Vr Vrijdag: Half-Life: Alyx confirmed
Achtergrond

Vr Vrijdag: Half-Life: Alyx confirmed

In deze tweewekelijkse rubriek gaat Gamer.nl dieper in op virtual reality, de beste games, de controverses en vooral waarom het je zou moeten interesseren. In deze aflevering: Half-Life keert terug!

Bij de onthulling van Half-Life: Alyx had ik veel dingen verwacht, maar geen woede. Opeens is daar een nieuwe Half-Life-game (waar volgens mij toch wel een paar mensen op zaten te wachten) en dan is het ook nog eens een game die gebruikmaakt van de allernieuwste technologie, die je werkelijk in het Half-Life-universum plaatst. Maar in plaats van unaniem gejuich zag ik ook veel frustratie en woede. Heel vreemd.

Vooral omdat ik al heel wat jaren op fora en Reddit lees: “Ik koop pas een vr-headset als er een killer app is!” Logisch. Je wil pas investeren in nieuwe technologie als je een hele goede reden daarvoor hebt. Overigens was voor mij vr als technologie al de killer app. Het feit dat ik opeens in de spelwereld sta is al zo’n vernieuwing dat het reden genoeg was om een dure pc en een Rift CV1 in huis te halen. Het moment dat ik opeens in de cockpit van mijn Cobra MK3 in Elite Dangerous kon zitten was het uitkomen van een droom die ik al had toen ik de eerste Elite op mijn MSX-computer speelde, in de jaren tachtig.

©GMRimport

Metal Gear

Meestal is het niet de tech zelf die mij overtuigt, maar wacht ik ook op een killer app voor ik een nieuwe spelcomputer in huis haal. Ik kocht pas een Nintendo 64 toen Ocarina of Time verscheen, en een PS1 bij het verschijnen van Metal Gear Solid. Mijn PS2 schafte ik aan voor Gran Turismo 3. En ja, Halo was de reden voor het kopen van een Xbox. Dus natuurlijk, ik snap dat voor de meeste mensen het bestaan van een killer app heel belangrijk is. Sterker nog: voor hardwarefabrikanten is de ‘killer app’ van levensbelang. Als je Zelda: Breath of the Wild wil spelen, moet je daarvoor een Switch kopen (of ergens een Wii U opduiken. Nou ja, doe maar niet). Nintendo gaat zijn killer app niet uitbrengen op concurrerende hardware. Het doel is om zoveel mogelijk Nintendo-machines in huiskamers te plaatsen.

Valve heeft veel geïnvesteerd in virtual reality maar weet ook dondersgoed dat mensen pas een headset kopen wanneer daar een onweerstaanbare reden voor is. Oculus investeert ook miljoenen in games om hun Rift en Quest aantrekkelijk te maken. Het is dus heel logisch dat Valve voor hun meest cutting edge technologie ook hun softwareparadepaardje van stal haalt. Sterker nog: het verbaast me dat ze dit nu pas doen. Valve heeft tot nu toe bar weinig gedaan aan het software-aanbod voor vr-bezitters. Sterker nog: het heeft tot nu toe zelfs headsets die draaien op hun eigen Steam-VR op slot gedaan, zodat ze niet zonder hack gebruik kunnen maken van de Oculus-winkel.

Het feit dat er nu eindelijk van Valve en een echte volwaardige game uitkomt en dat ze daar hun grootste game-ip voor gebruiken, is op zijn zachtst gezegd voor de hand liggend. Waarom zijn mensen hier dan boos over?

©GMRimport

Duur

Het argument lijkt te zijn: vr is duur en ik wil geen vr kopen voor alleen Half-Life. Tja. Dat is een keuze en die zal iedereen respecteren. Als je echt geen enkele andere vr-game wil spelen, dan is het aanschaffen van de benodigde hardware natuurlijk van de zotte. Net zoals het eigenlijk best zonde van het geld is als je een Switch koopt en daar alleen maar Breath of the Wild op speelt, zonder zelfs maar te overwegen om er ook andere spellen op te spelen.

Wat betreft het argument dat vr heel duur is: ik ontken niet dat je inderdaad geen vr-headset cadeau krijgt bij een pak hagelslag. Je moet behalve de bril ook een pc hebben die dat aankan. Nu durf ik te wedden dat de meest fervente Half-Life fans ook dedicated pc-gamers zijn, die vast wel een aardig bakkie hebben staan. Een pc dus die zeer waarschijnlijk al best een aardig moppie vr kan draaien. En de headset zelf? Ja, je kan kiezen voor de absurd dure Valve Index. Maar je kan ook een Oculus Quest kopen, die je niet alleen stand-alone kan gebruiken, maar ook via een kabel aan je pc kan hangen. Dat werkt bijna net zo goed als de Index voor een fractie van de kosten. Wederom geldt: het zijn keuzes, en dat is hoe het nu eenmaal gaat met games. Software verkoopt de hardware. En wie daar niet aan mee wil doen, kan dus niet alles spelen.

©GMRimport

Moedeloos

Tenslotte is er nog een argument waar ik persoonlijk een beetje moedeloos van wordt: het ‘principe-argument’. Dat gaat als volgt: “een pc moet alles kunnen draaien, want dat is een open systeem en het is anti-consument om de gebruiker daar dure extra’s voor aan te laten schaffen.”

Okay, prima, afgezien van het feit dat niets van die redenatie klopt. De eerste Everquest vereiste een aparte 3DFX-videokaart in een tijd dat geen enkele pc-game dat deed. De eerste Half-Life vereiste het installeren van Steam (tot de gigantische woede van pc-gebruikers!). En wie binnenkort op pc Cyberpunk 2077 wil draaien, zal toch echt een flinke videokaart moeten hebben, alsmede voldoende ram. Hoe is het hebben van een vr-bril anders?

Het was erg jammer dat het conservatieve pc-gamer-geluid het goede nieuws dreigde te overschreeuwen. Het is namelijk fantastisch dat Valve eindelijk weer een Half-Life-game produceert en eindelijk laat zien hoe serieus ze zijn over virtual reality. De kans is ook heel groot dat Half-Life: Alyx een geweldig spel wordt, gezien wat er allemaal op zijn schouders rust. Bij het floppen van die game zou de schade aan het imago van Valve en virtual reality enorm zijn. Het zou de ontwikkeling van virtualrealitysoftware een dreun kunnen geven waar alle miljoenen van Facebook en Oculus niets aan kunnen doen.

Half-Life: Alyx is dus zeer waarschijnlijk de killer app met die bekende naam die vr een enorme duw voorwaarts kan geven. En tegelijk miljoenen gamers kennis kunnen kan laten maken met een geweldig medium. Alleen maar goed nieuws dus.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!