Ik wil nooit meer horen dat Nintendo alleen maar dezelfde games maakt
Achtergrond

Ik wil nooit meer horen dat Nintendo alleen maar dezelfde games maakt

The Legend of Doe-Het-Zelda

Het mooie van columns schrijven is dat ik helemaal zelf mag bepalen waar ik me nu weer druk om maak. Het hoeft niet eens iets te zijn dat iemand echt gezegd heeft; ik kan gewoon de ophef erbij bedenken. You either become a schrijver or try long enough to see yourself become a columnist. Deze week ben ik het oneens met de mening dat Nintendo alleen maar dezelfde games maakt. Ik haat het als mensen dat zeggen.

Allereerst is het feitelijk onjuist – Nintendo maakt tegenwoordig ook wekkers. Maar ook als mening is het behoorlijk fout. Als er één ontwikkelaar slash uitgever is die nog echt durft te vernieuwen, dan is het Nintendo. En dan in het bijzonder met Zelda, toch niet hun meest experimentele spelreeks. Ik bedoel trouwens niet het feit dat Zelda in het nieuwste deel ook eindelijk het hoofdpersonage is in plaats van Link, al is die switch meer dan welkom. Stiekem is het nog steeds een typische Zelda. En toch voelt het weer als een compleet andere game. Hoe doen ze dat toch?

Het antwoord ligt niet in oppervlakkige veranderingen. Het speelt zich nog steeds af in Hyrule, monsters zien er overwegend hetzelfde uit en je moet ook weer een aantal kerkers zien te doorgronden. Tot zover gesneden koek. De echte vernieuwing zit ‘m in hoe je met de spelwereld interacteert. Als Zelda heb je in Echoes of Wisdom de beschikking over een magische staf waarmee je allerlei voorwerpen en vijanden die je onderweg tegenkomt kunt copy-pasten. Vooruit, in die zin doet Nintendo dus precies waar het door sommige mensen van beticht wordt.

Echoes of Stupidity

Als je nu denkt: over wie heeft hij het? Bestaan die mensen überhaupt? Jazeker. Sterker nog, ik was zo iemand. Al na de eerste paar uur van The Legend of Zelda: Skyward Sword had ik het helemaal gehad. Weer een ellenlange tutorial, weer een irritant feeachtig wezen dat de hele tijd tegen me aan zit te tetteren. Vooruit, de soundtrack was prachtig, maar verder maakte mijn interesse al voordat ik Skyloft had verlaten een snoekduik naar beneden. Ik had geen zin in weer exact dezelfde game.

©GMRimport

Bij nader inzien was dat wat kortzichtig van me. Er zat genoeg vernieuwing in, alleen niet wat ik op dat moment zocht. Het was ook niet per se waar de gemiddelde gamer op zat te wachten in die tijd. Spelwerelden werden groter en spelers kregen meer vrijheid, behalve dan in games van Nintendo. Je kon weliswaar Links zwaard alle kanten op bewegen, maar moest wel netjes binnen de lijntjes blijven.

Now you’re playing with courage

Hoe anders is dat nu? Dertien jaar na de release van Skyward Sword heeft Nintendo best een hoop Zelda-games uitgebracht, en ze zijn allemaal weer op hun eigen manier verschillend. Crypt of the Necrodancer-ontwikkelaar Brace Yourself kwam met de ritmegame Cadence of Hyrule en Tecmo Koei maakte in samenwerking met Nintendo de musou-titel Hyrule Warriors. En qua hoofddelen kregen we A Link Between Worlds, Breath of the Wild, Tears of the Kingdom en Echoes of Wisdom.

Met name die laatste drie games barsten van de creativiteit. En vooral ook van vertrouwen in ons als spelers. Wie had ooit gedacht dat het juist Nintendo zou zijn die zoveel controle uit handen zou durven te geven? Misschien was dat ooit wel het idee met de Wii Motion Plus-technologie voor Skyward Sword, maar sloeg het toen de plank mis. Met Breath of the Wild was het wél raak.

©GMRimport

Tijd voor beter

Hoe ironisch is het dat veel openwereldgames van andere ontwikkelaars uitpuilen van de vraagtekens, terwijl alles al vooraf is bepaald. Er zijn tien nederzettingen te heroveren, twintig torens om te beklimmen en dertig emblemen te verzamelen. In Breath of the Wild stelde Nintendo eigenlijk maar één vraag: heb je zin om deze wereld zelf te ontdekken? Opvolger Tears of the Kingdom vulde die enorme zandbak met meer stukjes Lego en K’nex dan je je kunt voorstellen.

