Xbox Series X komt goed voor de dag, maar dat is niet genoeg
De verwachtingen waren hooggespannen rond de Xbox Games Showcase-stream. Een uur lang exclusieve games voor de Series X: dat moest wel een spektakel worden! Microsoft heeft dat deels waargemaakt, maar liet niet genoeg zien om de strijd naar zich toe te trekken.
De presentatie begon sterk met de eerste gameplaybeelden van Halo Infinite. Dit moet het paradepaardje van de Series X worden (ook al komt hij natuurlijk ook gewoon op de Xbox One uit). De gameplay oogt zeer vloeiend en onmiskenbaar Halo. Het is knap hoe een visuele stijl zo onlosmakelijk bij een bepaalde serie kan horen. De nieuwe, open opzet van de reeks is bovendien veelbelovend. Tijdens de demo werd een kaart geopend, waarop Master Chief uit een reeks verschillende doelen kon kiezen. Hoe open deze open wereld precies wordt valt nog te bezien, maar het maakte een positieve indruk.
Datzelfde kan niet per se gezegd worden van de graphics. Als het vlaggenschip van een next-gen console blies het mijn ogen niet uit mijn hoofd. De getoonde beelden leken net zo goed van een Xbox One afkomstig te zijn, zonder een greintje ray tracing te bespeuren. Dat valt toch tegen op de zelfbenoemde sterkste console die ooit is gemaakt.
©GMRimport
Verrassing!
De andere grote klapper was de onthulling van een nieuwe Fable. De geruchten over een reboot van de serie deden al zo lang de ronde, dat we er allemaal al vanuit gingen dat het klopte. Toch is het fijn om het bevestigd te zien worden met een komische trailer. Helaas was de eerste kennismaking erg kort en hebben we nog geen idee hoe de game er straks uitziet of wanneer het spel uit moet komen.
De grootste verrassing was echter de onthulling van Avowed, een nieuwe rpg van Obsidian. Gelukkig gaat de studio verder met waar het echt goed in is, want na de acquisitie door Microsoft leek het even alsof ze ineens heel andere games gingen maken. Met Grounded ontwikkelen ze een koddig spelletje over het leven als minimens, maar écht Obsidian is het natuurlijk niet (denk aan Fallout: New Vegas of Pillars of Eternity). Meer dan een cgi-trailer van Avowed kregen we niet, dus het is nog te vroeg om echt enthousiast te worden, maar stiekem doe ik dat al wel.
Meerdere games waarvan we het bestaan al wisten, maakten een positieve indruk tijdens de presentatie. Met name het mysterieuze Everwild van Rare kon op veel positieve reacties rekenen. De tekenfilmachtige stijl, de prachtige natuur, zielige diertjes en bijzondere verhaalvertelling: ik wil het nu direct in mijn Xbox stoppen! Ook games als Psychonauts 2 en hrrorgame The Medium maakten een bijzonder goede tweede indruk. Hellblade 2 zie er nog altijd interessant uit, al werd er niets nieuws van getoond. Het is dan ook maar de vraag wanneer deze game het levenslicht ziet.
In één ding is Microsoft in ieder geval heel duidelijk: ze willen je niet per se hun nieuwste console verkopen.
-
Wees nou eens duidelijk
Minder fijn was de kenmerkende onduidelijkheid van Microsoft. Ze verzinnen al jaren nieuwe termen om de exclusiviteit van games zo vaag mogelijk te omschrijven. Een aankondiging als ‘Console Launch Exclusive’ blijft klinken als abracadabra. Deze spellen van derde partijen zijn in eerste instantie waarschijnlijk exclusief voor Xbox en pc, maar hoe lang dat dan zo is, is een groot vraagteken.
Ook werd er gegoocheld met technische vraagstukken. Meerdere keren riep iemand dat een game op 60 frames per seconden draaide, maar er werd niet bij gezegd op welke resolutie. De verwachting en hoop van veel gamers is 4K en 60fps, maar dat wordt klaarblijkelijk niet waargemaakt. Anders had Microsoft er immers wel over opgeschept, zoals het bedrijf graag doet over de pure kracht van zijn consoles, maar dat gebeurde nu alleen bij de update van Ori met zijn 120fps.
In één ding is Microsoft in ieder geval heel duidelijk: ze willen je niet per se hun nieuwste console verkopen. Alle getoonde games komen ook beschikbaar via Game Pass, dat immers ook op pc beschikbaar is. Die deal wordt met de dag beter. Vanaf september zit ook de streamingdienst xCloud in Xbox Live Ultimate, waarmee je Game Pass-games ook op tablets en telefoons kunt spelen, en binnenkort op ongetwijfeld nog veel meer schermen. Game Pass wordt steeds meer een dienst waar je niet omheen kunt.
©GMRimport
Goed is niet goed genoeg
De presentatie deed niet heel veel onder voor Sony’s presentatie uit juni. Ik vond de indiegames die daarin voorkwamen wel iets interessanter, met bijvoorbeeld Bugsnax, Kena en Stray. Met troefkaarten als S.T.A.L.K.E.R. 2, Tell Me Why van Dontnod en Phantasy Star Online 2 heeft de Xbox daarentegen ook heel wat gewicht in de schaal te leggen.
Het probleem is dat een prima presentatie niet genoeg is voor Microsoft. Ze liggen flink achter in de consolestrijd en moeten gamers overhalen om van kamp te wisselen. Potentiële klanten die afgelopen generatie hebben genoten van God of War, Marvel’s Spider-Man, Horizon Zero Dawn en The Last of Us: Part 2 hebben een gigantisch argument nodig om over te lopen. Dat heeft Microsoft donderdagavond niet laten zien.
Toch heeft het bedrijf goede zaken gedaan. Binnenkort vliegen op zeker een hoop Game Pass-abonnementjes over de toonbank. Microsoft heeft misschien niet de concurrentie weggeblazen of PlayStation-gamers overtuigd om over te lopen. Maar dat hoeft ook helemaal niet, als ze maar genoeg mensen overtuigen om in hun ecosysteem te stappen. Daar staan ze nu sterk genoeg voor. Of dat nou via een nieuwe console is, of op een andere manier via Game Pass. Het argument dat de Xbox te weinig games heeft, is binnenkort in ieder geval verleden tijd.
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.