Starfield is uitgesteld; lang leve Starfield!
Achtergrond

Starfield is uitgesteld; lang leve Starfield!

De kogel is door de kerk: Starfield komt niet meer op 11 november uit, maar ergens in de eerste helft van 2023. Het is een bittere pil om te slikken voor velen die net zoals ik erg uitkijken naar het nieuwe sciencefictionavontuur van Bethesda, maar tegelijkertijd geeft het mij hoop voor de toekomst. Een toekomst waarin games hopelijk zo goed als af zijn wanneer ze in de winkels liggen.

Ook ik stond te popelen om dit najaar met Starfield aan de slag te gaan. Inmiddels zijn er meer ontwikkelaars buiten Bethesda die geloofwaardige open spelwerelden kunnen creëren waarin je jezelf helemaal kunt verliezen, maar er bestaan maar weinig studio’s die dergelijke ervaringen met zoveel immersie kunnen leveren. CD Projekt Red komt in de buurt, maar Bethesda blijft ongekroonde koning, zelfs met het feit dat Skyrim en Fallout 4 niet zo uitgebreid en ‘vrij’ zijn als diens voorgangers in ogenschouw genomen.

©GMRimport

Leuk is het nieuws dat Starfield misschien zelfs pas over een jaar uitkomt dus bepaald niet. Ik zag mijzelf al helemaal knus op de bank zitten, terwijl het buiten koud en guur is, ingepakt in een dekentje met een Xbox-controller in mijn hand. Lekker op avontuur in een ontzagwekkend heelal waar ik niet creatief genoeg voor ben om het mij op voorhand voor te stellen. Ondanks dat we nog geen uitgebreide gameplaybeelden hebben gezien, leek dit mij het perfecte spel om mijzelf zo rond de feestdagen in te verliezen. Dat feestje gaat nu dus niet door, snik.

Ruimte

Toch overheerst een paar dagen na de teleurstellende aankondiging een positief gevoel. Microsoft had ook kunnen zeggen tegen Bethesda dat het spel koste wat het kost dit najaar uit had moeten komen. De Xbox- en Game Pass-line-ups kunnen een titel van dit formaat immers goed gebruiken. Ik zie Phil Spencer al op de koffie komen bij Bethesda. “Leuk en aardig dat jullie de deadline niet halen, Todd, maar je zorgt maar dat het toch lukt. Succes ermee hè.”

In plaats daarvan kiest de kersverse eigenaar van Bethesda er blijkbaar voor om extra ruimte te bieden. Nee, niet het heelal uit de game, maar de ruimte om de ontwikkeling fatsoenlijk af te ronden en het spel pas uit te brengen wanneer het echt af is. Als de vroegtijdige – en rampzalige – release van Cyberpunk 2077 ons dan toch iets heeft gegeven, is het hopelijk het besef dat een game vol bugs en problemen meer schade aanricht dan goeddoet. Een sterke reputatie kost jaren om op te bouwen, maar een paar dagen om weer af te breken. Dat is een pijnlijke les die CD Projekt voor heel de game-industrie heeft opgedaan.

©GMRimport

Crunch

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het zogeheten ‘crunch’ dat deze industrie plaagt. Games kosten steeds meer tijd om te maken, maar uitgevers willen geld verdienen en dus moet een spel snel uitkomen. Het gevolg is dat werknemers van ontwikkelaars soms maanden achter elkaar bizarre werkuren maken, met negatieve gevolgen voor hun mentale en fysieke gezondheid en hun gezinsleven.

Nu ben ik niet zo naïef om te denken dat het uitstellen van een game crunch in zijn geheel doet verdwijnen; het probleem ligt veel dieper en is onderdeel van de fundering van deze industrie. Toch hoop ik dat er langzaam maar zeker een nieuw normaal ontstaat waarbij spellen pas uitkomen wanneer ze écht af zijn, en dat crunch door dit nieuwe normaal ook langzaam maar zeker uitgefaseerd wordt. Misschien is het een dagdroom, een utopie, maar je moet toch ergens beginnen?

