Ook gamejournalisten spelen niet álle games
Achtergrond

Ook gamejournalisten spelen niet álle games

Gamejournalist zijn is mijn side hustle. De Gamejournalist Erik Nusselder is een beetje de Superman bij mijn Clark Kent. Overdag werkt hij op een algemene nieuwsredactie, maar 's nachts...

Het zal je dan ook niet verbazen dat ik veel in aanraking kom met mensen die zelf niet gamen, en hun kennis van onze industrie alleen halen uit de koppen die ze soms per ongeluk voorbij zien komen terwijl ze naar 'echt' nieuws zoeken. Ook lang niet al mijn vrienden spelen games; sommigen hebben nog nooit een controller aangeraakt.

‘De gamer’

Anders dan bij Superman, is mijn alter ego Gamejournalist geen geheim voor de mensen om mij heen. Soms zou ik willen dat dat wel zo was.

Het vervelende van 'de gamer' zijn, is dat men er al gauw van uitgaat dat jij dan ook alles speelt. “Hé Erik, ben je blij met de nieuwe Fifa?” Euhhh, geen idee, ik hou niet van sportgames. “Ik las dat Johan Cruijff een te lage score heeft, hè?” Ik heb Cruijff nog nooit zien spelen en ik weet niks over voetbal, laat me met rust.

Niet-gamers zijn daadwerkelijk verbaasd als blijkt dat ik de meest populaire games helemaal niet speel. Voor hen is elke gamer iemand die houdt van schieten en/of voetballen. Als ik uitleg dat ik juist van games hou om hun verhalen en de rol die je daar als gamer in kunt spelen, kijken ze me glazig aan.

Je gaat er niet meteen vanuit dat een boekenworm de Bijbel wel gelezen zal hebben, omdat die nou eenmaal het meest verkocht is.

-

Call of Duty

Onlangs werd mij gevraagd om wat over de nieuwe Call of Duty te schrijven, want “dat is toch zo groot”. Ik ben geen expert, maar als volger van de industrie kan ik natuurlijk best wat zeggen over de aantrekkingskracht van de serie en de controverses uit het verleden. Prima, daar heb ik geen problemen mee.

Maar al mijn niet-gamende vrienden, kennissen en collega’s gaan er altijd vanuit dat ik zo’n grote nieuwe game wel gespeeld zal hebben. Dat ik een nacht in de rij heb gelegen om het spel als eerste te bemachtigen. Dat ik dolblij ben dat er eindelijk weer een nieuw deel is in deze gigantische serie.

- “En Erik, hoe is het verhaal in die Call of Duty?”
Ik heb geen idee, nog niet gespeeld.
- “Huh? Maar… het is Call of Duty! Dat spelen alle gamers toch? Dat is toch hét ding?
Ik heb te veel games op dit moment. En eigenlijk zijn shooters niet mijn favoriet.
- “Wat is er nog meer dan? Mario? Dat is toch voor kinderen?
Nee hoor, Mario is echt tof.
- “Maar wat speel je nu dan?
Disco Elysium.
- “Wat? Nooit van gehoord. Wat is dat?
…Tsja, leg dat maar eens uit.

Serieus

Een ongemakkelijk gesprek vind ik zo erg nog niet, maar het laat wel zien dat onze industrie nog niet altijd serieus wordt genomen. Een gesprek als hierboven zal je nooit over films of boeken hoeven te voeren. Zelfs iemand die geen boeken leest, weet wel dat er ontelbaar veel verschillende genres zijn.

Je gaat er niet meteen vanuit dat een boekenworm de Bijbel wel gelezen zal hebben, omdat die nou eenmaal het meest verkocht is. En je weet en accepteert dat er duizenden boeken zijn waar je nog nooit van hebt gehoord, van schrijvers die nog niet bekend zijn.

Maar goed, de vergelijking gaat misschien niet helemaal op, omdat het concept van een boek altijd hetzelfde is. Het is een stapel papier met letters erop, dat kunnen de meeste mensen nog wel begrijpen. Als je de wat meer esoterische gamegenres wil uitleggen, loop je al snel vast.

Schieten en voetballen

Met de groei van de game-industrie had ik echter wel gehoopt dat het voor iedereen inmiddels duidelijk is dat niet elke gamer per se de hele dag wil schieten of voetballen. Het is niet allemaal Fortnite en Fifa wat de klok slaat. Je kan nog steeds een echte gamer zijn als je deze megapopulaire series links laat liggen.

Dat kan ik hier allemaal wel schrijven, maar ik ben bang dat het weinig zin heeft. Dit is immers een gamewebsite, en daar komen al die niet-gamende vrienden niet! Dus ik blijf het uitleggen, één ongemakkelijk gesprek per keer. Ik zet me in voor meer begrip van onze industrie. Bijna als een soort Superman…

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Lords of the Fallen-vervolg wordt volgend jaar onthuld
Nieuws

Lords of the Fallen-vervolg wordt volgend jaar onthuld

Eerder werd al bekendgemaakt dat de game in 2026 moet verschijnen

Het vervolg op de in 2023 verschenen game Lords of the Fallen wordt volgend jaar onthuld.

