PlayStation 5 wint niet automatisch door de Unreal Engine 5-techdemo
Gamer.nl
Achtergrond

PlayStation 5 wint niet automatisch door de Unreal Engine 5-techdemo

De afgelopen tijd werd op twee verschillende manieren next-gen gameplay getoond. Waar Microsoft volgens velen teleurstelde met hun presentatie vol third party-games, blies Epic ons weg met een techdemo van Unreal Engine 5. Maar moeten we daar nu al onze hoop op storten?

Microsoft, en daarbij de verschillende uitgevers die eraan meewerkten, kreeg veel kritiek te verduren op hun Inside Xbox-presentatie. Er werd veel gameplay beloofd, maar er werden vooral gelikte filmpjes en in-engine landschappen getoond. Op Twitter maakte Assassin’s Creed Valhalla ons lekker met de belofte van de allereerste gameplaybeelden, maar die heb ik met een vergrootglas nog niet kunnen ontdekken. Hoe mooi al die video’s ook zijn, ze geven nog niet een beeld van hoe het eruitziet als je de game straks daadwerkelijk speelt.

Het was niet alleen maar kommer en kwel. Wie echt teleurgesteld was in de kwaliteit van de next-gen beelden, raad ik aan om de onthulling van Bright Memory: Infinite er nog eens bij te pakken. Als dit daadwerkelijk gameplaybeelden waren, is dat toch wel een treetje hoger dan we van onze huidige consoles gewend zijn.

Epische beelden

Ook die beelden vallen echter in het niet bij de demonstratie die Epic deze week gaf. In een video van negen minuten onthulden zij hun nieuwe engine, de tool waarmee games gemaakt worden. De techdemo die ze lieten zien, is werkelijk adembenemend. De belichting, de haast fotorealistische rotswanden en de bizarre hoeveelheid details in standbeelden zijn revolutionair. En nog belangrijker: deze speelbare demo draaide in real-time op een PlayStation 5, aldus Epic.

Watch on YouTube

Op social media werd de PlayStation 5 gelijk als winnaar uitgeroepen van de aanstaande console-oorlog. Deze demo draaide immers op de PS5, en Xbox toonde alleen wat third party-titels die er niet bepaald next-gen uitzagen, zo was het sentiment. Dat is natuurlijk klinkklare onzin. Unreal Engine 5 is straks ook gewoon beschikbaar voor de Xbox Series X. Sterker nog: je kan er zelfs games mee maken voor telefoons. Dat Epic nu zo tegen Sony aan schuurt, lijkt eerder onderdeel van een slimme marketingdeal dan een teken dat de volgende Xbox dit niveau niet aankan. Epic is een commercieel bedrijf wiens engine door ontelbaar veel studio’s wordt afgenomen. De studio ontwikkelt echt geen engine die je alleen op een enkele console kunt gebruiken.

Hebben we next-gen wel nodig?

Wie al wat langer meedraait in deze wereld, weet dat je techdemo’s niet altijd moet vertrouwen. Ik moest gelijk denken aan

Watch on YouTube

, een techdemo die Square in 2012 onthulde. Ik hoopte toen dat de volgende Final Fantasy er zo uit zou zien, maar er zit een groot gat tussen de beloftes van een techdemo en wat ontwikkelaars uiteindelijk produceren als ze een hele game moeten maken. Toch is er een belangrijk verschil: de demo van Unreal Engine 5 was speelbaar en draaide al op een console. Daar valt een stuk minder mee te sjoemelen.

Sommigen zien de schoonheid van Final Fantasy 7 Remake en beweren dat we nog helemaal geen next-gen consoles nodig hebben. Ik zie het juist als het perfecte voorbeeld dat we daar wél aan toe zijn. Je ziet de keuzes die ontwikkelaars moeten maken bij het verdelen van kracht van een console. Cloud en Aerith zien er prachtig uit en Midgar is een en al sfeer, maar sommige textures op bijvoorbeeld deuren of vloeren zijn zo korrelig als een zandbak. Ik moest daadwerkelijk lachen toen Cloud met zijn hypergedetailleerde hand tegen een pixelig hek duwde. En de skyboxes, mijn god, de skyboxes! Als je van bovenop een toren naar beneden kijkt, voel je geen duizelingwekkende hoogtevrees, maar verbaas je je over de platgeslagen Google Maps-versie van Midgar onder je.

Toch is er een belangrijk verschil: de demo van Unreal Engine 5 was speelbaar en draaide al op een console. Daar valt een stuk minder mee te sjoemelen.

-

Met Unreal Engine 5 hoeven ontwikkelaars minder van dit soort keuzes te maken. De engine gaat hun leven een stuk makkelijk maken. Zij kunnen hun gedetailleerde modellen bijvoorbeeld direct importeren vanuit programma’s als ZBrush, software om digitaal te boetseren. Normaal gesproken is het veel werk om handmatig met onder andere LODs (levels of detail) in de weer te gaan, maar deze nieuwe engine doet dat automatisch. Er wordt alleen gerenderd wat de speler ziet en ontwikkelaars hoeven zich geen zorgen meer te maken over het maximaal aantal polygonen dat een game aankan. “We renderen zo veel, dat als we nog meer renderen je het verschil niet zou zien. Als het aantal details dat we renderen verandert, kun je het verschil niet opmerken”, vertelt Tim Sweeney van Epic tegen Eurogamer, wat overigens een zeer aan te raden artikel is als je je meer in de technologie wil verdiepen.

