Nintendo Switch Sports getest door een bankhanger
Gamer.nl
Achtergrond

Nintendo Switch Sports getest door een bankhanger

Liever lui dan moe: het kan bij mij thuis zo op een tegeltje worden gedrukt. Ik kan uren achter elkaar op de bank hangen. Als ik neerplof, verzucht ik standaard: ‘Hè, hè, even lekker zitten.’ Dat doe ik zelfs als ik net uit de auto ben gestapt en enkel van de stoep naar mijn woonkamer ben gewandeld…

Met deze achtergrondinformatie verbaast het jullie vast niet dat sporten niets voor mij is. Een uurtje wandelen in de natuur vind ik leuk, maar actiever dan dat hoeft het van mij niet te worden. Ik beoefen geen enkele sport en ga niet naar de sportschool. Het resultaat van zo’n inactieve levensstijl laat zich niet moeilijk raden: ik ben enorm uit conditie. Ik vroeg mij dan ook af of ik fit kan worden door een tijdje Nintendo Switch Sports te spelen. Maakt een paar uur per week naar de tv zwiepen, zwaaien en smashen mij gezonder? 

Twee weken Nintendo Switch Sports spelen

Om die vraag te beantwoorden, heb ik twee weken lang elke dag minstens een uur lang Nintendo Switch Sports gespeeld. En dan wel een beetje fanatiek! Geen laf gedoe met lullige polsbewegingen, maar écht serveren, blokken en steken.

Het is me dankzij de game elke dag gelukt om mijn hartslag flink omhoog te krijgen. Vooral chambara, een soort zwaardvechten, vond ik inspannend. Na een paar potjes stond ik daadwerkelijk te hijgen van vermoeidheid… maar zelfs het bowlen bracht me in beweging. Opstaan, naar mijn plek lopen, mijn arm een zwaai geven en een vreugdesprongetje maken als ik een strike gooide. 

©GMRimport

Als ik een uurtje Nintendo Switch Sports spelen vergelijk met andere vormen van beweging, dan komt een uurtje op stevig tempo wandelen nog het dichtst in de buurt. Ik ben dan ook vrij zeker dat ik in die twee weken iets fitter ben geworden. 

Een eerste stap in de goede richting

Wat mij betreft tellen ‘exergames’ dus zeker als lichaamsbeweging. Die conclusie, en de vergelijking met (stevig) wandelen, zie je trouwens ook terug in wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van exergames. Neem dit onderzoek (via Study Finds) uitgevoerd bij mensen met diabetes type 1, waarbij de conclusie is dat exergames en joggen “zeer gelijkwaardige fysiologische effecten" opleveren. Ook dit onderzoek (via The New York Times) trekt de conclusie dat exergames gelijkwaardig kunnen zijn aan matig intensieve oefeningen, vergelijkbaar met stevig wandelen. 

Vaak wordt er echter wel kanttekening bij de resultaten geplaatst: het is onwaarschijnlijk dat dit soort fitnessgames tot een optimale lichamelijke conditie leiden.

Dat geldt in mijn beleving ook voor Nintendo Switch Sports. Het is een eerste stap in de goede richting, zeker voor mensen die niet bezig zijn met enige vorm van lichaamsbeweging. Want vergis je niet: het is voor hen – en voor mij! – echt moeilijk om die eerste stap naar een betere conditie te zetten. 

©GMRimport

De voordelen van exergames

Wat dat betreft zijn exergames een zegen, omdat ze heerlijk simpel op te pakken zijn. Je hoeft de torenhoge drempel van de sportschool niet over en kunt vanuit de privacy van je eigen huis beginnen. Ik zit er in ieder geval niet op te wachten om door wildvreemden afgerekend te worden op mijn Zumba-moves…

Ook fijn: exergames werken motiverend. Niet alleen omdat het simpelweg vaak leuke games zijn, maar ook dankzij de principes van gamificatie. Denk maar eens aan het constant willen verbeteren van je highscore en het vrijspelen van schattige outfits. En ja, die principes werken echt. Wat heet: ik was tijdens het spelen van Nintendo Switch Sports helemaal niet meer bezig met het feit dat ik aan het sporten was. De tijd vloog voorbij! 

Voor iedereen een exergame

Wil je fit worden met boksen? Lenig worden met yoga? Conditie opbouwen door weg te rennen voor zombies? Iedereen kan een exergame vinden die bij zijn interesses past. Datzelfde geldt voor je conditionele niveau. Ook voor mensen die geen druppeltje zweet produceren bij chambara, zijn er talloze opties te vinden. Neem Ring Fit Adventure, Beat Saber of Superhot VR. Dat zijn games die zelfs fitnessfanaten zullen aanspreken. En vlak ook Just Dance niet uit! Het dansje van Rasputin laat je de volgende dag gegarandeerd met spierpijn bij de dokter belanden… En ja, dat ik heb uit eerste hand. 

Watch on YouTube

Dat lees je goed: Nintendo Switch Sports heeft me daadwerkelijk gemotiveerd om wat actiever door het leven te gaan. Gelukkig had ik Just Dance 2 nog liggen. En zodra mijn pijnlijke buikspieren het toelaten, heb ik zelfs wilde plannen om Wii Fit en het bijbehorende Balance Board af te stoffen.

Van lui naar fit dankzij een game? Zullen we er voor nu ‘van lui naar fitter’ van maken? En wie weet: misschien lukt het me uiteindelijk wel om dat ‘liever lui dan moe’ er helemaal uit te zwiepen, te zwaaien en te smashen!

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!