In de naam van gamebehoud
Achtergrond

In de naam van gamebehoud

De game-industrie zet zwaar in op het digitale aanbod. Sony, Microsoft en Nintendo hebben imposante digitale winkels die games op toegankelijke wijze naar het grote publiek brengen. Wanneer zo’n gigant besluit een digitale winkel te sluiten gaat er echter een hoop content verloren. Als eigenaar van een gamekamer heb ik daar moeite mee.

Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat Nintendo volgend jaar de Nintendo eShop sluit op de Wii U en Nintendo 3DS. Je hebt nog een paar weken om eShop-tegoed toe te voegen aan je portemonnee of geld over te maken via een creditkaart, maar in maart 2023 sluit de digitale winkel voorgoed. Dan gaan er een hoop games verloren die exclusief verkrijgbaar zijn via de eShop op beide systemen. Hoewel we vaak zien dat Nintendo games overzet naar de Nintendo Switch, geldt dat niet voor het gros van de beschikbare titels, noch voor de games die ontwikkeld zijn door kleine ontwikkelaars.

Bij mij gaat er dan meteen een alarm af. Zijn er nog games die ik destijds miste? Moet ik mijn spellen nog van updates voorzien? Mis ik bepaalde downloadbare content? Bij het schrijven van deze column bedenk ik me ineens dat ik nog de downloadbare content van Fire Emblem Fates wil downloaden, maar dat betekent dat ik wederom geld moet uitgeven. En op moment van schrijven heb ik al 315 euro uitgegeven aan content die ik nog wilde downloaden of belangrijk vind om te behouden. Want als Nintendo haar games niet conserveert in de naam van gamebehoud, dan doe ik het wel.

©GMRimport

315 euro

315 euro is een hoop geld. Maar als je rekening houdt met het feit dat dit bedrag verdeeld is over twee systemen die allebei al jaren op de markt zijn, dan had ik het geld natuurlijk net zo goed in de loop der jaren kunnen uitgeven. Waarschijnlijk was ik dan duurder uit, omdat ik nu veel games tegen een gereduceerde prijs kon kopen. Bovendien zitten er games tussen die fysiek niet (meer) verkrijgbaar zijn – en als dat wél het geval is, dan lopen de kosten nog hoger op. Dit was dus de minst kwade keuze van alle opties die ik had. Maar het voelt wel een beetje wrang dat ik die keuze überhaupt moest maken.

Ik snap dat het sluiten van zo’n downloadwinkel een noodzakelijk kwaad is als commercieel bedrijf. Digitale producten vereisen immers onderhoud en onderhoud kost geld. Wanneer mensen nauwelijks gebruik meer maken van zo’n winkel, is dat weggegooid geld. Helaas zijn er ook vrij weinig opties voor het overbrengen van bestaande content, omdat zowel de Nintendo 3DS als Wii U unieke systemen zijn met features die op geen ander platform zijn te vinden. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld backward compatibility op Xbox, waar elke console nagenoeg dezelfde controller heeft. Ontwikkelaars moeten dan behoorlijk wat tijd, energie en geld investeren om die content draaiende te krijgen op de Switch; dat is de moeite vaak niet waard.

©GMRimport

Onredelijke wens

Het openhouden van de Nintendo eShop op deze systemen is een onredelijke wens. Dat zoveel videogames verloren gaan is desondanks ontzettend zonde. Maar op de vraag hoe Nintendo de games goed kan preserveren, weet ik geen antwoord. Wellicht via externe instituties, zoals de Video Game History Foundation uit de Verenigde Staten of de Game Preservation Society uit Japan. Games bestaan heel simpel gezegd uit code en code kan opgeslagen worden. Het bedrijf kan op z’n minst een poging doen de nalatenschap van haar systemen op deze manier te waarborgen.

Een andere manier is via emulatie. De laatste tijd zet Nintendo meer in op emulatie via Nintendo Switch Online. Met dat abonnement krijg je toegang tot een selectie games die eerder uitkwamen voor de NES, SNES en Nintendo 64. Helaas kun je de games niet kopen; dus als Nintendo de stekker uit zo’n dienst trekt, raak je tevens de toegang kwijt tot al die retrotitels. Vandaar dat ik ook flink investeerde in games die uitkwamen voor oude systemen, mits ik ze niet fysiek in één van de vier Billy-kasten had staan. Dan heb ik in elk geval m’n best gedaan. Tot slot gebruiken sommigen dit probleem om piraterij goed te praten, maar dat is natuurlijk geen oplossing, aangezien het om diefstal gaat. Bedrijven moeten een legale manier bieden om games voor altijd beschikbaar te stellen.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk om oude games toegankelijk te houden voor iedereen. Niet alleen omdat games kunstwerken zijn of omdat je er zelf met een roze bril op kunt terugkijken, maar omdat het interactieve medium nog altijd relatief jong is en in korte tijd grote stappen heeft gemaakt. De oudere titels brengen dat heel mooi in kaart, waardoor het dus een belangrijk stukje geschiedenis is. Iedereen met interesse in die geschiedenis zou zoveel mogelijk toegang moeten hebben tot kennis uit het verleden, net zoals dat gaat met schilderijen, beelden, muziek en films.

©GMRimport

Nintendo in de toekomst

Voor de toekomst verwacht ik minder grote problemen. De Nintendo-games van nu leunen minder op gekke touchscreen- of bewegingsgevoelige besturingen. Als het volgende Nintendo-systeem gewoon ‘normale’ controllers ondersteunt, dan is de kans vrij groot dat Nintendo dik inzet op backward compatibility, net zoals Microsoft dat al doet. Wellicht dat je in 2035 dan nog steeds Switch-games kunt kopen op het systeem dat dan verkrijgbaar is. In de naam van gamebehoud zou dat heel fijn zijn, want games verliezen aan het verloop van de tijd is eeuwig zonde.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!