Sony’s stilte is oorverdovend
Achtergrond

Sony’s stilte is oorverdovend

Er gebeurt van alles in de game-industrie op dit moment. Google komt met een nieuwe streamingdienst in de vorm van Stadia, Microsoft werkt aan Project xCloud en Nintendo kondigt de ene na de andere toffe Switch-game aan in Directs en Nindies (Cuphead komt naar de Switch!). Alleen Sony houdt zich al een flinke tijd stil… te stil.

Het grootste gedeelte van deze column, op de laatste paar alinea's na, is afgelopen donderdag geschreven. Dat dit belangrijke informatie is, ondervindt je tijdens het lezen.

Begrijp mij niet verkeerd: het bedrijf heeft niets te klagen als het aankomt op het succes van de PlayStation 4. Het is de bestverkochte console van deze generatie en bijna alle third party-games verschijnen erop. Volgende maand komt er weer een first party-titel van een hoog kaliber uit in de vorm van Days Gone, en ondertussen kunnen gamers zich vermaken met titels als Kingdom Hearts 3, Sekiro: Shadows Die Twice en Resident Evil 2 Remake. En we wachten natuurlijk met smart op andere exclusives, zoals The Last of Us: Part 2, Death Stranding en Ghost of Tsushima.

Toch communiceert het bedrijf maar weinig op vergelijkbare grote schaal als dat de concurrentie dat op dit moment doet. PlayStation Experience ging vorig jaar niet door en dit jaar is het bedrijf niet eens op E3 aanwezig. Geen persconferentie, geen first party-PS4-games op de beursvloer; niets. Het geeft Nintendo en Microsoft de kans om daar te schitteren en extra op te vallen. En dat is jammer, want gamers houden wel van een weekje flinke hype rondom hun favoriete gameplatform.

©GMRimport

Ondertussen staan Nintendo, Microsoft en nu ook Google in de schijnwerpers met het ene na het andere project. Hoewel in veel gevallen nog moet blijken of het allemaal uitpakt zoals de bedrijven dat zelf graag zien – gaan Project xCloud en Google Stadia echt goed werken? – domineren ze op dit moment het gamenieuws. Sony blijft op de achtergrond.

Nu hoeft dat geen ramp te zijn. De PlayStation 4 blijft zeker in het westen lekker verkopen – altijd nog het belangrijkste wapenfeit wanneer je als bedrijf een product ondersteunt – en de vele third party-games, afgewisseld met zo af en toe een sterke first party-titel, vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Het bedrijf hoeft zich dus eigenlijk niet zo druk te maken: het sterke imago van de PS4 staat al jaren als een huis en dat blijft deze generatie naar alle waarschijnlijkheid ook het geval.

Tegelijkertijd moet Sony op diverse gebieden meer communiceren om ervoor te zorgen dat het de goodwill van gamers niet te veel verliest. Sony begon deze generatie juist zo sterk dankzij de openheid waarmee het naar buiten trad. ‘For the players,’ zo luidde de marketingslogan van de PlayStation 4, en dat voelde tijdens de vele eerste presentaties en aankondigingen ook echt zo.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken

-

Vergelijkbaar met die eerste levensjaren van de PS4 is de stilte van Sony op dit moment oorverdovend. Wat zijn de plannen om te concurreren met gamestreaming? Wordt PlayStation Now naar een hoger niveau getild? Wat doet Sony aan het feit dat de PS4 in Japan al een jaar mondjesmaat verkoopt, zelfs op momenten dat grote nieuwe games uitkomen? De Switch heeft het totaal aantal verkochte PS4-exemplaren in dat land al bijna ingehaald.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken. Ondertussen werkt het achter de schermen ongetwijfeld hard aan de PlayStation 5 en diens line-up. Wellicht dat het bedrijf ervoor kiest om ergens dit jaar al iets te onthullen, en anders volgend jaar. Maar dat blijft koffiedik kijken: op dit moment weten we nog gewoonweg niets. Het voelt dan ook als een compleet ander bedrijf dan het Sony dat begin deze generatie zo open met de wereld communiceerde. Hopelijk doorbreekt Sony binnenkort eindelijk die stilte en bouwt het weer momenten in om op grote schaal met zijn publiek in contact te komen. Verkapte reclame of niet, het maakt een bedrijf menselijker en daardoor toegankelijker.

Sony kondigt State of Play aan

En toen was daar opeens, na het schrijven en klaarzetten van deze column, een baken van licht: Sony zendt aanstaande maandagavond 'State of Play' uit. In deze eerste aflevering van een nieuwe videoreeks kondigt het bedrijf nieuwe games aan en geeft het updates over aankomende, eerder aangekondigde titels.

Het voelt voor mij als schrijver van deze column een beetje alsof Sony met telekinetische krachten dit artikel aan voelde komen. De waarheid is waarschijnlijk veel realistischer: het bedrijf voelde bovenstaande bui zelf ook al hangen. Het wordt immers de hoogste tijd dat het weer eens met zijn fans communiceert. Hoe State of Play precies uitpakt, moet natuurlijk nog blijken, maar het doet mij in ieder geval goed om te merken dat Sony blijkbaar mijn mening deelt en meer naar buiten wil treden. Een stap in de goede richting dus!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!