Sony’s stilte is oorverdovend
Achtergrond

Sony’s stilte is oorverdovend

Er gebeurt van alles in de game-industrie op dit moment. Google komt met een nieuwe streamingdienst in de vorm van Stadia, Microsoft werkt aan Project xCloud en Nintendo kondigt de ene na de andere toffe Switch-game aan in Directs en Nindies (Cuphead komt naar de Switch!). Alleen Sony houdt zich al een flinke tijd stil… te stil.

Het grootste gedeelte van deze column, op de laatste paar alinea's na, is afgelopen donderdag geschreven. Dat dit belangrijke informatie is, ondervindt je tijdens het lezen.

Begrijp mij niet verkeerd: het bedrijf heeft niets te klagen als het aankomt op het succes van de PlayStation 4. Het is de bestverkochte console van deze generatie en bijna alle third party-games verschijnen erop. Volgende maand komt er weer een first party-titel van een hoog kaliber uit in de vorm van Days Gone, en ondertussen kunnen gamers zich vermaken met titels als Kingdom Hearts 3, Sekiro: Shadows Die Twice en Resident Evil 2 Remake. En we wachten natuurlijk met smart op andere exclusives, zoals The Last of Us: Part 2, Death Stranding en Ghost of Tsushima.

Toch communiceert het bedrijf maar weinig op vergelijkbare grote schaal als dat de concurrentie dat op dit moment doet. PlayStation Experience ging vorig jaar niet door en dit jaar is het bedrijf niet eens op E3 aanwezig. Geen persconferentie, geen first party-PS4-games op de beursvloer; niets. Het geeft Nintendo en Microsoft de kans om daar te schitteren en extra op te vallen. En dat is jammer, want gamers houden wel van een weekje flinke hype rondom hun favoriete gameplatform.

©GMRimport

Ondertussen staan Nintendo, Microsoft en nu ook Google in de schijnwerpers met het ene na het andere project. Hoewel in veel gevallen nog moet blijken of het allemaal uitpakt zoals de bedrijven dat zelf graag zien – gaan Project xCloud en Google Stadia echt goed werken? – domineren ze op dit moment het gamenieuws. Sony blijft op de achtergrond.

Nu hoeft dat geen ramp te zijn. De PlayStation 4 blijft zeker in het westen lekker verkopen – altijd nog het belangrijkste wapenfeit wanneer je als bedrijf een product ondersteunt – en de vele third party-games, afgewisseld met zo af en toe een sterke first party-titel, vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Het bedrijf hoeft zich dus eigenlijk niet zo druk te maken: het sterke imago van de PS4 staat al jaren als een huis en dat blijft deze generatie naar alle waarschijnlijkheid ook het geval.

Tegelijkertijd moet Sony op diverse gebieden meer communiceren om ervoor te zorgen dat het de goodwill van gamers niet te veel verliest. Sony begon deze generatie juist zo sterk dankzij de openheid waarmee het naar buiten trad. ‘For the players,’ zo luidde de marketingslogan van de PlayStation 4, en dat voelde tijdens de vele eerste presentaties en aankondigingen ook echt zo.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken

-

Vergelijkbaar met die eerste levensjaren van de PS4 is de stilte van Sony op dit moment oorverdovend. Wat zijn de plannen om te concurreren met gamestreaming? Wordt PlayStation Now naar een hoger niveau getild? Wat doet Sony aan het feit dat de PS4 in Japan al een jaar mondjesmaat verkoopt, zelfs op momenten dat grote nieuwe games uitkomen? De Switch heeft het totaal aantal verkochte PS4-exemplaren in dat land al bijna ingehaald.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken. Ondertussen werkt het achter de schermen ongetwijfeld hard aan de PlayStation 5 en diens line-up. Wellicht dat het bedrijf ervoor kiest om ergens dit jaar al iets te onthullen, en anders volgend jaar. Maar dat blijft koffiedik kijken: op dit moment weten we nog gewoonweg niets. Het voelt dan ook als een compleet ander bedrijf dan het Sony dat begin deze generatie zo open met de wereld communiceerde. Hopelijk doorbreekt Sony binnenkort eindelijk die stilte en bouwt het weer momenten in om op grote schaal met zijn publiek in contact te komen. Verkapte reclame of niet, het maakt een bedrijf menselijker en daardoor toegankelijker.

Sony kondigt State of Play aan

En toen was daar opeens, na het schrijven en klaarzetten van deze column, een baken van licht: Sony zendt aanstaande maandagavond 'State of Play' uit. In deze eerste aflevering van een nieuwe videoreeks kondigt het bedrijf nieuwe games aan en geeft het updates over aankomende, eerder aangekondigde titels.

Het voelt voor mij als schrijver van deze column een beetje alsof Sony met telekinetische krachten dit artikel aan voelde komen. De waarheid is waarschijnlijk veel realistischer: het bedrijf voelde bovenstaande bui zelf ook al hangen. Het wordt immers de hoogste tijd dat het weer eens met zijn fans communiceert. Hoe State of Play precies uitpakt, moet natuurlijk nog blijken, maar het doet mij in ieder geval goed om te merken dat Sony blijkbaar mijn mening deelt en meer naar buiten wil treden. Een stap in de goede richting dus!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error