De razendsnelle SSD van de volgende generatie consoles speelt daarbij een grote rol. Complexe voorwerpen en geometrie kunnen anders niet snel genoeg worden ingeladen. We zijn inmiddels gewend aan pop-in, het verschijnsel waarbij details op voorwerpen langzaam verschijnen wanneer je dichterbij loopt terwijl de meer gedetailleerde modellen worden ingeladen, maar dat is op deze manier dus verleden tijd. Juist de problemen die ik met Final Fantasy 7 Remake heb, worden zo opgelost.

©GMRimport

En toch verwacht ik dat we nog een aardige weg te gaan hebben voordat games er zo uitzien als de Unreal Engine 5-techdemo. Wie aan het eind van het jaar een PlayStation 5 in huis haalt en denkt dat nieuwe games dit niveau gelijk gaan halen, komt bedrogen uit, niet in de laatste plaats omdat de Unreal Engine 5 pas in 2021 uitkomt. Daarna zal het nog wel een tijdje duren voordat ontwikkelaars het helemaal onder de knie hebben en alle kracht uit de consoles weten te persen. Het gaat nog wel een paar jaar duren voordat we iets spelen dat hier op lijkt. Maar de toekomst ziet er prachtig uit.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Nexon brengt nieuwe Starcraft-game uit
Gamer.nl
Nieuws

Gerucht: Nexon brengt nieuwe Starcraft-game uit

Ook zou het bedrijf een Overwatch-game voor smartphones uitbrengen

Volgens geruchten werkt Blizzard samen met Nexon om een nieuwe Starcraft-game uit te brengen.

Dat meldt MTN (via VGC). Nexon zou door Blizzard uitgekozen zijn als uitgever van de nieuwe Starcraft-game. Nexon is een Zuid-Koreaanse uitgever die onder andere bekend is van The Finals, dat door dochteronderneming Embark Studios is ontwikkeld. Een andere bekende game van Nexon is MapleStory.

Het is niet voor het eerst dat er geruchten de kop op steken over een nieuwe Starcraft-game: vorig jaar werden er vacatures van Blizzard gespot waarin een openwereldshooter binnen de franchise werd genoemd. In zijn meest recente boek Jason Schreier maakte de gamejournalist ook melding van een Starcraft-shooter. Het is niet duidelijk of het om hetzelfde project gaat als de mobiele Starcraft-game.

Overigens zou Nexon ook een mobiele Overwatch-game van Blizzard mogen uitgeven, die intern Overwatch 3 wordt genoemd. Daar zijn geen verdere details over bekend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oblivion Remastered-speler weet buiten de grenzen van Cyrodiil te komen
Gamer.nl
Nieuws

Oblivion Remastered-speler weet buiten de grenzen van Cyrodiil te komen

Zelfs Hammerfell, de mogelijke setting van TES6, wordt bezocht

Een speler van The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered heeft bewijs geleverd van het feit dat hij buiten de grenzen van de spelwereld is gekomen en daar verder kon verkennen.

Elk The Elder Scrolls-deel speelt zich in een andere provincie af, waarbij Oblivion zich afspeelt in Cyrodiil. Een Redditor genaamd GnoblinXD heeft echter videobewijs getoond dat hij in de vorige week uitgekomen nieuwe versie van de game de grenzen van de spelwereld kan overkomen en zo in de regio Valenwood kan komen.

De speler benadrukt dat deze regio verre van afgewerkt zijn en geen daadwerkelijke gameplay bevatten, aangezien het eigenlijk niet de bedoeling is dat spelers buiten de spelwereld komen. GnoblinXD probeert daarbij de Summerset Isles te bereiken, maar dat is hem nog niet gelukt omdat het water tussen de spelwereld en die locatie geen echt water is, maar in feite een grote leegte.

De Redditor plaatste even later foto's van zijn reis naar Hammerfell, de provincie ten westen van Cyrodiil dat volgens geruchten als de setting van het aankomende The Elder Scrolls 6 dient. De Redditor spreekt van een gebied dat in een oogopslag enorm groot lijkt, al benadrukt de gamer wel dat er waarschijnlijk niets te beleven valt, aangezien het geen officieel onderdeel uitmaakt van de game.

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered werd afgelopen woensdag aangekondigd en kwam toen meteen uit op Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass. Er gingen echter al geruime tijd geruchten over de komst van de game en er waren voorheen zelfs screenshots gelekt.

De game kent veel grafische verbeteringen ten opzichte van het origineel uit 2006, mogelijk gemaakt door Unreal Engine 5. Gameplay is ook op de schop gegaan, met verbeterde gameplaysystemen en een aangepaste user interface. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Dialogen zijn zoals gezegd deels opnieuw opgenomen, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het origineel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als de meest complete versie van Oblivion. Alle verhalende uitbreidingen zitten ook bij het spel inbegrepen. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro met diverse extra's.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!