Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6
Gamer.nl
Achtergrond

Stop maar met je verheugen op The Elder Scrolls 6

Ik weet het, het is leuk om je te verheugen op games. Ik ben zelf ook gevoelig voor hype en zit nu al te watertanden voor de mooie games die in 2019 gaan uitkomen. Welke game je dit jaar in ieder geval niet hoeft te verwachten, is The Elder Scrolls 6. Wat een analist ook zegt.

Dat zou eigenlijk zo duidelijk moeten zijn, dat ik het niet eens meer op hoef te schrijven. Bethesda had het afgelopen E3 niet helderder kunnen zeggen. Nadat ze Fallout 76 uit de doeken deden, kondigden ze alvast aan welke games ze daarna zouden gaan maken.

Eerst verscheen Starfield ten tonele, een scifi-game waar al langer geruchten over de ronde deden. Deze game werd met niet meer dan een korte teaser aangekondigd, wat al aangeeft dat het spel nog lang niet klaar is. Daarna wilde studiohoofd Todd Howard ook nog wel delen welke game hij daarna gaat maken: The Elder Scrolls 6. Hiervan was zo mogelijk nog minder beeld te zien, alleen een logo en wat boompjes.

In interviews na de persconferentie maakte Bethesda nog eens extra duidelijk wat ze hiermee duidelijk wilden maken. Ze wilden de fans laten weten dat ze na Fallout 76, een online spel, ook gewoon nog singleplayer rpg’s zouden maken. En ja, ook The Elder Scrolls hoort daarbij, ook al is die game nog ver van ons verwijderd.

©GMRimport

De waarheid in Pachter

Dat weerhoudt Michael Pachter, een van de meest beroemde en tegelijk beruchte analisten in onze industrie, er niet van om te voorspellen dat de game dit jaar al het levenslicht zal zien. In een rondje voorspellingen voor 2019 op Gamesindustry.biz geeft hij aan dat TES6 nog dit jaar in de schappen zal liggen. Voor de duidelijkheid: dat voorspelde hij de afgelopen twee jaar ook al, en toen zat hij er dus ook al naast.

Als je kijkt naar hoe Bethesda te werk gaat, kun je zien dat dit volslagen idioot is. Er zitten meerdere jaren tussen de games van Bethesda Games Studios. Dat is ook niet zo gek, want ze maken vaak ingewikkelde games die veel werk kosten. Tussen Skyrim en Fallout 4 zat vier jaar, daarna duurde het weer drie jaar tot Fallout 76 uitkwam.

Met die logica, en met een beetje gezond verstand, kun je op je vingers natellen dat het nog een paar jaar duurt voordat Starfield uitkomt. Om het aantal jaar tot The Elder Scrolls 6 te tellen, heb je dan waarschijnlijk twee handen nodig. Om het in 2019 al te verwachten is absurd.

©GMRimport

Top of flop

Het argument van Pachter is dat Fallout 76 teleurstelde en Bethesda snel iets zal willen doen om het imago weer op te vijzelen. “Doordat Fallout 76 is geflopt, heeft Bethesda echt een hit nodig. Ik verwacht dat ze de ontwikkeling van TES6 daarom zullen versnellen”, schrijft de analist.

Allemaal leuk en aardig, maar zo werkt het ontwikkelen van games helemaal niet. Je kunt niet ineens een game klaar hebben, alleen omdat je vorige product een beetje tegenviel. Sterker nog, als je een game snel afraffelt – en dan ga je er vanuit dat er al genoeg aan TES6 is gedaan om het überhaupt te kunnen afraffelen – is de kans gigantisch groot dat je een slechte game aflevert. Dat is natuurlijk al helemaal niet goed voor het imago.

©GMRimport

Nou en?

Je vraagt je misschien af wat het uitmaakt of een of andere analist iets voorspelt. Ik vind dit soort statements echter schadelijk voor de industrie en de manier waarop gamers naar ontwikkelaars kijken. Door dit soort dingen te roepen, doe je het voorkomen alsof studio’s een game gewoon uit het luchtledige kunnen toveren. Het geeft gamers met kwaad in de zin munitie om op hardwerkende ontwikkelaars te schieten. “Maak gewoon The Elder Scrolls!”, alsof dat ‘gewoon’ zo makkelijk is.

Ik heb ook zin in een nieuwe The Elder Scrolls, echt heel veel zin. Maar laten we niet doen alsof een game zomaar uit de lucht komt vallen. Het maken van een game, zeker eentje zo groot en ingewikkeld als The Elder Scrolls, kost extreem veel werk, zweet en stress. Zoiets schud je niet even uit je mouw.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!