Microsoft is dit jaar zonder twijfel de grote winnaar van Gamescom. Maar komt dat door hun line-up, of simpelweg omdat hun grootste concurrenten een jaar overslaan?
De evenementzalen van Gamescom zijn vrij fors, met afmetingen tussen de 8.000 en 10.000 vierkante meter. Microsoft had dit jaar maar liefst ’een halve zaal afgehuurd om alle nieuwe Xbox-games te demonstreren. De stand nam dik vier keer zoveel ruimte in beslag als de andere 'grote' booths op het evenement - een duidelijke power move waarmee Microsoft zichzelf profileert als de marktleider die het zo graag wil zijn.
Ze hadden ook genoeg om te tonen, met de hoeveelheid bedrijven die ze inmiddels hebben overgenomen. Bij de zakelijke ruimte die Microsoft voor pers- en industrie-afspraken afhuurde zaten acht verschillende mensen achter de balie: bij de één kon je je melden voor de games van Bethesda, een ander beheerde de afspraken van Blizzard en ga zo maar door. Het maakte duidelijk hoe Microsoft in 2024 een samenraapsel is van veel losse eilandjes, die zich voor het grote publiek als een groot front proberen te presenteren.
Het ging toch niet goed?
Dat imago van een marktleider kan een beetje gek aanvoelen als je het dagelijkse nieuws hebt gevolgd. Dan weet je immers dat het bedrijf de hardwarestrijd aan het verliezen is en zich met zijn multiplatformgames voorsorteert op een toekomst als softwarebedrijf. De Xbox lijkt een beetje een moderne Dreamcast - een laatste poging op de hardwaremarkt voordat het bedrijf zwicht voor Sony en Nintendo.
Maar die twee concurrenten sloegen Gamescom dit jaar over, waardoor het onderlinge spanningsveld nergens op de beurs te bespeuren was. Het was een plek waar Avowed, Indiana Jones, de Starfield-dlc en World of Warcraft: The War Within de grootste games ter wereld waren.
Misschien eindelijk een meevaller
Maar er is nog een manier om het speelveld op Gamescom te interpreteren: het kan een voorteken zijn van wat er gaat komen. Sony en Nintendo waren immers niet zonder reden afwezig. Sony’s line-up voor het komende jaar is niet heel uitgebreid, met vooral Astro Bot en multiplatformgames in het vooruitschiet. Een beetje schraal naast het vollere najaar bij Microsoft. Nintendo lijkt op zijn beurt marketingbudget te bewaren voor de aankondiging van de Switch 2, die op zijn vroegst past volgend jaar wordt verwacht.
Het geeft Microsoft een najaar om in te scoren, een periode waar ze met hun grote Gamescom-aanwezigheid alvast op voorbereiden. Dit was immers hét moment om hun grootse plannen te promoten. Al moet de line-up dan ook werkelijk in de smaak vallen: vorige exclusieve Xbox-games werden kritischer ontvangen dan gehoopt. De plannen geven goede hoop, maar Microsoft moet als geen ander bewijzen die plannen ook uit te kunnen voeren. Daar lijkt het bedrijf zich dan ook bewust van: toen ik met Warcraft-baas Ion Hazzikostas sprak, beklemtoonde hij hoe hij afgelopen jaren vooral bezig was met het terugwinnen van het vertrouwen van fans.
Capcom
Overigens was er nog een opvallende speler op Gamescom: Capcom. De Japanse gamestudio was al jarenlang niet naar Duitsland afgereisd, maar had ditmaal een grote booth waar Monster Hunter Wilds gespeeld kon worden. Een opvallende handreiking naar het Westen, maar ook een logische: Wilds-voorganger Monster Hunter World was een ongekend succes bij westerse spelers. De booth bij Gamescom voelde als een nieuwe stap om een internationaler bedrijf te worden.
Het blijven uiteraard momentopnamen: wellicht zien we bij Microsoft en Capcom een startende trend, maar misschien zijn het ook gewoon gekke afwijkingen die over een paar jaar niks lijken te betekenen. Toch geven beide situaties reden om voorzichtig een beetje hoopvol voor hun toekomst te worden - hopelijk maken ze het waar.