Lang leve het gemak: De Xbox is nu mijn primaire console
Achtergrond

Lang leve het gemak: De Xbox is nu mijn primaire console

Al sinds de lancering van de allereerste Xbox heb ik consoles van Microsoft in huis, maar nooit waren het mijn primaire consoles. Ik kocht de Xbox altijd voor ‘erbij’, vooral om exclusives als Halo, Gears en Forza te spelen, terwijl ik de bulk van mijn games op de PlayStation speelde. Deze generatie zijn de rollen precies omgedraaid.

Laten we eerlijk zijn, zowel de PlayStation 5 als de Xbox Series X kennen niet bepaald een vliegende start – en dan heb ik het nog niet eens over de leveringsproblemen van de hardware. Halo: Infinite werd met een jaar uitgesteld, maar ook Ratchet & Clank: Rift Apart laat langer op zich wachten dan ik persoonlijk had verwacht. De coronacrisis treft eigenlijk juist nu pas de gamesindustrie en daar blijven we nog wel eventjes last van houden. Maar op de Xbox Series X mis ik de aanwas van nieuwe games veel minder dan op Sony’s platform.

Werkt gewoon

Met Game Pass hengel ik immers de ene na de andere game binnen - er zijn twintig Bethesda-games toegevoegd, dus ik kan weer even voort. Het zijn veelal games van de vorige generatie of zelfs nog ouder, maar ook die draaien vaak beter. Sommige titels zijn geoptimaliseerd voor de Series X, andere in ieder geval voor de One X met een hogere resolutie of framerate, en weer andere games zien er dankzij Auto HDR minder verouderd uit. Natuurlijk speel ik ook liever native Series X-games die de kracht van de nieuwe generatie hardware écht gebruiken, maar Microsoft verkleint op een slimme manier het gat tussen de huidige generatie en de vorige, en zelfs de generaties dáárvoor.

En het belangrijkste van alles: het werkt gewoon. Microsoft heeft zijn zaakjes op dit vlak zoveel beter op orde dan Sony. Dankzij Smart Delivery speel ik automatisch de beste versie van de game, zonder dat ik zelf ergens op moet letten, en saves worden automatisch gesynchroniseerd, ook als ik een game ooit al heb gespeeld op een Xbox One (of zou spelen op mijn mobiel via XCloud). Heb je op de PS5 weleens geprobeerd een oude savefile van een PS4-game te importeren? Man, wat een omslachtige bende is dat zeg. Lekker handmatig zitten spitten in de krochten van het instellingenmenu, nee bedankt.

©GMRimport

Niet nadenken, gewoon spelen

Dat Microsoft zijn zaakjes beter op orde heeft, komt niet uit de lucht vallen. Met de Xbox One X heeft Microsoft al veel voorwerk gedaan en dat betaalt zich nu uit. Sony gaat er nog steeds van uit dat je op één apparaat tegelijk speelt; de PS5 is het middelpunt. Microsoft heeft inmiddels een duidelijke, apparaat-agnostische visie, waarbij zowel de games als ik als gamer centraal staan. Ik hoef niet na te denken over welke versie ik koop of installeer en of ik mijn savefiles wel heb gedownload, of zelfs welke controller ik uit de kast trek, dat lost de spelcomputer maar lekker voor me op. Ik kan gewoon spelen, zonder gezeik. Sterker nog, ik blader terwijl ik op de wc zit even door de Game pass-bibliotheek en download ‘m naar mijn console, zodat ik daarna meteen kan spelen. Technologie dient de mens!

Hoe Microsoft het oplost – met Smart Delivery, Quick Resume, FPS Boost, Auto HDR, of welke andere technische benaming – zal mij verder een rotzorg zijn, ik wil gewoon dat het werkt. Ik hoef bij Netflix ook niet op te letten of ik wel Dolby Vision selecteer als het beschikbaar is, of te onthouden bij welke aflevering ik ben als ik een ander apparaat gebruik. Om écht ‘het Netflix voor games’ te worden, moet je ook het gebruiksgemak van de populaire streamingdienst overnemen en het Xbox-ecosysteem is wat dat betreft erg goed op weg.

©GMRimport

Rare tijden

En Sony? Sony is mij eigenlijk nu al kwijt. Ik snap dat dat voor veel mensen die smachtend zitten te wachten tot de PS5 eindelijk weer leverbaar is een hard gelag is, maar bij mij staat die console dus vooral groot te zijn. Ik heb Spider-Man en vooral Astro’s Playroom met veel plezier gespeeld, maar de meeste multiplatformgames heb ik sindsdien voor de Xbox gehaald.

Zelfs games waarvan ik nota bene een PS4-exemplaar van in de kast heb staan, trek ik liever (via Game Pass) binnen op mijn Xbox Series X. Ik heb dan ook met terugwerkende kracht een beetje spijt dat ik door de jaren heen de meeste games voor PlayStation-consoles heb gekocht. Aan een Xbox-exemplaar had ik nu meer gehad. In de toekomst heb ik in ieder geval meer vertrouwen dat Microsoft mijn bibliotheek goed blijft ondersteunen.

En dus heb ik voor het eerst in mijn leven de PlayStation voor ‘erbij’, voor de exclusives. Wat leven we toch in een rare tijd met zijn allen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!