Laat nou toch gewoon eens gameplay zien
Achtergrond

Laat nou toch gewoon eens gameplay zien

Na twee uur Gamescom Opening Night Live (plus een pre-show van 17 minuten) was ik niet bijzonder enthousiast. Ik was ook niet echt teleurgesteld. Ik was eigenlijk vooral murw geslagen.

Wie vond het een goed idee om van een leuke gamepresentatie een avondvullend programma te maken? Twee uur is echt bijzonder lang. Dan moet je echt wereldschokkende onthullingen hebben die de gamewereld op zijn grondvesten doen trillen. Die waren er niet.

Het is niet dat presentator en organisator Geoff Keighley geen leuke games had meegenomen. Als je mij de lijst met getoonde games van tevoren op een papiertje had laten zien, had ik gezegd: dat is best een leuke show. Een verdere onthulling van de nieuwe Call of Duty, het tweede seizoen van Fall Guys, meer over Star Wars Squadrons, Medal of Honor in vr: het is allemaal niet verkeerd. Maar het duurde zo lang en er werd zo weinig substantieels getoond, dat alles in elkaar begon over te vloeien. Aan het einde had ik het idee dat ik eigenlijk niks had gezien.

Dat komt voor een deel door de lengte en de ellenlange interviews tussendoor. Ik snap dat Keighley graag de ontwikkelaars in het zonnetje wil zetten, maar het haalt het tempo uit zo’n show. Vooral als je geen interessante vragen stelt en die ontwikkelaars alleen hun pr-riedeltje afspelen.

©GMRimport

Waar is de gameplay?

Maar de grootste boosdoener is dat er nauwelijks gameplay getoond is. Het is een ontwikkeling die al langer speelt bij dit soort presentaties. De eerste Inside Xbox-stream over third party-games op de Series X werd er ook al om afgefakkeld. Daar werden een hoop aardige games getoond die je straks tijdens de volgende generatie kunt spelen, maar zonder gameplaybeelden weet je nog steeds niet wat die nieuwe consoles nou echt kunnen.

Trailers en onthullingen zijn alleen nog maar flitsend en bombastisch, vol actievolle scènes en grappig bedoelde oneliners. Veel CGI-filmpjes en vooral geen gameplay. Als de game dan toch in actie wordt getoond, zoals bij Star Wars Squadrons, dan zijn het kleine stukjes die razendsnel achter elkaar worden gemonteerd. Dat geeft eigenlijk hetzelfde effect als een flashy trailer. Achteraf is niet helemaal duidelijk wat je nou hebt gezien, het was vooral een overbelasting van je zintuigen.

Ik wil weten wat voor spel ik straks onder de knoppen krijg, hoe dat speelt en wat ik me erbij voor moet stellen.

-

Uitgevers hopen dat je daardoor overrompeld wordt en in hype-modus raakt. “Wauw, dat was echt heel vet! Ik weet niet wat ik allemaal precies heb gezien, maar het ging heel snel en er was allemaal actie, dus het zal wel goed zijn!” Voor een enkele trailer is dat op zich prima - het is te begrijpen dat studio’s graag wat enthousiasme optrommelen. Maar na een show van twee uur met bijna alleen maar dat soort aankondigingen, voelt het alsof je een paar keer tegen je hoofd bent getrapt. Je oren suizen er een beetje van, je bent niet helemaal helder meer en je wilt vooral naar bed.

©GMRimport

Een hoogtepunt

Beste ontwikkelaars, een nederig verzoek: laat tijdens dit soort shows toch gewoon gameplay zien! Dat is we met z’n allen het meest enthousiast van worden. Ik wil weten wat voor spel ik straks onder de knoppen krijg, hoe dat speelt en wat ik me erbij voor moet stellen. Dat genereert veel meer hype dan een vaag filmpje dat niet eens het genre van een spel onthult. Als je een supersnelle montage nodig hebt om je game op te pompen, dan is die game waarschijnlijk sowieso niet goed genoeg.

Mijn hoogtepunt van de avond was dan ook de gameplaydemo van Ratchet & Clank: Rift Apart. Niet alleen is het een heerlijk kleurrijke game met imposante technologie, maar de presentatie was een onversneden stuk gameplay, rechtstreeks uit het spel. Er was alle tijd om goed naar zaken als de belichting, de snelle overgang tussen verschillende werelden en de bizarre wapens te kijken. Na twee uur Gamescom Opening Night Live die door mijn hersenen trilde, was het een verademing. Een uitstekende manier om de show te eindigen.

Of nee, daar eindigde de show niet mee. Het eindigde met een interview met de ontwikkelaars. Wat een anticlimax.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series
Nieuws

Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series

'Er zijn nog veel andere verhalen om te vertellen'

Hoewel het op dit moment lopende tweede seizoen van animatieserie Arcane de laatste is, heeft Riot Games eens te meer gehint naar andere series gebaseerd op League of Legends.

Op X vroeg iemand aan Marc Merrill, de medeoprichter van League of Legends-ontwikkelaar Riot Games, waarom er na het tweede seizoen niet meer seizoenen van Arcane verschijnen. Daar antwoordde Merrill op met het volgende: "Er zijn nog veel andere verhalen te vertellen." Dat lijkt te suggereren dat er meerdere andere series gebaseerd op LoL zullen verschijnen.

Eerder hintte Riot Games al naar andere series: "Arcane is nog maar het begin van onze verhaalvertelling en samenwerking met de geweldige animatiestudio Fortiche. Vanaf het allereerste moment hadden we een specifiek einde in het achterhoofd, wat betekent dat het verhaal van Arcane in het tweede seizoen afloopt. Maar Arcane is nog maar het eerste van vele verhalen die we in Runeterra willen vertellen."

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. Onlangs bleek al dat de serie wereldwijd enorm populair is.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6

Treyarch werkt aan een oplossing

Treyarch heeft laten weten dat het bedrijf de intentie heeft om de herstelde Double XP-tokens uit Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 toch terug te brengen naar Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Kort daarna werden de Double XP-tokens echter weer verwijderd. In recente patch notes viel te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Logischerwijs leverde deze keuze veel kritiek op van spelers, en Treyarch is dan ook in de digitale pen gekropen om te melden dat ze de oude Double XP-tekens tóch weer terugbrengen. "Aan het begin van het eerste seizoen zorgde een bug ervoor dat spelers oude XP-tokens in Black Ops 6 konden activeren. Dit leverde helaas ook een risico voor de stabiliteit van de game op. Daarom hebben we het gepatcht."

Het bedrijf vervolgt: "We realiseren ons hoe erg spelers het waarderen dat ze oude XP-tokens in Black Ops 6 en Warzone kunnen gebruiken. We testen dan ook een manier om dit correct te implementeren via een toekomstige update. Dit geeft ons de tijd om er voor te zorgen dat de stabiliteit intact blijft voordat we deze optie introduceren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!