In de naam van gamebehoud
Achtergrond

In de naam van gamebehoud

De game-industrie zet zwaar in op het digitale aanbod. Sony, Microsoft en Nintendo hebben imposante digitale winkels die games op toegankelijke wijze naar het grote publiek brengen. Wanneer zo’n gigant besluit een digitale winkel te sluiten gaat er echter een hoop content verloren. Als eigenaar van een gamekamer heb ik daar moeite mee.

Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat Nintendo volgend jaar de Nintendo eShop sluit op de Wii U en Nintendo 3DS. Je hebt nog een paar weken om eShop-tegoed toe te voegen aan je portemonnee of geld over te maken via een creditkaart, maar in maart 2023 sluit de digitale winkel voorgoed. Dan gaan er een hoop games verloren die exclusief verkrijgbaar zijn via de eShop op beide systemen. Hoewel we vaak zien dat Nintendo games overzet naar de Nintendo Switch, geldt dat niet voor het gros van de beschikbare titels, noch voor de games die ontwikkeld zijn door kleine ontwikkelaars.

Bij mij gaat er dan meteen een alarm af. Zijn er nog games die ik destijds miste? Moet ik mijn spellen nog van updates voorzien? Mis ik bepaalde downloadbare content? Bij het schrijven van deze column bedenk ik me ineens dat ik nog de downloadbare content van Fire Emblem Fates wil downloaden, maar dat betekent dat ik wederom geld moet uitgeven. En op moment van schrijven heb ik al 315 euro uitgegeven aan content die ik nog wilde downloaden of belangrijk vind om te behouden. Want als Nintendo haar games niet conserveert in de naam van gamebehoud, dan doe ik het wel.

©GMRimport

315 euro

315 euro is een hoop geld. Maar als je rekening houdt met het feit dat dit bedrag verdeeld is over twee systemen die allebei al jaren op de markt zijn, dan had ik het geld natuurlijk net zo goed in de loop der jaren kunnen uitgeven. Waarschijnlijk was ik dan duurder uit, omdat ik nu veel games tegen een gereduceerde prijs kon kopen. Bovendien zitten er games tussen die fysiek niet (meer) verkrijgbaar zijn – en als dat wél het geval is, dan lopen de kosten nog hoger op. Dit was dus de minst kwade keuze van alle opties die ik had. Maar het voelt wel een beetje wrang dat ik die keuze überhaupt moest maken.

Ik snap dat het sluiten van zo’n downloadwinkel een noodzakelijk kwaad is als commercieel bedrijf. Digitale producten vereisen immers onderhoud en onderhoud kost geld. Wanneer mensen nauwelijks gebruik meer maken van zo’n winkel, is dat weggegooid geld. Helaas zijn er ook vrij weinig opties voor het overbrengen van bestaande content, omdat zowel de Nintendo 3DS als Wii U unieke systemen zijn met features die op geen ander platform zijn te vinden. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld backward compatibility op Xbox, waar elke console nagenoeg dezelfde controller heeft. Ontwikkelaars moeten dan behoorlijk wat tijd, energie en geld investeren om die content draaiende te krijgen op de Switch; dat is de moeite vaak niet waard.

©GMRimport

Onredelijke wens

Het openhouden van de Nintendo eShop op deze systemen is een onredelijke wens. Dat zoveel videogames verloren gaan is desondanks ontzettend zonde. Maar op de vraag hoe Nintendo de games goed kan preserveren, weet ik geen antwoord. Wellicht via externe instituties, zoals de Video Game History Foundation uit de Verenigde Staten of de Game Preservation Society uit Japan. Games bestaan heel simpel gezegd uit code en code kan opgeslagen worden. Het bedrijf kan op z’n minst een poging doen de nalatenschap van haar systemen op deze manier te waarborgen.

Een andere manier is via emulatie. De laatste tijd zet Nintendo meer in op emulatie via Nintendo Switch Online. Met dat abonnement krijg je toegang tot een selectie games die eerder uitkwamen voor de NES, SNES en Nintendo 64. Helaas kun je de games niet kopen; dus als Nintendo de stekker uit zo’n dienst trekt, raak je tevens de toegang kwijt tot al die retrotitels. Vandaar dat ik ook flink investeerde in games die uitkwamen voor oude systemen, mits ik ze niet fysiek in één van de vier Billy-kasten had staan. Dan heb ik in elk geval m’n best gedaan. Tot slot gebruiken sommigen dit probleem om piraterij goed te praten, maar dat is natuurlijk geen oplossing, aangezien het om diefstal gaat. Bedrijven moeten een legale manier bieden om games voor altijd beschikbaar te stellen.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk om oude games toegankelijk te houden voor iedereen. Niet alleen omdat games kunstwerken zijn of omdat je er zelf met een roze bril op kunt terugkijken, maar omdat het interactieve medium nog altijd relatief jong is en in korte tijd grote stappen heeft gemaakt. De oudere titels brengen dat heel mooi in kaart, waardoor het dus een belangrijk stukje geschiedenis is. Iedereen met interesse in die geschiedenis zou zoveel mogelijk toegang moeten hebben tot kennis uit het verleden, net zoals dat gaat met schilderijen, beelden, muziek en films.

©GMRimport

Nintendo in de toekomst

Voor de toekomst verwacht ik minder grote problemen. De Nintendo-games van nu leunen minder op gekke touchscreen- of bewegingsgevoelige besturingen. Als het volgende Nintendo-systeem gewoon ‘normale’ controllers ondersteunt, dan is de kans vrij groot dat Nintendo dik inzet op backward compatibility, net zoals Microsoft dat al doet. Wellicht dat je in 2035 dan nog steeds Switch-games kunt kopen op het systeem dat dan verkrijgbaar is. In de naam van gamebehoud zou dat heel fijn zijn, want games verliezen aan het verloop van de tijd is eeuwig zonde.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!