Kan iemand die gamelawine stoppen?
Achtergrond

Kan iemand die gamelawine stoppen?

Ik heb een probleem. Er is te veel. Te veel series. Te veel films. Te veel… games. Hoe is dat in hemelsnaam zo gekomen? De elf jaar oude Harry was blij als hij twee of drie keer per jaar een grote game kon kopen. ‘Groot’ betekende dan ‘tekst adventure’. Of, iets later, een Konami-game zoals Metal Gear voor de MSX.

Jaha, ik ben oud. En ik weet ook wel: er is niks zo vermoeiend als iemand over ‘vroeger’ te horen praten. Ja ja, opa, we weten het nu wel. Vroeger was het allemaal heul erg. Nog erger is wanneer ‘opa’ begint over hoeveel beter het toen was. Bijvoorbeeld als het over games gaat. Want toen ging het nog over gameplay en niet over marketing! Lootboxes met een kek pakje? Grinden moest je. En we waren dankbaar voor dat grinden!

Maar nu? Nu ben ik op het punt aangeland dat als ik vanaf vandaag nooit meer een game zou kopen, ik op basis van mijn PS Plus- en Xbox Gold-games alleen al jaren zoet kan zijn. En mijn Steam-lijst? Forget about it! Pas liep ik er eens doorheen en van meer dan de helft van de games (zowel Live, Plus als Steam) wist ik niet eens dat ik ze had. Games zijn iets geworden wat gewoon ‘verschijnt’. ’Het hoofd van de elf jaar oude Harry zou ontploffen als hij wist hoe groot zijn gameverzameling ooit zou worden zonder er veel voor te hoeven doen.

©GMRimport

Nou ja, ik weet ook wel dat ik dingen gedaan heb om die spellen aan mijn lijst toe te voegen. Zoals het aanschaffen van Humble Bundles. Of op ‘koop’ drukken bij een Steam Sale, omdat je een game voor minder dan twee euro nou eenmaal aanschaft. Daar moet je niet over nadenken. Voor je het weet is-ie weer twintig euro. Kan mij het schelen dat ik Thirst nooit ga spelen. Ik weet niet eens wat Thirst is! Het enige wat belangrijk is: hij kostte een euro! Eén EURO! Die digitale bibliotheken lijken bijna te leven, als een tuin die je negeert en overwoekert. Maar dan met games. En digitaal. Oké, de analogie valt hier in stukken.

Vergeet de analogie. Het houdt ook niet op bij die aangroeiende lijsten van toch relatief oude titels. Want tegelijk komt maandelijks een berg nieuwe spellen uit, die allemaal om aandacht vragen. Niet zo heel lang geleden was er bij mij nog een soort natuurlijk filter aanwezig. Ik heb niet genoeg geld om elke volledig geprijsde game aan te schaffen, zelfs niet met alle zakken omkoopgeld die ik als gamerecensent van de grote uitgevers krijg. Was dat hardop? Eindredactie, kan dat laatste er uit? (nee, onze bezoekers weten hopelijk dat dit de grootste onzin is – eindredactie)

We hoeven niet nu al een ultra deluxe editie van de volgende Ubisoft-, Activision Blizzard- of EA-game te kopen

Maar nu komen spellen ook nog eens gratis uit. Spellen waar je vroeger gewoon zestig euro (120 gulden) voor betaalde. Spellen als Apex Legends, die het lef hebben om niet alleen als een donderslag bij heldere hemel op pc en spelcomputers te verschijnen, maar ook nog eens heel goed zijn. We zijn op het punt aangeland dat je zelfs voor nul euro honderden uren aan gameplezier kan hebben (afgezien uiteraard van de benodigde hardware).

Nu klinkt dit misschien alsof ik er over klaag. En dat is ook zo. Dit moet gestopt worden. Ik hou het zo niet meer bij. Vooral niet met spellen aan de horizon waar ik naar uitkijk, zoals The Division 2, Persona Q2, Defector en zo vele anderen. Het zou veel beter zijn als we weer terug gingen naar vroeger, met veel minder spellen die niet allemaal tegelijk voor niks op mijn scherm verschijnen.

