Xbox is de grote winnaar van Gamescom
Achtergrond

Xbox is de grote winnaar van Gamescom

Dat kan twee dingen betekenen

Microsoft is dit jaar zonder twijfel de grote winnaar van Gamescom. Maar komt dat door hun line-up, of simpelweg omdat hun grootste concurrenten een jaar overslaan?

De evenementzalen van Gamescom zijn vrij fors, met afmetingen tussen de 8.000 en 10.000 vierkante meter. Microsoft had dit jaar maar liefst ’een halve zaal afgehuurd om alle nieuwe Xbox-games te demonstreren. De stand nam dik vier keer zoveel ruimte in beslag als de andere 'grote' booths op het evenement - een duidelijke power move waarmee Microsoft zichzelf profileert als de marktleider die het zo graag wil zijn.

Ze hadden ook genoeg om te tonen, met de hoeveelheid bedrijven die ze inmiddels hebben overgenomen. Bij de zakelijke ruimte die Microsoft voor pers- en industrie-afspraken afhuurde zaten acht verschillende mensen achter de balie: bij de één kon je je melden voor de games van Bethesda, een ander beheerde de afspraken van Blizzard en ga zo maar door. Het maakte duidelijk hoe Microsoft in 2024 een samenraapsel is van veel losse eilandjes, die zich voor het grote publiek als een groot front proberen te presenteren.

Het ging toch niet goed?

Dat imago van een marktleider kan een beetje gek aanvoelen als je het dagelijkse nieuws hebt gevolgd. Dan weet je immers dat het bedrijf de hardwarestrijd aan het verliezen is en zich met zijn multiplatformgames voorsorteert op een toekomst als softwarebedrijf. De Xbox lijkt een beetje een moderne Dreamcast - een laatste poging op de hardwaremarkt voordat het bedrijf zwicht voor Sony en Nintendo.

Maar die twee concurrenten sloegen Gamescom dit jaar over, waardoor het onderlinge spanningsveld nergens op de beurs te bespeuren was. Het was een plek waar Avowed, Indiana Jones, de Starfield-dlc en World of Warcraft: The War Within de grootste games ter wereld waren.

Misschien eindelijk een meevaller

Maar er is nog een manier om het speelveld op Gamescom te interpreteren: het kan een voorteken zijn van wat er gaat komen. Sony en Nintendo waren immers niet zonder reden afwezig. Sony’s line-up voor het komende jaar is niet heel uitgebreid, met vooral Astro Bot en multiplatformgames in het vooruitschiet. Een beetje schraal naast het vollere najaar bij Microsoft. Nintendo lijkt op zijn beurt marketingbudget te bewaren voor de aankondiging van de Switch 2, die op zijn vroegst past volgend jaar wordt verwacht.

Het geeft Microsoft een najaar om in te scoren, een periode waar ze met hun grote Gamescom-aanwezigheid alvast op voorbereiden. Dit was immers hét moment om hun grootse plannen te promoten. Al moet de line-up dan ook werkelijk in de smaak vallen: vorige exclusieve Xbox-games werden kritischer ontvangen dan gehoopt. De plannen geven goede hoop, maar Microsoft moet als geen ander bewijzen die plannen ook uit te kunnen voeren. Daar lijkt het bedrijf zich dan ook bewust van: toen ik met Warcraft-baas Ion Hazzikostas sprak, beklemtoonde hij hoe hij afgelopen jaren vooral bezig was met het terugwinnen van het vertrouwen van fans.

Capcom

Overigens was er nog een opvallende speler op Gamescom: Capcom. De Japanse gamestudio was al jarenlang niet naar Duitsland afgereisd, maar had ditmaal een grote booth waar Monster Hunter Wilds gespeeld kon worden. Een opvallende handreiking naar het Westen, maar ook een logische: Wilds-voorganger Monster Hunter World was een ongekend succes bij westerse spelers. De booth bij Gamescom voelde als een nieuwe stap om een internationaler bedrijf te worden.

Het blijven uiteraard momentopnamen: wellicht zien we bij Microsoft en Capcom een startende trend, maar misschien zijn het ook gewoon gekke afwijkingen die over een paar jaar niks lijken te betekenen. Toch geven beide situaties reden om voorzichtig een beetje hoopvol voor hun toekomst te worden - hopelijk maken ze het waar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!