Voor de Max Payne-remakes loop ik wél warm
Achtergrond

Voor de Max Payne-remakes loop ik wél warm

Van de literaire quotes en de duistere muziek, tot de legendarische flapperjas en Max’ blokhoofd; er is zoveel iconisch aan Max Payne. En nu komen er eindelijk remakes van Max Payne en Max Payne 2: The Fall of Max Payne! We hebben er nog niets van gezien, maar toch ben ik oprecht enthousiast. Dat terwijl ik eigenlijk wel een beetje klaar was met dat geherkauw van oude games.

Wat mij betreft zit er namelijk één groot verschil tussen Max Payne en het gros van al die andere remakes en remasters die de markt overspoelen: in dit geval werkt de oorspronkelijke ontwikkelaar - Remedy - aan de remakes. Vaak worden dit soort projecten juist uitbesteed aan minder gekwalificeerde studio’s, maar daar is in dit geval dus geen sprake van. Sterker nog, volgens Rockstar (dat de rechten op Max Payne bezit) was het juist Remedy dat toenadering zocht om deze remakes mogelijk te maken.  

©GMRimport

Een bekend gezicht

Dat betekent veel voor mij. Remedy is immers toch een beetje een van de laatsten der Mohikanen. De studio stamt uit een tijd waarin ontwikkelaars nog minder fabrieksmatig te werk gingen en daardoor vaak een onderscheidende stijl hadden. Die stijl heeft Remedy door de jaren heen goed weten vast te houden. Leg Max Payne, Quantum Break, Alan Wake en Control naast elkaar en de vingerafdruk van Remedy is duidelijk zichtbaar. In het bijzonder de vingerafdrukken van Sam Lake, het prominentste kopstuk van de Finse studio. Als schrijver en creative director heeft Lake ongetwijfeld veel invloed heeft gehad op Remedy’s consistente stijl. Daarnaast gaf hij Max Payne letterlijk een gezicht.

Ik heb geen idee in hoeverre Sam Lake betrokken zal zijn bij de ontwikkeling van deze remakes, maar dat de beste man in ieder geval nog altijd in dienst is bij Remedy en bij al hun grote projecten betrokken is, geeft mij goede hoop. Ik zou een remake van bijvoorbeeld Metal Gear Solid veel sceptischer ontvangen, wetende dat geestelijk vader Hideo Kojima en veel andere invloedrijke personen er niet bij betrokken zouden zijn. De kans dat de remakes van Max Payne de juiste snaar gaan raken, neemt ineens behoorlijk toe.

©GMRimport

Noodgedwongen iconisch

Zoals ik een tijdje terug al schreef, zijn games immers artistieke werken. Ze worden gemaakt met een bepaalde visie, die vaak deels wordt ingegeven door de (on)mogelijkheden van die tijd. Juist dat soort kaders dwingen ontwikkelaars tot creatieve grepen. Neem nou die graphic novel-filmpjes in Max Payne: die zijn ontstaan uit pure noodzaak. Gewone tussenfilmpjes waren te duur voor de toen nog vrij onbekende studio en daarom koos Remedy voor strippanelen. Om geld te besparen werden overigens ook gezichten van medewerkers en vrienden gebruikt, waardoor Sam Lake dus het gezicht van Max Payne werd.

Uiteindelijk bleken die strippanelen (en Sam Lake’s gezicht) extreem bepalend voor de gehele ambiance van Max Payne 1 en 2. Zelfs al klotst het geld nu tegen de plinten bij Remedy, dan nog hoop ik dat we tussen het leegschieten van Beretta’s gewoon weer die iconische strippanelen terugzien. Net als de zwaarmoedige quotes, de grimmige muziek en de lange leren jas.

