Sony richt zich met zijn mogelijke handheld wéér op een niche
Achtergrond

Sony richt zich met zijn mogelijke handheld wéér op een niche

Maar is dat erg?

Als groot liefhebber van de PlayStation Vita ging mijn hart de afgelopen weken sneller kloppen. Er waren immers geruchten dat Sony bezig was met een nieuwe handheld! De meest concrete geruchten die nu de ronde doen, hebben mijn vurige enthousiasme helaas gelijk weer gedoofd.

Volgens het doorgaans betrouwbare Insider Gaming zou Sony werken aan de Q Lite, een apparaat dat ten volste gebruikmaakt van de Remote Play-functie van de PlayStation 5. Dit is een functie die Sony al langer probeert op te kloppen (sinds de Vita, toevallig of niet). De PlayStation die jij thuis hebt staan speelt gewoon de game af, maar het signaal wordt via het internet naar een ander apparaat gestuurd, waardoor jij op afstand je console kunt bedienen. De Q Lite zou in dit geval dat apparaat zijn: de handheld zou alleen Remote Play ondersteunen, en verder niks.

©GMRimport

Niche

Als deze geruchten kloppen, dan maakt Sony volgens mij een apparaat dat maar voor een zeer kleine groep gamers echt handig is. Met alleen ondersteuning voor Remote Play wordt de groep potentiële klanten die daar wat aan heeft wel heel erg klein.

Ten eerste gaat het alleen om mensen die al een PlayStation 5 in huis hebben. De Q Lite zou namelijk geen cloudstreaming ondersteunen. Zonder console die het signaal verstuurt, heb je er dus helemaal niks aan. Een handheld waarop je de catalogus van PlayStation Plus kunt streamen zou wellicht nog interessant kunnen zijn voor mensen zonder PlayStation die toch eens Sony's exclusieve games willen proberen, maar dat zou hier dus niet aan de orde zijn.

Daarnaast heb je er alleen wat aan als je goed internet hebt. Dat is misschien een open deur, maar toch iets om bij stil te staan, zeker voor mensen die niet in zo'n goed verbonden land als Nederland wonen. Er zijn genoeg mensen wiens internetverbinding onderweg niet stabiel genoeg is om het contact met de console te onderhouden. Zelfs in Nederland heb je in de trein niet overal goed genoeg bereik.

Dan zou de Q Lite dus vooral handig moeten zijn in de thuissituatie, op momenten dat je wel op je PlayStation wil gamen, maar de tv bijvoorbeeld bezet is, of als je heel nodig moet poepen. Zo vaak komt dat nou ook weer niet voor, wat de handheld gelijk overbodig maakt voor weer een groot deel van de potentiële klanten.

Alternatieven

Behoor je dan toch tot de beperkte groep mensen die iets aan deze Q Lite zou hebben, dan zijn er bovendien al een heleboel alternatieven die hetzelfde kunnen. Remote Play werkt namelijk prima op je laptop, of je streamt het naar je telefoon met een goede controller of grip. Sony heeft vorig jaar nota bene zelf een versie van de Backbone gelicenseerd, waarmee je je iPhone omtovert tot een Remote Play-machine.

Natuurlijk hebben we hier te maken met geruchten en heeft Sony het bestaan van dit apparaat niet bevestigd. Misschien werd er ooit aan gewerkt, maar is - of wordt - de Q Lite intern geannuleerd voordat hij ooit wordt aangekondigd. Dat is het nadeel van dit soort geruchten: je kunt er nooit blind op varen en zelfs als het waar is, heb je er soms nog steeds niks aan. Bedrijven kunnen hun strategie immers op elk moment weer veranderen.

©GMRimport

Sony houdt van de niche

Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn dat Sony zich op een niche markt richt waarvan veel mensen denken: waarom begin je eraan? Je hoeft niet verder te kijken dan de onlangs verschenen PlayStation VR2. Na een korte periode van media-aandacht is de splinternieuwe headset al gauw een beetje naar de achtergrond verdwenen.

Virtual reality is, zeker de komende jaren, nog altijd een niche. Je moet er de ruimte voor hebben in je huis, nogal wat geld voor neerleggen, jezelf helemaal laten onderdompelen in een toch wat onhandige headset en dan genoegen nemen met een relatief beperkt aanbod aan games. Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf een enorme vr-liefhebber, maar je kunt niet ontkennen dat het een niche is.

Toch zet Sony er volop op in. De eerste PS VR was aardig populair, zeker relatief gezien in de kleine vr-markt, maar het was echt niet zo'n overdonderend verkoopsucces dat een vervolg voor Sony per se logisch was.

©GMRimport

Is dat erg?

Ik heb het gevoel dat Sony het niet altijd zo erg vindt als er niet gelijk tientallen miljoenen exemplaren van hun nieuwe hardware over de toonbank vliegen. Als het product maar goed staat in hun portfolio, ze er wat mensen blij mee maken en een beetje geld verdienen. Denk bijvoorbeeld nog eens terug aan de PlayStation TV, een apparaat waarmee je Vita-games op je tv kon afspelen. Niemand pretendeerde dat dit miljoenen op zou leveren, dus waarom begin je überhaupt eraan? Nou ja, omdat het soms ook fijn is om de niche te bedienen.

Misschien moeten we ook maar blij zijn dat Sony blijkbaar niet aan een Vita 2 werkt. Zou het ooit kunnen opboksen tegen de Switch van Nintendo, het bedrijf waar het met de oorspronkelijke Vita ook al zo hard tegen aflegde? En wat te denken van nieuwe concurrenten als de Steam Deck of de net aangekondigde ROG Ally?

