Nog even over die NRC-opinie over games…
Achtergrond

Nog even over die NRC-opinie over games…

Onvermoede vergezichten

In een opiniestuk voor NRC van vorige week vergelijkt schrijver, dichter en radioproducent Hamed A. Nadoshan de virtuele wereld in het algemeen en gaming in het bijzonder met een leven onder de Iraanse censuur. Beide werelden kenmerken zich volgens hem door oppervlakkigheid. Nadoshan meent dat de leesvaardigheid van jongeren daardoor in gevaar komt en hun algemene kennis en begrip van de wereld afneemt. ‘Je wordt een oppervlakkig mens die niet meer goed kan denken, analyseren en verbeelden, omdat je voortdurend in een eendimensionale wereld leeft’, schrijft hij.

Door: Arnoud van Adrichem

Die stelling baseert hij onder meer op zijn eigen game-ervaringen die hij in de jaren negentig opdeed. Zo noemt hij Nintendo-klassieker Super Mario Bros ‘te simpel en triviaal’ voor ‘elke menselijke geest’. Dat geldt blijkbaar ook voor alle andere games die sindsdien zijn verschenen. ‘In tegenstelling tot computerspelletjes, die alleen qua graphics en uiterlijk worden bijgewerkt, verandert de wereld van de literatuur voortdurend.’ Met zijn kritiek op videogames sluit hij aan in een lange rij van criticasters – die allemaal ongelijk hebben.

In de eerste plaats blijkt uit diverse onderzoeken dat videogames geen domme, eendimensionale mensen voortbrengen, maar juist allerlei positieve effecten op de menselijke geest sorteren. Bijvoorbeeld op het gebied van strategisch denken, ruimtelijk inzicht, probleemoplossend vermogen, creativiteit en beslissingsvaardigheden. Dat is al enige tijd bekend. In zijn boek Everything Bad is Good for You. How Popular Culture is Making Us Smarter (2005) wijst wetenschapsjournalist en mediatheoreticus Steven Johnson erop dat games gemiddeld genomen almaar complexer en cognitief veeleisender zijn geworden.

©GMRimport

De betere hedendaagse videogame zet je brein stevig aan het werk, en dat maakt volgens Johnson dat we misschien zelfs wel een klein beetje slimmer worden. Geestig is het gedachte-experiment waarbij hij zich een parallelle wereld voorstelt waarin games eeuwen eerder zijn uitgevonden en verspreid dan boeken. Als de opkomst van boeken in die wereld een leesrage onder jongeren ontketent, dan zal dat ook daar tot morele paniek leiden, verwacht hij. Want, zo redeneert hij verder, in tegenstelling tot gamen is lezen een passieve en onderwerpende bezigheid die slechts een beperkt deel van de zintuiglijke en motorische hersendelen stimuleert en kinderen dwingt om zich terug in trekken in een stille ruimte, afgezonderd van hun leeftijdsgenootjes. Als literatuurliefhebber onderschrijft Johnson deze gedachte natuurlijk niet, hij maak slechts gebruik van dezelfde selectieve redeneertrant die je in veel cultuurpessimistische betogen tegenkomt.

In de tweede plaats hebben games zich door de jaren heen ontwikkeld tot een volwassen cultuuruiting die intellectueel en emotioneel geenszins onder hoeft te doen voor oudere kunstvormen als literatuur, theater en film. Met hun doordachte verhaallijnen, scherpe dialogen en diepmenselijke personages bewijzen AAA-games als Red Dead Redemption 2, The Last of Us Part 2 en God of War: Ragnarök dat ‘speelbare verhalen’ ertoe doen. En ook de games van kleinere, onafhankelijke makers weten de kunsten op een indrukwekkende manier te verrijken. Veel van deze zogeheten indiegames zetten zich af tegen gameconventies en topoi (zoals het jonkvrouw-in-noodscenario), en experimenteren met allerlei nieuwe vormen, technieken en stijlen. Bijzonder is ook dat dit soort games onderwerpen aansnijden die meestal niet direct met het medium worden geassocieerd, zoals depressie, emancipatie, immigratie en milieu. Zulke games maken je wereld niet kleiner, maar juist groter.

En in de derde plaats is het onzinnig om videogames en literatuur tegenover elkaar te plaatsen. Niet alleen omdat beide kunstvormen nogal wat raakvlakken vertonen, maar ook omdat spel en spelen aan de basis staan van zo’n beetje alle belangrijke kunst- en cultuuruitingen, zoals cultuurhistoricus Johan Huizinga in Homo ludens (1938) stelt. Dat zijn theorieën vaak ook opgaan voor de digitale afstammelingen van het analoge spel – videogames –, maakt hem tot een inspiratiebron voor iedereen die zich serieus bezighoudt met gaming.

