Xbox Series S is een ongelooflijke troefkaart voor Microsoft
Achtergrond

Xbox Series S is een ongelooflijke troefkaart voor Microsoft

Na een handjevol halve onthullingen en hele leaks werd de Xbox Series S deze week eindelijk onthuld door Microsoft. Het is een klein kastje met de kracht van next-gen, zo belooft het bedrijf.

Microsoft heeft een aardige achterstand goed te maken op Sony, en dat weet het bedrijf. De afgelopen jaren tekenden de contouren af van hun gamervriendelijke en toegankelijke strategie om iedereen in hun ecosysteem te trekken. Game Pass, met een stapel kwaliteitsgames en hun eigen exclusives op release; xCloud, waarmee je die games ook nog eens overal kunt spelen; en het overnemen van een handjevol studio’s, om ervoor te zorgen dat er ook echt wat te spelen valt.

©GMRimport

Visie is fysiek

De Xbox Series S is de climax van die strategie, de verwording van Phil Spencers visie tot een koddig kastje dat een beetje op een speaker lijkt. De Series S is er voor iedereen. Toegankelijker dan dit wordt het niet! Het zit zelfs verwerkt in het design van het apparaat. Het is een onopvallend ding dat je makkelijk wegmoffelt in de hoek van je tv-meubel. Dat in tegenstelling tot de Series X, dat een soort obelisk van pure kracht is die je bijna als statement van je nerdheid naast je tv neerzet. Hij is ongetwijfeld expres zo groot gemaakt dat hij niet in je kastjes past: zo’n glorieuze ode aan rekenkracht móet gewoon naast je tv staan.

Nee, de Series S is er voor iedereen. Kijk ook maar naar het prijskaartje: 300 euro voor een next-gen machine. Dat is ongelooflijk goedkoop. Het is minder geld dan een Xbox One X nu kost en ongeveer evenveel als een Xbox One S. Kun je nagaan: net zo duur als een prima versie van een zeven jaar oude console op dit moment, maar dan next-gen! Tuurlijk, het is niet zo’n krachtpatser als de Series X wordt en speelt next-gen games niet in 4K af, maar je krijgt wel veel van de voordelen van de volgende generatie, zoals een snelle SSD waarmee je rap tussen games wisselt.

Bovendien is de Series S ook niet bedoeld voor mensen die per se 4K op hun tv willen zien. De Series S is er voor iedereen. Je krijgt dezelfde games, maar dan met een lagere resolutie. Het zal je misschien verbazen dat de grote massa dat niet zo erg vindt. Die hebben nog niet eens een 4K-tv, of zien het verschil helemaal niet zo goed. Ze willen gewoon Fifa, Fortnite, Call of Duty of GTA met elkaar spelen, of welke next-gen game er dan ook in hun voetsporen gaat treden.

©GMRimport

De Game Pass-factor

Game Pass maakt de console bovendien nog toegankelijker. Ouders die een console voor hun kinderen willen halen, hoeven niet eens meer na te denken over games om er bij te kopen. Ze grissen gewoon de Series S en een Game Pass-abonnementje mee en ze zijn voorlopig klaar. Ze kunnen overigens niet eens een game erbij kopen, want het apparaat heeft geen disk drive. Nog minder om je zorgen om te maken!

Ik kan er niet over uit hoe goed de Series S geprijsd is. Dit kan echt voor een flinke opschudding zorgen in consoleland. Nou denk ik niet dat Microsoft hier ineens de oorlog mee wint tegen Sony, maar ze hebben zeker wat mindshare gewonnen. Ik heb van meerdere vrienden al gehoord dat ze zo’n Series S er best bij kunnen nemen als Game Pass-machine. Waarom ook niet? De Series S is immers voor iedereen.

Nee, de Series S is er voor iedereen. Kijk ook maar naar het prijskaartje: 300 euro voor een next-gen machine.

-

Series Small

Toch heb ik ook nog wat anders meegenomen dan mijn loftrompet (een klachtentuba?), want de Series S heeft nog twee grote problemen. Het eerste is de opslag. De SSD in de Series S is even snel als die in zijn grote broer, maar daar hangt natuurlijk ook een flink prijskaartje aan. Microsoft heeft er daarom voor gekozen om een kleinere opslag in de Series S te plaatsen: maar 512 GB.

Hopelijk worden next-gen games wat beter geoptimaliseerd, want zelfs bij de grootste casual gamer loopt die ruimte zo vol. Als je alleen al Call of Duty: Warzone wil spelen, ben je ruim 100 GB kwijt. Dat zijn nou net het soort games die je altijd geïnstalleerd wil hebben staan, voor als een maatje vraagt of je even meespeelt. Dan wil je niet eerst 100 GB moeten downloaden. Met een paar grote multiplayergames en dan een singleplayercampagne als Red Dead Redemption 2, zit je schijf dus zo vol. Daarnaast worden games de laatste jaren alleen maar groter, dus het wordt een aardig probleem voor de toekomst.

