Reken maar niet op klassieke Pokémon-games op Switch
Achtergrond

Reken maar niet op klassieke Pokémon-games op Switch

Tijd om de hoop op te geven

Sinds de aankondiging van Game Boy-emulatie voor Nintendo Switch Online zijn er tal van redenen om te geloven dat klassieke Pokémon-games naar de dienst komen. Maar wie hou ik ook voor de gek: nu de Switch op z’n einde loopt is die droom voorbij.

Voor mij was het allemaal logisch: op 8 februari kondigde Nintendo Game Boy- en Game Boy Advance-games voor Switch Online aan, waarvan een lek eerder al hintte naar mainline Pokémon-games. Een deel van onze redactie fietste die week de Elfstedentocht, dus zaten we op een krat bier in Herberg de Gemolken Geit (of iets in die richting) op bierkratjes gekluisterd aan een laptop. Kort daarna was het namelijk Pokémon Day, dus verwachtten we allemaal – of in ieder geval de fans – een aankondiging van de eerste drie generaties Pokémon-games voor de Nintendo Switch. Eén plus één is twee, zou je zeggen.

Maar The Pokémon Company en Nintendo maken zelden logische keuzes. We kregen één van de meest teleurstellende Pokémon Presents-streams uit de geschiedenis van de mensheid te zien. Sindsdien brengt Nintendo mondjesmaat nieuwe titels uit voor Switch Online, maar een aankondiging van de Pokémon-klassiekers lijkt zeer ver weg – tot frustratie en onbegrip van veel spelers, inclusief ondergetekende. Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

Eenzijdige deal

De exacte reden waarom The Pokémon Company en Nintendo de titels nog niet beschikbaar hebben gemaakt blijft natuurlijk gissen, maar een aantal verklaringen ligt voor de hand. De belangrijkste is de alsmaar toenemende waarde van Pokémon-games en de vorm van Nintendo Switch Online. Enerzijds kent Nintendo Switch Online 38 miljoen betalende gebruikers, met een jaarabonnement dat 19,99 euro kost. Naar verluidt beslaat Switch Online een aardig aandeel in de omzet uit Nintendo’s online-inkomsten, maar hoe lucratief de dienst is geeft het bedrijf niet prijs. We kunnen ons in ieder geval voorstellen dat er met derde partijen vooraf een percentage of bedrag wordt afgesproken, vergelijkbaar met Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Anderzijds gaan de prijzen voor klassieke Pokémon-games steeds vaker over de kop. Ze worden niet meer gedrukt en bovendien hebben cartridges niet het eeuwige leven. Een exemplaar van Pokémon Emerald kost bijvoorbeeld al gauw honderden euro’s, als je al zeker weet dat het geen namaakexemplaar is. Nu de Nintendo 3DS-eShop is gesloten – nog zo’n mogelijke hint - is het bovendien lastig om ze op een legitieme wijze aan te schaffen, dus blijven de games alsmaar in waarde stijgen. Dat overigens in tegenstelling tot de meeste spin-offs, die niet door Game Freak zijn gemaakt en wél (gedeeltelijk) te vinden zijn op Switch Online.

Pokémon-games op Nintendo Switch Online uitbrengen is daarom een ontzettend eenzijdige deal. Welke constructie Nintendo ook heeft met derde partijen die hun games op de dienst aanbieden (denk aan Sega, Square Enix, Koei Tecmo en Microsoft), het aandeel dat The Pokémon Company zou ontvangen uit abonnementsgelden staat zeer waarschijnlijk niet in verhouding tot de waarde van de oude games. Het zou een hoop extra abonnees opleveren, maar The Pokémon Company marginaal geld opleveren. Het lijkt erop dat de twee partijen er daarom niet uitkomen.

