Soulslikes hebben mijn perspectief op games veranderd
Gamer.nl
Achtergrond

Soulslikes hebben mijn perspectief op games veranderd

Zoals velen dook ik begin dit jaar in Elden Ring. Tot dat punt had ik games als Dark Souls, Bloodborne en alles wat daar op lijkt structureel genegeerd. Niks voor mij, dacht ik altijd. De nieuwe game van Miyazaki bleek echter een warm bad en nu ik ook andere soulslikes speel, is mijn perspectief op games langzaam aan het veranderen.

Voorheen begreep ik niet goed waarom soulslikes bijna religieus aanbeden werden door hordes mensen. Waren dat niet die onnodig moeilijke spellen die enkel geschikt zijn voor mensen die graag opscheppen over prestaties die ze in games hebben geleverd? De essentie van de FromSoftware-catalogus ging volledig langs me heen. Sowieso waren moeilijke games meestal niet aan mij besteed. Ik stak liever mijn tijd in een toegankelijkere ervaring met een goed verhaal en interessante personages. Zo is The Last Of Us misschien wel mijn favoriete game aller tijden. 

©GMRimport

Xbox Game Pass

Door Xbox Game Pass is mijn gamesmaak gaan veranderen. De service van Microsoft liet mij kennismaken met games die ik misschien wel nooit met mijn eigen geld zou hebben gekocht. Ik kwam in aanraking met spellen als Ori and the Blind Forest, Ori and the Will of the Wisps en Hollow Knight; stuk voor stuk games met een interessant verhaal, maar bovendien bijzonder uitdagende gameplay. Het beviel mij verrassend goed. Ik merkte dat een hoge moeilijkheidsgraad zoveel meer voldoening kan geven dan alleen het volgen van een simpel verhaaltje. Niet alleen het metroidvaniagenre wist me te grijpen, ook games als Cuphead en Celeste speelde ik helemaal grijs. Ik kon er niet meer omheen: moeilijke games zijn mijn ding.

Als je aan moeilijk denkt, kom je al gauw bij FromSoftware uit. Na al die games jarenlang stelselmatig genegeerd te hebben, was het tijd om toch maar eens een poging te wagen. Elden Ring vormde een openbaring van jewelste. De hele gameplayloop viel enorm in de smaak. Dat het ook meteen een van de allerbeste openwereldgames ooit gemaakt is, helpt natuurlijk wel mee. Het duurde een uurtje of tien voordat het kwartje echt viel, maar daarna kreeg ik maar geen genoeg van het hele systeem van levelen en jezelf klaarstomen voor de volgende uitdaging. Iedere avond moest er weer een kleine overwinning behaald worden en na 85 uur rolde de aftiteling over mijn scherm. Ik had lang niet alles gedaan, maar ik was verliefd en wilde meer soulslikes uitproberen. Elden Rings is in mijns inziens de perfecte instaptitel voor geïnteresseerden in spellen van FromSoftware. 

Op moment van schrijven is Demon’s Souls uitgespeeld en zit ik diep in Dark Souls Remastered. Al die games prikkelen mijn nieuwsgierigheid en de behoefte om beter te worden. Niet weten wat er om het volgende hoekje op je staat te wachten is een bijna verslavende ervaring. Voor de afwisseling besloot ik om ook een wat vergeeflijkere game op te starten. De keuze viel op Horizon Forbidden West, een game die niet per se op mijn radar stond omdat het eerste deel me niet wist te grijpen. De game zat bij de PlayStation 5-bundel die ik op de kop getikt had en volgens veel recensies is het flink verbeterd ten opzichte van de eerste game. Dat was genoeg reden om de reeks een nieuwe kans te geven. 

Allergische reactie

Maar helaas, Forbidden West doet me niks. Buiten de grafische pracht brengt het spel bij mij enkel ergernis naar boven, bijvoorbeeld vanwege de tergend lange dialogen en over hoe alles wat je moet doen drie keer wordt voorgekauwd. Het lijkt wel alsof er niks is wat je zelf mag uitvogelen. Aloy vindt het veel te leuk om keer op keer te verklappen wat je moet doen en bij elke opdracht wordt precies gemarkeerd waar je naartoe moet. Zelfs bij een zoekopdracht is een enkele druk op de R3-knop genoeg om een heel gebied te scannen. Na een uur kon ik het niet meer aan en ging de PlayStation uit. Ik had me nooit eerder aan deze gameconventies geërgerd, maar ineens lijk ik haast wel allergisch voor dit soort praktijken.

Toen kwam het besef: soulslikes vallen niet alleen in de smaak door de moeilijkheidsgraad, maar juist door het gevoel van avontuur, de vrijheid en het feit dat gameplay centraal staat. Elden Ring, Demon’s Souls en Dark Souls hebben mijn perspectief, op zijn minst tijdelijk, volledig veranderd. Het feit dat deze spellen totaal niet je handje vasthouden, is wat ze zo sterk maakt. Dat zorgt ervoor dat je je een stuk serieuzer genomen voelt. Het is alsof je de ontwikkelaars tijdens het spelen hoort zeggen: ‘Je kan dit echt wel, maar je moet zelf ontdekken hoe’. Horizon Forbidden West daarentegen lijkt er vanuit te gaan dat de speler zelf niet in oplossingen kan denken. Nu is Horizon wel een extreem voorbeeld op dat gebied, want er zijn genoeg spellen die een prima balans vinden tussen die twee uitersten, zoals bijvoorbeeld God of War. 