Nee, natuurlijk is dat niet beter. De oplossing is niet ‘minder games op de markt’. De oplossing is kritischer naar games kijken. En vooral om te beseffen dat er zoveel is, dat het niet nodig is om als een dolle de laatste releases in huis te halen (of nog erger, te reserveren). Waar de drang om spellen nu te spelen ook voortkwam uit schaarste, is het nu het gevolg van opgeklopte marketing die een bijna hysterisch verlangen probeert op te roepen om toch vooral de boot niet te missen bij de laatste blockbuster van miljoenen dollars.

©GMRimport

Al die hype, die bombardementen aan previews, trailers, persconferenties en commercials, maken het makkelijk om te vergeten dat wij als gamers in een heel riante positie zitten. We hebben de luxe om even te wachten en het stof van een release te laten neerdalen voor we er geld aan uitgeven. We hoeven niet nu al een ultra deluxe editie van de volgende Ubisoft-, Activision Blizzard- of EA-game te kopen. We kunnen ook gewoon wachten tot er wat reviews zijn en dan kijken of we er überhaupt geld in willen steken. Als we dat met zijn allen doen, komt dat de kwaliteit van spellen alleen maar ten goede. Een uitgever haalt het niet meer in zijn hoofd om een gedrocht als Fallout 76 uit te brengen vóór het spel echt klaar is. En severproblemen van multiplayerspellen op dag één? Joh, ga effe iemand anders pesten met je slechte infrastructuur. Wij gamers wachten wel tot je het gefikst hebt voor we geld aan je geven. Het is niet alsof we in de tussentijd niks anders te spelen hebben.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch
Nieuws

Chernobylite vanaf 13 december verkrijgbaar voor Switch

Op avontuur in de Exclusion Zone te Chernobyl

De Complete Edition van Chernobylite komt op 13 december uit voor Nintendo Switch.

Het was al bekend dat de game naar Nintendo's hybride console kwam, maar nu is er een precieze releasedatum bekend. Daarbij is er een nieuwe trailer uitgekomen die hieronder kan worden bekeken.

In Chernobylite verkennen spelers een zo accuraat mogelijk ingescande versie van de Exclusion Zone in Chernobyl, het stadje waar de kernramp in de jaren tachtig plaatsvond. Spelers nemen het niet alleen op tegen natuurlijke en bovennatuurlijke bedreigingen, maar ook tegen andere stalkers.

Chernobylite verscheen in 2019 als Early Access-titel op pc, gevolgd door de volledige release in 2021. Later dat jaar kwam de game ook naar PS4 en Xbox One, en in 2022 naar PS5 en Xbox Series-consoles. De Complete Edition bevat alle content die na de release voor de game is verschenen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld
Nieuws

Kingdom Hearts Missing-Link voor onbepaalde tijd uitgesteld

Game maakt gebruik van de GPS-technologie in smartphones

Het mobiele spel Kingdom Hearts Missing-Link had eigenlijk dit jaar moeten verschijnen, maar is nu voor onbepaalde tijd uitgesteld.

"Terwijl we ons voorbereidden voor de release van Kingdom Hearts Missing-Link hebben we de moeilijke beslissing gemaakt om het spel uit te stellen", zo wordt verteld via een tweet op het officiële account van de game. "We verontschuldigen ons naar de spelers die uitkeken naar de release en stellen jullie geduld op prijs. Kijk uit naar meer informatie."

Kingdom Hearts Missing-Link wordt een mobiele actie-rpg die gebruikmaakt van de GPS in de smartphone van de gebruiker. De game lijkt in tegenstelling tot andere mobiele games met hetzelfde concept, zoals Pokémon Go, het echter wel iets anders aan te pakken: een eerdere trailer suggereerde dat spelers niet naar locaties in het echt hoeven te reizen om die toch in de game te bezoeken.

Diverse Disney-personages maken onderdeel uit van de game, waaronder Simba, Ariël, Winnie de Poeh en Mickey Mouse. Zij zullen echter niet direct in de spelwereld voorkomen, maar kunnen via icoontjes tijdens gevechten worden ingezet.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!