Waarom je Overwatch 2 niet zou moeten supporten
Achtergrond

Waarom je Overwatch 2 niet zou moeten supporten

Ik zou over een jaar of wat graag een uitgebreide post mortem willen lezen over Overwatch 2. Ja, dat lees je goed: post mortem. Nu verwacht ik niet dat het vervolg op de ooit zo revolutionaire heldenshooter een vroege dood gaat sterven, maar mijn hemel, aan Activision Blizzard zal het niet gelegen hebben. De uitgever lijkt er alles aan te doen om ieder sprankje hoop of enthousiasme voor deel twee de nek om te draaien.

In theorie kijk ik best uit naar het moment dat Overwatch 2 na jaren uitstel officieus uitkomt op 4 oktober, zij het in een soort van early access en zonder het veelbelovende (en veel beloofde) PvE-gedeelte. Er is geen enkele andere first-person shooter die ik zo absurd lang en vaak heb gespeeld. Ik ben af en aan al sinds 2016 aan het Overwatchen, dus je zou zeggen dat een opvolger ontzettend welkom is. Zeker omdat het huidige Overwatch al jaren op zijn gat ligt, want alle aandacht gaat nu eenmaal naar deel twee.

Die opgedroogde stroom aan content is op zich al reden genoeg om niet zo heel erg meer uit te kijken naar het vervolg, maar het zij zo. De pandemie, de verschrikkelijke onthullingen over de werkcultuur binnen Activision Blizzard en het vertrek van enkele kopstukken binnen Blizzard, waaronder Overwatch-bedenker Jeff Kaplan, hebben logischerwijs voor de nodige vertraging gezorgd. 

©GMRimport

Surrender to my will

Er gaan ook al jaren verhalen over mis- en micromanagement van Overwatch door Activision Blizzard-CEO Bobby Kotick himself. Hij zou zich gedurende de ontwikkeling herhaaldelijk hebben bemoeid met het verdienmodel van de game en is naar verluidt ook verantwoordelijk voor de tunnelvisie op eSports van de afgelopen jaren. Dat terwijl bij de onthulling in 2019 toch echt de nadruk lag op de coöperatieve maps, waarin je het samen met andere spelers opneemt tegen computergestuurde tegenstanders. Dat staat nogal haaks op hoe Overwatch 2 nu in de markt wordt gezet: een opgepoetste en aangepaste versie van wat Overwatch al biedt. Het is zelfs zo erg dat ze in de Overwatch League nu al Overwatch 2 aan het spelen zijn, ook al is de game nog niet uit en af.

Nu weet ik natuurlijk niet wat er precies gebeurd is binnen de muren van (Activision) Blizzard. Toch is het geen heel vreemde gedachte dat er ergens ooit een bepalende beslissing is gemaakt ten faveure van aandeelhouders, en in het nadeel van fans die hoopten op meer verdieping van het verhaal en de personages die Overwatch zo aansprekend maken. En zo geschiedt het dat deel twee deze herfst als free-to-play-game verschijnt, met een Battle Pass-systeem en (nog) zonder PvE.

©GMRimport

Cease your resistance

Heel erg vind ik dat niet eens. Het is een logische keuze in het huidige gameklimaat en loot boxes hebben hun beste tijd gehad. Maar het steekt dat Overwatch 2 zo vooral lijkt te worden wat de eerste Overwatch al tijden had moeten zijn. Het doet pijn dat dit soort veranderingen gegijzeld worden door de ooit gemaakte belofte van een officieel vervolg en niet al jaren geleden zijn uitgerold, toen er nog een levendige community was.

Dat brengt me op de trieste ontwikkelingen van deze week. Dinsdag begon de tweede gesloten bèta van Overwatch 2, dit keer ook voor Xbox en PlayStation. Ik heb me braaf ingeschreven, maar tot op heden geen toegang gekregen. Een optimist zou zeggen dat ze vast enorm veel aanmeldingen hebben gehad en druk bezig zijn om de hoeveelheid beschikbare servers stapsgewijs op te schalen en zo te testen of ze ook een groot aantal spelers aankunnen. Maar de cynicus in mij ziet een vies spelletje. 

©GMRimport

Time’s up

Activision Blizzard biedt namelijk voor 40 euro een soort startpakket voor Overwatch 2 aan, met daarin niet geheel toevallig een code voor de bèta die nu gaande is. Als iedereen die zich aan heeft gemeld voor deze testperiode vrijwel meteen toegang krijgt, dan gaat niemand dit pakket kopen natuurlijk. Want waarom zou je? Er zit wat virtuele valuta in voor deel twee wanneer de game uitkomt in oktober, een aantal ‘zeldzame’ skins en je krijgt er de Legendary Edition van Overwatch bij. Ja, ook dat lees je goed. Je betaalt dus hoofdzakelijk 40 euro voor toegang tot een testversie van een spel dat gratis speelbaar wordt. Of je betaalt dit bedrag voor een digitaal exemplaar van een game die al sinds 2016 uit is en voorgoed verdwijnt zodra het vervolg verschijnt.

