Xbox is de grote winnaar van Gamescom
Achtergrond

Xbox is de grote winnaar van Gamescom

Dat kan twee dingen betekenen

Microsoft is dit jaar zonder twijfel de grote winnaar van Gamescom. Maar komt dat door hun line-up, of simpelweg omdat hun grootste concurrenten een jaar overslaan?

De evenementzalen van Gamescom zijn vrij fors, met afmetingen tussen de 8.000 en 10.000 vierkante meter. Microsoft had dit jaar maar liefst ’een halve zaal afgehuurd om alle nieuwe Xbox-games te demonstreren. De stand nam dik vier keer zoveel ruimte in beslag als de andere 'grote' booths op het evenement - een duidelijke power move waarmee Microsoft zichzelf profileert als de marktleider die het zo graag wil zijn.

Ze hadden ook genoeg om te tonen, met de hoeveelheid bedrijven die ze inmiddels hebben overgenomen. Bij de zakelijke ruimte die Microsoft voor pers- en industrie-afspraken afhuurde zaten acht verschillende mensen achter de balie: bij de één kon je je melden voor de games van Bethesda, een ander beheerde de afspraken van Blizzard en ga zo maar door. Het maakte duidelijk hoe Microsoft in 2024 een samenraapsel is van veel losse eilandjes, die zich voor het grote publiek als een groot front proberen te presenteren.

Het ging toch niet goed?

Dat imago van een marktleider kan een beetje gek aanvoelen als je het dagelijkse nieuws hebt gevolgd. Dan weet je immers dat het bedrijf de hardwarestrijd aan het verliezen is en zich met zijn multiplatformgames voorsorteert op een toekomst als softwarebedrijf. De Xbox lijkt een beetje een moderne Dreamcast - een laatste poging op de hardwaremarkt voordat het bedrijf zwicht voor Sony en Nintendo.

Maar die twee concurrenten sloegen Gamescom dit jaar over, waardoor het onderlinge spanningsveld nergens op de beurs te bespeuren was. Het was een plek waar Avowed, Indiana Jones, de Starfield-dlc en World of Warcraft: The War Within de grootste games ter wereld waren.

Misschien eindelijk een meevaller

Maar er is nog een manier om het speelveld op Gamescom te interpreteren: het kan een voorteken zijn van wat er gaat komen. Sony en Nintendo waren immers niet zonder reden afwezig. Sony’s line-up voor het komende jaar is niet heel uitgebreid, met vooral Astro Bot en multiplatformgames in het vooruitschiet. Een beetje schraal naast het vollere najaar bij Microsoft. Nintendo lijkt op zijn beurt marketingbudget te bewaren voor de aankondiging van de Switch 2, die op zijn vroegst past volgend jaar wordt verwacht.

Het geeft Microsoft een najaar om in te scoren, een periode waar ze met hun grote Gamescom-aanwezigheid alvast op voorbereiden. Dit was immers hét moment om hun grootse plannen te promoten. Al moet de line-up dan ook werkelijk in de smaak vallen: vorige exclusieve Xbox-games werden kritischer ontvangen dan gehoopt. De plannen geven goede hoop, maar Microsoft moet als geen ander bewijzen die plannen ook uit te kunnen voeren. Daar lijkt het bedrijf zich dan ook bewust van: toen ik met Warcraft-baas Ion Hazzikostas sprak, beklemtoonde hij hoe hij afgelopen jaren vooral bezig was met het terugwinnen van het vertrouwen van fans.

Capcom

Overigens was er nog een opvallende speler op Gamescom: Capcom. De Japanse gamestudio was al jarenlang niet naar Duitsland afgereisd, maar had ditmaal een grote booth waar Monster Hunter Wilds gespeeld kon worden. Een opvallende handreiking naar het Westen, maar ook een logische: Wilds-voorganger Monster Hunter World was een ongekend succes bij westerse spelers. De booth bij Gamescom voelde als een nieuwe stap om een internationaler bedrijf te worden.

Het blijven uiteraard momentopnamen: wellicht zien we bij Microsoft en Capcom een startende trend, maar misschien zijn het ook gewoon gekke afwijkingen die over een paar jaar niks lijken te betekenen. Toch geven beide situaties reden om voorzichtig een beetje hoopvol voor hun toekomst te worden - hopelijk maken ze het waar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Nieuwe Battlefield ondergaat uitvoerige speeltests'
Nieuws

'Nieuwe Battlefield ondergaat uitvoerige speeltests'

EA zou veel data verzamelen om tegenvallende resultaten te voorkomen

Er zouden meer speeltests worden gehouden voor de nieuwe, nog niet onthulde Battlefield in vergelijking met vorige delen.

Dat claimt Insider Gaming van bronnen te hebben vernomen. Volgens de website wil EA er zo voor zorgen dat de nieuwe Battlefield aan de verwachtingen van fans voldoet en dat voorgaande tegenvallende resultaten niet herhaald worden.

Speeltests met spelers buiten het bedrijf zouden veelvuldig worden gehouden, waardoor er meer data dan ooit is opgehaald. Het zou daarbij gaan om kleine en grootschalige tests. Dit zou onderdeel uitmaken van het doel om de speler op de eerste plek te zetten.

Afgelopen september onthulde franchisebaas Vince Zampella al de eerste details van de game. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af, lijkt de focus te liggen op multiplayerpotjes van 64 spelers en keren de Specialists uit Battlefield 2042 niet terug. Dice, EA Motive, Criterion Games en Ripple Effect werken op dit moment aan Battlefield.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
We geven een SteelSeries Apex 5-toetsenbord weg
Nieuws

We geven een SteelSeries Apex 5-toetsenbord weg

Met OLED in een oogwenk

Een goed toetsenbord is ontzettend belangrijk tijdens het gamen. Je wil natuurlijk dat het indrukken van alle toetsen een beetje soepel gaat, maar een paar extra functionaliteiten misstaan dan ook niet. De SteelSeries Apex 5 biedt een mooi totaalpakket, en wij mogen dit toetsenbord samen met bol weggeven.

Naast alle prettige kleuren die de RGB-lampjes in het toetsenbord tonen, bevat dit mechanische toetsenbord ook een oledscherm. Daarop kun je bijvoorbeeld grappige gifjes of kattenplaatjes bekijken, technische informatie over je pc in een oogwenk zien en nieuwe Discord-berichten lezen. In combinatie met toetsen die soepel ingedrukt worden dankzij de membraanswitches en een inbegrepen polssteun is dit een veelzijdig toetsenbord.

Dus wat moet je doen om dit toetsenbord te winnen? Ga naar de website van bol, vind de productcode in de url (bestaande uit zestien cijfers) en vul die hieronder in het invulformulier in! Vergeet ook niet je naam en emailadres in te vullen, dan sturen we je zo snel mogelijk een code om het toetsenbord fysiek op bol.com te bestellen!

Doet het invulformulier het niet? Druk dan .

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error