Mijn twee weken met Concord

Mijn twee weken met Concord

Lief dagboek

Je mag het gerust een van de grootste flops uit de gamegeschiedenis noemen. Veertien hele dagen na de release van hero-shooter Concord heeft Sony de stekker uit de servers getrokken en is de game niet meer speelbaar.

Als een van de weinigen die de game uitgebreid gespeeld heeft, geeft me dat een behoorlijk vreemd gevoel. Dat dit nu als een van de grootste gameflops ooit de boeken in gaat, vind ik ergens onterecht. Het was geen geweldig spel: ik gaf het uiteindelijk een 5,5 in mijn recensie. Maar het was ook niet zo abominabel slecht dat het een hele online haatcampagne verdient, met mensen die juichen omdat Concord een vroege dood is gestorven.

Er is al veel gezegd over waarom Concord zo ontzettend weinig mensen wist te trekken. De personages zijn weinig aansprekend, de gameplay is oké, de reclamecampagne was bijna non-existent, de speltypen waren niet onderscheidend en de prijs was 'cannot divide by zero' keer zo hoog als de concurrentie (dit heb ik op een rekenmachine uitgerekend). Er was gewoon absoluut geen vraag naar een game als Concord, en dus bleef het spelersaantal ook steken op afgerond nul.

Concord

Hoe onopvallend Concord ook was, toch zal ik het nooit vergeten. Ik recenseer al ruim tien jaar games, maar dit was de eerste keer dat ik een online shooter op me nam. Het is nooit mijn meest favoriete genre geweest, maar de afgelopen maanden heb ik mijn horizon verbreed en vond ik het tijd om ook hier mijn expertise te laten gelden. Ik nam een kijkje in de Discord van Concord (toch een paar duizend leden!) om te zien of de community op balansproblemen stuitte en begon vol goede moed aan mijn avontuur als Freegunner. Dit is hoe dat ging.

Week 0: een goed begin

Er is maar één manier om een online game te recenseren, en dat is door heel veel potjes te spelen tegen anderen. Reviewers moeten doorgaans daarom gewoon wachten tot de servers voor iedereen open gaan; een vroege review is dan uitgesloten. Op dinsdag 20 augustus worden de poorten geopend voor iedereen met een pre-order, en ook ik duik in de strijd.

Het begint eigenlijk best goed. Ik leer alle verschillende personages kennen en worstel een beetje met de Crew-bonussen, die je verdient door steeds van Freegunner te wisselen. Het schieten voelt prima, de game ziet er mooi uit en alles verloopt soepel. Misschien komt het door mijn relatieve onervarenheid in het genre dat ik wat meer tijd nodig heb om de problemen met de game op te merken. Mijn podcast-maatje Ron zei al gelijk: "Dit is niet best." Ik sputter nog tegen: "Het is toch op zijn minst wel goed?"

Concord

In de Concord-Discord begint ondertussen enige onrust te ontstaan. Op de website SteamDB kun je zien hoeveel mensen op dat moment tegelijkertijd een bepaalde game spelen op Steam, en de cijfers zijn niet best. "Dit zijn alleen mensen met een pre-order, komende vrijdag komt de game pas echt uit en dan zullen er wel meer spelers zijn", zo is het heersende sentiment onder de fans.

Week 1: de zelfmoord-clan

Het is zondagmiddag en ik start een potje Rivalry op, naar mijn mening de leukste playlist in Concord. Het is competitief en spannend, omdat je geen respawns hebt en je helden niet oneindig mag gebruiken. Het wisselen van personage wordt dus aangemoedigd, en ik hou ervan om verrast te worden. Helaas blijkt dit het minst populaire speltype, omdat het best lang duurt en de drempel aardig hoog is. Ik pak een kopje thee, maar nee, de matchmaking heeft nog niks voor me gevonden. Het is het weekend na de releasedag en het duurt minuten om een potje te vinden. Dat is geen goed teken.

