Kingdom Hearts 3 kan mijn hoge verwachtingen nooit waarmaken
Achtergrond

Kingdom Hearts 3 kan mijn hoge verwachtingen nooit waarmaken

Er staat een hoop druk op Kingdom Hearts 3, dat komende week eindelijk uitkomt. Ik ben bang dat het alle verwachtingen die ik er in de loop der jaren op heb gestapeld, nooit waar kan maken.

Een beetje informatie over mijzelf: ik houd van Disney. Mijn dvd-kast staat vol met alle klassiekers die ooit zijn uitgekomen en ik heb mijn vriendin ten huwelijk gevraagd in Disneyland Parijs (ze zei ja). Daarnaast is Final Fantasy 6 mijn favoriete game ooit en loopt die rpg-serie als een rode draad door mijn leven.

Vrij en vrolijk

Het is dus wel duidelijk: Kingdom Hearts lijkt specifiek voor mij gemaakt te zijn. Mijn eerste kennismaking met deze bizarre serie zat dan ook vol ongeloof. Hoe hebben ze deze deal ooit beklonken? Het normaal zo strenge Disney dat zomaar de emo-personages uit FF in haar werelden rond laat banjeren, inclusief zwaarmoedige en onbegrijpelijke verhaallijnen?

Hoe dan ook, ik hield direct van deze serie. Alleen al het herbeleven van mijn favoriete Disney-films was genoeg om mijn hart te doen smelten, maar toen ik FF-figuren als Squall en Tifa rond zag lopen, was er geen houden meer aan. Dat de combat eigenlijk wat onhandig was en de camera mij constant tegenwerkte, nam ik maar voor lief. Ik had een nieuwe favoriete serie.

©GMRimport

Dombo

Mijn liefde voor Kingdom Hearts heeft in al die jaren zijn ups en downs gehad. Sommige spin-offs, waar stiekem de allerbelangrijkste lore in zit verstopt, speelde ik met plezier. Andere zijpaden bewandelde ik met tegenzin. Ik moest mij zelfs door de eerste paar uur van deel 2 heen slepen, nadat ik de game al een keer teleurgesteld had weggelegd. Maar over het algemeen ben ik van de games blijven houden.

Mensen die niks met de serie hebben, roepen vaak dat het verhaal onbegrijpelijk ingewikkeld is. Natuurlijk is dat voor buitenstaanders ook zo, maar ik hou daar juist ontzettend van. Het slaat allemaal helemaal nergens op, maar het neemt zichzelf zo heerlijk serieus. En als je je er eenmaal in hebt verdiept, ga je ook ineens geven om al die personages en hun domme problemen met tijdreizen en klonen.

©GMRimport

Speurneuzen

Daar zit nu ook het probleem: Kingdom Hearts 3 moet een soort slot zijn van de avonturen van Sora. Er zijn echter zo immens veel verhaallijnen die aan elkaar moeten worden geknoopt, dat ik me niet kan voorstellen dat dat op een elegante manier gaat lukken. Fans zijn bovendien al jaren aan het speculeren over dit eindstation, waardoor elke hint al is uitgeplozen door speurneuzen en mogelijke gebeurtenissen al tot in den treure zijn uitgedacht op de vele fora.

Dat heeft Square Enix natuurlijk aan zichzelf te danken. Het is al ruim dertien jaar geleden dat deel twee uitkwam, en sinds die tijd zitten we te wachten op antwoorden. Dertien jaar geleden, dat betekent dat ik me al mijn hele volwassen leven afvraag hoe dit Disney-avontuur gaat aflopen.

Ik was toen zo’n ander persoon, dertien jaar voelt als een heel leven geleden. Kingdom Hearts blijft voor altijd gekoppeld aan herinneringen aan mijn veel te kleine studentenkamertje in België, waar ik eenzaam zat te gamen. Door die lange tijdspanne is de serie zo verweven met wie ik toen was, dat ik me afvraag hoe een moderne game dat ooit kan evenaren.

©GMRimport

Bolt

De Japanse uitgever lijkt al bang te zijn voor gedachten als de mijne. Ze willen de ervaring zo puur mogelijk houden en spoilers zo veel mogelijk vermijden. Ze gaan zelfs zo ver, dat er bijna geen recensiecodes zijn verspreid in de media. Slechts een handjevol sites kon al eerder met de game aan de slag om hun oordeel te vellen.

Ik vraag me toch af of dat alleen gaat om het vermijden van spoilers, of dat Square Enix ook een beetje bang is voor de reviewcijfers. Het laat versturen van reviewcodes kan vaak een teken zijn dat een uitgever liever niet heeft dat er recensies verschijnen voordat de game in de winkels ligt, omdat ze er niet zoveel vertrouwen in hebben. Ik zou die angst zeer begrijpelijk vinden, juist om het sentiment dat ook bij mij leeft. De verwachting is zo hoog, dat het bijna alleen maar kan tegenvallen.

Daarom neem ik mezelf nu voor om die hype en die verwachtingen los te laten. Het gevaar van nostalgie bij nieuwe games, is dat er meestal maar twee uitkomsten mogelijk zijn. Of het voldoet aan al je verwachtingen en maakt je zo blij als een kind, of het stelt teleur en dan voelt het alsof je jeugdherinneringen voor je ogen worden verscheurd.

©GMRimport

Frozen

Laat het los, laat het gaan, zou Elsa zeggen, en dat is precies mijn voornemen. Er moet ruimte in mijn hoofd zijn voor het feit dat een game als dit ook gewoon goed kan zijn. Gewoon prima, wel oké, goed maar niet geweldig. Mijn herinneringen aan de oude games blijven gewoon bestaan en mijn jeugd wordt niet verpest als het niet perfect is.

Het is niet óf heel slecht, óf heel goed, maar het kan ook iets daartussenin zijn. Al hoop ik natuurlijk dat al mijn verwachtingen worden overtroffen en ik Sora straks huilend vaarwel zeg. En ze leefden nog lang en gelukkig.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Meer columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!