Zo kan Square Enix de E3-primetime waarmaken
Achtergrond

Zo kan Square Enix de E3-primetime waarmaken

Het is een heerlijk sluwe zet van Square Enix: de Japanse uitgever heeft de oude plek van Sony overgenomen voor hun E3-persconferentie. De grote vraag is natuurlijk: kunnen ze de hype die ze zo opwekken ook waarmaken?

Square Enix heeft de primetime te pakken: de maandagavond (bij ons dinsdagnacht) voordat de deuren van E3 opengaan, pal in de avond (6 uur in Amerika, 3 uur ’s nachts bij ons). Het is het tijdslot waar Sony de afgelopen jaren hun allergrootste onthullingen lieten zien, met spectaculaire exclusieve games voor hun snel verkopende console. Ik wil maar zeggen: het wordt nog moeilijk om in die voetsporen te treden.

Het plekje is vrijgekomen omdat Sony heeft besloten E3 dit jaar over te slaan. Ze willen de volgende generatie duidelijk nog niet volledig onthullen, en de games die we op de PlayStation 4 nog kunnen verwachten, kennen we inmiddels al. Sony houdt zich liever stil dan dat ze nóg een keer Ghosts of Tsushima, Death Stranding en The Last of Us 2 tonen.

©GMRimport

Babylon's Fall

Schijnwerpers

Square Enix zag een buitenkansje en deed wat geen enkele andere uitgever kennelijk aandurfde. Het bedrijf besloot om de vrijgekomen plek te claimen en heeft zo alle schijnwerpers op zich gericht. Het is immers nogal een statement dat ze hiermee maken. Kennelijk zit de uitgever vol vertrouwen en denken ze genoeg knallers te hebben om die hype waar te maken. Dat is althans het signaal dat ze mij geven door op primetime te gaan zitten. Je laat immers ook geen TellSell-reclames op tv zien om 8 uur ’s avonds.

Het is opvallend, want vorig jaar was de persconferentie – of liever gezegd, de aaneenschakeling van trailers – van Square Enix nou niet bepaald bijzonder te noemen. We kregen vooral wat langere presentaties van games die al waren aangekondigd, zoals Shadow of the Tomb Raider en Just Cause 4. De verrassingen kwamen vooral uit kleinere dingetjes, zoals een crossover voor Monster Hunter of een gratis aflevering van Life is Strange. Nee, de onthulling van The Quiet Man tel ik niet mee, want die game was verschrikkelijk.

Er werd wel een andere game aangekondigd die sinds de E3 in nevelen is gehuld, en waarvan ik verwacht dat we er nu eindelijk meer informatie over krijgen: Babylon’s Fall. Het nieuwe spel van PlatinumGames zou in 2019 uit moeten komen, maar we weten nog niet eens in welk genre de game valt. De trailer hint in ieder geval naar een fantasygame. Een volledige onthulling tijdens E3 zou in ieder geval logisch zijn.

©GMRimport

Final Fantasy 7-remake

Mijn geduld is op

Maar zo’n onbekend spel is natuurlijk niet genoeg om de primetimepositie vol te krijgen. Daarom denk ik dat het eindelijk tijd is om de vraagtekens rond twee van de grootste mysteries van Square Enix te beantwoorden, games die al eerder zijn aangekondigd maar vervolgens in stilte verdwenen. Het bedrijf is inmiddels berucht om het vroeg aankondigen van nieuwe games, veel te vroeg zelfs, als je het mij vraagt. Zo zitten fans al jaren te wachten op titels die al lang en breed zijn aangekondigd, maar vervolgens niet uitkomen. Denk bijvoorbeeld aan Kingdom Hearts 3 of Final Fantasy 15, die ons geduld nogal op de proef stelden.

De eerste klapper waarmee Square Enix gamers op de stoelen kan krijgen, is natuurlijk de remake van Final Fantasy 7. De nieuwe interpretatie van een van de meest iconische games uit de geschiedenis werd tijdens de E3 van 2015 (vier jaar geleden!) aangekondigd tijdens de persconferentie van Sony. Inderdaad, op het tijdstip dat Square Enix nu zelf heeft geclaimd. In de lange jaren daarna zijn we maar weinig wijzer geworden over de remake. De game zou mogelijk in meerdere episodes uitkomen, en onderweg zou het ontwikkelteam al helemaal veranderd zijn en wordt de game niet meer extern, maar puur intern gemaakt. ‘Play it first on PlayStation 4’, garandeerde Sony ons, maar na zo lang wachten vraag ik me af of dat niet PlayStation 5 gaat worden…

De andere game waar we al lang op wachten, is het mysterieuze Avengers-project. Begin 2017 kondigde de uitgever aan dat ze een deal hadden gesloten met Marvel om meerdere spellen over hun superhelden te mogen maken. Het eerste project is The Avengers, die gelijk werd geteased met een korte trailer. De game wordt ontwikkeld door Crystal Dynamics, die eerder verantwoordelijk was voor de eerste twee delen van de Tomb Raider-reboot. Ook krijgen ze hulp van Eidos Montreal, bekend van Deus Ex. Uit de korte teaser wordt duidelijk dat we met meerdere superhelden aan de slag mogen, maar in de afgelopen paar jaar hebben we jammerlijk weinig gehoord over dit project. Hoog tijd voor een update.

Watch on YouTube

Project Prelude Rune

Andere verrassingen

Die twee games zouden wat mij betreft genoeg zijn om het primetimeplekje te verantwoorden, maar Square Enix zou natuurlijk altijd nog meer troeven uit zijn mouw kunnen schudden. Met wat kleinere verrassingen zou de persconferentie naar nog grotere hoogtes gestuwd kunnen worden.

Ik denk bijvoorbeeld aan een vervolg op Octopath Traveler, dat vorig jaar hoge ogen gooide op de Switch. En laten we vooral Nier niet vergeten. Er is al bevestigd dat er aan een derde deel wordt gewerkt en volgend jaar is de serie tien jaar oud (oké, als je de Drakengards niet meetelt). Een prima moment om het vervolg op een van de beste games van deze generatie aan te kondigen, zou ik zeggen.

Ook is er nog een samenwerking met de Poolse studio People Can Fly, bekend van Painkiller en Bulletstorm, die twee nieuwe studio’s opende om een shooter voor Square Enix te maken. Verder is het al lang stil rond Project Prelude Rune, een game die er in 2018 nog sprookjesachtig uitzag.

En ook Deck Nine, dat eerder Life is Strange: Before the Storm maakte, is bezig met een nieuw spel voor Square Enix. Genoeg mogelijkheden om ons te verrassen dus, zelfs als de klappers waar we eigenlijk al op rekenen, een beetje tegenvallen. Maar bij Square Enix weet je het nooit: er is geen pijl te trekken op hun marketingstrategie. Soms kondigen ze een game zes jaar van tevoren aan, soms onthullen ze een spel en is het bijna direct verkrijgbaar. Het tijdslot dat ze hebben uitgezocht voor hun persconferentie lijkt te wijzen op groot nieuws, maar ik zou er ook zomaar helemaal naast kunnen zitten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!