De cijfers op SteamDB zijn op een dramatisch niveau blijven steken. Nog geen 700 gelijktijdige spelers, zulke cijfers heb ik nog nooit gezien voor zo'n grote release. In de Concord-Discord wordt het onderwerp steeds opgeworpen door passerende trollen, maar de fans hebben liever niet dat je erover begint. "Dit zegt niks, op PlayStation zitten veel meer spelers", zeggen sommigen.

Mijn twee weken met Concord-L9PT2TL5T6m5Q3tgZgLLHg

En dat klopt, want in mijn potjes zie ik 95% PlayStation-spelers en bijna nooit een Freegunner op pc. Maar zelfs als dat betekent dat er op console twintig keer zoveel spelers zijn – en dat is optimistische bierviltjes-wiskunde – is Concord nu al gedoemd.

De trollen komen ook regelmatig langs om eventjes snel 'Woke!' te roepen, refererend naar de voornaamwoorden die in de game worden gebruikt. 'Go woke, go broke' is zo'n loos statement: alsof games als Overwatch en Apex Legends niet inclusief zijn, en een film als Barbie niet meer dan een miljard heeft verdiend.

De Concord-Discord kan het bijna niet meer over de game hebben, omdat steeds weer mensen langskomen om te trollen, of te vragen wanneer het free-to-play wordt. "Waarom zou je je tijd verdoen en helemaal in een Discord te komen om mensen lastig te vallen die iets spelen dat jij niet leuk vindt?", vragen de spelers zich af. De mods grijpen elke keer gelukkig snel in, maar irritant is het wel.

Concord

Ondertussen is mijn aanvankelijke optimisme over de game verdwenen. Ron had toch gelijk: het is niet best. Toen ik eenmaal de Crew-bonussen goed begreep, bleek het toch niet zo'n goed idee. Alle samenwerking en synergie wordt onmogelijk gemaakt, omdat al je teamleden de hele tijd van personage wisselen. Bovendien heb ik inmiddels alle maps wel gezien en beginnen de ongeïnspireerde speltypen me te vervelen. Waarom speelt niemand Rivalry?

Een paar dagen later probeert ontwikkelaar Firewalk dat speltype wat populairder te maken, zodat de wachtrijen niet zo lang blijven. Het aantal XP dat je met een potje verdient gaat flink omhoog. In de Discord wordt daarna een nieuw probleem gemeld: de XP-boost is zo groot, dat mensen Rivalry nu misbruiken om snel levels te verdienen.

Het gaat om één groep van vijf spelers die niet lekker willen knallen, maar zichzelf elk potje van een ravijn af werpen om zo snel mogelijk te verliezen en de XP voor een voltooid potje te innen. Dat is nogal egoïstisch gedrag, want het is vreselijk irritant om tegen te spelen. Normaal gesproken zou je denken: wat is nou de kans dat ik die groep nog een keer tegen kom? Maar door het kleine aantal spelers is die kans in Concord enorm. Discord-leden vertellen dat ze elke keer tegenover de zelfmoord-clan komen te staan, en raden aan om Rivalry maar even links te laten liggen.

View post on X

Week 2: de stekker eruit

Dit is de week dat het echt kan gaan beginnen. De eerste twee filmische video's en Freegunner-varianten waren nog herhalingen uit de bèta, maar nu krijgen we eindelijk nieuwe content voorgeschoteld! Maar nog voor we kunnen genieten van weer zo'n kort filmpje waarin eigenlijk niks gebeurt en mogen grinden naar de nieuwe Variant, komt het nieuws als een klap binnen: Sony trekt de stekker eruit.

Het is een van de meest bizarre nieuwsberichten die ik ooit heb gezien. Een first-party exclusive gaat twee weken na de release offline. De game is zo bikkelhard geflopt, dat iedereen zijn geld terugkrijgt. Het aantal verkochte exemplaren blijft daardoor niet steken op de 25.000 die sommige analisten de game toedichten, maar op precies nul komma nul. Sony heeft alleen maar geld uitgegeven aan Concord en er nog niks voor terug gehad.

