Mega Man Battle Network heeft alles in zich om een serieuze e-sport te worden
Achtergrond

Mega Man Battle Network heeft alles in zich om een serieuze e-sport te worden

Beter dan Pokémon

De Mega Man Battle Network Legacy Collection bundelt Capcoms oude GBA-games en voegt daar online multiplayer aan toe. Dat zou wel eens een uitstekende e-sport kunnen worden.

Een kwart eeuw later heb ik nog steeds fijne herinneringen aan de eerste Pokémon-hype. De tijd waarin je met een Game Boy op zak naar je schoolvriendjes ging, om daar samen te knokken of zeldzame pokémon met elkaar te ruilen. En als we op school waren, waar gamen niet zomaar mocht, ging het alleen maar over Pokémon. Het was de ultieme collectieve hobby.

Zelfs op de Game Boy Advance gingen mijn vrienden en ik hard door. Hartstikke leuk, maar het gaf me tegen die tijd een dubbel gevoel: ik was verslingerd aan Mega Man Battle Network geraakt, en had heel graag die games op dezelfde manier met vrienden gespeeld.

Mega Man is Pokémon

In de kern is Mega Man Battle Network namelijk een Pokémon-game, maar dan toegespitst op onze moderne internettijd. Hierin vecht je niet met monsters, maar bestuur je een AI-poppetje dat over een visueel vormgegeven internet wandelt. Jaren later bleek de game zijn tijd vooruit. In het begin van de eerste game zie je bijvoorbeeld hoe een wifi-oven in brand vliegt, omdat hij door een virus is geïnfecteerd, net zoals smarthome-apparatuur nu potentieel gevaar kan lopen. Maar die game kwam uit nog voordat zulke risico's überhaupt bestonden.

Je verzamelt chips om je wapenarsenaal uit te breiden en sterker te worden. Die chips kun je ruilen met vrienden, met wie je ook kunt vechten via een linkkabel. Vanaf de tweede game deden ze zelfs Pokémons strategie na, waarbij ze twee edities van dezelfde game uitbrachten.

Dat vechten tegen vrienden zit uitstekend in elkaar. Je beweegt ieder over een grid van drie bij drie tegels, waarbij je elkaar probeert te raken met je wapenchips. Daarbij zijn slimme combo's mogelijk, waarbij je bijvoorbeeld delen van het veld van je tegenstander steelt zodat je dichterbij komt met een zwaard. Het heeft de tactische kant van Pokémon, maar omdat je vrij beweegt zijn ook reflexen een must.

Geen vrienden in de buurt

Ik durf eigenlijk wel te stellen dat een potje Mega Man leuker was dan een Pokémon-gevecht. Daar had ik in die GBA-tijd helaas niks aan: de games hadden niet de hype van een Pokémon, waardoor er veel minder spelers in de buurt waren om samen mee te spelen. Tevergeefs vroeg ik vrienden of ze de game ook hadden, waarna ze me verward aankeken.

De meeste spelers hebben hooguit geflirt met het idee van multiplayer, maar konden er amper mee aan de slag omdat er geen spelers in de buurt waren.

Online is er altijd wel iemand

Fans experimenteerden hier en daar wel met emulatie en netplay, maar goed werkte dat eigenlijk nooit. Daar komt nu verandering in met de nieuwe Legacy Collection: hierin vind je alle oude games, maar ditmaal mét online multiplayer. Dat was volgens Capcom een must, en ook de reden waarom dit 'simpele' pakket met oude GBA-games zo lang op zich liet wachten.

Je kunt iedere game online tegen anderen spelen. Dat kan tegen vrienden, maar er is ook matchmaking en een rangensysteem om je bezig te houden. Hierdoor is die theoretisch leuke multiplayer ineens voor iedereen uit te proberen. Je vrienden spelen wellicht nog steeds niet, maar online vind je altijd wel iemand. En de systemen in de game zijn zo gelaagd en diep, dat ik vermoed dat hier een grote competitieve scene voor zal ontstaan.

Watch on YouTube

Uitgesmeerd over zes games

Al zit Capcom zichzelf wel op een paar puntjes in de weg. Ten eerste is de multiplayer uitgesmeerd over zes games, dus de community moet straks gaan bepalen welke daarvan ze het liefste met elkaar spelen. Combineer dat met een gebrek aan crossplay, en het kan op termijn misschien lastig worden om een tegenstander te vinden. Ik weet nu nog niet hoe dat zal uitpakken: hoewel ik de game ter review vast kon testen, waren er bijna geen online spelers omdat de publieke versie pas afgelopen vrijdag verscheen.

Maar als Capcom spelers een beetje de juiste kant op gidst en hier en daar wat toernooitjes organiseert? Dan kan dit een geweldige e-sportsgame worden. Dat kunnen ze ook best - dit is nota bene het bedrijf achter Street Fighter. En misschien, als dat goed uitpakt, komt er ooit een zevende Mega Man Battle Network die nog beter is toegespitst op multiplayer.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!