Daar hoort Nadoshan niet bij. Maar het is natuurlijk nooit te laat om een console aan te schaffen en je onder te dompelen in de ongekend rijke en diverse wereld van videogames. Op hun beste momenten transformeren games het beeldscherm in een omgeving waarbinnen onvermoede vergezichten zich ontvouwen. Ze bevatten zeeën aan verhalen, ideeën en inzichten die spelers kunnen verheffen. Mocht hij het toch liever bij de literatuur houden, dan raad ik hem recente ‘gameromans’ als Morgen en morgen en morgen van Gabrielle Zevin en Echtzeitalter van Tonio Schachinger aan. Een oudere titel kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld Luka en het levensvuur (2010) van schrijver en Mario-fan Salman Rushdie – die als geen ander de gevaren kent van een religieus-fundamentalistische staat als Iran.

Arnoud van Adrichem is dichter en kernredacteur van het Vlaamse literair-culturele tijdschrift DW B.  In 2022 publiceerde hij Extra levens. Schrijvers over videogames (Atlas Contact), het eerste literaire boek over gaming in ons taalgebied. Voor DW B stelde hij eind vorig jaar het boeknummer Power-up. Literatuur en videogames samen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht
Nieuws

De verschillende soorten wezens in Avowed uitgelicht

Game verschijnt op 18 februari voor Xbox Series, pc en Game Pass

Obsidian heeft een nieuwe video van het aankomende Avowed gedeeld waarin de verschillende wezens die in de spelwereld leven uitgelicht worden.

De video bevat geen beelden van de game zelf, maar toont artwork - soms licht geanimeerd - om kijkers meer informatie te bieden over wat men allemaal in Eora tegen kan komen. Eora is de spelwereld die Obsidian heeft bedacht - niet alleen voor Avowed, maar ook voor de Pillars of Eternity-games.

De spelwereld van de games bestaat bovenal uit zogeheten kith, die weer onder te verdelen zijn in mensen, aumaua, orlans, dwergen en elven. Onder deze vijf rassen worden ook zeldzame wezens geboren met speciale krachten, ook wel bekend als de goddelijken.

Overigens heeft Obsidian laten weten dat dit nog maar de eerste video in een reeks van vijf is waarin dieper wordt ingegaan op informatie rondom Eora. De komende tijd kunnen geïnteresseerden dus nog vier video's verwachten om de kennis over deze spelwereld bij te schaven voordat de game uitkomt.

Avowed komt op 18 februari naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht
Nieuws

Balatro is meer dan vijf miljoen keer verkocht

De game won eind vorig jaar nog meerdere prijzen op The Game Awards

Er zijn inmiddels meer dan vijf miljoen exemplaren van de roguelike deckbuiler Balatro verkocht.

Dat hebben ontwikkelaar LocalThunk en uitgever Playstack aangekondigd. Het lijkt er daarbij op dat de prijzen die de game afgelopen december tijdens The Game Awards heeft gewonnen, deels heeft bijgedragen aan een toename in verkoop.

"De laatste paar weken zijn behoorlijk wild. We hopen dat iedereen die Balatro heeft gekocht nadat men de game zag tijdens The Game Awards een geweldige tijd er mee heeft!"

Balatro is een roguelike waarin spelers decks bouwen en pokeren. Men kan verschillende soorten kaarten verkrijgen en daarmee combo's creëren om hoge scores te halen. De game is verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch, pc, Mac, iOS en Android.

Ron Vorstermans gaf het spel een 9 in de Gamer.nl-review: "Er zal wellicht teleurstellende dlc komen, er zullen tijden komen dat het spel nergens meer wordt genoemd, maar Balatro zal er altijd voor je zijn als je even niets te doen hebt. Dit is zo’n game waarvan het simpele concept zich leent voor bijna onbegrensde diepgang. Zelfs na tientallen uren spelen weet deze roguelite deckbuilder je te verrassen met strategieën waarvan je niet wist dat ze mogelijk waren."

Balatro had in eerste instantie een leeftijdsclassificatie van 3+. Dit werd echter al snel naar 18+ veranderd door het Europese PEGI. Daardoor werd vanaf dat moment in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels vermeld dat de game elementen van gokken bevat, en in sommige Europese landen werd het spel zelfs in zijn geheel uit de Switch eShop verwijderd. Afgelopen december gaf LocalThunk nog kritiek op de leeftijdsclassificatie. "Aangezien PEGI ons een classificering van 18+ geeft voor het feit dat we slechte speelkaarten in het spel hebben, moet ik misschien maar microtransacties, lootboxes of echt gokken toevoegen zodat we een classificering van 3+ krijgen zoals EA Sports FC."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!