In de Discord heerst vooral ongeloof. "Ik voel me misselijk", schrijft iemand. "De beste game die ik in jaren heb gespeeld. Weg." Mensen hebben plotseling nog maar drie dagen de tijd om te spelen. Waar de zelfmoord-tactiek eerst nog werd verafschuwd, is het nu ineens een gangbare manier om nog snel voor de Platinum Trophy te gaan. Maar de meer casual spelers hebben al gauw uitgerekend dat ze drie dagen bijna non-stop moeten spelen om nog level 100 te halen en die laatste trofee te pakken. Dat is het ze ook weer niet waard.

View post on X

Het einde

Toch heerst er hoop dat dit niet het einde van Concord is, maar ik moet zeggen dat ik die hoop niet deel. In Sony's blogpost wordt gezegd dat er opties worden onderzocht, "waaronder manieren om onze spelers beter te bereiken". Dat klinkt alsof er over een paar maanden een free-to-play-versie van Concord zou kunnen verschijnen.

Het lijkt me alleen ontzettend moeilijk om Concord na dit debacle weer in positief positief daglicht te zetten, in welke vorm je het ook uitbrengt. Free-to-play is geen garantie voor succes: de bèta was gratis toegankelijk en daar kwam ook zo goed als niemand op af. Je lost er Concords grootste problemen ook niet mee op: dat het ontwerp weinig aanspreekt en de gameplay niet opvalt tegenover concurrenten. Maar ja, Sony zal er toch iets mee moeten? Anders hebben ze al dat geld gewoon in brand gestoken.

Uiteindelijk heb ik vooral medelijden met de ontwikkelaars van Firewalk, die hier jaren hun ziel en zaligheid in hebben gestopt en helemaal geen slecht spel hebben gemaakt, maar nu met lege handen staan. De bal lag al die tijd natuurlijk bij Sony: zij wilden zo nodig meer live-servicegames maken, zij zagen genoeg in heil in Concord, uit enthousiasme kochten ze vorig jaar Firewalk zelfs op. Zij hebben de release door laten gaan, ook nadat de bèta geen klanten trok. Wat de strategie hierachter moet zijn, is niet te doorgronden.

View post on X

Ik start de game nog een laatste keer op, voordat de servers op slot gaan. Dankzij de reviewperiode is Concord nu de online shooter waar ik de meeste uren in heb zitten, en al die voortgang wordt straks gewist. Ik blijf me afvragen hoe de game zich had kunnen ontwikkelen als ze een jaar de tijd hadden gekregen. Ergens zat er wel wat in, Firewalk had alleen nog niet de goede vorm ervoor gevonden.

In de Concord-Discord komt een soort rouwverwerking op gang. Mensen vragen elkaar welke positieve herinneringen ze overhouden aan de game. "Ik hield van de lore en het universum dat ze gebouwd hadden", zegt iemand. En natuurlijk het aloude cliché: "Het meest positieve zijn de vrienden die we onderweg hebben ontmoet. En dat meen ik."

Ook wordt er gereflecteerd op alle haat die Concord online over zich heen kreeg, waardoor een normaal gesprek vaak niet mogelijk was. "Ik heb geleerd dat het oké is om van iets te houden dat de meeste mensen vreemd vinden, wat er ook gebeurt", zegt een speler. En nog mooier: "Ik stop met publiekelijk haten op games die ik trash vind, nu ik zelf die haat heb ontvangen." Dan is de wereld toch een klein beetje beter geworden dankzij Concord.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Het lijkt me super frustrerend als je jarenlang elke dag opstaat en naar je werk gaat, de hele dag hard werkt en dan na jaren eindelijk klaar bent en dat het daarna keihard door de plee gespoeld wordt. Dat zou voor mij gelijk een reden zijn wat anders te gaan doen. Maargoed in de tech wereld is het geen ongebruikelijk fenomeen dat men voor Jan met de korte achternaam werkt.

