Sony richt zich met zijn mogelijke handheld wéér op een niche
Achtergrond

Sony richt zich met zijn mogelijke handheld wéér op een niche

Maar is dat erg?

Als groot liefhebber van de PlayStation Vita ging mijn hart de afgelopen weken sneller kloppen. Er waren immers geruchten dat Sony bezig was met een nieuwe handheld! De meest concrete geruchten die nu de ronde doen, hebben mijn vurige enthousiasme helaas gelijk weer gedoofd.

Volgens het doorgaans betrouwbare Insider Gaming zou Sony werken aan de Q Lite, een apparaat dat ten volste gebruikmaakt van de Remote Play-functie van de PlayStation 5. Dit is een functie die Sony al langer probeert op te kloppen (sinds de Vita, toevallig of niet). De PlayStation die jij thuis hebt staan speelt gewoon de game af, maar het signaal wordt via het internet naar een ander apparaat gestuurd, waardoor jij op afstand je console kunt bedienen. De Q Lite zou in dit geval dat apparaat zijn: de handheld zou alleen Remote Play ondersteunen, en verder niks.

©GMRimport

Niche

Als deze geruchten kloppen, dan maakt Sony volgens mij een apparaat dat maar voor een zeer kleine groep gamers echt handig is. Met alleen ondersteuning voor Remote Play wordt de groep potentiële klanten die daar wat aan heeft wel heel erg klein.

Ten eerste gaat het alleen om mensen die al een PlayStation 5 in huis hebben. De Q Lite zou namelijk geen cloudstreaming ondersteunen. Zonder console die het signaal verstuurt, heb je er dus helemaal niks aan. Een handheld waarop je de catalogus van PlayStation Plus kunt streamen zou wellicht nog interessant kunnen zijn voor mensen zonder PlayStation die toch eens Sony's exclusieve games willen proberen, maar dat zou hier dus niet aan de orde zijn.

Daarnaast heb je er alleen wat aan als je goed internet hebt. Dat is misschien een open deur, maar toch iets om bij stil te staan, zeker voor mensen die niet in zo'n goed verbonden land als Nederland wonen. Er zijn genoeg mensen wiens internetverbinding onderweg niet stabiel genoeg is om het contact met de console te onderhouden. Zelfs in Nederland heb je in de trein niet overal goed genoeg bereik.

Dan zou de Q Lite dus vooral handig moeten zijn in de thuissituatie, op momenten dat je wel op je PlayStation wil gamen, maar de tv bijvoorbeeld bezet is, of als je heel nodig moet poepen. Zo vaak komt dat nou ook weer niet voor, wat de handheld gelijk overbodig maakt voor weer een groot deel van de potentiële klanten.

Alternatieven

Behoor je dan toch tot de beperkte groep mensen die iets aan deze Q Lite zou hebben, dan zijn er bovendien al een heleboel alternatieven die hetzelfde kunnen. Remote Play werkt namelijk prima op je laptop, of je streamt het naar je telefoon met een goede controller of grip. Sony heeft vorig jaar nota bene zelf een versie van de Backbone gelicenseerd, waarmee je je iPhone omtovert tot een Remote Play-machine.

Natuurlijk hebben we hier te maken met geruchten en heeft Sony het bestaan van dit apparaat niet bevestigd. Misschien werd er ooit aan gewerkt, maar is - of wordt - de Q Lite intern geannuleerd voordat hij ooit wordt aangekondigd. Dat is het nadeel van dit soort geruchten: je kunt er nooit blind op varen en zelfs als het waar is, heb je er soms nog steeds niks aan. Bedrijven kunnen hun strategie immers op elk moment weer veranderen.

©GMRimport

Sony houdt van de niche

Het zou in ieder geval niet de eerste keer zijn dat Sony zich op een niche markt richt waarvan veel mensen denken: waarom begin je eraan? Je hoeft niet verder te kijken dan de onlangs verschenen PlayStation VR2. Na een korte periode van media-aandacht is de splinternieuwe headset al gauw een beetje naar de achtergrond verdwenen.

Virtual reality is, zeker de komende jaren, nog altijd een niche. Je moet er de ruimte voor hebben in je huis, nogal wat geld voor neerleggen, jezelf helemaal laten onderdompelen in een toch wat onhandige headset en dan genoegen nemen met een relatief beperkt aanbod aan games. Begrijp me niet verkeerd: ik ben zelf een enorme vr-liefhebber, maar je kunt niet ontkennen dat het een niche is.

Toch zet Sony er volop op in. De eerste PS VR was aardig populair, zeker relatief gezien in de kleine vr-markt, maar het was echt niet zo'n overdonderend verkoopsucces dat een vervolg voor Sony per se logisch was.

©GMRimport

Is dat erg?

Ik heb het gevoel dat Sony het niet altijd zo erg vindt als er niet gelijk tientallen miljoenen exemplaren van hun nieuwe hardware over de toonbank vliegen. Als het product maar goed staat in hun portfolio, ze er wat mensen blij mee maken en een beetje geld verdienen. Denk bijvoorbeeld nog eens terug aan de PlayStation TV, een apparaat waarmee je Vita-games op je tv kon afspelen. Niemand pretendeerde dat dit miljoenen op zou leveren, dus waarom begin je überhaupt eraan? Nou ja, omdat het soms ook fijn is om de niche te bedienen.

