Sony’s stilte is oorverdovend
Achtergrond

Sony’s stilte is oorverdovend

Er gebeurt van alles in de game-industrie op dit moment. Google komt met een nieuwe streamingdienst in de vorm van Stadia, Microsoft werkt aan Project xCloud en Nintendo kondigt de ene na de andere toffe Switch-game aan in Directs en Nindies (Cuphead komt naar de Switch!). Alleen Sony houdt zich al een flinke tijd stil… te stil.

Het grootste gedeelte van deze column, op de laatste paar alinea's na, is afgelopen donderdag geschreven. Dat dit belangrijke informatie is, ondervindt je tijdens het lezen.

Begrijp mij niet verkeerd: het bedrijf heeft niets te klagen als het aankomt op het succes van de PlayStation 4. Het is de bestverkochte console van deze generatie en bijna alle third party-games verschijnen erop. Volgende maand komt er weer een first party-titel van een hoog kaliber uit in de vorm van Days Gone, en ondertussen kunnen gamers zich vermaken met titels als Kingdom Hearts 3, Sekiro: Shadows Die Twice en Resident Evil 2 Remake. En we wachten natuurlijk met smart op andere exclusives, zoals The Last of Us: Part 2, Death Stranding en Ghost of Tsushima.

Toch communiceert het bedrijf maar weinig op vergelijkbare grote schaal als dat de concurrentie dat op dit moment doet. PlayStation Experience ging vorig jaar niet door en dit jaar is het bedrijf niet eens op E3 aanwezig. Geen persconferentie, geen first party-PS4-games op de beursvloer; niets. Het geeft Nintendo en Microsoft de kans om daar te schitteren en extra op te vallen. En dat is jammer, want gamers houden wel van een weekje flinke hype rondom hun favoriete gameplatform.

©GMRimport

Ondertussen staan Nintendo, Microsoft en nu ook Google in de schijnwerpers met het ene na het andere project. Hoewel in veel gevallen nog moet blijken of het allemaal uitpakt zoals de bedrijven dat zelf graag zien – gaan Project xCloud en Google Stadia echt goed werken? – domineren ze op dit moment het gamenieuws. Sony blijft op de achtergrond.

Nu hoeft dat geen ramp te zijn. De PlayStation 4 blijft zeker in het westen lekker verkopen – altijd nog het belangrijkste wapenfeit wanneer je als bedrijf een product ondersteunt – en de vele third party-games, afgewisseld met zo af en toe een sterke first party-titel, vliegen als zoete broodjes over de toonbank. Het bedrijf hoeft zich dus eigenlijk niet zo druk te maken: het sterke imago van de PS4 staat al jaren als een huis en dat blijft deze generatie naar alle waarschijnlijkheid ook het geval.

Tegelijkertijd moet Sony op diverse gebieden meer communiceren om ervoor te zorgen dat het de goodwill van gamers niet te veel verliest. Sony begon deze generatie juist zo sterk dankzij de openheid waarmee het naar buiten trad. ‘For the players,’ zo luidde de marketingslogan van de PlayStation 4, en dat voelde tijdens de vele eerste presentaties en aankondigingen ook echt zo.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken

-

Vergelijkbaar met die eerste levensjaren van de PS4 is de stilte van Sony op dit moment oorverdovend. Wat zijn de plannen om te concurreren met gamestreaming? Wordt PlayStation Now naar een hoger niveau getild? Wat doet Sony aan het feit dat de PS4 in Japan al een jaar mondjesmaat verkoopt, zelfs op momenten dat grote nieuwe games uitkomen? De Switch heeft het totaal aantal verkochte PS4-exemplaren in dat land al bijna ingehaald.

Het lijkt erop dat Sony in de laatste levensjaren van de PS4 de laatste te verschijnen games voor zichzelf wil laten spreken. Ondertussen werkt het achter de schermen ongetwijfeld hard aan de PlayStation 5 en diens line-up. Wellicht dat het bedrijf ervoor kiest om ergens dit jaar al iets te onthullen, en anders volgend jaar. Maar dat blijft koffiedik kijken: op dit moment weten we nog gewoonweg niets. Het voelt dan ook als een compleet ander bedrijf dan het Sony dat begin deze generatie zo open met de wereld communiceerde. Hopelijk doorbreekt Sony binnenkort eindelijk die stilte en bouwt het weer momenten in om op grote schaal met zijn publiek in contact te komen. Verkapte reclame of niet, het maakt een bedrijf menselijker en daardoor toegankelijker.

Sony kondigt State of Play aan

En toen was daar opeens, na het schrijven en klaarzetten van deze column, een baken van licht: Sony zendt aanstaande maandagavond 'State of Play' uit. In deze eerste aflevering van een nieuwe videoreeks kondigt het bedrijf nieuwe games aan en geeft het updates over aankomende, eerder aangekondigde titels.