1

Je bouwt als software ontwikkelaar niets voor de eeuwigheid maar dit is wel behoorlijk extreem. Een hele game na 2 weken al weggooien is bizar. Er is daar behoorlijk wat misgegaan. En het ergste vind ik nog dat degene met het plan voor focus op servicegames, deze game, de prijsstelling van de game er waarschijnlijk gewoon nog zit en er straks vanwege slechte resultaten weer een sloot ontwikkelaars op straat gezet wordt. Dan loop ik wellicht wat op de zaken vooruit maar dat hebben we de afgelopen jaren al vaker zien gebeuren.

1

Go woke, go broke is ook echt een term gebruikt door simpele zielen. Vooral hier slaat het nergens op. Ze zijn gewoon 10 jaar te laat met deze gameplay, het brengt niks nieuws en veel te weinig content. Na een uur had je eigenlijk alles wel gezien. En maar niet te spreken over de unlocks die alleen bestonden uit dezelfd wapens/gear alleen met een ander kleurtje. Triest voor de ontwikkelaars, maar dit zag iedereen toch wel aankomen daar? Als je zo weinig moeite steekt in progressie en unlocks in een liveservice game dan kan je dit verwachten. Raar dat ze dan toch gewoon door zijn gegaan met de release.

-16

Het hele woke-argument is voor simpele zielen die van de kleinste muggen de grootste olifant maken.

-19
test

Het ironische is dat mensen die zoiets zeggen klagen dat ze met van alles ongewild geconfronteerd worden, terwijl ik thuis met een spa rood en de kat op schoot steeds ongewild geconfronteerd wordt met al die klaagverhalen.

-22
test

Woke is inderdaad voor simpele zielen die van de kleinste muggen de grootste olifanten maken.

-23
test

Ik vind dit een interessant discussiepunt, want het woke gedeelte van deze game is zeker niet de grootste oorzaak dat deze game geflopt is, maar wel voor heel, heel veel mensen een punt waarop ze de game hebben laten vallen, en daarbij, wordt er in dit hele betoog geen enkel vingertje naar de studio zelf gewezen hierom. Deze studio die openlijk op social media hun fans schoffeerde als ze ook maar 1 puntje van kritiek hadden op de game en ze probeerde weg te zetten als talentloze freaks. Er zijn ook enkele artikelen verschenen waarin de ziekelijke werk-cultuur binnen deze studio werd bloot gelegd, maar voor een of andere reden weinig aandacht daarvoor vanuit de mainstream gamemedia. als je googled op concord the professor (2de link) kun je hier een voorbeeld van zien maar een comment die ik hier al eens eerder over gemaakt heb is magischerwijs ineens van gamer.nl verdwenen zonder waarschuwing or whatever. Mocht deze ook ineens verdwijnen: gelukkig hebben we de screenshots nog. Wel talloze artikelen van deze zelfde media over hoe vrouw onvriendelijk Stellar Blade wel niet was, of hoe Wukong niet inclusief genoeg was en talloze aanvallen op games die zich niet richten op diversiteit en inclusiviteit. (maar gewoon 'games' willen zijn) media als gamer die een artikel produceerd waarom je harry potter niet zou moeten kopen, remember that one? want JK! Ondertussen is de keiharde waarheid dat mensen/gamers daar een beetje schijtziek van beginnen te worden van al die onrealistische geforceerde politieke correctheid en bovengenoemde games voor 'bigots' en 'racists' verkopen miljoenen stuks. letterlijk. En games als suicide squad, concord, dustborn (alsjeblieft gamer.nl doe een review van Dustborn) floppen harder dan ooit is gezien. Als je als bedrijf een publiek gaat proberen aan te spreken die eigenlijk totaal geen interesse in games hebben en daarvoor je core-audience weg doet en wegzet als haters and what not, tja dan verdien je het om zo hard te floppen.

19
test

Indrukwekkend hoe dit betoog van 'Ik vind dit een interessant discussiepunt' naar onnavolgbare complotretoriek gaat binnen drie zinnen

[Reactie gewijzigd door Aldodilly op 7 september 2024 - 09:10]

-20
test

@Alientor Spui dit soort diarree lekker op het forum van de PVV. Mijn god, ik heb denk ik oogaids gekregen van deze onzin en volgens mij is m’n IQ ook 3 punten gedaald. Zelden zoiets doms en ongefundeerds gelezen.

