Sony richt zich met zijn mogelijke handheld wéér op een niche
Achtergrond

Sony richt zich met zijn mogelijke handheld wéér op een niche

Maar is dat erg?

Als groot liefhebber van de PlayStation Vita ging mijn hart de afgelopen weken sneller kloppen. Er waren immers geruchten dat Sony bezig was met een nieuwe handheld! De meest concrete geruchten die nu de ronde doen, hebben mijn vurige enthousiasme helaas gelijk weer gedoofd.

Volgens het doorgaans betrouwbare Insider Gaming zou Sony werken aan de Q Lite, een apparaat dat ten volste gebruikmaakt van de Remote Play-functie van de PlayStation 5. Dit is een functie die Sony al langer probeert op te kloppen (sinds de Vita, toevallig of niet). De PlayStation die jij thuis hebt staan speelt gewoon de game af, maar het signaal wordt via het internet naar een ander apparaat gestuurd, waardoor jij op afstand je console kunt bedienen. De Q Lite zou in dit geval dat apparaat zijn: de handheld zou alleen Remote Play ondersteunen, en verder niks.

©GMRimport

Niche

Als deze geruchten kloppen, dan maakt Sony volgens mij een apparaat dat maar voor een zeer kleine groep gamers echt handig is. Met alleen ondersteuning voor Remote Play wordt de groep potentiële klanten die daar wat aan heeft wel heel erg klein.

Ten eerste gaat het alleen om mensen die al een PlayStation 5 in huis hebben. De Q Lite zou namelijk geen cloudstreaming ondersteunen. Zonder console die het signaal verstuurt, heb je er dus helemaal niks aan. Een handheld waarop je de catalogus van PlayStation Plus kunt streamen zou wellicht nog interessant kunnen zijn voor mensen zonder PlayStation die toch eens Sony's exclusieve games willen proberen, maar dat zou hier dus niet aan de orde zijn.

Daarnaast heb je er alleen wat aan als je goed internet hebt. Dat is misschien een open deur, maar toch iets om bij stil te staan, zeker voor mensen die niet in zo'n goed verbonden land als Nederland wonen. Er zijn genoeg mensen wiens internetverbinding onderweg niet stabiel genoeg is om het contact met de console te onderhouden. Zelfs in Nederland heb je in de trein niet overal goed genoeg bereik.

Dan zou de Q Lite dus vooral handig moeten zijn in de thuissituatie, op momenten dat je wel op je PlayStation wil gamen, maar de tv bijvoorbeeld bezet is, of als je heel nodig moet poepen. Zo vaak komt dat nou ook weer niet voor, wat de handheld gelijk overbodig maakt voor weer een groot deel van de potentiële klanten.

Alternatieven

Behoor je dan toch tot de beperkte groep mensen die iets aan deze Q Lite zou hebben, dan zijn er bovendien al een heleboel alternatieven die hetzelfde kunnen. Remote Play werkt namelijk prima op je laptop, of je streamt het naar je telefoon met een goede controller of grip. Sony heeft vorig jaar nota bene zelf een versie van de Backbone gelicenseerd, waarmee je je iPhone omtovert tot een Remote Play-machine.

Natuurlijk hebben we hier te maken met geruchten en heeft Sony het bestaan van dit apparaat niet bevestigd. Misschien werd er ooit aan gewerkt, maar is - of wordt - de Q Lite intern geannuleerd voordat hij ooit wordt aangekondigd. Dat is het nadeel van dit soort geruchten: je kunt er nooit blind op varen en zelfs als het waar is, heb je er soms nog steeds niks aan. Bedrijven kunnen hun strategie immers op elk moment weer veranderen.

©GMRimport

Sony houdt van de niche

Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn dat Sony zich op een niche markt richt waarvan veel mensen denken: waarom begin je eraan? Je hoeft niet verder te kijken dan de onlangs verschenen PlayStation VR2. Na een korte periode van media-aandacht is de splinternieuwe headset al gauw een beetje naar de achtergrond verdwenen.

Virtual reality is, zeker de komende jaren, nog altijd een niche. Je moet er de ruimte voor hebben in je huis, nogal wat geld voor neerleggen, jezelf helemaal laten onderdompelen in een toch wat onhandige headset en dan genoegen nemen met een relatief beperkt aanbod aan games. Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf een enorme vr-liefhebber, maar je kunt niet ontkennen dat het een niche is.

Toch zet Sony er volop op in. De eerste PS VR was aardig populair, zeker relatief gezien in de kleine vr-markt, maar het was echt niet zo'n overdonderend verkoopsucces dat een vervolg voor Sony per se logisch was.

©GMRimport

Is dat erg?

