The Last of Us heeft niets aan kracht ingeboet
Achtergrond

The Last of Us heeft niets aan kracht ingeboet

Tien jaar alweer!

Met de tiende verjaardag is het een goed moment om stil te staan bij een van de beste games van het vorige decennium: The Last of Us. De post-apocalyptische actiegame van ontwikkelaar Naughty Dog heeft qua gameplay zeer weinig aan kracht ingeboet, en helemaal niets wat betreft de emotionele karakterschetsen.

Dit artikel verscheen oorspronkelijk in 2019 en is opnieuw geplaatst vanwege de tiende verjaardag van The last of Us.

Ik had The Last of Us tot voor kort nooit uitgespeeld. Opmerkelijk voor iemand die de Uncharted-reeks van Naughty juist heeft verslonden. Vlak na release van de Remastered-editie heb ik The Last of Us opgepikt en ben ik ongeveer tot de helft geraakt. Een doodzone, maar gelukkig heb ik dit onlangs gecorrigeerd. Ook ik kijk uit naar The Last of Us: Part 2, en was ik bang dat het verhaal van het aankomende vervolg impact zou missen als ik het origineel nooit voltooid had. Ik ben maar wat blij dat ik er uiteindelijk de tijd voor heb genomen.

©GMRimport

Zwakke zenuwen

Ik werd tijdens mijn eerste speelsessie een aantal jaren geleden vooral tegengehouden door mijn verwachtingen. Ik ben namelijk erg slecht in mijn zenuwen in bedwang houden tijdens het spelen van horrorgames. The Last of Us zit vol met de monsterlijk ogende Clickers en Runners, een soort snelle zombies waar het overgrote deel van de mensheid in is veranderd. Ik was bang dat ik steeds engere monsters en grotere uitdagingen tegen zou komen en wilde op voorhand mijn zwakke zenuwen sparen.

Achteraf gezien heb ik mij druk gemaakt om niets. Dat wil niet zeggen dat het spel niet voldoende spanning bevat, maar de Clickers spelen verre van de hoofdrol. Die is weggelegd voor de menselijke personages in de game: de vele overlevenden die je tijdens je trektocht door de vervallen Verenigde Staten aanvallen, de personages die je onderweg een helpende hand toereiken en natuurlijk Joel en Ellie zelf. Zoals menig film en serie al heeft bewezen: tijdens een zombie-Apocalyps is de ergste vijand van de mensheid de mens zelf.

©GMRimport

Verderop in de game is er nog maar weinig over van die even botte als speelse meid

-

Vader en surrogaatdochter

Joel en Ellie ondergaan tijdens het verloop van de game een transformatie. Hun achtergronden zijn soms ietwat cliché, maar de uitwerking en de levensechte emotie die je op veel momenten ervaart heeft een impact op de speler die maar weinig andere games bieden.

Joel is jaren na het verliezen van zijn dochter nog altijd verbitterd, en wanneer hij Ellie – een meisje dat ogenschijnlijk immuun is voor het virus dat de wereld plaagt – naar een bestemming moet brengen is die bitterheid merkbaar. Het ligt er niet dik bovenop: je hoort Joel niet constant uitspreken dat Ellie zijn dochter toch niet kan vervangen. In plaats daarvan merk je het aan kleine nuances, de manier waarop Joel zich opstelt tegenover het meisje. Tot de emmer overloopt en die frustraties onontkoombaar tot uitbarsting komen. Vanuit daar kan Joel eindelijk beginnen met het verwerken van zijn emoties en transformeert ook de relatie tussen hem en het meisje.

Ook Ellie ondergaat gedurende de campagne de nodige veranderingen. In het begin is het vooral een stoere meid die met sarcasme het effect dat de gruwelen van deze wereld op haar heeft probeert te maskeren. Ook bij haar moeten die onderliggende gevoelens een keer naar buiten. Verderop in de game is er nog maar weinig over van die even botte als speelse meid. Zelfs Joel, die aan het begin van de game al dat gelanterfant maar irritant vindt, merkt dat gemis op.

©GMRimport

Sterk spul hé?

Natuurlijk is ook de gameplay van The Last of Us dik in orde, met een flexibel systeem dat je zelf laat kiezen of je rondsluipt en vijanden één voor één overmeestert, of dat je guns blazing door vijanden heen maait. Maar daar draait The Last of Us bij mij niet om. Eigenlijk geldt hetzelfde voor die andere Naughty Dog-franchise, Uncharted. Hoewel die games enorm fijn en soepel wegspelen, doorloop ik die games voor het verhaal, de personages en het bijbehorende acteerwerk.

Toch is er - buiten de setting - een wezenlijk verschil tussen de twee gamereeksen: de Uncharted-games voelen vooral aan als luchtige avonturenfilms. Natuurlijk is er ruimte voor een emotionele noot, maar echt diep gaat dat wat mij betreft nooit. Hoe anders is dat in The Last of Us, dat de uitzonderlijke en fragiele relatie tussen twee totaal verschillende mensen prachtig genuanceerd in beeld brengt. In vergelijking met het rijkelijke diner dat The Last of Us qua emoties voorschotelt, smaakt Uncharted eerder naar een vlugge McDonalds-maaltijd.

Ruim zes jaar na release hebben het verhaal en de personages in The Last of Us in ieder geval nog niets aan kracht ingeboet. Dat ik tegen het einde van de game een traantje moest wegpinken, is daar het bewijs van.

Lees ook de review van The Last of Us op HBO.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!