-20
test

@aldodilly bedankt voor je zwaar overtuigende bewijs dat dit complottheorieen zijn. ik kan wel bronnen en bewijs aanleveren waarin mijn bovenstaande betoog stand houdt, als je graag wilt dat ik hier nog even op door ga, maar iets zegt mij dat mijn mening niet binnen jou gedachtegang past en je liever veilig 'complottheorie!!' roept als daadwerkelijk de discussie aan gaat met overtuigende feiten die de mijne zouden weerleggen. ik sta er voor open. Een discussie is namelijk dat je met elkaar in dialoog gaat en elkaars meningen respecteert, ook als je het totaal niet met elkaar eens bent.

21
test

@stiffmeister Het feit dat je uberhaupt dit in verband trekt met de PVV is hilarisch en heeft er echt he-le-maal niets mee te maken . ik wist niet dat IQ een negatieve score van -3 kon bereiken, maar gefeliciteerd, u done it.

21
test

De retoriek die je hier uit kan er wel voor zorgen dat er minder behoefte gaat zijn in de toekomst voor zogeheten core game development. Uit podcasts o.a. van Jeff Grubb heb ik begrepen dat in de wereldwijde game-industrie veel mensen die zelf LHBTIQ+ en/of transgender en/of links/progressiefdenkend zijn. Logisch dat ze iets van hun ideeën of gedachtegoed terug laten komen in hun creatieve proces. Het is immers ook geen fabrieks proces. Jeff Grubb dacht zelf dat als de core markt niet enorm aantrekt met opbrengsten en groei(die vallen nu blijkbaar erg tegen), dat dat met bovenstaande reden zaken kunnen zijn waardoor veel meer developers juist op een grotere, bredere en meer casual doelgroep gaan zitten. Bijv. meer mobile of meer op kinderen/jongeren gericht of op mensen die af en toe een laagdrempelig spelletje spelen, maar daar via microtransacties toch veel geld aan uitgeven als je het bij elkaar optelt. Dat lijkt me volgens mij ook niet wat je wilt, maar werk je hypothetisch met dit gedachtegoed in de hand.

[Reactie gewijzigd door Mythanics op 7 september 2024 - 12:01]

0

deze game is simpelweg niet zo goed binnen en het ook al overvolle genre en ook eens te duur voor wat het is. Niet meer niet minder. Ik durf te beweren dat de groep die zich enorm druk maakt om het “woke”-gedeelte heel erg klein is maar simpelweg heel veel herrie maakt. Eigenlijk niet zo slim want zo wordt hetgeen ze zo’n hekel aan hebben eigenlijk alleen maar meer in de spotlight gezet. Het zijn het soort mensen die hun posts altijd beginnen met “Ik heb niets tegen transgenders/andersseksuelen/gekleurde mensen”, om dan vervolgens een tirade af te steken waarin ze heel duidelijk maken dat ze bepaalde groepen mensen digitaal achter in de bus willen laten plaatsnemen. Dan heb je wel degelijk iets tegen die groepen mensen.

1
test

@alientor Wij hebben geen discussie. Vergelijkbaar: als ik iemand op straat in zijn eigen poep zie rollen ga ik ook geen praatje maken.

[Reactie gewijzigd door Aldodilly op 8 september 2024 - 15:57]

-24
test

Ik geef je helemaal gelijk maar helaas zijn er een aantal lezers hier die jou en anderen gelijk willen wegzetten als een *ist/*foob. Maar geloof mij dat er een grote omslag gaat komen want uiteindelijk wint geld van activisme en zullen zit soort games minder ontwikkeld worden. Wie betaalt betaalt en de betalende gamer zit niet te wachten op dit soort rotzooi en dat lieten de verkoop en player cijfers glashard zien.

