Komen alle console-exclusives straks op pc uit?
Achtergrond

Komen alle console-exclusives straks op pc uit?

Pc-bezitters vragen zich de afgelopen weken ineens af of ze überhaupt nog wel een PlayStation of Xbox hoeven te kopen. Van Xbox-exclusives weten ze al dat die ook direct op pc beschikbaar zijn, maar als we de laatste geruchten mogen geloven, komen nu ook Sony’s exclusieve games naar de pc.

De inzet van Microsoft voor de volgende generatie is duidelijk: probeer zoveel mogelijk gamers in het ecosysteem te trekken. Het maakt niet uit waar je hun games speelt, als je het maar bij hen doet. Via een Xbox, een pc of een streamingdienst: het is allemaal prima. Sony leek er een andere strategie op na te houden, met een traditionele console vol traditionele exclusives, die je alleen op dat ene kastje kunt spelen. Maar volgens de geruchten gaan ze nu toch een beetje Microsoft achterna.

©GMRimport

Historisch

Vorige week bracht Kotaku al het nieuws dat PS4-exclusive Horizon Zero Dawn dit jaar naar pc komt, op basis van drie verschillende bronnen. Deze week kwam daar het gerucht bij dat The Last of Us: Part 2 mogelijk naar pc komt, op basis van een vacature die om pc-specifieke vaardigheden vraagt. Misschien vind je het niet zo bijzonder dat een drie jaar oude game – in het geval van Horizon - naar de pc komt, maar voor Sony zou het een historische zet zijn.

Het komt namelijk vrijwel nooit voor dat first party-titels van het Japanse bedrijf op een ander platform verschijnen. Er zijn wel eerder PS-exclusives op pc verschenen, zoals de games van Quantic Dream en binnenkort Death Stranding, maar dat ging altijd om games van studio’s die geen eigendom van Sony zijn. Grote mmo’s als Planetside zijn de enige uitzondering, verder zijn de eigen titels van Sony altijd exclusief voor diens eigen consoles gebleven. Dat er nu van first party-studio’s mogelijk wordt gevraagd om ook een pc-versie te maken, is een belangrijke ontwikkeling.

Als het internet snel genoeg is om games naar je telefoon, tablet of pc te streamen, waarom zouden bedrijven je dan nog per se een console aan willen smeren?

-

We stevenen af op een toekomst waarbij de aanschaf van een console geen vereiste is. Het is leuk om te hebben, maar niet noodzakelijk om de games te spelen die je graag wilt. Dat heeft natuurlijk niet alleen met de pc te maken, maar ook met de opkomst van streamingdiensten. Als het internet snel genoeg is om games naar je telefoon, tablet of pc te streamen, waarom zouden bedrijven je dan nog per se een console aan willen smeren? Als je bij hen een abonnement afsluit, zijn ze al lang tevreden. Vergeet niet dat deze bedrijven zelden winst maken op de hardware zelf, maar je vooral een console willen verkopen omdat je dan ook al je software op hun platform aanschaft.

En als hun exclusieve games eenmaal op die manier speelbaar zijn op andere platforms (zoals nu ook al geldt voor Sony’s PS Now, dat op pc speelbaar is), is het dan nog logisch om zo krampachtig om te gaan met exclusieve titels? Exclusives werden altijd aangewend om consoles te verkopen. “Deze game kun je nergens anders spelen, dus je moet wel ons kastje kopen!” Maar nu het verkopen van die consoles niet meer de allergrootste prioriteit heeft, waarom zouden Sony en Microsoft hun games nog zo afschermen? Zelfs het eigenwijze Nintendo publiceert tegenwoordig games op smartphones, en het zou mij niks verbazen als zij in de komende tien jaar ook hun spellen laten streamen op dit soort apparaten, hoe creatief ze ook zijn met hun hardware.

©GMRimport

De fanboy-oorlog is voorbij

De vraag is dan natuurlijk: is dit allemaal zo erg? Als je de vele discussies online mag geloven, staat de wereld in brand. Microsoft-fans lachen smalend om Sony-fanboys die nu ook hun exclusives ‘kwijtraken’. Die PlayStation-fanboys lachten eerder de Xbox namelijk weg, omdat die console geen enkele exclusive zou hebben. Alles komt naar pc, dus waarom zou je dan ooit een Xbox kopen?

Mocht je je in de loopgraven van deze fanboy-oorlog bevinden, dan vraag ik je om even rustig adem te halen. Waarom vind je het eigenlijk zo erg dat iemand anders ook ‘jouw’ exclusieve games kan spelen? Kun je niet gewoon blij zijn dat zoveel mogelijk anderen kunnen genieten van die ervaringen? Consumenten gebruiken die exclusieve spellen vaak om de aankoop van hun console te verantwoorden. Ik heb de ‘juiste’ keuze gemaakt, want ik kan game X en Y spelen en anderen niet. Lekker puh.

©GMRimport

Als consument heb je echter helemaal niks aan dat een game exclusief is voor jouw gekochte console. Zodra je eenmaal voor een bepaalde console hebt gekozen, heb je er totaal geen last van dat een game ook naar een ander platform gaat. Het heeft geen enkele invloed op het plezier dat jij uit een spel haalt.