Gelukkig heeft Microsoft ook een oplossing: je kunt er een SSD-uitbreiding van 1 TB aan hangen, die Seagate speciaal voor de console gaat maken. Het probleem is natuurlijk dat dat aardig in de papieren kan lopen. Volgens een gerucht zou het zelfs 220 dollar kunnen kosten. Inderdaad: bijna net zo duur als de console zelf. Veel gamers hebben bovendien helemaal geen zin om met kabels en extra kastjes in de weer te gaan. Dan gaat die betaalbaarheid en toegankelijkheid ineens het raam uit.

©GMRimport

Games graag!

Het andere grote probleem is hetzelfde probleem dat ik altijd opschrijf als het over Microsoft gaat: de games. Een goedkope console en een mooie abonnementsdienst is natuurlijk prachtig, maar wat heb je eraan als de games die je het liefste speelt er niet op staan? Microsoft is steeds meer de harten van gamers aan het veroveren, maar als het erop aankomt, geven spellen als God of War, The Last of Us en Spider-Man toch de doorslag. Tenzij Sony straks met een flink hogere prijs dan Microsoft op de proppen komt, heeft het Japanse bedrijf nog altijd de meest waardevolle troefkaarten in handen.

Maar toch: de Series S is er voor iedereen. Heb ik de zin al vaak genoeg herhaald in dit stuk om je te hersenspoelen met dit marketingpraatje? Wen er maar aan, want dit is de strategie van Microsoft. En potverdorie, het werkt bijzonder goed.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo-wekker Alarmo nu voor iedereen te koop
Nieuws

Nintendo-wekker Alarmo nu voor iedereen te koop

Eigenaren kunnen nu gratis Super Mario Bros.-wekscènes downloaden

Nintendo's vorig jaar uitgebrachte wekker kan nu door iedereen gekocht worden.

De Alarmo werd vorig jaar aangekondigd en ging in oktober in de verkoop via de officiële Nintendo Store. Om Alarmo aan te schaffen via de Nintendo Store, was echter wel een betaald Nintendo Switch Online-abonnement nodig.

Inmiddels is die vereiste komen te vervallen en kan dus iedereen de wekker aanschaffen via de Nintendo Store of deelnemende winkels. De wekker kost 99,99 euro.

Nintendo Sound Clock: Alarmo maakt eigenaren 's ochtends wakker met geluiden en muziek uit verschillende Nintendo-games. Er zijn 35 'scènes' om uit te kiezen die zijn geïnspireerd door Super Mario Odyssey, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Splatoon 3, Pikmin 4 en Ring Fit Adventure. Door een Nintendo-account aan de wekker te linken kunnen er ook gratis scènes gebaseerd op Mario Kart 8 Deluxe en Animal Crossing: New Horizons worden gedownload.

Alarmo heeft motion sensor-technologie, waardoor het apparaat kan reageren op je bewegingen. Zo kunnen gebruikers de snooze aanzetten met een beweging en de wekker stoppen door op te staan. Daarnaast houdt de wekker ook allerlei gegevens over de slaap van de gebruiker bij, zodat men kunt zien hoeveel men beweegt in hun slaap. Ook kunnen er rustgevende geluiden worden aangezet om bij in slaap te vallen.

Overigens heeft Nintendo omdat het vandaag Mario Dag is wekscènes van Super Mario Bros. beschikbaar gesteld om te downloaden voor Alarmo. Dit kan via een gratis update.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Complete SXSW-panel rondom The Last of Us te zien
Nieuws

Complete SXSW-panel rondom The Last of Us te zien

Met showrunners Mazin en Druckmann en diverse acteurs, waaronder Ramsey en Pascal

Afgelopen weekend werd er op SXSW te Austin, Texas een panel gehouden over het aankomende tweede seizoen van HBO-serie The Last of Us. Dit panel is nu in zijn geheel te zien.

Het panel werd live uitgezonden via internet, en kan hieronder terug worden bekeken. Niet alleen showrunners Craig Mazin en Neil Druckmann zijn aanwezig, ook acteurs als Bella Ramsey, Pedro Pascal en Kaitlyn Dever zijn van de partij. Hoewel er niet veel details over het aankomende tweede seizoen gegeven kunnen geven, zijn er hier en daar toch wat details te horen en praten de acteurs vooral over de samenwerking met hun collega's tijdens de opnames.

Tijdens het panel werd ook een nieuwe trailer voor het tweede seizoen getoond, die onlangs al te bekijken was. Het tweede seizoen verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zijn er vijf jaar na de gebeurtenissen uit het eerste seizoen verstreken. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!