19
test

Ik ben het niet vaak met hem eens maar hij heeft wel enigszins een punt. Niemand zat echt te wachten op woke gedoe in games, ook woke mensen niet blijkbaar. Wanneer dat wel het geval was zou je zeggen dat die personen toch in massa deze game waren gaan kopen en spelen gezien het in hun wereldje past. In werkelijkheid kocht bijna niemand de game en waren veel pre orders al na het spelen van de alpha en beta versies geannuleerd. Er is een specifiek niche groepje mensen die het hele woke gedoe graag opblazen tot cringy hoogtes en middels manipulatie hun zin door willen drammen. Een tijdje leek dat ook te werken en meerdere bedrijven richtte hun eigen 'inclusion' afdelingen op. Dat leverde echter helemaal niets op. In tegenstelling zelfs, bedrijven deden het door die onzin minder dan voorheen. Dat is dan ook de reden dat de afgelopen tijd steeds meer bedrijven die afdelingen opdoekte. Er was ook een of andere woke game die volledig om dat wereldje draaide. Niet geheel verrassend is die game compleet geflopt en uitgelachen voor de wanhopige poging. Dat Sony mee is gegaan in dit gedoe, of het wellicht zelfs gestimuleerd heeft vind ik vreemd. Hun eerdere pogingen op dit vlak pakte al verkeerd uit. Denk aan TLOU 2 en de hele controverse rondom die game. Met Concord gingen ze nog een stapje verder en het resultaat mag duidelijk zijn. Ik wil niet beweren dat de game niet was geflopt zonder al dat woke gedoe er in, maar het feit dat het er in zat heeft het allemaal niet beter gemaakt voor ze.

18
test

De dag dat ik het eens kan zijn met Riyakuya en KloptNietWatJeZegt in 1 en dezelfde post is eindelijk hier =) Ja deze game is totaal geflopt omdat het een game is in een overvol genre waar de meeste F2P zijn en geen geld kosten, een game die 5 jaar te laat is en niets speciaal doet tegenover de rest van de games in het genre. Ik ben iemand die al 30+ jaar gamed, ik had mijn eerste ontmoetingen met gay characters in games als phantasmogoria en The sims (en dan hebben we het over de jaren 1999/2000 - And nobody cared. Zolang het organisch en realistisch in games verwerkt zit boeit de sexuele geaardheid van een karakter me echt totaal niet. Ik wil gewoon een game spelen als ontsnapping aan de dagelijkse sleur en voor ontspanning. Wat ik niet wil in de games die ik speel is dat het politiek correcte middelen worden en ik met een vingertje wijzend erop gewezen wordt dat ik een evil white male ben en dat een robot met pronounces echt heel gewoon is in een wereld met 92 verschillende genders. We zijn aan het doorslaan met DEI en uiteindelijk zullen "minderheden" (for a lack of better word) hier de dupe van worden omdat ze uiteindelijk gewoon voor het karretje van een groot bedrijf worden gespannen en net zo hard weer gedumpt worden als het geen geld meer oplevert.

