Vr Vrijdag: Half-Life: Alyx confirmed
In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: Half-Life keert terug!
Bij de onthulling van Half-Life: Alyx had ik veel dingen verwacht, maar geen woede. Opeens is daar een nieuwe Half-Life-game (waar volgens mij toch wel een paar mensen op zaten te wachten) en dan is het ook nog eens een game die gebruikmaakt van de allernieuwste technologie, die je werkelijk in het Half-Life-universum plaatst. Maar in plaats van unaniem gejuich zag ik ook veel frustratie en woede. Heel vreemd.
Vooral omdat ik al heel wat jaren op fora en Reddit lees: “Ik koop pas een vr-headset als er een killer app is!” Logisch. Je wil pas investeren in nieuwe technologie als je een hele goede reden daarvoor hebt. Overigens was voor mij vr als technologie al de killer app. Het feit dat ik opeens in de spelwereld sta is al zo’n vernieuwing dat het reden genoeg was om een dure pc en een Rift CV1 in huis te halen. Het moment dat ik opeens in de cockpit van mijn Cobra MK3 in Elite Dangerous kon zitten was het uitkomen van een droom die ik al had toen ik de eerste Elite op mijn MSX-computer speelde, in de jaren tachtig.
©GMRimport
Metal Gear
Meestal is het niet de tech zelf die mij overtuigt, maar wacht ik ook op een killer app voor ik een nieuwe spelcomputer in huis haal. Ik kocht pas een Nintendo 64 toen Ocarina of Time verscheen, en een PS1 bij het verschijnen van Metal Gear Solid. Mijn PS2 schafte ik aan voor Gran Turismo 3. En ja, Halo was de reden voor het kopen van een Xbox. Dus natuurlijk, ik snap dat voor de meeste mensen het bestaan van een killer app heel belangrijk is. Sterker nog: voor hardwarefabrikanten is de ‘killer app’ van levensbelang. Als je Zelda: Breath of the Wild wil spelen, moet je daarvoor een Switch kopen (of ergens een Wii U opduiken. Nou ja, doe maar niet). Nintendo gaat zijn killer app niet uitbrengen op concurrerende hardware. Het doel is om zoveel mogelijk Nintendo-machines in huiskamers te plaatsen.
Valve heeft veel geïnvesteerd in virtual reality maar weet ook dondersgoed dat mensen pas een headset kopen wanneer daar een onweerstaanbare reden voor is. Oculus investeert ook miljoenen in games om hun Rift en Quest aantrekkelijk te maken. Het is dus heel logisch dat Valve voor hun meest cutting edge technologie ook hun softwareparadepaardje van stal haalt. Sterker nog: het verbaast me dat ze dit nu pas doen. Valve heeft tot nu toe bar weinig gedaan aan het software-aanbod voor vr-bezitters. Sterker nog: het heeft tot nu toe zelfs headsets die draaien op hun eigen Steam-VR op slot gedaan, zodat ze niet zonder hack gebruik kunnen maken van de Oculus-winkel.
Het feit dat er nu eindelijk van Valve en een echte volwaardige game uitkomt en dat ze daar hun grootste game-ip voor gebruiken, is op zijn zachtst gezegd voor de hand liggend. Waarom zijn mensen hier dan boos over?
©GMRimport
Duur
Het argument lijkt te zijn: vr is duur en ik wil geen vr kopen voor alleen Half-Life. Tja. Dat is een keuze en die zal iedereen respecteren. Als je echt geen enkele andere vr-game wil spelen, dan is het aanschaffen van de benodigde hardware natuurlijk van de zotte. Net zoals het eigenlijk best zonde van het geld is als je een Switch koopt en daar alleen maar Breath of the Wild op speelt, zonder zelfs maar te overwegen om er ook andere spellen op te spelen.
Wat betreft het argument dat vr heel duur is: ik ontken niet dat je inderdaad geen vr-headset cadeau krijgt bij een pak hagelslag. Je moet behalve de bril ook een pc hebben die dat aankan. Nu durf ik te wedden dat de meest fervente Half-Life fans ook dedicated pc-gamers zijn, die vast wel een aardig bakkie hebben staan. Een pc dus die zeer waarschijnlijk al best een aardig moppie vr kan draaien. En de headset zelf? Ja, je kan kiezen voor de absurd dure Valve Index. Maar je kan ook een Oculus Quest kopen, die je niet alleen stand-alone kan gebruiken, maar ook via een kabel aan je pc kan hangen. Dat werkt bijna net zo goed als de Index voor een fractie van de kosten. Wederom geldt: het zijn keuzes, en dat is hoe het nu eenmaal gaat met games. Software verkoopt de hardware. En wie daar niet aan mee wil doen, kan dus niet alles spelen.
©GMRimport
Moedeloos
Tenslotte is er nog een argument waar ik persoonlijk een beetje moedeloos van wordt: het ‘principe-argument’. Dat gaat als volgt: “een pc moet alles kunnen draaien, want dat is een open systeem en het is anti-consument om de gebruiker daar dure extra’s voor aan te laten schaffen.”
Okay, prima, afgezien van het feit dat niets van die redenatie klopt. De eerste Everquest vereiste een aparte 3DFX-videokaart in een tijd dat geen enkele pc-game dat deed. De eerste Half-Life vereiste het installeren van Steam (tot de gigantische woede van pc-gebruikers!). En wie binnenkort op pc Cyberpunk 2077 wil draaien, zal toch echt een flinke videokaart moeten hebben, alsmede voldoende ram. Hoe is het hebben van een vr-bril anders?
Het was erg jammer dat het conservatieve pc-gamer-geluid het goede nieuws dreigde te overschreeuwen. Het is namelijk fantastisch dat Valve eindelijk weer een Half-Life-game produceert en eindelijk laat zien hoe serieus ze zijn over virtual reality. De kans is ook heel groot dat Half-Life: Alyx een geweldig spel wordt, gezien wat er allemaal op zijn schouders rust. Bij het floppen van die game zou de schade aan het imago van Valve en virtual reality enorm zijn. Het zou de ontwikkeling van virtualrealitysoftware een dreun kunnen geven waar alle miljoenen van Facebook en Oculus niets aan kunnen doen.
Half-Life: Alyx is dus zeer waarschijnlijk de killer app met die bekende naam die vr een enorme duw voorwaarts kan geven. En tegelijk miljoenen gamers kennis kunnen kan laten maken met een geweldig medium. Alleen maar goed nieuws dus.