The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk
Achtergrond

The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk

Auw, dat deed even pijn afgelopen donderdag: Sony href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/the-last-of-us-part-2-uitgesteld-voor-onbepaalde-tijd/">bracht het nieuws naar buiten</a> dat The Last of Us: Part 2 voor onbepaalde tijd is uitgesteld in verband met de coronacrisis. Ondanks dat het voor veel gamers geen fijn nieuws is, kun je het Sony en ontwikkelaar Naughty Dog niet kwalijk nemen. Het is eerder een voorbode voor nog veel meer uitgestelde games de komende maanden.

Er is natuurlijk niets mis met teleurgesteld zijn in het feit dat een spel uitgesteld wordt. Je kunt het verschrikkelijk jammer vinden dat je eind mei niet aan het langverwachte vervolg op The Last of Us mag beginnen, en tegelijkertijd begrip hebben voor de situatie en deze in de juiste context plaatsen. De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby.

©GMRimport

Maar het is wel een bezigheid die je laat ontspannen en de problemen van het echte leven even doet vergeten. Daarbij is een spectaculaire nieuwe release voor veel gamers een extra goede reden om je enkele weken thuis te isoleren. Mochten we eind mei nog massaal ‘opgesloten’ zitten in ons huis of appartement, dan kwam een spannende, verhalende game als The Last of Us: Part 2 – het vervolg op een van de meest geprezen spellen ooit – als geroepen.

Abnormale tijden

Dat gezegd hebbende zie ik op diverse fora en social media ook mensen die, afgaande op hun reacties, niet lijken te begrijpen waarom dit uitstel een noodzakelijk kwaad is. Teleurstelling is één ding, maar dit afreageren op Sony of de ontwikkelaars is natuurlijk volkomen onzinnig. Zij stellen de game niet voor de lol uit – het levert hen ook alleen maar extra gedoe op. Marketingcampagnes moeten worden aangepast en er moet een nieuwe geschikte releasedatum gevonden worden.

Het uitstel is een volstrekt normale reactie op deze abnormale tijden. Los van de vraag of het slim is om een game die zich afspeelt in een post-apocalyptische setting juist nu uit te brengen, is de fysieke distributie van een nieuwe game momenteel een nachtmerrie. In de meeste landen zijn de non-essentiële winkels gesloten, en ook games online bestellen verloopt nu niet vlekkeloos.

©GMRimport

De releases van de afgelopen weken – Doom Eternal, Animal Crossing: New Horizons en Resident Evil 3 – kwamen uit tijdens een transitieperiode van onze samenleving, maar nu deze tijdelijke nieuwe manier van leven zo goed als geïntegreerd is, zou je als bedrijf wel gek zijn om een nieuw product te lanceren. Square Enix is de uitzondering op die regel met Final Fantasy 7 Remake, en gezien de onduidelijkheid die er bestaat over wanneer mensen met het spel aan de slag kunnen, zal achteraf mogelijk blijken dat het geen bijster slimme zet was van de uitgever.

Alleen digitaal?

Maar waarom de game dan niet alleen digitaal uitgeven? Dat zie ik veel gamers zichzelf hardop afvragen. Zij gaan voorbij aan het feit dat winkels nog een essentieel onderdeel van het zakenmodel van bedrijven zijn. Niet alleen worden games nog massaal fysiek verkocht, consolemakers zijn ook afhankelijk van winkels om hun consoles te verkopen – en dat is extra belangrijk met de aankomende volgende generatie in aantocht. Nu de middelvinger opsteken naar deze winkelketens en een gigantische release als The Last of Us: Part 2 (tijdelijk) alleen digitaal uitgeven, is het domste wat je kunt doen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over verschillende landen waarin een complete game downloaden helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby

-

Het was te verwachten dat de klappen die nu vallen in de game-industrie vanwege de corona-uitbraak ook zichtbaar zouden worden voor het grote publiek. De filmindustrie stelt al enkele weken de ene na de andere grote release uit. Nu is naar de bioscoop gaan wel een tikkeltje gevaarlijker dan thuis een game spelen, maar feit blijft dat het in beide industrieën om miljoenenprojecten gaat die gedijen in een goed functionerende samenleving waarin tijd en ruimte is voor dergelijke entertainment. Dat een groeiend aantal mensen zonder werk komt te zitten en op de centen moet letten, helpt natuurlijk ook niet mee.

©GMRimport

Zeker weten doe ik het niet en ik hoop dat de uiteindelijke gevolgen meevallen, maar ik verwacht dat dit nog maar het begin is van de invloed die de coronacrisis heeft op de game-industrie. Niet alleen games die zo goed als af zijn – zoals The Last of Us: Part 2 – lijden hieronder, maar ook de spellen die nog volop in ontwikkeling zijn. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor Cyberpunk 2077, dat eigenlijk in september moet verschijnen? Of voor Ghost of Tsushima, tevens van Sony?

Next-gen

Dan de olifant in de kamer: de next-gen consoles. Zowel Microsoft als Sony laten weten dat er van uitstel vooralsnog geen sprake is, maar dat kan natuurlijk op elk moment veranderen. Hoewel de samenleving tegen het einde van dit jaar hoogstwaarschijnlijk enigszins gestabiliseerd is, wordt er achter de schermen keihard gewerkt aan de lanceringen van de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Niet alleen de consoles moeten in groten getale worden geproduceerd, ontwikkelaars proberen ook de lanceringsgames af te krijgen. Dat is in het beste geval al een haastklus, maar nu veel ontwikkelaars hun deuren hebben gesloten of hun werknemers thuis laten werken haast onmogelijk. Microsoft bijvoorbeeld wil de Series X lanceren met Halo Infinite, en ook Sony heeft vast wat lanceringsgames die het binnenkort uit de hoge hoed wil toveren. Deze games op tijd afkrijgen voor een release eind dit jaar is net zo’n grote uitdaging als de next-gen consoles zelf op grote schaal produceren en distribueren.

©GMRimport

Hoe vervelend het ook is dat we onze entertainmentproducten niet op de beloofde data ontvangen, moeten we op dit moment onze persoonlijke wensen op de achtergrond plaatsen. De gezondheid en veiligheid van mensen staat voorop; die nieuwe games en consoles komen vanzelf weer wel. Treur even over het uitstel van The Last of Us: Part 2, en (her)speel een willekeurige game uit je collectie. Bereid je ondertussen voor op het ergste wat betreft de release van aankomende games en de next-gen consoles – dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!