12

@Alienator Ik denk dat het hele probleem hier zit: "Wat ik niet wil in de games die ik speel is dat het politiek correcte middelen worden en ik met een vingertje wijzend erop gewezen wordt dat ik een evil white male ben". Ik vind het vrij bijzonder en nogal heftig dat het deze gevoelens bij je oproept als je een robot met pronouns tegenkomt in een game. Ik heb Concord niet gespeeld, omdat het simpelweg een ondermaatse game is, maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat er een moment is waarop ik het gevoel krijg een evil white male te zijn. Nooit eigenlijk als ik game, maar ook niet op straat of op het werk. Dus dan vraag ik me toch een beetje af waar dat vandaan komt en ligt dat dat wel echt aan Concord? Net zoals een random karakter in een film, game of boek heteroseksueel kan zijn is het net zo goed mogelijk dat deze homo of weet ik veel wat is. Who cares? Voegt het iets toe aan de game? Misschien niet, maar dat hoeft toch niet per sé? Het feit dat een karakter heteroseksueel is voegt ook niets toe. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die het fijn vinden met een dergelijk karakter te spelen wel iets toevoegt, zou je die mensen dat willen ontzeggen? Ik gun het die mensen in ieder geval. "De dag dat ik het eens kan zijn met Riyakuya en KloptNietWatJeZegt in 1 en dezelfde post is eindelijk hier =)" Dat vind ik eigenlijk heel goed om te horen, het is allemaal niet zo zwart/wit. Ik snap ook wel enigszins je punt, de entertainment industrie zal zo nu en dan best eens doorslaan hierin, maar me er druk om maken vind ik wat ver gaan. @RiyaKuya: "Een tijdje leek dat ook te werken en meerdere bedrijven richtte hun eigen 'inclusion' afdelingen op. Dat leverde echter helemaal niets op. In tegenstelling zelfs, bedrijven deden het door die onzin minder dan voorheen. Dat is dan ook de reden dat de afgelopen tijd steeds meer bedrijven die afdelingen opdoekte." Heb je daar een bron van, dat zou ik interessant vinden om iets over te lezen. "Denk aan TLOU 2 en de hele controverse rondom die game." Oeh! Sorry, maar ik heb hier heel erg veel moeite mee. Alleen even benoemen dat Sony hier al een fout begaan heeft en vergeten te benoemen dat er mensen waren die de stemactrice en haar pasgeboren kind met de dood bedreigden alleen maar omdat ze het oneens waren met de keuzes van de game makers? Die storen zich zo verschrikkelijk aan het 'anders zijn' van een fictief (!) karakter dat ze overgaan tot het met de dood bedreigen van een pasgeboren kind. WTF! Zodra je die grens overgaat, maar eigenlijk veel eerder, is je mening allang niet meer van belang, Dan ben je een regelrechte psychopaat.

[Reactie gewijzigd door KloptNietWatJeZegt op 8 september 2024 - 09:47]

0
test

Klopt dat het daardoor geflopt is, maar door de jaren zien we dat de investeerders de procentuele groei van winstmarges tegen vinden vallen van games vergelijkbaar met vorige generaties terwijl de kosten en inflatie stijgen over het grote geheel. Als dat niet bijtrekt in de kapitalistische maatschappij waarin we leven, dan ga je ook niet oneindig veel steeds grotere (singleplayer) games zien. Er zijn meerdere mogelijkheden dan, waarvan ik niet alle ken: de prijzen van games verhogen, naar 80, 90, 100+ euro per game, maar het blijkt nu al dat core gamers dat niet accepteren, waardoor winstmarge tegenvalt terwijl kosten stijgen. Of budgetten beperken waardoor games qua scope kleiner worden: Kleinere spelwereld, kleinere en kortere levels, minder personages, minder replayvalue, mindere graphics, kortere totale speelduur etc. Of ze richten zich, zoals ik eerder zei, daarbij op andere/bredere doelgroepen zoals casual, kinderen, mobile development, etc. Black Myth zie ik daarbij als een uitzondering, die game is vooral populair op de Chinese markt, wat voor zover ik weet komt door de representatie van de Chinese folklore en type mensen. Dat is alleen een uitweg voor singleplayer games als we veel meer gaan focussen op die aspecten, maar op een gegeven moment is denk ik de Westerse wereld ook wel uitgekeken op de twintigste of dertigste Journey to the West singleplayer game, dus dat lijkt me ook niet de ultieme uitkomst. Something's gotta give, maar ik denk niet dat het hier per se aan woke gedachtegoed ligt en dat dat uit games halen ook niet alles oplost waardoor core AAA games op de lange termijn weer meer rendabel worden en stijgende winstmarges zullen gaan opbrengen.

0
test

@KloptNietWatJeZegt Dit gevoel komt niet door de game, maar door de mensen die erachter zitten, en op social media zich als activisten gedragen met voornamelijk haat richting "de evil witte boze man". Je zal hier wellicht weinig van meegekregen hebben, en wellicht is dat maar beter ook, want je wordt er depressief van. Firewalk's lead karakter designer had er vooral een handje van om overal en iedereen maar voor racisten uit te maken. Het hele juridische systeem is volgens hem racistisch. alles is racistisch. Nu zullen 9 van de 10 mensen zich hier helemaal niet druk om maken, of afweten van dit alles, maar als ik van zulke mensen een game moet gaan kopen doe ik dat liever niet. Vote with your wallet heet dat. Ik steun geen extreme activisten.