En ik heb nog een andere boodschap voor je: wen er maar aan. Ik zie in de toekomst geen pure exclusives meer, in ieder geval niet zoals we die nu kennen. Natuurlijk bestaan er voorlopig nog wel consoles, die een toegankelijkheid bieden voor wie geen peperdure pc wil aanschaffen. Bovendien zal de game-ervaring op die machines vooralsnog nog wel beter blijven dan de verschillende streamingdiensten kunnen bieden. Maar het idee dat je je game alleen op dat ene kastje kunt spelen, zal binnenkort verleden tijd zijn.

Dat betekent niet dat je straks God of War 2 op een Xbox kunt spelen of Gears 6 op een PlayStation kunt opstarten. Dat een game op andere platformen verschijnt, betekent niet automatisch dat het op álle platformen uitkomt. Sony en Microsoft zullen altijd tegen elkaar blijven strijden om jouw gametijd en gamers hun eigen ecosysteem in te trekken. Maar de console-oorlogen tussen fanboy-legers zijn dan hopelijk wel voorbij. Tuurlijk, je kunt je dan gaan opwinden over welk ecosysteem het beste is, maar waarom zou je? Zonder al die vermoeiende fanboy-discussies heb je een hoop energie over voor positievere dingen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding 2-ontwikkeling bevindt zich in 'crunch'-periode
Nieuws

Death Stranding 2-ontwikkeling bevindt zich in 'crunch'-periode

Kojima vraagt zich af hoeveel jaren hij nog games kan maken

De ontwikkeling van Death Stranding 2: On the Beach zou zich in de 'crunch'-periode bevinden, oftewel de fase voordat een game uitkomt waarin er extra hard gewerkt wordt en werknemers vaak overuren moeten maken.

Dat gaf bedenker Hideo Kojima toe op social media. "Het is de meest veeleisende periode van gameontwikkeling - zowel fysiek als mentaal - ook wel bekend als 'crunch time'", zo tweette hij. "Naast het mixen en opnemen van Japanse stemmen, hebben we een berg met taken: opmerkingen schrijven, uitleg, essays, interviews, discussies, werk niet gerelateerd aan de game. Het is enorm moeilijk."

In een andere tweet reflecteert Kojima op zijn carrière en hoeveel jaren hij nog in zich heeft. "Op deze leeftijd kan ik niet anders dan mijzelf afvragen hoelang ik nog creatief kan blijven. Ik wil de rest van mijn leven doorgaan, maar is het nog tien jaar? Twintig? Elke dag voelt als een race tegen de klok. Zelfs op 87-jarige leeftijd is (filmregisseur) Ridley Scott nog actief. En toen hij de 60 voorbij was - mijn huidige levensfase - creëerde hij het meesterwerk Gladiator."

Onder 'crunch' wordt binnen de game-industrie de periode voor de release van een game verstaan waarbij werknemers extra lange werkdagen of -weken maken om zo het product op tijd af te krijgen. Vaak zijn deze periodes extreem vermoeiend en tevens een aanslag op de psychische en fysieke gezondheid van de werknemers. Het is een veelvoorkomende situatie binnen de game-industrie, en tegelijk controversieel. Het plaatst het product - oftewel de game - soms immers boven het welzijn van de ontwikkelaar.

De eerste Death Stranding verscheen in 2019 op PlayStation 4 en kwam later ook uit op PlayStation 5, pc, Xbox en iOS. Het is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan. Death Stranding 2: On the Beach is vooralsnog alleen aangekondigd voor PlayStation 5.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony doneert 5 miljoen dollar voor hulp bij Los Angeles-branden
Nieuws

Sony doneert 5 miljoen dollar voor hulp bij Los Angeles-branden

De branden teisteren de stad al een week

Sony heeft 5 miljoen dollar gedoneerd voor hulp bij de bosbranden die in Los Angeles woeden.

Het geld is bedoeld voor eerstehulpverleners en de gemeenschappen die geteisterd worden door de branden. "Los Angeles is al meer dan 35 jaar de thuisbasis van onze entertainmentzaken", aldus Sony-voorzitter en CEO Kenichiro Yoshida en directeur en COO Hiroki Totoki in een bericht op social media. "We blijven samenwerken met de leiders van lokale bedrijven om te bepalen hoe Sony in de nabije toekomst het beste hulp kan bieden."

Niet alleen Sony heeft de portemonnee getrokken. Zo hebben Netflix, Amazon en Comcast allen 10 miljoen dollar gedoneerd, Paramount 1 miljoen dollar en Warner Bros. Discovery 15 miljoen dollar.

De branden in Los Angeles woeden inmiddels al langer dan een week. Er zijn minstens 24 mensen overleden aan en meer dan 12.000 gebouwen vernietigd door de gevolgen van de brand. De komende dagen worden er harde winden voorspelt, wat de situatie kan verergeren.

De branden treffen logischerwijs ook de game- en filmindustrie. Zo bleek al dat de opnames van het tweede seizoen van de Fallout-serie zijn uitgesteld, en geven diverse gamebedrijven gesitueerd in en rondom de stad aan de veiligheid van werknemers voorop te stellen.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!