Sony’s stilte is oorverdovend
Achtergrond

Sony’s stilte is oorverdovend

Er gebeurt van alles in de game-industrie op dit moment. Google komt met een nieuwe streamingdienst in de vorm van Stadia, Microsoft werkt aan Project xCloud en Nintendo kondigt de ene na de andere toffe Switch-game aan in Directs en Nindies (Cuphead komt naar de Switch!). Alleen Sony houdt zich al een flinke tijd stil… te stil.

Het grootste gedeelte van deze column, op de laatste paar alinea's na, is afgelopen donderdag geschreven. Dat dit belangrijke informatie is, ondervindt je tijdens het lezen.

Begrijp mij niet verkeerd: het bedrijf heeft niets te klagen als het aankomt op het succes van de PlayStation 4. Het is de bestverkochte console van deze generatie en bijna alle third party-games verschijnen erop. Volgende maand komt er weer een first party-titel van een hoog kaliber uit in de vorm van Days Gone, en ondertussen kunnen gamers zich vermaken met titels als Kingdom Hearts 3, Sekiro: Shadows Die Twice en Resident Evil 2 Remake. En we wachten natuurlijk met smart op andere exclusives, zoals The Last of Us: Part 2, Death Stranding en Ghost of Tsushima.

Toch communiceert het bedrijf maar weinig op vergelijkbare grote schaal als dat de concurrentie dat op dit moment doet. PlayStation Experience ging vorig jaar niet door en dit jaar is het bedrijf niet eens op E3 aanwezig. Geen persconferentie, geen first party-PS4-games op de beursvloer; niets. Het geeft Nintendo en Microsoft de kans om daar te schitteren en extra op te vallen. En dat is jammer, want gamers houden wel van een weekje flinke hype rondom hun favoriete gameplatform.

©GMRimport

Ondertussen staan Nintendo, Microsoft en nu ook Google in de schijnwerpers met het ene na het andere project. Hoewel in veel gevallen nog moet blijken of het allemaal uitpakt zoals de bedrijven dat zelf graag zien – gaan Project xCloud en Google Stadia echt goed werken? – domineren ze op dit moment het gamenieuws. Sony blijft op de achtergrond.

Nu hoeft dat geen ramp te zijn. De PlayStation 4 blijft zeker in het westen lekker verkopen – altijd nog het belangrijkste wapenfeit wanneer je als bedrijf een product ondersteunt – en de vele third party-games, afgewisseld met zo af en toe een sterke first party-titel, vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Het bedrijf hoeft zich dus eigenlijk niet zo druk te maken: het sterke imago van de PS4 staat al jaren als een huis en dat blijft deze generatie naar alle waarschijnlijkheid ook het geval.

Tegelijkertijd moet Sony op diverse gebieden meer communiceren om ervoor te zorgen dat het de goodwill van gamers niet te veel verliest. Sony begon deze generatie juist zo sterk dankzij de openheid waarmee het naar buiten trad. ‘For the players,’ zo luidde de marketingslogan van de PlayStation 4, en dat voelde tijdens de vele eerste presentaties en aankondigingen ook echt zo.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken

-

Vergelijkbaar met die eerste levensjaren van de PS4 is de stilte van Sony op dit moment oorverdovend. Wat zijn de plannen om te concurreren met gamestreaming? Wordt PlayStation Now naar een hoger niveau getild? Wat doet Sony aan het feit dat de PS4 in Japan al een jaar mondjesmaat verkoopt, zelfs op momenten dat grote nieuwe games uitkomen? De Switch heeft het totaal aantal verkochte PS4-exemplaren in dat land al bijna ingehaald.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken. Ondertussen werkt het achter de schermen ongetwijfeld hard aan de PlayStation 5 en diens line-up. Wellicht dat het bedrijf ervoor kiest om ergens dit jaar al iets te onthullen, en anders volgend jaar. Maar dat blijft koffiedik kijken: op dit moment weten we nog gewoonweg niets. Het voelt dan ook als een compleet ander bedrijf dan het Sony dat begin deze generatie zo open met de wereld communiceerde. Hopelijk doorbreekt Sony binnenkort eindelijk die stilte en bouwt het weer momenten in om op grote schaal met zijn publiek in contact te komen. Verkapte reclame of niet, het maakt een bedrijf menselijker en daardoor toegankelijker.

