Starfield is uitgesteld; lang leve Starfield!
Achtergrond

Starfield is uitgesteld; lang leve Starfield!

De kogel is door de kerk: Starfield komt niet meer op 11 november uit, maar ergens in de eerste helft van 2023. Het is een bittere pil om te slikken voor velen die net zoals ik erg uitkijken naar het nieuwe sciencefictionavontuur van Bethesda, maar tegelijkertijd geeft het mij hoop voor de toekomst. Een toekomst waarin games hopelijk zo goed als af zijn wanneer ze in de winkels liggen.

Ook ik stond te popelen om dit najaar met Starfield aan de slag te gaan. Inmiddels zijn er meer ontwikkelaars buiten Bethesda die geloofwaardige open spelwerelden kunnen creëren waarin je jezelf helemaal kunt verliezen, maar er bestaan maar weinig studio’s die dergelijke ervaringen met zoveel immersie kunnen leveren. CD Projekt Red komt in de buurt, maar Bethesda blijft ongekroonde koning, zelfs met het feit dat Skyrim en Fallout 4 niet zo uitgebreid en ‘vrij’ zijn als diens voorgangers in ogenschouw genomen.

©GMRimport

Leuk is het nieuws dat Starfield misschien zelfs pas over een jaar uitkomt dus bepaald niet. Ik zag mijzelf al helemaal knus op de bank zitten, terwijl het buiten koud en guur is, ingepakt in een dekentje met een Xbox-controller in mijn hand. Lekker op avontuur in een ontzagwekkend heelal waar ik niet creatief genoeg voor ben om het mij op voorhand voor te stellen. Ondanks dat we nog geen uitgebreide gameplaybeelden hebben gezien, leek dit mij het perfecte spel om mijzelf zo rond de feestdagen in te verliezen. Dat feestje gaat nu dus niet door, snik.

Ruimte

Toch overheerst een paar dagen na de teleurstellende aankondiging een positief gevoel. Microsoft had ook kunnen zeggen tegen Bethesda dat het spel koste wat het kost dit najaar uit had moeten komen. De Xbox- en Game Pass-line-ups kunnen een titel van dit formaat immers goed gebruiken. Ik zie Phil Spencer al op de koffie komen bij Bethesda. “Leuk en aardig dat jullie de deadline niet halen, Todd, maar je zorgt maar dat het toch lukt. Succes ermee hè.”

In plaats daarvan kiest de kersverse eigenaar van Bethesda er blijkbaar voor om extra ruimte te bieden. Nee, niet het heelal uit de game, maar de ruimte om de ontwikkeling fatsoenlijk af te ronden en het spel pas uit te brengen wanneer het echt af is. Als de vroegtijdige – en rampzalige – release van Cyberpunk 2077 ons dan toch iets heeft gegeven, is het hopelijk het besef dat een game vol bugs en problemen meer schade aanricht dan goeddoet. Een sterke reputatie kost jaren om op te bouwen, maar een paar dagen om weer af te breken. Dat is een pijnlijke les die CD Projekt voor heel de game-industrie heeft opgedaan.

©GMRimport

Crunch

En dan hebben we het nog niet eens gehad over het zogeheten ‘crunch’ dat deze industrie plaagt. Games kosten steeds meer tijd om te maken, maar uitgevers willen geld verdienen en dus moet een spel snel uitkomen. Het gevolg is dat werknemers van ontwikkelaars soms maanden achter elkaar bizarre werkuren maken, met negatieve gevolgen voor hun mentale en fysieke gezondheid en hun gezinsleven.

Nu ben ik niet zo naïef om te denken dat het uitstellen van een game crunch in zijn geheel doet verdwijnen; het probleem ligt veel dieper en is onderdeel van de fundering van deze industrie. Toch hoop ik dat er langzaam maar zeker een nieuw normaal ontstaat waarbij spellen pas uitkomen wanneer ze écht af zijn, en dat crunch door dit nieuwe normaal ook langzaam maar zeker uitgefaseerd wordt. Misschien is het een dagdroom, een utopie, maar je moet toch ergens beginnen?

Niet Bethesda’s schuld

Als je dan toch boos op iemand moet zijn, wees het dan maar op de topmannen van Microsoft en Bethesda. Journalist Jason Schreier gaf na het uitstel al aan dat de ontwikkelaars bij Bethesda vorig jaar schrokken van de eerder aangekondigde releasedatum. Werknemers voelden toen al aan hun water dat dit een onmogelijke klus was, maar goed, die releasedatum moest en zou aangekondigd worden om de E3-persconferentie van de bedrijven smaakmakend te maken.

Watch on YouTube

En dat er dit jaar verder niet zo gek veel op stapel staat voor Xbox, is ook niet Bethesda’s schuld. Wijt het aan een slechte planning van Microsoft, de gevolgen van de pandemie of het feit dat het nu eenmaal tijd kost voor al die nieuwe, aangekochte ontwikkelaars om topproducten af te leveren: feit blijft dat het alleen Microsofts verantwoordelijkheid is om gedurende het jaar genoeg games af te leveren om Xbox en Game Pass de moeite waard te maken. Laten we eerst maar eens de Microsoft & Bethesda Showcase in juni afwachten voordat we daar concrete conclusies over trekken.

Droog je tranen

Kortom: pink een traantje weg bij het uitstel van Starfield, maar rouw er niet te lang om. Hopelijk is het een teken aan de wand dat het eindresultaat straks om over naar huis te schrijven is. Een sci-fi-versie van Skyrim of Fallout: New Vegas; een epos at we nog vele jaren kunnen spelen; een juweel in de kroon van de Xbox-line-up: alles wat goed is kost tijd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!