Wat al die remakes van Final Fantasy 7 kunnen leren
Gamer.nl
Achtergrond

Wat al die remakes van Final Fantasy 7 kunnen leren

Final Fantasy 7 Remake heeft mijn hart gestolen. Niet omdat deze game precies hetzelfde doet als 23 jaar geleden, want dat doet de remake absoluut niet. Maar wel omdat de game dezelfde gevoelens bij me aanwakkert. Toch vraag ik me af: was dit nou echt nodig?

Ik heb altijd tegenstrijdige gevoelens bij remakes van geliefde games. Aan de ene kant ben ik blij dat ik een speciaal moment uit mijn leven nog een keer mag ervaren, al dan niet in aangepaste vorm. Maar toch blijft het gevoel knagen dat ik liever een geheel nieuwe ervaring wil. Zou ik niet veel liever Final Fantasy 16 spelen dan een nieuwe versie van een oud deel?

©GMRimport

16?

Het antwoord is natuurlijk ‘nee’, maar dat komt vooral omdat de serie na deel tien (ja, ik haat twaalf, sue me) nooit meer de kwaliteit had van de klassieke delen. Ik vertrouw er gewoonweg niet op dat Square Enix in staat is om dat niveau weer aan te tikken. Met het bestaande verhaal en de charmante personages van het originele 7 is het in ieder geval een stuk makkelijker om een goed en coherent plot uit te tekenen.

Bovendien speelt nostalgie een niet te onderschatten rol. Als ik Aerith zie in Remake, word ik direct warm van binnen. Ik ken haar achtergrond, ik weet wat de toekomst zal brengen (of niet) en ik ben blij haar met zulke mooie graphics te kunnen zien. Ik voel gelijk emoties, terwijl bij een nieuw deel de personages me nog moeten overtuigen.

Gezien de vele remakes en remasters, hebben meer uitgevers dit idee. Het is makkelijker om mensen iets te verkopen waarvan ze al weten dat ze het leuk vinden, dan iets nieuws dat ze nog moeten leren kennen. Een heruitgave brengt echter weer heel andere problemen met zich mee: hoe houd je iedereen tevreden?

©GMRimport

Oud en nieuw

Wie een klassieker opnieuw uitbrengt, moet immers twee groepen aanspreken. In het ene kamp zitten de puristen, die warme gevoelens hebben voor een origineel en elke aanpassing aan dit kunstwerk zien als een belediging. Maar er zijn ook nieuwkomers, die liever zien dat een game wordt aangepast aan de huidige tijd. Zij hebben geen zin om zich door verouderde spelmechanieken te worstelen om te zien wat een klassieker zo geliefd maakte.

Het is bovendien ontzettend moeilijk om de magie van een oude game opnieuw te vangen, hoe getrouw je een spel ook namaakt of oppoetst. Kijk bijvoorbeeld naar het onlangs uitgebrachte Panzer Dragoon: Remake. Deze heruitgave heeft eigenlijk alleen de graphics verbeterd, maar zelfs door die simpele handeling ging al een stukje van het origineel verloren. Door de eenvoudige graphics kon je bij de oorspronkelijke game je verbeelding de vrije loop laten. Grote stukken van de wereld waren simpelweg niet ingevuld. In de remake zie je gewoon de grond, wat vooral laat zien hoe leeg de wereld eigenlijk is. Verbeelding heeft plaatsgemaakt voor verveling.

Hetzelfde gold voor Shadow of the Colossus, zij het in mindere mate. Waar ik me eerst vergaapte aan de prachtige wereld en wederom verliefd werd op het concept van het spel, besefte ik later dat er iets van het mysterieuze gevoel verloren was gegaan.

Dat er een nieuwe versie van iets komt, betekent niet dat de oorspronkelijke versie verdwijnt.

-

©GMRimport

Alles is anders

Een remake als Final Fantasy 7, waarbij alles overboord wordt gegooid en zelfs het verhaal niet meer heilig is, zie je niet zo veel. Resident Evil 2 gooide vorig jaar hoge ogen door het gevoel van het origineel te behouden, maar de rest van het spel te moderniseren. Ook Ratchet & Clank kreeg een spectaculaire herbewerking die helemaal van de grond af opnieuw werd opgebouwd, en het origineel alleen als inspiratiebron zag.

Voor sommige puristen zijn dit soort remakes heiligschennis. Ze willen liever niet dat er getornd wordt aan iets waar ze zoveel waarde aan hechten. Ik zie het probleem niet. Er staan ook geen boze Shakespeare-fans te schreeuwen als een theatergenootschap een van zijn oude toneelstukken moderniseert en vertaalt voor een jong publiek. Dat is juist een mooie manier om nieuwe mensen in aanraking te laten komen met de verhalen van de oude meester.

De oude werken van Shakespeare zijn daarnaast ook niet verloren gegaan: je kunt ze gewoon lezen als je wilt, net zoals je oude games in al hun oude glorie kunt spelen. Dat er een nieuwe versie van iets komt, betekent niet dat de oorspronkelijke versie verdwijnt. Je kunt je vingers in je oren stoppen en net doen alsof een remake helemaal niet bestaat, als je daar vrolijk van wordt.