Sony kondigt State of Play aan

En toen was daar opeens, na het schrijven en klaarzetten van deze column, een baken van licht: Sony zendt aanstaande maandagavond 'State of Play' uit. In deze eerste aflevering van een nieuwe videoreeks kondigt het bedrijf nieuwe games aan en geeft het updates over aankomende, eerder aangekondigde titels.

Het voelt voor mij als schrijver van deze column een beetje alsof Sony met telekinetische krachten dit artikel aan voelde komen. De waarheid is waarschijnlijk veel realistischer: het bedrijf voelde bovenstaande bui zelf ook al hangen. Het wordt immers de hoogste tijd dat het weer eens met zijn fans communiceert. Hoe State of Play precies uitpakt, moet natuurlijk nog blijken, maar het doet mij in ieder geval goed om te merken dat Sony blijkbaar mijn mening deelt en meer naar buiten wil treden. Een stap in de goede richting dus!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Halo Infinite krijgt nieuwe modus S&D Extraction
Nieuws

Halo Infinite krijgt nieuwe modus S&D Extraction

Halo Studios heeft een nieuwe competitieve modus voor Halo Infinite onthuld: S&D Extraction.

In de modus nemen twee teams van vier spelers het tegen elkaar op. Een van de teams krijgt een verdedigende rol en het andere team een aanvallende. Dit wisselt elke ronde. Het aanvallende team krijgt de opdracht om een zogenoemd Extraction-apparaat te planten in een van de twee Extraction-zones. Het verdedigende team moet dat logischerwijs zien te voorkomen. Het team dat zes rondes wint, is de winnaar van het potje.

Spelers hebben elke ronde maar één leven. Als ze sterven, moeten ze langs de zijlijn toekijken. Tussen de rondes door krijgen ze steeds dertig seconden om wapens en andere uitrusting aan te schaffen. Ook kunnen spelers zichzelf terugkopen als ze af zijn gegaan. Halo Studios omschrijft dat wel als een groot risico, omdat het erg duur is.

S&D Extraction komt later dit jaar naar Halo Infinite. Een exacte releasedatum is er nog niet.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-ontwikkelaar geeft werknemers dag vrij voor Monster Hunter Wilds
Nieuws

Palworld-ontwikkelaar geeft werknemers dag vrij voor Monster Hunter Wilds

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair heeft diens medewerkers een dag vrij gegeven om Monster Hunter Wilds te kunnen spelen.

Dat laat de studio weten via sociale media. "Om een ​​of andere reden hebben veel werknemers aangegeven dat ze zich morgen misschien niet lekker voelen. Daarom hebben ze morgen een extra vrije dag gekregen", zo luidt de ludieke post op X.

Daarbij laat de ontwikkelaar weten dat de huidige projecten van de studio niet in de problemen komen door de snipperdag. Waar de studio momenteel aan werkt, is niet bekend. Men heeft in ieder geval de ambitie om Palworld te blijven ondersteunen met content en updates.

De Early Access-versie van Palworld kwam begin vorig jaar uit op pc en Xbox-consoles en werd een van de grote successen van 2024: in één maand tijd werden er 25 miljoen spelers bereikt. In september kwam de game ook naar PlayStation 5.

In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocketpair voor de rechter slepen in verband met geschonden patenten in laatstgenoemde game. Sinds de release van Palworld wordt de game regelmatig vergeleken met de Pokémon-spellen, niet in de laatste plaats vanwege de gelijkenissen tussen de monsters in beide games.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!