The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk
Achtergrond

The Last of Us: Part 2-uitstel is volstrekt begrijpelijk

Auw, dat deed even pijn afgelopen donderdag: Sony href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/the-last-of-us-part-2-uitgesteld-voor-onbepaalde-tijd/">bracht het nieuws naar buiten</a> dat The Last of Us: Part 2 voor onbepaalde tijd is uitgesteld in verband met de coronacrisis. Ondanks dat het voor veel gamers geen fijn nieuws is, kun je het Sony en ontwikkelaar Naughty Dog niet kwalijk nemen. Het is eerder een voorbode voor nog veel meer uitgestelde games de komende maanden.

Er is natuurlijk niets mis met teleurgesteld zijn in het feit dat een spel uitgesteld wordt. Je kunt het verschrikkelijk jammer vinden dat je eind mei niet aan het langverwachte vervolg op The Last of Us mag beginnen, en tegelijkertijd begrip hebben voor de situatie en deze in de juiste context plaatsen. De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby.

©GMRimport

Maar het is wel een bezigheid die je laat ontspannen en de problemen van het echte leven even doet vergeten. Daarbij is een spectaculaire nieuwe release voor veel gamers een extra goede reden om je enkele weken thuis te isoleren. Mochten we eind mei nog massaal ‘opgesloten’ zitten in ons huis of appartement, dan kwam een spannende, verhalende game als The Last of Us: Part 2 – het vervolg op een van de meest geprezen spellen ooit – als geroepen.

Abnormale tijden

Dat gezegd hebbende zie ik op diverse fora en social media ook mensen die, afgaande op hun reacties, niet lijken te begrijpen waarom dit uitstel een noodzakelijk kwaad is. Teleurstelling is één ding, maar dit afreageren op Sony of de ontwikkelaars is natuurlijk volkomen onzinnig. Zij stellen de game niet voor de lol uit – het levert hen ook alleen maar extra gedoe op. Marketingcampagnes moeten worden aangepast en er moet een nieuwe geschikte releasedatum gevonden worden.

Het uitstel is een volstrekt normale reactie op deze abnormale tijden. Los van de vraag of het slim is om een game die zich afspeelt in een post-apocalyptische setting juist nu uit te brengen, is de fysieke distributie van een nieuwe game momenteel een nachtmerrie. In de meeste landen zijn de non-essentiële winkels gesloten, en ook games online bestellen verloopt nu niet vlekkeloos.

©GMRimport

De releases van de afgelopen weken – Doom Eternal, Animal Crossing: New Horizons en Resident Evil 3 – kwamen uit tijdens een transitieperiode van onze samenleving, maar nu deze tijdelijke nieuwe manier van leven zo goed als geïntegreerd is, zou je als bedrijf wel gek zijn om een nieuw product te lanceren. Square Enix is de uitzondering op die regel met Final Fantasy 7 Remake, en gezien de onduidelijkheid die er bestaat over wanneer mensen met het spel aan de slag kunnen, zal achteraf mogelijk blijken dat het geen bijster slimme zet was van de uitgever.

Alleen digitaal?

Maar waarom de game dan niet alleen digitaal uitgeven? Dat zie ik veel gamers zichzelf hardop afvragen. Zij gaan voorbij aan het feit dat winkels nog een essentieel onderdeel van het zakenmodel van bedrijven zijn. Niet alleen worden games nog massaal fysiek verkocht, consolemakers zijn ook afhankelijk van winkels om hun consoles te verkopen – en dat is extra belangrijk met de aankomende volgende generatie in aantocht. Nu de middelvinger opsteken naar deze winkelketens en een gigantische release als The Last of Us: Part 2 (tijdelijk) alleen digitaal uitgeven, is het domste wat je kunt doen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over verschillende landen waarin een complete game downloaden helemaal niet zo vanzelfsprekend is.

De gezondheid van de wereldbevolking heeft nu prioriteit – games zijn ‘maar’ een hobby

-

Het was te verwachten dat de klappen die nu vallen in de game-industrie vanwege de corona-uitbraak ook zichtbaar zouden worden voor het grote publiek. De filmindustrie stelt al enkele weken de ene na de andere grote release uit. Nu is naar de bioscoop gaan wel een tikkeltje gevaarlijker dan thuis een game spelen, maar feit blijft dat het in beide industrieën om miljoenenprojecten gaat die gedijen in een goed functionerende samenleving waarin tijd en ruimte is voor dergelijke entertainment. Dat een groeiend aantal mensen zonder werk komt te zitten en op de centen moet letten, helpt natuurlijk ook niet mee.

©GMRimport

Zeker weten doe ik het niet en ik hoop dat de uiteindelijke gevolgen meevallen, maar ik verwacht dat dit nog maar het begin is van de invloed die de coronacrisis heeft op de game-industrie. Niet alleen games die zo goed als af zijn – zoals The Last of Us: Part 2 – lijden hieronder, maar ook de spellen die nog volop in ontwikkeling zijn. Wat betekent dit bijvoorbeeld voor Cyberpunk 2077, dat eigenlijk in september moet verschijnen? Of voor Ghost of Tsushima, tevens van Sony?

Next-gen

Dan de olifant in de kamer: de next-gen consoles. Zowel Microsoft als Sony laten weten dat er van uitstel vooralsnog geen sprake is, maar dat kan natuurlijk op elk moment veranderen. Hoewel de samenleving tegen het einde van dit jaar hoogstwaarschijnlijk enigszins gestabiliseerd is, wordt er achter de schermen keihard gewerkt aan de lanceringen van de PlayStation 5 en Xbox Series X.

Niet alleen de consoles moeten in groten getale worden geproduceerd, ontwikkelaars proberen ook de lanceringsgames af te krijgen. Dat is in het beste geval al een haastklus, maar nu veel ontwikkelaars hun deuren hebben gesloten of hun werknemers thuis laten werken haast onmogelijk. Microsoft bijvoorbeeld wil de Series X lanceren met Halo Infinite, en ook Sony heeft vast wat lanceringsgames die het binnenkort uit de hoge hoed wil toveren. Deze games op tijd afkrijgen voor een release eind dit jaar is net zo’n grote uitdaging als de next-gen consoles zelf op grote schaal produceren en distribueren.

©GMRimport

Hoe vervelend het ook is dat we onze entertainmentproducten niet op de beloofde data ontvangen, moeten we op dit moment onze persoonlijke wensen op de achtergrond plaatsen. De gezondheid en veiligheid van mensen staat voorop; die nieuwe games en consoles komen vanzelf weer wel. Treur even over het uitstel van The Last of Us: Part 2, en (her)speel een willekeurige game uit je collectie. Bereid je ondertussen voor op het ergste wat betreft de release van aankomende games en de next-gen consoles – dan kan het uiteindelijk alleen maar meevallen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error