Liever een remake dan een port

Bovendien brengt Game Freak liever een nieuw deel of een remake uit dan een regelrechte port van een oude game. De situatie op 3DS bijvoorbeeld was tekenend: waar Pokémon Ruby en Sapphire prima naast de Game Boy-games verkocht hadden kunnen worden – het platform draait namelijk een handvol Game Boy Advance-games via het 3DS Ambassadors Program - zag het bedrijf meer potentie in remakes die inderdaad 14,6 miljoen keer verkochten.

Het is niet zozeer dat het bedrijf bang is voor het kannibaliseren van nieuwe games of remakes, maar Game Freak is altijd al geobsedeerd geweest met de toegankelijkheid van Pokémon. De studio maakt de games nog altijd voor kids en introduceerde de afgelopen jaren steeds meer opties die de games eenvoudiger maken, van een autosave en mobiele pokémon-boxes tot het verplicht delen van XP in je party. Met een volledige remake kun je niet alleen meer geld vragen, maar spreek je ook de jongere doelgroep aan die gewend is aan deze verfijningen.

Daarbij is de kwestie van cloud saves altijd een lastig parket geweest. Nintendo’s Switch Online-collecties ondersteunen een aantal extra’s, waaronder het bewaren van saves in de cloud. Zoals Pokémon- en Animal Crossing- spelers waarschijnlijk weten, ondersteunt niet elke game de optie uit angst voor cheaten. Kortom: Nintendo zou het cloudsavesysteem aan moeten passen óf nog een losse collectie aan moeten bieden, en de vraag is of Nintendo dat het waard vindt.

The Pokémon Game Boy Collection

Waarom dan geen losse collectie? Ja, dat zou prima kunnen. Heeft The Pokémon Company dat echter nodig? Nee, dat ook niet. De twee mainline generaties op Switch (Sword en Shield, Scarlet en Violet) zijn de top drie van bestverkochte delen binnengedrongen, ondanks alle kritiek die Game Freak te verduren kreeg. Het is een pijnlijke gedachte, maar misschien is The Pokémon Company helemaal niet zo bezig met oude ports.

Of misschien weet The Pokémon Company nog steeds niet zo goed hoe het de games het beste kan aanbieden, zonder zich zorgen te maken over eventuele remakes en de toegankelijkheid van de games. Ze staan waarschijnlijk ergens klaar op een server – net zoals dat de emulatie voor Nintendo Switch al jaren voor verschijning afgerond was – dus dat is de enige hoop die we nog hebben.

Het zou dus kunnen dat er ooit op een dag een collectie wordt aangekondigd – wie weet zelfs om zieltjes te winnen voor de Switch 2 - maar het is beter om die hoop voor nu op te geven. We hebben immers nog geen idee wat voor vorm Nintendo Switch Online precies op het volgende platform krijgt en waarschijnlijk is het team van Game Freak druk bezig met een titel voor de volgende generatie.

Pokémon is m’n ultieme vakantie- en comfortgame, en tijdens de zomer heb ik extra veel behoefte om de oude games opnieuw te spelen. Dat kan prima op een Game Boy Advance of een emulator, maar met het gemak van de Switch – een platform met zoveel andere klassieke spellen – was dat deze zomer een verademing geweest. Wie weet gebeurt het ooit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Astro Bot-soundtrack nu te beluisteren via streamingservices
Nieuws

Astro Bot-soundtrack nu te beluisteren via streamingservices

87 nummers voor de liefhebber

Op muziekstreamingplatforms als Spotify en Apple Music kan men nu de volledige Astro Bot-soundtrack beluisteren.

De soundtrack van de PlayStation 5-platformer bestaat uit 87 nummers en is ongeveer vierenhalfuur lang. Het overgrote deel van de soundtrack is gecomponeerd door Kenneth C M Young.

In Astro Bot loodsen spelers het aandoenlijke robotje weer door allerlei levels. Ontwikkelaar Team Asobi meldt daarbij dat het om een volledig avontuur gaat in plaats van een techdemo - in totaal zijn er zes 'heelallen' te verkennen, wat in totaal meer dan tachtig levels oplevert. Astro Bot is verkrijgbaar voor PlayStation 5.

