Nintendo kan in 2022 prima zonder het vervolg op Zelda: Breath of the Wild
Achtergrond

Nintendo kan in 2022 prima zonder het vervolg op Zelda: Breath of the Wild

Na het voortijdig mogen aanschouwen van Nintendo’s E3-Direct in 2019, merkte Gamer.nl-hoofdredacteur Lucas op dat de presentatie wel érg abrupt eindigde. De lokale pr-medewerkers ontkenden stug van iets te weten, maar tijdens de daadwerkelijke presentatie bleek z’n vermoeden te kloppen: om het uitlekken ervan te voorkomen had Nintendo de aankondiging van het vervolg op The Legend of Zelda: Breath of the Wild voor het selecte groepje pers weggelaten.

‘Breath of the Wild 2’, zoals de game wegens gebrek aan een officiële naam in de volksmond wordt genoemd, is inmiddels al vele jaren in ontwikkeling – zo’n vier jaar, ervan uitgaande dat de ontwikkeling kort na verschijning van het tweede uitbreidingspakket voor het origineel van start ging. Hoewel gerenommeerd Zelda-regisseur Eiji Aonuma afgelopen zomer voorzichtig mededeelde dat de game ‘gepland’ staat voor 2022, lijkt dat doel met de pandemie in het achterhoofd nogal twijfelachtig. Gelukkig kan Nintendo met de huidige Switch-line-up prima nog een jaar zonder de game.

©GMRimport

Drukke planning

Waar grote uitgevers regelmatig worden beticht van het te vroeg onthullen van games zodat fans er vervolgens jaren op moeten wachten, bevindt Nintendo zich normaliter aan de andere kant van het spectrum. De meeste grote titels worden een aantal maanden tot een jaar voor verschijning aangekondigd, enkele remasters zelfs nog dichter bij release. Dat laat bij aanvang van een nieuw jaar genoeg ruimte over om te speculeren over wat de uitgever in z’n mars heeft.

In 2022 is de planning van Nintendo echter al grotendeels ingevuld, ongetwijfeld een gevolg van de coronapandemie. Games die wellicht in de afgelopen jaren hadden moesten uitkomen, zijn volgens de uitgever bijna klaar voor verschijning. Momenteel staan er zelf zoveel (console-)exclusieve titels op de planning, dat er weinig ruimte lijkt te zijn voor nog meer grote namen. Zo verschijnt zeer binnenkort Pokémon Legends: Arceus, komt Kirby en de Vergeten Wereld op 28 maart uit en moeten Splatoon 3, Bayonetta 3, Mario + Rabbids: Sparks of Hope, Triangle Strategy en Advance Wars: Re-Boot Camp nog dit jaar verschijnen.

©GMRimport

Switch-effect

Bovenstaande is een indrukwekkend rijtje games, vol met langverwachte vervolgen en interessante nieuwe richtingen voor gevestigde reeksen. Toegegeven, waarschijnlijk weet geen van bovenstaande titels het succes van de aankomende Zelda-game te evenaren. Met 24,23 miljoen verkochte exemplaren is Breath of the Wild niet alleen het bestverkochte deel uit de franchise, maar ook een van de populairste Switch-games tot op heden.

Anderzijds is er nog altijd sprake van een toenemend ‘Switch-effect’, een term die analisten gebruiken voor de over het algemeen hoge verkoopcijfers op Nintendo’s hybride platform. Met zo’n 93 miljoen verkochte consoles verbrak menig Nintendo-reeks haar eigen verkooprecord, inclusief heruitgaven van eerder verschenen delen. Zelfs spellen als Kirby en Bayonetta 3, die van oudsher niet aanslaan bij het grote publiek, hebben daarom de potentie om miljoenen keren over de toonbank te gaan.

Momenteel zijn er ruim voldoende titels in ontwikkeling om ‘Breath of the Wild 2’ alle ademruimte te geven die het verdient

-

Daarbij is het jaar van de Switch nog niet compleet. Nintendo heeft traditiegetrouw nog een aantal titels achter de hand dat, afhankelijk van de progressie van andere games, ook nog dit jaar kan verschijnen. Zo zijn er al tijden geruchten over remasters van Metroid Prime en verscheidene Zelda-games en zijn er naar verluidt een nieuwe Donkey Kong en Fire Emblem in ontwikkeling. Recent werd er zelfs weer gespeculeerd over ‘Mario Kart 9’, maar daar heeft het bedrijf dankzij de indrukwekkende verkoopcijfers van Mario Kart 8 Deluxe vermoedelijk geen haast mee.

Ook verschijnt in december de nu al beruchte Mario-film met Chris Pratt. Gezien Nintendo’s investeringen in extramedia, is het de vraag of het vervolg op Breath of the Wild dit najaar lanceren dan wel de juiste keuze is. Strategisch gezien zou het veel verstandiger zijn om juist in die periode een nieuwe Mario-titel uit te brengen, zoals het langverwachte vervolg op Super Mario Odyssey of een remaster van een oudere titel. Wellicht zou een kleinschaligere Mario-ervaring als Bowser’s Fury zelfs volstaan – Mario-games verkopen toch wel.

©GMRimport

Synoniem aan de Switch

Hoe Nintendo haar kalender in 2022 ook invult, momenteel zijn er ruim voldoende titels in ontwikkeling om ‘Breath of the Wild 2’ alle ademruimte te geven die het verdient. Behalve dat de titel een potentiële verkoophit betreft, staat de game namelijk ook synoniem aan de Switch als een platform: een gedurfde stap in een nieuwe richting die ontzettend goed uitpakte. Het liefst spelen we de game nog vandaag, maar als Nintendo zich genoodzaakt voelt om langer te wachten, dan staat er alsnog een ijzersterk Switch-jaar op ons te wachten.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!