Niet Bethesda’s schuld

Als je dan toch boos op iemand moet zijn, wees het dan maar op de topmannen van Microsoft en Bethesda. Journalist Jason Schreier gaf na het uitstel al aan dat de ontwikkelaars bij Bethesda vorig jaar schrokken van de eerder aangekondigde releasedatum. Werknemers voelden toen al aan hun water dat dit een onmogelijke klus was, maar goed, die releasedatum moest en zou aangekondigd worden om de E3-persconferentie van de bedrijven smaakmakend te maken.

Watch on YouTube

En dat er dit jaar verder niet zo gek veel op stapel staat voor Xbox, is ook niet Bethesda’s schuld. Wijt het aan een slechte planning van Microsoft, de gevolgen van de pandemie of het feit dat het nu eenmaal tijd kost voor al die nieuwe, aangekochte ontwikkelaars om topproducten af te leveren: feit blijft dat het alleen Microsofts verantwoordelijkheid is om gedurende het jaar genoeg games af te leveren om Xbox en Game Pass de moeite waard te maken. Laten we eerst maar eens de Microsoft & Bethesda Showcase in juni afwachten voordat we daar concrete conclusies over trekken.

Droog je tranen

Kortom: pink een traantje weg bij het uitstel van Starfield, maar rouw er niet te lang om. Hopelijk is het een teken aan de wand dat het eindresultaat straks om over naar huis te schrijven is. Een sci-fi-versie van Skyrim of Fallout: New Vegas; een epos at we nog vele jaren kunnen spelen; een juweel in de kroon van de Xbox-line-up: alles wat goed is kost tijd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series
Nieuws

Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series

'Er zijn nog veel andere verhalen om te vertellen'

Hoewel het op dit moment lopende tweede seizoen van animatieserie Arcane de laatste is, heeft Riot Games eens te meer gehint naar andere series gebaseerd op League of Legends.

Op X vroeg iemand aan Marc Merrill, de medeoprichter van League of Legends-ontwikkelaar Riot Games, waarom er na het tweede seizoen niet meer seizoenen van Arcane verschijnen. Daar antwoordde Merrill op met het volgende: "Er zijn nog veel andere verhalen te vertellen." Dat lijkt te suggereren dat er meerdere andere series gebaseerd op LoL zullen verschijnen.

Eerder hintte Riot Games al naar andere series: "Arcane is nog maar het begin van onze verhaalvertelling en samenwerking met de geweldige animatiestudio Fortiche. Vanaf het allereerste moment hadden we een specifiek einde in het achterhoofd, wat betekent dat het verhaal van Arcane in het tweede seizoen afloopt. Maar Arcane is nog maar het eerste van vele verhalen die we in Runeterra willen vertellen."

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. Onlangs bleek al dat de serie wereldwijd enorm populair is.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6

Treyarch werkt aan een oplossing

Treyarch heeft laten weten dat het bedrijf de intentie heeft om de herstelde Double XP-tokens uit Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 toch terug te brengen naar Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Kort daarna werden de Double XP-tokens echter weer verwijderd. In recente patch notes viel te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Logischerwijs leverde deze keuze veel kritiek op van spelers, en Treyarch is dan ook in de digitale pen gekropen om te melden dat ze de oude Double XP-tekens tóch weer terugbrengen. "Aan het begin van het eerste seizoen zorgde een bug ervoor dat spelers oude XP-tokens in Black Ops 6 konden activeren. Dit leverde helaas ook een risico voor de stabiliteit van de game op. Daarom hebben we het gepatcht."

Het bedrijf vervolgt: "We realiseren ons hoe erg spelers het waarderen dat ze oude XP-tokens in Black Ops 6 en Warzone kunnen gebruiken. We testen dan ook een manier om dit correct te implementeren via een toekomstige update. Dit geeft ons de tijd om er voor te zorgen dat de stabiliteit intact blijft voordat we deze optie introduceren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!