Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6
Achtergrond

Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6

Ik weet het, het is leuk om je te verheugen op games. Ik ben zelf ook gevoelig voor hype en zit nu al te watertanden voor de mooie games die in 2019 gaan uitkomen. Welke game je dit jaar in ieder geval niet hoeft te verwachten, is The Elder Scrolls 6. Wat een analist ook zegt.

Dat zou eigenlijk zo duidelijk moeten zijn, dat ik het niet eens meer op hoef te schrijven. Bethesda had het afgelopen E3 niet helderder kunnen zeggen. Nadat ze Fallout 76 uit de doeken deden, kondigden ze alvast aan welke games ze daarna zouden gaan maken.

Eerst verscheen Starfield ten tonele, een scifi-game waar al langer geruchten over de ronde deden. Deze game werd met niet meer dan een korte teaser aangekondigd, wat al aangeeft dat het spel nog lang niet klaar is. Daarna wilde studiohoofd Todd Howard ook nog wel delen welke game hij daarna gaat maken: The Elder Scrolls 6. Hiervan was zo mogelijk nog minder beeld te zien, alleen een logo en wat boompjes.

In interviews na de persconferentie maakte Bethesda nog eens extra duidelijk wat ze hiermee duidelijk wilden maken. Ze wilden de fans laten weten dat ze na Fallout 76, een online spel, ook gewoon nog singleplayer rpg’s zouden maken. En ja, ook The Elder Scrolls hoort daarbij, ook al is die game nog ver van ons verwijderd.

©GMRimport

De waarheid in Pachter

Dat weerhoudt Michael Pachter, een van de meest beroemde en tegelijk beruchte analisten in onze industrie, er niet van om te voorspellen dat de game dit jaar al het levenslicht zal zien. In een rondje voorspellingen voor 2019 op Gamesindustry.biz geeft hij aan dat TES6 nog dit jaar in de schappen zal liggen. Voor de duidelijkheid: dat voorspelde hij de afgelopen twee jaar ook al, en toen zat hij er dus ook al naast.

Als je kijkt naar hoe Bethesda te werk gaat, kun je zien dat dit volslagen idioot is. Er zitten meerdere jaren tussen de games van Bethesda Games Studios. Dat is ook niet zo gek, want ze maken vaak ingewikkelde games die veel werk kosten. Tussen Skyrim en Fallout 4 zat vier jaar, daarna duurde het weer drie jaar tot Fallout 76 uitkwam.

Met die logica, en met een beetje gezond verstand, kun je op je vingers natellen dat het nog een paar jaar duurt voordat Starfield uitkomt. Om het aantal jaar tot The Elder Scrolls 6 te tellen, heb je dan waarschijnlijk twee handen nodig. Om het in 2019 al te verwachten is absurd.

©GMRimport

Top of flop

Het argument van Pachter is dat Fallout 76 teleurstelde en Bethesda snel iets zal willen doen om het imago weer op te vijzelen. “Doordat Fallout 76 is geflopt, heeft Bethesda echt een hit nodig. Ik verwacht dat ze de ontwikkeling van TES6 daarom zullen versnellen”, schrijft de analist.

Allemaal leuk en aardig, maar zo werkt het ontwikkelen van games helemaal niet. Je kunt niet ineens een game klaar hebben, alleen omdat je vorige product een beetje tegenviel. Sterker nog, als je een game snel afraffelt – en dan ga je er vanuit dat er al genoeg aan TES6 is gedaan om het überhaupt te kunnen afraffelen – is de kans gigantisch groot dat je een slechte game aflevert. Dat is natuurlijk al helemaal niet goed voor het imago.

©GMRimport

Nou en?

Je vraagt je misschien af wat het uitmaakt of een of andere analist iets voorspelt. Ik vind dit soort statements echter schadelijk voor de industrie en de manier waarop gamers naar ontwikkelaars kijken. Door dit soort dingen te roepen, doe je het voorkomen alsof studio’s een game gewoon uit het luchtledige kunnen toveren. Het geeft gamers met kwaad in de zin munitie om op hardwerkende ontwikkelaars te schieten. “Maak gewoon The Elder Scrolls!”, alsof dat ‘gewoon’ zo makkelijk is.

Ik heb ook zin in een nieuwe The Elder Scrolls, echt heel veel zin. Maar laten we niet doen alsof een game zomaar uit de lucht komt vallen. Het maken van een game, zeker eentje zo groot en ingewikkeld als The Elder Scrolls, kost extreem veel werk, zweet en stress. Zoiets schud je niet even uit je mouw.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!