En toen kwam afgelopen september de nieuwste Zelda uit. Ogenschijnlijk een tussendoortje om het lange wachten op de Switch 2 te verzachten, op een apparaat dat technologisch aan alle kanten is ingehaald. Door je telefoon, Valves Steamdeck, een van de honderd nieuwe retro handhelds, je broodrooster, noem het maar op. En toch is het weer Nintendo dat met de interessantste innovatie van 2024 komt. Je hoeft in Echoes of Wisdom niet meer gras neer te maaien of feeëndrankjes te drinken om hartjes terug te krijgen. Nee, je kunt gewoon op ieder moment een bed tevoorschijn toveren om in te gaan slapen. Zelf je bedtijd bepalen… als dat niet de ultieme vrijheid is!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak
Nieuws

Update: Bluepoint en Bend hoorden over annulering van games voordat het nieuws brak

Eén van de geannuleerde games was een God of War-spel

Update: Jason Schreier heeft laten weten dat de werknemers van Bend Studio en Bluepoint Games nog voordat het nieuws over de annulering van hun liveservicegames naar buiten kwam verwittigd werden.

Dat liet de journalist via social media weten. Schreier brak vorige week ook het nieuws over de annuleringen van de games. De onderstaande claim van Jeff Grubb dat werknemers het nieuws over de annuleringen via het nieuwsbericht te horen kregen, blijkt dus onjuist.

Oorspronkelijk bericht:
De werknemers van Bluepoint Games en Bend Studio zouden via de nieuwsberichten die naar buiten kwamen hebben gehoord over de annulering van de liveservicegames waar ze aan werkten.

Vorige bleek dat Sony twee onaangekondigde liveservicegames heeft geannuleerd - een van Bluepoint Games en een van Bend Studio. Een van de games was een God of War-spel.

Journalist Jeff Grubb claimde in zijn Game Mess-podcast dat de werknemers van bovengenoemde studio's niet van te voren op de hoogte waren gesteld van de annuleringen, maar dit tegelijk met gamers wereldwijd hoorden via het Bloomberg-artikel.

Grubb: "Ik heb het uitgezocht en het is waar. De twee studio's kwamen er tegelijk met iedereen achter. Dus mensen kwamen op hun werk aan en vroegen zich af wat de volgende stappen waren. Ze zullen een nieuw idee aan Sony moeten pitchen, en het landschap van wat mogelijk is, is drastisch veranderd."

In dezelfde podcast gaf Grubb ook aan dat de games deels geannuleerd zijn door het falen van Concord vorig jaar. "Dit is gebeurd vanwege Concord. Dat zou duidelijk moeten zijn, het is wat ik heb gehoord. Sony was geschokt vanwege Concord en ze gaan nu langs elke studio en herwaarderen elk project. Zeker wanneer het om een liveservicegame gaat is er veel frictie aanwezig (vanuit Sony), waardoor er minder kans is dat het uitkomt."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA's Origin-launcher verdwijnt in april
Nieuws

EA's Origin-launcher verdwijnt in april

Gebruikers worden aangeraden over te stappen naar de EA-app

Electronic Arts stopt op 17 april voorgoed met de Origin-launcher. Alle gebruikers moeten dan overstappen op de bestaande EA-launcher.

De Origin-launcher voor pc werd in 2011 geïntroduceerd en konden via het programma de games van EA beheren. In 2020 bracht het bedrijf echter de vervangende EA-app uit, gevolgd door de volledige release twee jaar later.

Aangezien er alleen maar een 32-bit-versie van Origin beschikbaar is en Microsoft stopt met het ondersteunen van 32-bit-software op Windows, moet iedereen dus overstappen naar de EA-app waar wel een 64-bit-versie van beschikbaar is.

Mensen die Origin nog gebruiken kunnen volgens EA moeiteloos overstappen naar de EA-app. Nadat men is aangemeld kan men daar alle games en geboekte voortgang vinden. Mogelijk zullen echter niet alle oudere mods ondersteund worden in de EA-app.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!