Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6
Achtergrond

Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6

Ik weet het, het is leuk om je te verheugen op games. Ik ben zelf ook gevoelig voor hype en zit nu al te watertanden voor de mooie games die in 2019 gaan uitkomen. Welke game je dit jaar in ieder geval niet hoeft te verwachten, is The Elder Scrolls 6. Wat een analist ook zegt.

Dat zou eigenlijk zo duidelijk moeten zijn, dat ik het niet eens meer op hoef te schrijven. Bethesda had het afgelopen E3 niet helderder kunnen zeggen. Nadat ze Fallout 76 uit de doeken deden, kondigden ze alvast aan welke games ze daarna zouden gaan maken.

Eerst verscheen Starfield ten tonele, een scifi-game waar al langer geruchten over de ronde deden. Deze game werd met niet meer dan een korte teaser aangekondigd, wat al aangeeft dat het spel nog lang niet klaar is. Daarna wilde studiohoofd Todd Howard ook nog wel delen welke game hij daarna gaat maken: The Elder Scrolls 6. Hiervan was zo mogelijk nog minder beeld te zien, alleen een logo en wat boompjes.

In interviews na de persconferentie maakte Bethesda nog eens extra duidelijk wat ze hiermee duidelijk wilden maken. Ze wilden de fans laten weten dat ze na Fallout 76, een online spel, ook gewoon nog singleplayer rpg’s zouden maken. En ja, ook The Elder Scrolls hoort daarbij, ook al is die game nog ver van ons verwijderd.

©GMRimport

De waarheid in Pachter

Dat weerhoudt Michael Pachter, een van de meest beroemde en tegelijk beruchte analisten in onze industrie, er niet van om te voorspellen dat de game dit jaar al het levenslicht zal zien. In een rondje voorspellingen voor 2019 op Gamesindustry.biz geeft hij aan dat TES6 nog dit jaar in de schappen zal liggen. Voor de duidelijkheid: dat voorspelde hij de afgelopen twee jaar ook al, en toen zat hij er dus ook al naast.

Als je kijkt naar hoe Bethesda te werk gaat, kun je zien dat dit volslagen idioot is. Er zitten meerdere jaren tussen de games van Bethesda Games Studios. Dat is ook niet zo gek, want ze maken vaak ingewikkelde games die veel werk kosten. Tussen Skyrim en Fallout 4 zat vier jaar, daarna duurde het weer drie jaar tot Fallout 76 uitkwam.

Met die logica, en met een beetje gezond verstand, kun je op je vingers natellen dat het nog een paar jaar duurt voordat Starfield uitkomt. Om het aantal jaar tot The Elder Scrolls 6 te tellen, heb je dan waarschijnlijk twee handen nodig. Om het in 2019 al te verwachten is absurd.

©GMRimport

Top of flop

Het argument van Pachter is dat Fallout 76 teleurstelde en Bethesda snel iets zal willen doen om het imago weer op te vijzelen. “Doordat Fallout 76 is geflopt, heeft Bethesda echt een hit nodig. Ik verwacht dat ze de ontwikkeling van TES6 daarom zullen versnellen”, schrijft de analist.

Allemaal leuk en aardig, maar zo werkt het ontwikkelen van games helemaal niet. Je kunt niet ineens een game klaar hebben, alleen omdat je vorige product een beetje tegenviel. Sterker nog, als je een game snel afraffelt – en dan ga je er vanuit dat er al genoeg aan TES6 is gedaan om het überhaupt te kunnen afraffelen – is de kans gigantisch groot dat je een slechte game aflevert. Dat is natuurlijk al helemaal niet goed voor het imago.

©GMRimport

Nou en?

Je vraagt je misschien af wat het uitmaakt of een of andere analist iets voorspelt. Ik vind dit soort statements echter schadelijk voor de industrie en de manier waarop gamers naar ontwikkelaars kijken. Door dit soort dingen te roepen, doe je het voorkomen alsof studio’s een game gewoon uit het luchtledige kunnen toveren. Het geeft gamers met kwaad in de zin munitie om op hardwerkende ontwikkelaars te schieten. “Maak gewoon The Elder Scrolls!”, alsof dat ‘gewoon’ zo makkelijk is.

Ik heb ook zin in een nieuwe The Elder Scrolls, echt heel veel zin. Maar laten we niet doen alsof een game zomaar uit de lucht komt vallen. Het maken van een game, zeker eentje zo groot en ingewikkeld als The Elder Scrolls, kost extreem veel werk, zweet en stress. Zoiets schud je niet even uit je mouw.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!