Het voelt voor mij als schrijver van deze column een beetje alsof Sony met telekinetische krachten dit artikel aan voelde komen. De waarheid is waarschijnlijk veel realistischer: het bedrijf voelde bovenstaande bui zelf ook al hangen. Het wordt immers de hoogste tijd dat het weer eens met zijn fans communiceert. Hoe State of Play precies uitpakt, moet natuurlijk nog blijken, maar het doet mij in ieder geval goed om te merken dat Sony blijkbaar mijn mening deelt en meer naar buiten wil treden. Een stap in de goede richting dus!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op de actualiteit.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel
Nieuws

Xbox-baas ziet verplichte Xbox Series S-release voor games als voordeel

'Onze games zijn gebouwd op het feit dat ze op verschillende specificaties kunnen draaien'

Volgens Xbox-baas Phil Spencer blijven bedrijven verplicht om wanneer ze een Xbox Series-game uitbrengen, de game speelbaar te krijgen op zowel de Series X als Series S. Sterker nog: Spencer ziet het dankzij de vele verschillende handhelds die tegenwoordig bestaan juist als voordeel.

Sommige ontwikkelaars hebben in de loop der jaren kritiek geuit over de verplichting om games zowel draaiende te krijgen op Series X als Series S, zonder dat er grote verschillen qua aanwezige content zijn. Zo werd de Xbox Series-versie van Baldur's Gate 3 uitgesteld, al mocht de game uiteindelijk alsnog uitkomen zonder splitscreen co-op, en heeft Black Myth: Wukong-ontwikkelaar Game Science onlangs nog de Series S als schuldige aangewezen waarom de game niet op Xbox-consoles verkrijgbaar is.

In een interview met Destin Legarie laat Xbox-topman Phil Spencer nu weten dat de verplichting niet verdwijnt. "We denken er zelfs totaal het tegenovergestelde over. Met de toenemende populariteit van pc-handhelds en de onthulling van de Switch 2 bouwen we als ontwikkelaars op meer specificaties games, van apparaten met weinig kracht tot de apparaten die je via stroom in de muur aansluit. Ik zie het juist als een echt voordeel, want we richten ons al geruime tijd op de Series S. Onze games zijn dan ook gebouwd op het feit dat ze op vele verschillende specificaties kunnen draaien."

Later in het interview meldt hij: "Ik speel Indiana Jones (and the Great Circle) op de Series S en het ziet er geweldig uit. De console kan games van de huidige generatie op een prima manier afspelen. De meeste games moeten verschillende apparaten in het achterhoofd houden, en de specificaties van de Series S komt overeen met veel van de apparaten die tegenwoordig worden geïntroduceerd. Het is dan ook juist een belangrijk ontwerpaspect voor teams."

Spencer heeft al bevestigd dat Xbox ook onderzoek pleegt naar de mogelijkheid om een handheld uit te brengen, al liet hij wel weten dat het nog meerdere jaren kan duren voordat deze uitkomt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem
Nieuws

Bethesda-stemacteur ligt op intensive care, studio steekt hart onder de riem

De acteur werd bewusteloos in zijn hotelkamer gevonden

Bethesda Game Studios heeft via social media stemacteur Wes Johnson een spoedig herstel gewenst, nadat de man die in verschillende games van de ontwikkelaar te horen is vorige week naar de intensive care werd gebracht.

Johnson spreekt al meer dan twintig jaar de stemmen in van diverse personages in Bethesda-games. Hij is dan ook in alle grote titels van Bethesda verschenen sinds het in 2002 uitgekomen The Elder Scrolls 3: Morrowind.

"Wes is niet alleen een ongelooflijk getalenteerd en essentieel onderdeel van onze games, maar ook een van onze meest gewaardeerde vrienden. We wensen hem het allerbeste en hopen dat hij snel opknapt", zo schrijft Bethesda.

Afgelopen week werd Johnson buiten bewustzijn gevonden in zijn hotelkamer in Atlanta. Hij zou daar een liefdadigheidsevenement rondom Alzheimer presenteren, maar kwam niet opdagen, waardoor er naar hem werd gezocht. Toen hij werd gevonden, was er nauwelijks een hartslag te vinden. Het is niet bekend wat er precies aan de hand is, maar Johnson ligt wel op de intensive care.

Er is een GoFundMe-pagina opgericht waarvan de opbrengsten naar Johnsons familie gaan om daarmee de medische kosten te betalen. De teller staat inmiddels op meer dan 143 duizend dollar.

Johnson speelde onder andere Fawkes in Fallout 3, Ron Hope in Starfield en Sheogorath in de The Elder Scrolls-games. Ook had hij rolletjes in televisieseries als Veep en The Wire.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!