©GMRimport

Aangezien Remedy zelf aan het roer staat, heb ik er meer vertrouwen in dat begrepen wordt wát Max Payne in zijn tijd zo uniek maakte. Dat is essentieel om een remake te laten slagen. Een remake moet niet een letterlijke kopie zijn van het origineel, want in twintig jaar tijd is er nou eenmaal veel veranderd. Maar een remake moet ook weer niet te veel afwijken van het origineel - het moet immers herkenbaar zijn en diezelfde sfeer uitademen. Een goede remake balanceert dus op een kwetsbare, dunne lijn, maar juist deze Finse studio trekt heel bekwaam een consistente lijn door in al zijn games. Als het zelfs onder deze omstandigheden niet lukt om een goede remake af te leveren, krijg ik er zelf een blokhoofd van.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards 2024 is via ongeveer 154 miljoen livestreams bekeken
Nieuws

The Game Awards 2024 is via ongeveer 154 miljoen livestreams bekeken

Een groei van 31 procent ten opzichte van vorig jaar

De meest recente editie van The Game Awards die afgelopen week werd uitgezonden is via een geschatte 154 miljoen livestreams bekeken.

Dat maakte presentator en organisator Geoff Keighley bekend via social media. Daarmee is het de meest bekeken editie van de awardshow ooit, met een groei van 31 procent ten opzichte van vorig jaar. De editie in 2023 werd via 118 miljoen livestreams bekeken.

The Game Awards werd in de nacht van afgelopen donderdag op vrijdag uitgezonden. Astro Bot ging aan de haal met de award voor game van het jaar en versloeg daarmee Final Fantasy 7 Rebirth, Elden Ring: Shadow of the Erdtree, Metaphor: ReFantazio, Balatro en Black Myth: Wukong. Een overzicht van alle awardwinnaars is hier te vinden.

Zoals gebruikelijk werden er ook diverse games aangekondigd en getoond, zoals het nieuwe Naughty Dog-spel Intergalactic: The Heretic ProphetElden Ring Nightreign en The Witcher 4. Een overzicht van alle aankondigingen kan hier bekeken worden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Xbox-livestream in januari toont The Elder Scolls 4: Oblivion-remake
Nieuws

Gerucht: Xbox-livestream in januari toont The Elder Scolls 4: Oblivion-remake

Er gingen vorig jaar al hardnekkige geruchten over de remake

In januari 2025 wordt er mogelijk een nieuwe Xbox-presentatie gehouden. Volgens een insider wordt daar een remake van The Elder Scrolls 4: Oblivion aangekondigd.

The Verge-journalist Tom Warren schreef onlangs op Bluesky dat hij een Xbox-evenement in januari verwacht. "Het voelt alsof het ritme qua Xbox Game Pass-releases er eindelijk goed in zit, zeker nadat recentelijk Indiana Jones and the Great Circle is uitgekomen en kijkend naar wat er in 2025 volgt. Avowed, South of Midnight, Doom (The Dark Ages), Towerborde, Fable, The Outer Worlds 2 en meer komt allemaal volgend jaar uit. Ik verwacht ook een Xbox-evenement in januari."

Insider Extas1s meldde kort daarna in een video dat eerdere geruchten over een The Elder Scrolls 4: Oblivion-remake echt kloppen en dat de game mogelijk tijdens het evenement in januari wordt onthuld. Daarbij zou de game, die volgens geruchten door Virtuos wordt ontwikkeld en op Unreal Engine 5 draait, mogelijk ergens in 2025 kunnen verschijnen.

In 2023 gingen er al geruchten over een remake (of remaster) van Oblivion. Een oud-medewerker van Virtuos maakte melding van het bestaan van de game via Reddit. Later dat jaar lekten er documenten uit van de rechtszaak tussen Microsoft en de Federal Trade Commission waarin ook de remake werd vermeld, alsmede een remake of remaster van Fallout 3.

The Elder Scrolls 4: Oblivion kwam oorspronkelijk in 2006 uit op Xbox 360 en pc. Later kwam de game ook nog naar PlayStation 3. De game werd ontwikkeld door Bethesda Softworks en wordt door velen gezien als een van de beste rpg's aller tijden. Het vervolg The Elder Scrolls 5: Skyrim werd nog veel populairder.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!