Waarom ik de nieuwe consoles al heb voorbesteld
Gamer.nl
Achtergrond

Waarom ik de nieuwe consoles al heb voorbesteld

Afgelopen week heb ik honderd euro uitgegeven in een gamewinkel, zonder direct iets mee naar huis te nemen. Jawel, ik heb de volgende generatie consoles alvast in de pre-order staan. Ik wil niet te laat zijn.

Zolang de winkels nog open zijn in deze coronacrisis, permitteer ik mezelf af en toe door de stad te lopen. Natuurlijk met alle voorzorgsmaatregelen van dien: anderhalve meter afstand en wegwezen als het ergens te druk is. Gelukkig was er in mijn lokale gamewinkel op een woensdagochtend niemand te vinden en stond de verkoper veilig achter een plastic scherm. Ik had immers een missie te volbrengen.

©GMRimport

Economie

Onlangs meldde de betrouwbare nieuwsbron Bloomberg dat de PlayStation 5 eind dit jaar maar in beperkte oplage beschikbaar zal komen. Sony heeft blijkbaar voor nogal ambitieuze hardware gekozen, die zeker in deze tijd moeilijk te krijgen is. Daardoor zou de prijs van de console omhoog schieten, wat volgens simpele economische wetten weer voor een lagere vraag zorgt. Hoe hoger de prijs, hoe minder mensen er zijn die dat ervoor over hebben.

Dat kan er ook voor zorgen dat die krengen straks slecht verkrijgbaar zijn. Heb je geen pre-order, dan vis je mogelijk achter het net. Waar schaarste is, liggen oplichters bovendien op de loer. Ik zie het al aankomen: louche types kopen straks alle beschikbare PlayStations 5 op, om ze vervolgens voor belachelijke prijzen aan te bieden op het internet. Volgens een onderzoek van Motherboardis dat de reden dat de Switch nu zo slecht verkrijgbaar is. Met bots kopen die afzetters de consoles op zodra ze weer voorradig zijn.

We weten nog niet eens hoe duur die dingen worden, dus ik ben erg benieuwd hoeveel ik straks nog bovenop mijn aanbetaling bij moet leggen.

-

Een plekje reserveren

Ik heb geen zin om straks zonder fonkelnieuwe console te zitten, dus heb ik mijn pre-orders geplaatst. Ik dacht daarmee vroeg te zijn, maar ik was zeker niet de eerste. De verkoper vertelde me dat er in zijn filiaal al meerdere exemplaren waren vastgelegd, en in de online winkel ging het ook al aardig. Nog geen vloedgolf aan bestellingen, maar er zijn al zeker klanten die hun plekje gereserveerd willen hebben.

Het ging dan wel vooral om de PlayStation 5, voor de Xbox Series X liep het volgens hem nog niet echt storm. Ik heb ze gewoon allebei voorbesteld, met elk een aanbetaling van vijftig euro. Microsoft werkt immers met vergelijkbare onderdelen en zal dus ongetwijfeld met dezelfde problemen kampen.

Ik was nog wel op tijd, schatte de verkoper in, maar als er straks inderdaad maar een beperkt aantal consoles komt, kunnen er mensen met lege handen komen te staan. Toch begrijp ik het heel goed dat je nu niet uit je stoel opveert en naar de winkel rent om je eigen pre-order veilig te stellen. Waarom zou je? Is er echt al een goede reden om die dingen te willen hebben?

©GMRimport

Wil je wel een nieuwe console?

We weten eigenlijk nog helemaal niks over de PlayStation 5 en de Xbox Series X, behalve dat ze een stuk sneller worden en mooiere graphics op het scherm zullen toveren. Het afschaffen van laadtijden klinkt natuurlijk goed, maar het belangrijkste aspect is: welke games kan ik er op spelen?

Sony houdt de lippen tot nu toe stijf op elkaar. Ik vraag me ook erg af met welke launchgames ze op de proppen kunnen komen. Horizon 2 lijkt de sterkste kandidaat voor een system seller, maar ik acht de kans groot dat die game niet op tijd af is voor de launch. Een nieuwe Gran Turismo misschien, of een project van Japan Studio (Knack 3?). De enige console-exclusive die is aangekondigd is Godfall, en dat spel weet me vooralsnog niet te overtuigen.

Microsoft heeft zich al wat meer in de kaarten laten kijken, met Halo Infinite als een klapper van een lanceertitel. We weten echter ook dat je daar niet per se een Series X voor hoeft te kopen. De komende tijd blijven exclusives van Microsoft ook nog op de Xbox One verschijnen. Het aanschaffen van een nieuwe console doe je op dit moment alleen om mooiere graphics te krijgen en laadschermen uit te roeien.