Ik weet niet welke lezing ik erger vind, maar ze zijn allebei schandalig. Op de website van Overwatch staat nog wel heel mooi dat Blizzard gaat proberen om iedereen die zich heeft aangemeld voor de bèta op zijn laatst op 14 juli toegang te geven, maar dat is vier dagen voor het einde van de test. Als je zoveel geduld en beheersing hebt dat je voor die tijd niet alsnog het Overwatch 2: Watchpoint Pack hebt gekocht, dan kun je waarschijnlijk ook nog wel wachten tot oktober. Aan dat soort mensen kan Activision Blizzard toch geen geld verdienen.

©GMRimport

Activating self-destruct sequence

Misschien heb ik het mis hoor. Misschien check ik zo mijn mail en lonkt daar een code voor de bèta. In dat geval hoor je mij niet meer klagen. Dan ben ik te druk met staren naar het prachtige nieuwe ontwerp van Ana. Maar waarschijnlijker is het scenario dat ik binnen nu en een dag overstag ga. 40 euro en mijn geloofwaardigheid in ruil voor een code. Maar ook dan ga ik niet blij zijn. Want hoe kan ik, als de bèta weer afgelopen is, ooit nog terug naar het huidige Overwatch? Met twee tanks, twee dps en nul support.

Noot van de redactie: Nog geen half etmaal na het inleveren van zijn column heeft Marcel in ruil voor 40 euro en zijn ziel het Watchpoint Pack gekocht. Hij laat weten dat de meningen in bovenstaande column als niet langer relevant of geloofwaardig beschouwd mogen worden en dat Overwatch 2 alles is waarvan hij ooit had durven dromen. Totdat Ana haar onvermijdelijke nerf krijgt tenminste. In overleg is besloten om de oorspronkelijke tekst alsnog te plaatsen. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
In the Jungle-dlc voor Dave the Diver verschijnt eind 2025
Nieuws

In the Jungle-dlc voor Dave the Diver verschijnt eind 2025

Een nieuwe locatie met nieuwe avonturen

Mintrocket brengt ergens tegen het einde van volgend jaar een nieuwe uitbreiding voor Dave the Diver uit, genaamd 'In the Jungle'.

Dat werd afgelopen week aangekondigd. Veel details zijn er nog niet, maar duidelijk is dat Dave en zijn crew naar de jungle af reizen voor "een nieuw avontuur in niet in kaart gebrachte wateren". Spelers kunnen nieuwe vrienden, locaties en ontdekkingen verwachten.

In Dave the Diver besturen spelers Dave, die in de zee op vissen jaagt met zijn harpoen. 's Avonds werkt hij vervolgens in een sushirestaurant waar zijn vangst van de dag aan klanten wordt geserveerd. De game verscheen vorig jaar op pc, Mac en Nintendo Switch, en kwam eerder dit jaar ook op PlayStation 5 en PlayStation 4 uit. Het spel is inmiddels meer dan vijf miljoen keer verkocht.

Overigens sprak Dave the Diver-bedenker Jaeho Hwang onlangs de wens uit om meer games te maken gesitueerd in het Dave the Diver-universum, gericht op andere personages. "Als regisseur wil ik, naast de verhalende dlc waar we nu aan werken, aparte games maken over elk personage om te laten zien hoe ze elkaar ontmoetten en wat ze deden voordat ze naar Blue Hole kwamen."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Launchtrailer van vr-game Alien: Rogue Incursion uitgebracht
Nieuws

Launchtrailer van vr-game Alien: Rogue Incursion uitgebracht

De game is vanaf morgen speelbaar op PlayStation VR2, SteamVR en Meta Quest 3

Ontwikkelaar Survios heeft een launchtrailer voor het aankomende Alien: Rogue Incursion gepubliceerd.

Alien: Rogue Incursion is een singleplayergame met actievolle en horrorelementen. De game vertelt een uniek verhaal binnen het Alien-universum. Spelers komen tegenover verschillende Xenomorphs te staan die dynamisch spawnen. Het spel is ontwikkeld in Unreal Engine 5.

Alien: Rogue Incursion verschijnt morgen voor PlayStation VR2, SteamVR en Meta Quest 3. De game is zoals gezegd ontwikkeld door Survios, bekend van vr-games als The Walking Dead Onslaught en Creed: Rise to Glory.

Mensen die de game nog voor release reserveren, ontvangen overigens een wapen- en armorskin gebaseerd op de eerder dit jaar uitgekomen film Alien: Romulus.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!