©GMRimport

Waar eerst het verhaal ook erg belangrijk voor me was, werd dat belang ineens verwaarloosbaar. Het is zelfs zo erg dat ik twijfel of ik The Last Of Us Part 1 wel moet gaan spelen in september. Ik ben namelijk bang dat die game niet meer dezelfde impact gaat hebben door mijn vernieuwde smaak en ik wil de fantastische herinneringen aan dit avontuur niet om zeep helpen.

Ergens bestaat de hoop dat dit slechts een tijdelijke fase is in mijn gamebestaan en dat ik over een tijdje weer kan genieten van heerlijke verhalende games die je handje vasthouden. Maar nu heb ik eerst nog Dark Souls 2 en 3, Bloodborne en Sekiro klaarliggen. Mocht deze fase dus tijdelijk zijn, dan gaat het nog wel even duren voordat het voorbij is. Op dit moment wil ik niks anders en heb ik nog genoeg te spelen. De FromSoftware-essentie is voor mij nu zo klaar als een klontje en dat kan er wel eens voor gezorgd hebben dat ik als gamer voorgoed ben veranderd. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus
Gamer.nl
Nieuws

Forza Horizon 5 krijgt nieuwe Horizon Realms-modus

De modus verzamelt alle eerder verschenen tijdelijke content

Er wordt een nieuwe Horizon Realms-modus aan alle versies van Forza Horizon 5 toegevoegd, waarin spelers tijdelijke content die de afgelopen jaren in de game is verschenen kunnen ervaren.

Het gaat daarbij om de 'Evolving World'-updates, liveservicecontent dat voorheen voor gelimiteerde tijd in de Xbox- en pc-versies beschikbaar was. In totaal gaat het om twaalf 'Evolving World'-locaties waarvan er één, Stadium Track, volledig nieuw is. Deze content kan straks in de Realms-modus (her)beleefd worden.

Het gaat om deze locaties:

  • Stunt Park 

  • Ice Rink 

  • Oval Track 

  • Summer Party 

  • Neon Airstrip

  • Día de Muertos 

  • Winter Wonderland 

  • Lunar Drift Arena 

  • Retrowave Highway 

  • Cars and Coffee 

  • Stadium Maze

  • Stadium Track

Spelers kunnen ook vier nieuwe auto's in deze modus vrijspelen, namelijk:

  • 2024 Lamborghini Revuelto

  • 2023 Lamborghini Huracán Sterrato

  • 2018 Lotus Exige Cup 430

  • 2022 Hennessey Mammoth 6x6

 Voor de duidelijkheid: de Horizon Realms-modus komt op 25 april naar de Xbox- en pc-versies van de game, en zit inbegrepen in de PlayStation 5-versie van het racespel dat op 29 april beschikbaar komt. Door de Premium Edition te reserveren krijgen PS5-gamers op 25 april al toegang tot de game. Meer informatie is in onderstaande trailer en in dit artikel te vinden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack
Gamer.nl
Nieuws

Video behandelt de Indiana Jones and the Great Circle-soundtrack

Game is nu verkrijgbaar op Xbox Series, pc en PS5

Een nieuwe video van de pas uitgekomen PlayStation 5-versie van Indiana Jones and the Great Circle behandelt de soundtrack van de game.

In de video wordt Grammy-winnende componist Gordy Haab aan het woord gelaten. Hij vertelt meer over het proces van het componeren van de soundtrack van de game, die sinds gisteren ook op PlayStation 5 verkrijgbaar is.

Indiana Jones and the Great Circle verscheen afgelopen december al op Xbox Series-consoles, pc en via Game Pass en is nu dus ook op PlayStation 5 verkrijgbaar. De game heeft een eerstepersoonsperspectief, al wisselt de camera soms naar de derde persoon - bijvoorbeeld tijdens tussenfilmpjes of wanneer Indiana Jones klimt. Het uiterlijk van het hoofdpersonage is gebaseerd op een jonge Harrison Ford, terwijl de stem wordt ingesproken door Troy Baker.

Het verhaal van de game speelt zich af tussen de films Raiders of the Lost Ark en The Last Crusade. Wanneer Indiana Jones in Marshall College op een inbreker in de vorm van een gigantische man stuit die een relikwie steelt, reist de avonturier af naar Vaticaanstad om meer te weten te komen. Andere locaties die spelers bezoeken, zijn onder andere Egypte en de Himalaya.

Sander Hölsgens beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-review: "Indiana Jones and the Great Circle is een fantastisch avontuur. De verhaalvertelling is uitstekend, de regie strak en de gameplay verrassend leuk. Dit is precies wat Xbox nodig heeft: een ijzersterke singleplayergame met een eigen identiteit."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!