©GMRimport

Nieuwe kijk

Ik ben altijd blij met een nieuwe kijk op oud werk. Ik geniet van de manier waarop Final Fantasy 7 Remake gaten opvult in het verhaal en nietszeggende personages ineens een diepgaande persoonlijkheid meegeeft. Ik houd me bij dit soort remakes niet bezig met wat er verloren is gegaan in de modernisering, maar focus me op wat er is toegevoegd. Misschien verloopt dat niet altijd even succesvol, de remake telt echt niet alleen maar hoogtepunten, maar ze biedt in ieder geval iets nieuws om over na te denken. En als de game me niet bevalt, ach, dan kan ik altijd nog gewoon het origineel spelen.

Dus, beste ontwikkelaars, laat die standaard remakes die alleen de graphics oppoetsen maar lekker achterwege. Zelfs alleen het aanscherpen van de gameplay voor onze moderne tijd, is voor mij niet meer genoeg. Na de remake wil ik vooral dat mijn hersenen weer aan het werk worden gezet. Geef me iets nieuws om over na te denken, ook al zijn de omgevingen die ik verken en de personages die ik ontmoet wel vertrouwd. Dit is de ideale combinatie van nostalgie en een frisse ervaring.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Title Update 1 voor Monster Hunter Wilds nu beschikbaar
Gamer.nl
Nieuws

Title Update 1 voor Monster Hunter Wilds nu beschikbaar

Capcom waarschuwt cheaters

Capcom heeft onlangs Title Update 1 voor Monster Hunter Wilds uitgebracht, een forse gratis update met nieuwe content voor de game.

De Title Update voegt een nieuw monster en nieuwe jachten toe, alsmede een nieuw Grand Hub-gebied. Het nieuwe monster is Mizutsune, een favoriet van veel spelers. Het monster kwam voor het eerst voor in Monster Hunter Generations en keert nu dus terug. Spelers moeten wel Hunter Rank 21 bereiken om het tegen Mizutsune op te kunnen nemen.

Vanaf Rank 16 is er ook een nieuwe Grand Hub beschikbaar, een nieuwe locatie voor jagers om met elkaar te socializen. Spelers kunnen hier toegang tot krijgen door met Tetsuzan te praten in het bovenste gedeelte van Suja in de Peaks of Accord. Een tweede gratis Title Update volgt ergens in de zomer.

Capcom heeft overigens gewaarschuwd voor mensen die cheats gebruiken in de game - vooral in combinatie met externe programma's. "Om Wilds een leuke en eerlijke ervaring voor onze spelers te maken ondernemen we actie tegen accounts die valsspelen in rankings, bijvoorbeeld door het gebruik van externe programma's." Accounts die zich hier schuldig aan maken kunnen restricties ontvangen.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fromsoftware deelt meer info over multiplayeraspect van The Duskbloods
Gamer.nl
Nieuws

Fromsoftware deelt meer info over multiplayeraspect van The Duskbloods

Game komt in 2026 uit voor Nintendo Switch 2

Nintendo en Fromsoftware hebben een uitgebreid interview gepubliceerd waarin regisseur Hidetaka Miyazaki meer vertelt over de aankomende Nintendo Switch 2-game The Duskbloods.

Kort na de onthulling in de Direct-uitzending deze week kwam er al wat meer informatie over The Duskbloods naar buiten. Zo bleek dat het om een PvPvE-game voor maximaal acht spelers gaat, waarbij spelers het zowel tegen computergestuurde vijanden als tegen elkaar opnemen.

In een interview op de Nintendo-website deelt Miyazaki meer info over de game. Zo starten spelers in een hub-gebied waar men een personage kan kiezen en deze naar eigen smaak aan kan passen. Vervolgens wordt men naar de online multiplayer getransporteerd, waar het meestal de bedoeling is om als laatste over te blijven. Soms zijn er echter ook andere doelen, zoals samen een baas zien te doden. Spelers verdienen beloningen die ze weer kunnen gebruiken om hun personage aan te passen en te verbeteren wanneer ze terugkeren naar het hub-gebied.

Spelers besturen zogeheten 'Bloodsworn'. Dit zijn wezens die menselijke krachten zijn ontstegen dankzij het speciale bloed dat door hun aderen stroomt. Ze nemen het tegen elkaar op in een gewelddadig gevecht voor 'First Blood', terwijl het einde van de mensheid nabij is. Vanwege het einde van de mensheid zijn er gebieden in de spelwereld te vinden die uit verschillende tijdperken lijken te komen.

Miyazaki onthult ook dat de game oorspronkelijk in ontwikkeling was voor de eerste Switch, maar dat Nintendo Fromsoftware benaderde om voor te stellen de game op de Switch 2 uit te brengen. Dankzij onder andere GameChat heeft de Switch 2 een sterkere focus op online gaming, wat goed bij het spel past.

Overigens laat Miyazaki weten dat de game ook leuk moet zijn voor spelers die niet graag tegen andere spelers vechten. "Ik ben daar zelf ook niet zo van, en ik wilde iets maken dat ook leuk is voor spelers zoals ik." Zo bevatten potjes persoonlijke doelen die unieke beloningen opleven.

The Duskbloods verschijnt ergens in 2026 voor Nintendo Switch 2. Hieronder kan nog eens de onthullingstrailer worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!