In de naam van gamebehoud
Gamer.nl
Achtergrond

In de naam van gamebehoud

De game-industrie zet zwaar in op het digitale aanbod. Sony, Microsoft en Nintendo hebben imposante digitale winkels die games op toegankelijke wijze naar het grote publiek brengen. Wanneer zo’n gigant besluit een digitale winkel te sluiten gaat er echter een hoop content verloren. Als eigenaar van een gamekamer heb ik daar moeite mee.

Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat Nintendo volgend jaar de Nintendo eShop sluit op de Wii U en Nintendo 3DS. Je hebt nog een paar weken om eShop-tegoed toe te voegen aan je portemonnee of geld over te maken via een creditkaart, maar in maart 2023 sluit de digitale winkel voorgoed. Dan gaan er een hoop games verloren die exclusief verkrijgbaar zijn via de eShop op beide systemen. Hoewel we vaak zien dat Nintendo games overzet naar de Nintendo Switch, geldt dat niet voor het gros van de beschikbare titels, noch voor de games die ontwikkeld zijn door kleine ontwikkelaars.

Bij mij gaat er dan meteen een alarm af. Zijn er nog games die ik destijds miste? Moet ik mijn spellen nog van updates voorzien? Mis ik bepaalde downloadbare content? Bij het schrijven van deze column bedenk ik me ineens dat ik nog de downloadbare content van Fire Emblem Fates wil downloaden, maar dat betekent dat ik wederom geld moet uitgeven. En op moment van schrijven heb ik al 315 euro uitgegeven aan content die ik nog wilde downloaden of belangrijk vind om te behouden. Want als Nintendo haar games niet conserveert in de naam van gamebehoud, dan doe ik het wel.

©GMRimport

315 euro

315 euro is een hoop geld. Maar als je rekening houdt met het feit dat dit bedrag verdeeld is over twee systemen die allebei al jaren op de markt zijn, dan had ik het geld natuurlijk net zo goed in de loop der jaren kunnen uitgeven. Waarschijnlijk was ik dan duurder uit, omdat ik nu veel games tegen een gereduceerde prijs kon kopen. Bovendien zitten er games tussen die fysiek niet (meer) verkrijgbaar zijn – en als dat wél het geval is, dan lopen de kosten nog hoger op. Dit was dus de minst kwade keuze van alle opties die ik had. Maar het voelt wel een beetje wrang dat ik die keuze überhaupt moest maken.

Ik snap dat het sluiten van zo’n downloadwinkel een noodzakelijk kwaad is als commercieel bedrijf. Digitale producten vereisen immers onderhoud en onderhoud kost geld. Wanneer mensen nauwelijks gebruik meer maken van zo’n winkel, is dat weggegooid geld. Helaas zijn er ook vrij weinig opties voor het overbrengen van bestaande content, omdat zowel de Nintendo 3DS als Wii U unieke systemen zijn met features die op geen ander platform zijn te vinden. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld backward compatibility op Xbox, waar elke console nagenoeg dezelfde controller heeft. Ontwikkelaars moeten dan behoorlijk wat tijd, energie en geld investeren om die content draaiende te krijgen op de Switch; dat is de moeite vaak niet waard.

©GMRimport

Onredelijke wens

Het openhouden van de Nintendo eShop op deze systemen is een onredelijke wens. Dat zoveel videogames verloren gaan is desondanks ontzettend zonde. Maar op de vraag hoe Nintendo de games goed kan preserveren, weet ik geen antwoord. Wellicht via externe instituties, zoals de Video Game History Foundation uit de Verenigde Staten of de Game Preservation Society uit Japan. Games bestaan heel simpel gezegd uit code en code kan opgeslagen worden. Het bedrijf kan op z’n minst een poging doen de nalatenschap van haar systemen op deze manier te waarborgen.

Een andere manier is via emulatie. De laatste tijd zet Nintendo meer in op emulatie via Nintendo Switch Online. Met dat abonnement krijg je toegang tot een selectie games die eerder uitkwamen voor de NES, SNES en Nintendo 64. Helaas kun je de games niet kopen; dus als Nintendo de stekker uit zo’n dienst trekt, raak je tevens de toegang kwijt tot al die retrotitels. Vandaar dat ik ook flink investeerde in games die uitkwamen voor oude systemen, mits ik ze niet fysiek in één van de vier Billy-kasten had staan. Dan heb ik in elk geval m’n best gedaan. Tot slot gebruiken sommigen dit probleem om piraterij goed te praten, maar dat is natuurlijk geen oplossing, aangezien het om diefstal gaat. Bedrijven moeten een legale manier bieden om games voor altijd beschikbaar te stellen.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk om oude games toegankelijk te houden voor iedereen. Niet alleen omdat games kunstwerken zijn of omdat je er zelf met een roze bril op kunt terugkijken, maar omdat het interactieve medium nog altijd relatief jong is en in korte tijd grote stappen heeft gemaakt. De oudere titels brengen dat heel mooi in kaart, waardoor het dus een belangrijk stukje geschiedenis is. Iedereen met interesse in die geschiedenis zou zoveel mogelijk toegang moeten hebben tot kennis uit het verleden, net zoals dat gaat met schilderijen, beelden, muziek en films.

©GMRimport

Nintendo in de toekomst

Voor de toekomst verwacht ik minder grote problemen. De Nintendo-games van nu leunen minder op gekke touchscreen- of bewegingsgevoelige besturingen. Als het volgende Nintendo-systeem gewoon ‘normale’ controllers ondersteunt, dan is de kans vrij groot dat Nintendo dik inzet op backward compatibility, net zoals Microsoft dat al doet. Wellicht dat je in 2035 dan nog steeds Switch-games kunt kopen op het systeem dat dan verkrijgbaar is. In de naam van gamebehoud zou dat heel fijn zijn, want games verliezen aan het verloop van de tijd is eeuwig zonde.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!