We weten nog niet eens hoe duur die dingen worden, dus ik ben erg benieuwd hoeveel ik straks nog bovenop mijn aanbetaling bij moet leggen. Het gaat sowieso een duur geintje worden, dus nogmaals: doe het vooral niet.

Als gamejournalist voel ik me daarentegen verplicht om straks bij de lancering de nieuwe consoles in huis te hebben. Ik moet kunnen vertellen hoe overbodig het wel niet was om ze alvast te kopen, zodat jullie er geen spijt van hebben dat jullie de kat nog even uit de boom kijken. Of wellicht zorgt de SSD wel voor een revolutie in gamedesign, omdat spelwerelden razendsnel worden ingeladen. Wie weet steek ik straks de loftrompet op over hoe vloeiend Horizon 2 je zijn wereld laat verkennen. Dan denk je toch bij jezelf: had ik nou maar een pre-order.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video toont veranderingen in Gothic Remake ten opzichte van origineel
Gamer.nl
Nieuws

Video toont veranderingen in Gothic Remake ten opzichte van origineel

De remake komt naar pc, PS5 en Xbox Series-consoles

Een nieuwe making-of video van de Gothic Remake behandelt de veranderingen in de nieuwe versie ten opzichte van het origineel.

In de video vertelt ontwikkelaar Alkimia Interactive over de balans tussen het eren van het origineel en verbeteringen doorvoeren om de remake naar de moderne tijd te brengen. Zo vond de ontwikkelaar het verhaal uit het origineel nog prima, maar zijn er wel plotgaten en onlogische aspecten te vinden, en die worden in de remake als het goed is opgelost. Ook het bouwen van complexe dialoogsystemen en het creëren van een dynamische open spelwereld is belangrijk.

De Gothic-remake werd in 2019 op speciale wijze aangekondigd: er werd een speelbare teaser van de game uitgebracht. THQ Nordic liet toen al weten er een volledige game van te willen maken als genoeg mensen positief waren over de teaser. In 2020 werd aangekondigd dat de game in ontwikkeling is en op een nog onbekend moment naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc komt. Een releasedatum is nog altijd niet aangekondigd. Een demo is op Steam beschikbaar.

Het door Piranha Bytes ontwikkelde Gothic kwam in 2001 uit op pc. De game speelt zich af in Myrtana, waar men te kampen heeft met een invasie van Orcs. Criminelen worden de mijnen ingestuurd om een speciaal, extra sterk erts te vergaren waar wapens mee gemaakt kunnen worden. Spelers kruipen in de huid van zo'n gevangene, maar weten al snel te ontsnappen. Het spel staat vooral bekend om de enorme vrijheid die het spelers biedt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Games voor tweede Playdate-seizoen onthuld

In totaal komen er twaalf nieuwe spellen uit

Tijdens een recentelijk uitgezonden livestream werden er een aantal games voor het aankomende tweede seizoen van de Playdate-handheld onthuld.

Een van de games is van Subset Games, de ontwikkelaar van FTL en Into the Breach. Hun Playdate-game heet Fulcrum Defender en daagt spelers uit zolang mogelijk te overleven terwijl er golven aan vijanden verschijnen. De hendel aan de handheld kan gebruikt worden om te mikken op de vijanden.

De andere games die werden onthuld zijn de adventuregame Shadowgate PD van Pixel Ghost, een physics gebaseerde puzzel-platformer genaamd Taria & Como van Popseed Studio Inc en JuVee Productions, en Dig! Dig! Dino! van Dom 2D en Fáyer, waarin spelers dinosaurusbotten moeten opgraven.

Het tweede seizoen van Playdate begint op 29 mei. Elke week komen er twee nieuwe spellen uit - in totaal verschijnen er twaalf nieuwe games. De volgende acht spellen behoren daar ook onder, al moeten die nog worden onthuld:

  • Chance's Lucky Escape (door Goloso Games en Julia Minamata)

  • Otto's Galactic Groove - (door Team Otto)

  • Catchadiablos (door Amano Games)

  • The Whiteout (door Scenic Route Software)

  • Black Hole Havoc (door Cosmic Bros)

  • Wheelsprung (door Nino van Hooff en Julie Bjørnskov)

  • Tiny Turnip (door Luke Sanderson)

  • Long Puppy (door Indiana-Jonas)

  • ▀▄▀▄▀▄ (door Dustin Mierau)

De stijlvol ogende Playdate heeft een soort zwengel aan de handheld hangen waarmee vaak unieke besturingen in de bijbehorende games mogelijk zijn. Daarnaast worden spellen in zwart-wit graphics weergegeven. De handheld kan via de officiële website gekocht worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!