Misschien moeten we ook maar blij zijn dat Sony blijkbaar niet aan een Vita 2 werkt. Zou het ooit kunnen opboksen tegen de Switch van Nintendo, het bedrijf waar het met de oorspronkelijke Vita ook al zo hard tegen aflegde? En wat te denken van nieuwe concurrenten als de Steam Deck of de net aangekondigde ROG Ally?

Sony heeft er bovendien een handje van om de ondersteuning van dit soort nicheproducten ook weer te laten vallen als het te lang in de niche blijft hangen. De eigen games van de eerste PS VR-headset droogden na een tijdje op, en ook de Vita kreeg niet zoveel exclusives als we hadden gehoopt. Hoezeer ik ook van dat apparaatje hield als indiemachine (of Persona 4 Golden-machine), bleef de belofte van consolewaardige games voor onderweg helaas beperkt tot een handjevol titels.

Toch ben ik blij dat Sony af en toe deze onlogische stappen blijft zetten, ook al pakken ze niet altijd goed uit. Ik ben heel dankbaar dat de Vita überhaupt bestaan heeft en heb veel mooie herinneringen aan dat kleine beestje. En ik ben zelf zeer tevreden met de PS VR2-headset, al zou ik natuurlijk ook meer en betere games willen zien. Wie weet ben ik straks ook wel blij met de Q Lite, als hij ooit uitkomt. Bijvoorbeeld omdat mijn vrouw tv wil kijken, of omdat ik heel nodig moet poepen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn
Nieuws

Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn

Studio zou complete vrijheid tijdens de ontwikkeling krijgen

De nog naamloze, onaangekondigde nieuwe game van The Last of Us-studio Naughty Dog zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn.

Studiohoofd Neil Druckmann zou dit hebben verteld in een online panel samen met ontwikkelaars als Ken Levine. De betreffende video is inmiddels weer offline gehaald, maar websites als TheGamer en plekken als Reddit claimen dat Druckmann dit heeft gezegd. Dat zou betekenen dat de game al zo'n vier jaar in ontwikkeling is.

Naughty Dog heeft in de tussentijd ook aan een The Last of Us-multiplayergame gewerkt, maar dat project werd eind vorig jaar geannuleerd. Begin dit jaar gaf Druckmann aan dat hij een mogelijk idee had voor een nieuwe The Last of Us-game. Dat insinueert dat de game die nu al vier jaar in ontwikkeling is bij het bedrijf niet gerelateerd is aan The Last of Us.

Ondertussen gaan er al geruime tijd geruchten over wat de nieuwe Naughty Dog-game zou kunnen gaan bieden. Zo gingen er eerder dit najaar geruchten dat de nieuwe game meer vrijheid moet bieden dan eerdere Naughty Dog-spellen.

In het panel zou Druckmann ook hebben aangegeven dat Sony hem niet laten bepalen wanneer de nieuwe game precies wordt onthuld, maar dat hij wel complete vrijheid krijgt op het gebied van de ontwikkeling. Het is dan ook niet bekend wanneer het spel onthuld zou kunnen worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'
Nieuws

'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'

Sophie Turner zou onderhandelen om de rol te verkrijgen

Sophie Turner, de actrice die de rol van Sansa Stark speelde in HBO-serie Game of Thrones, lijkt op dit moment de eerste keuze te zijn voor de rol van Lara Croft in de live-action Tomb Raider-serie.

Onlangs werd al geclaimd dat actrices als Turner, Lucy Boynton en Emma Corrin werden overwogen. Deadline claimt nu dat Turner inmiddels de eerste keuze van de showmakers is en onderhandelt voor de rol.

Het was al bekend dat het script van de Tomb Raider-serie wordt geschreven door Phoebe Waller-Bridge, die vooral bekend is van Fleabag. "Als ik dit tegen mijzelf als tiener zou kunnen vertellen, denk ik dat ze zou exploderen", zo meldde ze tijdens de aankondiging eerder dit jaar. "Tomb Raider is een gigantisch onderdeel van mijn leven en ik voel mij vereerd om dit met gepassioneerde collega's naar televisie te brengen. Lara Croft betekent veel voor mij, net als voor zovelen, en ik kan niet wachten om op dit avontuur te gaan. Ondanks de vleermuizen."

Veel meer details zijn er nog niet, behalve dat de serie wordt ontwikkeld door Amazon MGM en dus op Amazon Prime zal verschijnen. Er zijn vroeger al meerdere films gebaseerd op de populaire Tomb Raider-gamereeks uitgekomen, waarin Angelina Jolie en Alicia Vikander de rol van Lara Croft speelden.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Crystal Dynamics - de ontwikkelaar van Tomb Raider die onderdeel uitmaakt van Embracer Group - een deal had gesloten met Amazon rondom games en andere vormen van media gebaseerd op Tomb Raider. Amazon Games geeft dan ook de nieuwe Tomb Raider-game uit, die nog niet is onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!