Ik heb het gevoel dat Sony het niet altijd zo erg vindt als er niet gelijk tientallen miljoenen exemplaren van hun nieuwe hardware over de toonbank vliegen. Als het product maar goed staat in hun portfolio, ze er wat mensen blij mee maken en een beetje geld verdienen. Denk bijvoorbeeld nog eens terug aan de PlayStation TV, een apparaat waarmee je Vita-games op je tv kon afspelen. Niemand pretendeerde dat dit miljoenen op zou leveren, dus waarom begin je überhaupt eraan? Nou ja, omdat het soms ook fijn is om de niche te bedienen.

Misschien moeten we ook maar blij zijn dat Sony blijkbaar niet aan een Vita 2 werkt. Zou het ooit kunnen opboksen tegen de Switch van Nintendo, het bedrijf waar het met de oorspronkelijke Vita ook al zo hard tegen aflegde? En wat te denken van nieuwe concurrenten als de Steam Deck of de net aangekondigde ROG Ally?

Sony heeft er bovendien een handje van om de ondersteuning van dit soort nicheproducten ook weer te laten vallen als het te lang in de niche blijft hangen. De eigen games van de eerste PS VR-headset droogden na een tijdje op, en ook de Vita kreeg niet zoveel exclusives als we hadden gehoopt. Hoezeer ik ook van dat apparaatje hield als indiemachine (of Persona 4 Golden-machine), bleef de belofte van consolewaardige games voor onderweg helaas beperkt tot een handjevol titels.

Toch ben ik blij dat Sony af en toe deze onlogische stappen blijft zetten, ook al pakken ze niet altijd goed uit. Ik ben heel dankbaar dat de Vita überhaupt bestaan heeft en heb veel mooie herinneringen aan dat kleine beestje. En ik ben zelf zeer tevreden met de PS VR2-headset, al zou ik natuurlijk ook meer en betere games willen zien. Wie weet ben ik straks ook wel blij met de Q Lite, als hij ooit uitkomt. Bijvoorbeeld omdat mijn vrouw tv wil kijken, of omdat ik heel nodig moet poepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart
Nieuws

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis Zinedine Zidane-kaart

Alle EA FC 25 Club-leden kunnen de kaart ook nog eens gratis evolueren

Alle EA Sports FC 25-spelers ontvangen gratis een exclusieve versie van de legendarische voetballer Zinedine Zidane.

Het gaat om een Icon-kaart met een rating van 90. Men hoeft daar alleen vanaf nu tot 14 februari de game voor te spelen. Daarnaast zullen alle EA FC 25 Club-leden - oftewel mensen die EA Sports FC 24 ergens voor 26 september 2024 hebben gespeeld - de kaart gratis kunnen evolueren naar maximaal 94.

De kaart is gebaseerd op de Zidane uit 2002, toen hij gedurende zijn eerste jaar bij Real Madrid de Champions League won tegen Bayer Leverkusen. Hij scoorde toen, en het gezicht dat hij trok toen hij zijn doelpunt vierde staat op de kaart. Meer info valt hier te vinden.

EA Sports FC 25 kwam vorig jaar uit voor alle moderne consoles en pc. De game ontving een 7,5 van Lars Cornelis: "EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn
Nieuws

Voormalige Age of Empires- en Bioshock-ontwikkelaars onthullen Wartorn

Early access-versie verschijnt aankomend voorjaar voor pc

Ontwikkelaar Stray Kite Studios heeft eerder deze week Wartorn aangekondigd, een real-time tactische roguelite die naar pc komt.

Stray Kite Studios bestaat uit mensen die voorheen aan Age of Empires, Bioshock, Orcs Must Die en Borderlands hebben gewerkt. Spelers kunnen een singleplayer squad-based game verwachten met een roguelite campagne.

In het spel besturen spelers Yara en Elani, twee zussen die uit huis gejaagd zijn en het door oorlog vernielde Talaur moeten doorreizen om het veilige fort Beynun te bereiken. Spelers vechten in real-time tegen fantasievolle wezens. Daarbij maakt men gebruik van verschillende elementen, zoals vuur, water, teer en bliksem, om de vijanden te verslaan of de omgeving te beïnvloeden. Verschillende fantasievolle wezens kunnen ook aangesteld worden om onderdeel te worden het team van de speler.

"Onze visie voor Wartorn is een game die naadloos artistieke uitingen, tactische diepgang en emotionele resonantie combineert. We willen dat spelers het gevoel hebben dat elke keuze ertoe doet, zowel op het slagveld als in het verhaal", aldus CEO en medeoprichter Shovaen Patel.

De early access-versie van Wartorn verschijnt aankomend voorjaar op pc via Steam en Epic Games Store.

Stray Kite Studios heeft eerder aan diverse minigames in Fortnite Creative gewerkt, en meegeholpen aan de ontwikkeling van Tiny Tina's Assault on Dragon Keep.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!