Sony heeft er bovendien een handje van om de ondersteuning van dit soort nicheproducten ook weer te laten vallen als het te lang in de niche blijft hangen. De eigen games van de eerste PS VR-headset droogden na een tijdje op, en ook de Vita kreeg niet zoveel exclusives als we hadden gehoopt. Hoezeer ik ook van dat apparaatje hield als indiemachine (of Persona 4 Golden-machine), bleef de belofte van consolewaardige games voor onderweg helaas beperkt tot een handjevol titels.

Toch ben ik blij dat Sony af en toe deze onlogische stappen blijft zetten, ook al pakken ze niet altijd goed uit. Ik ben heel dankbaar dat de Vita überhaupt bestaan heeft en heb veel mooie herinneringen aan dat kleine beestje. En ik ben zelf zeer tevreden met de PS VR2-headset, al zou ik natuurlijk ook meer en betere games willen zien. Wie weet ben ik straks ook wel blij met de Q Lite, als hij ooit uitkomt. Bijvoorbeeld omdat mijn vrouw tv wil kijken, of omdat ik heel nodig moet poepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen
Nieuws

Idris Elba wil samen met Keanu Reeves in Cyberpunk 2077-film spelen

CD Projekt Red liet al weten dat er een liveactionproject in de maak is

Als het aan acteur Idris Elba ligt wordt er een liveactionfilm gebaseerd op Cyberpunk 2077 gemaakt en krijgt hij daar zelf een rol in.

Dat meldde hij aan Screen Rant. Hoewel het interview vooral draait om zijn rol als Knuckles in de aankomende film Sonic the Hedgehog 3, liet hij zich ook enthousiast uit over zijn rol als Solomon Reed in de Cyberpunk 2077-uitbreiding Phantom Liberty.

Toen Idris werd gevraagd of een film gebaseerd op Cyberpunk 2077 zou kunnen werken, waas hij in ieder geval zeer positief: "Als er ergens een liveactionversie van gemaakt zou kunnen worden, is het (Cyberpunk 2077) wel. Ik denk dat (Keanu Reeves') personage en mijn personage samen 'whoa' zouden zijn. Dus laten we zorgen dat dit gebeurt."

Vorig jaar werd al aangekondigd dat er wordt gewerkt aan een liveactionproject rondom Cyberpunk, al werd toen nog niet duidelijk of het om een film of serie gaat. Toen eerder dit jaar een nieuw Cyberpunk-animatieproject voor Netflix werd aangekondigd, heeft CD Projekt Red aangegeven dat het liveactionproject zich nog in een vroeg stadium bevindt. "We zijn er nog niet klaar voor om het concept aan potentiële streamers of studio's voor te stellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten
Nieuws

The Game Awards-prijswinnaar ontvangt sinds uitreiking haatberichten

Amir Satvat probeert ontslagen ontwikkelaars aan nieuw werk te helpen

Amir Satvat, die voor zijn werk binnen de game-industrie tijdens The Game Awards een Game Changer-award kreeg uitgereikt, ontvangt sindsdien allerlei hatelijke berichten op internet.

Afgelopen week werd voor het eerst de Game Changer-award uitgedeeld tijdens The Game Awards. Deze award is bedoeld voor mensen werkzaam in de game-industrie die op wat voor manier dan ook een verschil maken.

Amir Satvat was de winnaar van de award. Die ontving hij omdat hij meerdere jaren online een overzicht bijhoudt van ontslagen mensen uit de game-industrie en ze op die manier probeert te helpen aan nieuw werk. Dat doet hij kosteloos. Hij reageerde tijdens de prijsuitreiking dankbaar en met merkbare emotie.

Satvat heeft inmiddels via LinkedIn laten weten dat hij sinds de gewonnen award het doelwit is van hatelijke berichten via internet en social media. Ook zijn vrouw en andere familieleden ontvangen dergelijke berichten. Satvat wordt door sommigen als fraudeur bestempeld, omdat hij werkzaam is bij Tencent en dit niet werd gemeld tijdens de awardshow. Ook ontvangt hij antisemitische berichten - ook al is hij zelf niet Joods - en wordt hij spottend autistisch genoemd.

Satvat benadrukt in zijn bericht op LinkedIn dat de complottheorieën dat zijn werk bij Tencent expres verborgen werd gehouden, of dat hij zelfs verantwoordelijk is voor ontslagrondes, nergens op gebaseerd zijn. Hij laat ook weten dat hij zijn pogingen om ontslagen gameontwikkelaars te helpen al voordat hij bij Tencent aan de slag ging ondernam. Daarbij geeft hij aan dat hij niet aan fusies of overnames bij Tencent - of zijn vorige werkplek Amazon - heeft gewerkt.

"Ze hebben mijn werk bij Tencent niet bij The Game Awards benoemd omdat het niets te maken heeft met de gemeenschap die ik heb opgebouwd, en ze wilden zich richten op hoe we dit uit onszelf hebben gedaan." Ergens anders binnen zijn LinkedIn-bericht vertelt hij: "Ik heb in mijn carrière nooit een contract getekend of onderdeel uitgemaakt van een deal dat heeft geresulteerd in ontslagrondes."

De website van Amir Satvat, waar hij mensen aan een baan in de game-industrie probeert te helpen, kan hier bezocht worden. Hieronder is de prijsuitreiking van vorige week te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!