit de korte teaser wordt duidelijk dat we met meerdere superhelden aan de slag mogen, maar in de afgelopen paar jaar hebben we jammerlijk weinig gehoord over dit project. Hoog tijd voor een update.

Watch on YouTube

Project Prelude Rune

Andere verrassingen

Die twee games zouden wat mij betreft genoeg zijn om het primetimeplekje te verantwoorden, maar Square Enix zou natuurlijk altijd nog meer troeven uit zijn mouw kunnen schudden. Met wat kleinere verrassingen zou de persconferentie naar nog grotere hoogtes gestuwd kunnen worden.

Ik denk bijvoorbeeld aan een vervolg op Octopath Traveler, dat vorig jaar hoge ogen gooide op de Switch. En laten we vooral Nier niet vergeten. Er is al bevestigd dat er aan een derde deel wordt gewerkt en volgend jaar is de serie tien jaar oud (oké, als je de Drakengards niet meetelt). Een prima moment om het vervolg op een van de beste games van deze generatie aan te kondigen, zou ik zeggen.

Ook is er nog een samenwerking met de Poolse studio People Can Fly, bekend van Painkiller en Bulletstorm, die twee nieuwe studio’s opende om een shooter voor Square Enix te maken. Verder is het al lang stil rond Project Prelude Rune, een game die er in 2018 nog sprookjesachtig uitzag.

En ook Deck Nine, dat eerder Life is Strange: Before the Storm maakte, is bezig met een nieuw spel voor Square Enix. Genoeg mogelijkheden om ons te verrassen dus, zelfs als de klappers waar we eigenlijk al op rekenen, een beetje tegenvallen. Maar bij Square Enix weet je het nooit: er is geen pijl te trekken op hun marketingstrategie. Soms kondigen ze een game zes jaar van tevoren aan, soms onthullen ze een spel en is het bijna direct verkrijgbaar. Het tijdslot dat ze hebben uitgezocht voor hun persconferentie lijkt te wijzen op groot nieuws, maar ik zou er ook zomaar helemaal naast kunnen zitten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Nintendo-werknemer verwacht Switch 2-release in juni
Nieuws

Voormalige Nintendo-werknemer verwacht Switch 2-release in juni

Vlak voor de zomervakantie

Een voormalige Nintendo-werknemer die bij de salesafdeling van het bedrijf heeft gewerkt voorspelt dat de Nintendo Switch 2 ergens in juni dit jaar in de winkels verschijnt.

Dat meldde de werknemer in de Kit & Krysta-podcast - een duo dat voorheen ook werkzaam was bij Nintendo. Gedurende de podcast wordt de voormalige Nintendo-werknemer, die in de video Sean wordt genoemd, gevraagd naar hoe hij Nintendo's plannen voor de Switch 2-release voor zich ziet. Hoewel hij geen concrete informatie deelt, deelt hij wel zijn persoonlijke verwachtingen.

"Ze zullen het systeem voor het einde van de zomer willen uitbrengen. Ik zou zelfs zeggen aan het begin van de zomer, het einde van het schooljaar, zodat kinderen kunnen praten over waar ze naar uitkijken. Ik denk dat we de console in juni zien verschijnen. Misschien in het midden van juni, of iets later. Maar sowieso voor het einde van de zomer. Er zijn genoeg strategische redenen om te bedenken waarom ze dat willen."

Sean meldt overigens ook dat leaks over een mogelijke Switch 2-releasedatum en -prijs vanuit winkels die op internet de ronde doen niet betrouwbaar zijn. Volgens hem is het zo goed als onmogelijk dat winkels nu al weten wanneer de Switch 2 uitkomt en hoeveel hij gaat kosten. "Ze weten niets, al zeker niet over de prijs, en haast zeker niets over de releasedatum, buiten misschien het kwartaal."

Eerder deze maand werd de Nintendo Switch 2 uit de doeken gedaan. Hoewel er nog weinig informatie beschikbaar is over Nintendo's nieuwe console, is wel duidelijk dat de Switch 2 groter is dan zijn voorganger en een groter scherm heeft. De Joy-Cons klikken vast aan het apparaat met een magnetisme. Hoewel niet bevestigd, lijkt de onthullingstrailer te hinten naar muisfunctionaliteiten voor de Joy-Cons. Buiten een nieuwe Mario Kart werden er geen games getoond. Op 2 april onthult Nintendo meer over de console en waarschijnlijk ook de games tijdens een Direct-uitzending.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Microsoft-CEO: 'We krijgen een catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'
Nieuws

Microsoft-CEO: 'We krijgen een catalogus aan games die met AI zijn gemaakt'

De games zouden binnenkort beschikbaar moeten komen

Microsoft-CEO Satya Nadella meldt dat het bedrijf aan een "catalogus aan games" werkt die met het nieuwe generatieve AI-programma 'Muse' tot stand is gekomen.

Microsoft deed afgelopen week 'Muse' uit de doeken. Dit AI-model kan volgens het bedrijf "gamebeelden, controlleracties of beide tegelijkertijd" genereren en een belangrijke rol spelen in oude games in de toekomst speelbaar houden. Daar werden zelfs video's bij getoond, waarbij Muse door één seconde aan gameplay van de multiplayergame Bleeding Edge zelf gameplay genereerde.

In gesprek met Dwarkesh Podcast (via VGC) meldt Microsoft-CEO Nadella nu het volgende: "Het is gewoon erg cool... we willen kijken of we met gameplaydata games kunnen genereren die consistent zijn en de diversiteit van een game omvatten. Waar ik erg enthousiast over ben is dat we binnenkort met een catalogus aan games komen die deze technologie gaat gebruiken, of waarmee we het gaan genereren."

Wat Nadella precies bedoeld met een "catalogus aan games" is niet duidelijk, maar het lijkt er dus op dat er binnenkort iets concreets beschikbaar komt voor gamers met betrekking tot het AI-model.

In het podcastgesprek blikt Nadella ook terug op het moment dat hij zag hoe Xbox-baas Phil Spencer een Xbox-controller vasthield en dat Muse zijn input analyseerde, wat resulteerde in gameplaybeelden die door het AI-model werden gegenereerd. "En het was consistent met de game. Dat was voor mij een enorm 'wow'-moment. Het is zoals de eerste keer dat we zagen hoe ChatGPT zinnen afmaakte, of we Dolly zagen tekenen. Dit is vergelijkbaar."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!