0
test

Tevens vind ik dat er hier een respectvolle discussie ontstaan is waarbij men niet elkaar helemaal verrot scheld om wat de 1 vind en de ander niet. ik heb in tijden niet zon nette discussie gezien hier denk ik en ik zie ook veel bijval en mensen die het op een paar punten wel met me eens zijn. En deze dragen zelf ook goeie punten aan. Ik hoop voor jou, AldoDilly, dat jij niet echt Ron Vorsteman bent maar iemand anders van de redactie hier die aan het reageren was onder dat account. Want wat jij hier gedaan hebt is zwaar en zwaar onprofessioneel als journalist van een game-site: je valt je eigen publiek aan welke hier ervoor zorgt dat jij te eten hebt elke maand. En je mag het volledig niet met me eens zijn. maar als journalist behoor je jezelf wel enigszins professioneel te gedragen en/of te reageren. Dus als je zegt "@alientor Wij hebben geen discussie. Vergelijkbaar: als ik iemand op straat in zijn eigen poep zie rollen ga ik ook geen praatje maken." terwijl je 2x reageerd en dus wel een praatje maakt , tja moet ik hem nog invullen voor je?

2
test

@alientor Nogmaals, ik heb geen discussie met jou. Ik heb gezegd dat jij stomme dingen zegt die onwaar zijn en dat was het wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door Aldodilly op 8 september 2024 - 16:01]

-23
test

@KLOPTNIETWATJEZEGT Google even iets in de richting van 'closed DEI department' zijn meerdere bedrijven die dat inmiddels gedaan hebben, zelfs Microsoft lees ik net. Wat betreft TLOU2 en de idiote reacties van sommige fans.. er zijn altijd de nodige debielen die compleet doorslaan in hun woede natuurlijk. Dat is op geen enkele manier goed te praten. Maar een ander statement dat fans maakte die het niet eens waren met bepaalde keuzes van de ontwikkelaars was het geven van een laag cijfer. Dat is natuurlijk volledig terecht gezien het hun eigen mening is.

[Reactie gewijzigd door Riyakuya op 8 september 2024 - 20:54]

0
test

@alienator 'Tevens vind ik dat er hier een respectvolle discussie ontstaan is waarbij men niet elkaar helemaal verrot scheld om wat de 1 vind en de ander niet.' Dat komt denk ik omdat een bepaalde persoon niet reageert op dit artikel. Ik zal geen namen noemen voor de goede orde, maar neem aan dat jij en alle anderen hier wel weten wie dat is. Verder prima ook. Het is inderdaad meteen een ander gesprek hier.

0
test

@ali3n8tor Heel apart hoe gister ron (aldo) 2 upvotes had, en jij er een paar tegen had.. en nu opeens al jouw reacties 19-20 (TWINTIG?!?!) upvotes hebben en ron opeens precies hetzelfde getal tegen hem heeft nu.... Wie heeft er met 19-20 accounts lopen k*tten dan? Hahaha :P

-24
test

Ik had of heb er zelf ook aardig wat. Moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit zoveel up en downvotes heb gezien hier? Wellicht dat ze dat systeem onder de loep hebben genomen en het nu daadwerkelijk doet wat het hoort te doen ofzo.

23

Iemand met heel veel tijd en/of geen reet te doen heeft (lees: geen vrienden) en ook nog eens heel erg kinderachtig en onmachtig is om een normale discussie te voeren. Als je kijkt naar welke reacties geplust en welke gemind zijn kun je afleiden uit welke hoek die persoon komt.

-23
test

@KloptNietWatJeZegt Jaaaa, dat is geen raadsel hoor hahaha

-23

Aanbevolen voor jou