Lars Cornelis gaf een 8 aan de game: "Astro Bot is bijzonder creatief vormgegeven, met enkele speciale PlayStation-werelden als absoluut hoogtepunt. Op platformgebied doet de game echter weinig bijzonders."

Er is ook gratis dlc in ontwikkeling voor de game. Hier kunnen de eerste beelden bekeken worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Metal Gear-stemacteur hint naar stemmenwerk voor bekende rol
Nieuws

Metal Gear-stemacteur hint naar stemmenwerk voor bekende rol

Snake? Snake!? Snaaaake!

David Hayter, de stemacteur van hoofdpersonage Snake in diverse Metal Gear Solid-games, heeft gehint naar zijn terugkeer naar een vertrouwde rol.

"Ik was in de opnamestudio vandaag", zo liet hij op social media weten. "Ik speelde een rol die ik niet heb gespeeld sinds..." Hij maakte zijn zin niet af, maar plaatste in een vervolgtweet wel een gifje van Naked Snake, het hoofdpersonage uit Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

De meest logische conclusie is dat Hayter is ingehuurd door Konami om extra stemmenwerk voor de aankomende remake Metal Gear Solid Delta: Snake Eater te leveren. Het was eerder al bevestigd dat de ingesproken stemmen van het origineel in de remake gebruikt worden, maar mogelijk betekent dit dat er ook nieuw stemmenwerk in de aankomende game zit.

Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden, en wellicht heeft Hayter het gifje van Snake geplaatst om mensen op een verkeerd spoor te zetten. Zo heeft Hayter ook de stem van Zangetsu in Bloodstained ingesproken, waarvan bekend is dat er een vervolg in ontwikkeling is. Hayter sprak ook de stem in van Kashiwagi in de Like a Dragon-reeks - waarvan onlangs de nieuwe game Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii is aangekondigd. Vooralsnog blijft het dus vooral bij gissen.

De remake van Metal Gear Solid 3 werd vorig jaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc aangekondigd. Snake Eater speelt zich af in 1964, ver voor de andere hoofddelen in de Metal Gear-reeks. In het spel moeten spelers als een FOX-agent genaamd Naked Snake de Russische raketgeleerde Nikolai Stephanovich Sokolov zien te redden en een superwapen zien te saboteren.

Waar in andere Metal Gear-games vooral stedelijke en industriële gebieden worden verkend, doen spelers in Snake Eater een jungle aan. Naast stealth, actie en verhalende elementen bevat het spel ook survivalelementen. Zo kan er op dieren gejaagd worden en moeten spelers hun wonden en breuken helen. De remake draait in Unreal Engine 5.

Metal Gear Solid Delta: Snake Eater verschijnt op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc. Een releasedatum is nog altijd niet bekend, er gaan er wel geruchten dat de game pas in 2025 uitkomt.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft zou overname door Tencent overwegen
Nieuws

Ubisoft zou overname door Tencent overwegen

De Guillemot-familie zou met adviseurs in gesprek zijn om opties te bekijken

De Guillemot-familie, de grootste aandeelhouders van de Franse uitgever Ubisoft, zou overwegen het bedrijf te verkopen aan het Chinese Tencent.

Dat claimt Bloomberg te hebben vernomen. "Het Chinese techbedrijf en Guillemot Brotherts Ltd. spreken met adviseurs om manieren te zoeken Ubisoft te stabiliseren en de waarde van het bedrijf te versterken", zo schrijft de website. De bronnen willen anoniem blijven. "Een van de mogelijkheden die besproken wordt is de optie om samen te werken en daardoor privé te gaan." Tecent is al een aandeelhouder in het bedrijf.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar.

Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Het bedrijf aan Tencent verkopen zou hierin een oplossing kunnen zijn.

Als gevolg van het artikel van Bloomberg en soortgelijke geruchten die vandaag de ronde doen, is de waarde van Ubisoft-aandelen gestegen. Ubisoft heeft op moment van schrijven geen statement naar buiten gebracht over de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!