Dat heeft uitgever CI Games bevestigd. Afgelopen juni kondigde het bedrijf al aan dat het vervolg in ontwikkeling is, in 2026 uit moet komen en dat Epic Games de exclusieve distributierechten op pc heeft. Naast dat het spel op Epic Games Store verschijnt, komt de game ook naar PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers heeft CI Games nu nog wat meer details naar buiten gebracht, waaronder het nieuws dat het spel volgend jaar onthuld moet worden en dat de ontwikkeling van de game inmiddels volledig is gestart bij Hexworks. Daarbij wordt er "een commerciëlere grafische stijl en verhaal" aangehouden en zouden de productiewaarden zijn verhoogd. Ook moet de game wederom als singleplayer- en co-op-spel gespeeld kunnen worden.

Lords of the Fallen is al een reboot nadat in 2014 een game met dezelfde naam verscheen. De in 2023 verschenen game speelt zich duizend jaar na het origineel af in een spelwereld hebben die meer dan vijf keer zo groot is. Deze wereld is verdeeld over een wereld voor levenden en een wereld voor de doden. Naast typische rpg-elementen zoals een uitgebreid gevechtssysteem en de mogelijkheid om personages naar eigen smaak aan te passen, bevat het spel ook online co-op voor twee spelers. De gevechten in de game worden daarbij vaak met soulslikes vergeleken.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Smash Bros.-maker publiceert deze maand zijn laatste reguliere YouTube-video
Nieuws

Smash Bros.-maker publiceert deze maand zijn laatste reguliere YouTube-video

Er volgt daarna nog wel een speciale laatste aflevering

Super Smash Bros.-regisseur Masahiro Sakurai zal op 15 oktober zijn laatste 'reguliere' YouTube-video publiceren.

Eerder dit jaar kondigde hij al aan dat hij zijn laatste video al had opgenomen voor zijn YouTube-kanaal 'Masahiro Sakurai on Creating Games', waar hij sinds 2022 regelmatig tips geeft over game-ontwikkeling. De laatste reguliere video op dit kanaal zal dus ergens later deze maand volgen.

Het zal echter niet de allerlaatste video op het kanaal worden. "Ik werk ook aan een speciale laatste aflevering die daarna nog komt, dus blijf me volgen voor meer details!"

In 2022 gaf Sakurai aan deels met pensioen te gaan, maar eind vorig jaar liet hij weten toch games te blijven ontwikkelen. Hij heeft al meermaals gehint naar een nieuwe Smash Bros.-game, dus fans hopen vooral dat hij daar aan werkt - al is dat op moment van schrijven niet bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Mario + Rabbids- en Red Read Redemption-makers richten nieuwe studio Day 4 Night op
Nieuws

Mario + Rabbids- en Red Read Redemption-makers richten nieuwe studio Day 4 Night op

Eerste game is gebaseerd op een nieuwe IP

Mario + Rabbids-regisseur Davide Soliani heeft samen met andere voormalige werknemers van Ubisoft Milan de ontwikkelstudio Day 4 Night opgericht.

Soliani vertrok afgelopen zomer al bij Ubisoft en nu is dus duidelijk dat hij een nieuwe studio is begonnen. Andere werknemers die met hem mee zijn gegaan zijn onder andere Mario + Rabbids-producenten Cristina Nava en Gian Marco Zanna, Mario + Rabbids-ontwerper Luca Breda en Red Dead Redemption-schrijver en -hoofdontwerper Christian Cantamessa.

Day 4 Night heeft een eerste financieringsronde gehad waarbij het onder andere investeringen van uitgever Krafton - dat onlangs nog Tango Gameworks opkocht - en 1Up Ventures, het bedrijf van Xbox-medebedenker Ed Fries, heeft veiliggesteld. Het team werkt vanuit vestigingen in Los Angeles en Milaan.

Soliani en Cantamessa hebben samen de regie over een game gebaseerd op een nieuwe IP. Fries noemt de game "het meest creatieve dat ik in lange tijd heb gezien", maar veel meer is er niet over bekend. In een statement meldt de studio dat het "nieuwe content wil creëren dat de grenzen van verhaalvertelling en gameontwerp verlegt".

"Wat we bij Day 4 Night maken is een uiting van alles wat we altijd al als speler hebben willen ervaren: plezier, avontuur, poëzie, actie, verwondering en het genot van samenwerken met vrienden", aldus Soliani. "Het is een wiegelied voor mijn ziel, een serenade aan onze industrie, het creëren van magie en de waanzin van het uit het niets creëren van nieuwe werelden. Het is een verhaal over overwinningen, uitdagingen, dromen en het verlichten van het pad dat we samen bewandelen."

Soliani werkte 25 jaar bij Ubisoft Milan en stond aan het hoofd van de ontwikkeling van Mario + Rabbids Kingdom Battle en vervolg Sparks of Hope. Hij kreeg nog meer bekendheid toen hij tijdens de onthulling van eerstgenoemde game op een E3-persconferentie in tranen uitbarstte omdat hij zo blij was aan een Nintendo-IP te kunnen werken.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!