Ik wil nooit meer horen dat Nintendo alleen maar dezelfde games maakt
Achtergrond

Ik wil nooit meer horen dat Nintendo alleen maar dezelfde games maakt

The Legend of Doe-Het-Zelda

Het mooie van columns schrijven is dat ik helemaal zelf mag bepalen waar ik me nu weer druk om maak. Het hoeft niet eens iets te zijn dat iemand echt gezegd heeft; ik kan gewoon de ophef erbij bedenken. You either become a schrijver or try long enough to see yourself become a columnist. Deze week ben ik het oneens met de mening dat Nintendo alleen maar dezelfde games maakt. Ik haat het als mensen dat zeggen.

Allereerst is het feitelijk onjuist – Nintendo maakt tegenwoordig ook wekkers. Maar ook als mening is het behoorlijk fout. Als er één ontwikkelaar slash uitgever is die nog echt durft te vernieuwen, dan is het Nintendo. En dan in het bijzonder met Zelda, toch niet hun meest experimentele spelreeks. Ik bedoel trouwens niet het feit dat Zelda in het nieuwste deel ook eindelijk het hoofdpersonage is in plaats van Link, al is die switch meer dan welkom. Stiekem is het nog steeds een typische Zelda. En toch voelt het weer als een compleet andere game. Hoe doen ze dat toch?

Het antwoord ligt niet in oppervlakkige veranderingen. Het speelt zich nog steeds af in Hyrule, monsters zien er overwegend hetzelfde uit en je moet ook weer een aantal kerkers zien te doorgronden. Tot zover gesneden koek. De echte vernieuwing zit ‘m in hoe je met de spelwereld interacteert. Als Zelda heb je in Echoes of Wisdom de beschikking over een magische staf waarmee je allerlei voorwerpen en vijanden die je onderweg tegenkomt kunt copy-pasten. Vooruit, in die zin doet Nintendo dus precies waar het door sommige mensen van beticht wordt.

Echoes of Stupidity

Als je nu denkt: over wie heeft hij het? Bestaan die mensen überhaupt? Jazeker. Sterker nog, ik was zo iemand. Al na de eerste paar uur van The Legend of Zelda: Skyward Sword had ik het helemaal gehad. Weer een ellenlange tutorial, weer een irritant feeachtig wezen dat de hele tijd tegen me aan zit te tetteren. Vooruit, de soundtrack was prachtig, maar verder maakte mijn interesse al voordat ik Skyloft had verlaten een snoekduik naar beneden. Ik had geen zin in weer exact dezelfde game.

©GMRimport

Bij nader inzien was dat wat kortzichtig van me. Er zat genoeg vernieuwing in, alleen niet wat ik op dat moment zocht. Het was ook niet per se waar de gemiddelde gamer op zat te wachten in die tijd. Spelwerelden werden groter en spelers kregen meer vrijheid, behalve dan in games van Nintendo. Je kon weliswaar Links zwaard alle kanten op bewegen, maar moest wel netjes binnen de lijntjes blijven.

Now you’re playing with courage

Hoe anders is dat nu? Dertien jaar na de release van Skyward Sword heeft Nintendo best een hoop Zelda-games uitgebracht, en ze zijn allemaal weer op hun eigen manier verschillend. Crypt of the Necrodancer-ontwikkelaar Brace Yourself kwam met de ritmegame Cadence of Hyrule en Tecmo Koei maakte in samenwerking met Nintendo de musou-titel Hyrule Warriors. En qua hoofddelen kregen we A Link Between Worlds, Breath of the Wild, Tears of the Kingdom en Echoes of Wisdom.

Met name die laatste drie games barsten van de creativiteit. En vooral ook van vertrouwen in ons als spelers. Wie had ooit gedacht dat het juist Nintendo zou zijn die zoveel controle uit handen zou durven te geven? Misschien was dat ooit wel het idee met de Wii Motion Plus-technologie voor Skyward Sword, maar sloeg het toen de plank mis. Met Breath of the Wild was het wél raak.

©GMRimport

Tijd voor beter

Hoe ironisch is het dat veel openwereldgames van andere ontwikkelaars uitpuilen van de vraagtekens, terwijl alles al vooraf is bepaald. Er zijn tien nederzettingen te heroveren, twintig torens om te beklimmen en dertig emblemen te verzamelen. In Breath of the Wild stelde Nintendo eigenlijk maar één vraag: heb je zin om deze wereld zelf te ontdekken? Opvolger Tears of the Kingdom vulde die enorme zandbak met meer stukjes Lego en K’nex dan je je kunt voorstellen.

En toen kwam afgelopen september de nieuwste Zelda uit. Ogenschijnlijk een tussendoortje om het lange wachten op de Switch 2 te verzachten, op een apparaat dat technologisch aan alle kanten is ingehaald. Door je telefoon, Valves Steamdeck, een van de honderd nieuwe retro handhelds, je broodrooster, noem het maar op. En toch is het weer Nintendo dat met de interessantste innovatie van 2024 komt. Je hoeft in Echoes of Wisdom niet meer gras neer te maaien of feeëndrankjes te drinken om hartjes terug te krijgen. Nee, je kunt gewoon op ieder moment een bed tevoorschijn toveren om in te gaan slapen. Zelf je bedtijd bepalen… als dat niet de ultieme vrijheid is!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Cinematische launchtrailer van Unknown 9: Awakening te zien
Nieuws

Cinematische launchtrailer van Unknown 9: Awakening te zien

Game is vanaf vrijdag verkrijgbaar voor PS5, PS4, Xbox Series, Xbox One en pc

Bandai Namco heeft een cinematische launchtrailer van hun vrijdag te verschijnen game Unknown 9: Awakening uitgebracht.

De trailer toont geen directe gameplay maar geeft een cinematische impressie van wat spelers te wachten staat. Bekijk hier eerder verschenen gameplay van het spel.

Unknown 9: Awakening werd in 2020 aangekondigd. Toen werd gemeld dat het onderdeel zou uitmaken van een overkoepelende franchise, waar ook boeken en comics van zouden verschijnen.

De game volgt het verhaal van Haroona, een zogeheten 'quaestor' die een mysterieuze dimensie genaamd de Fold kan bezoeken. Deze dimensie bevat een krachtige energie en verloren kennis dat een nieuw tijdperk aan vooruitgang in gang kan zetten. Maar als deze kennis in verkeerde handen valt kan dit het einde van de mensheid betekenen.

Haroona moet niet alleen leren van de foute keuzes uit haar verleden, maar ook meer over de Fold leren en zo Umbric-skills opdoen om vijanden mee te verslaan. Ze krijgt in de Fold namelijk te maken met Ascendants, afkomstig uit een geheime gemeenschap genaamd de Leap Year Society. De Ascendants willen de Fold voor zichzelf houden.

De game wordt uitgegeven door Bandai Namco en ontwikkeld door Reflector Entertainment. Het is de eerste game van de in Montreal gevestigde studio.

Unknown 9: Awakening komt aanstaande vrijdag uit voor pc (Steam), PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation: The Concert vindt op 29 april 2025 plaats in de Ziggo Dome
Nieuws

PlayStation: The Concert vindt op 29 april 2025 plaats in de Ziggo Dome

Muziek uit PlayStation-games live te horen

Sony organiseert een PlayStation: The Concert, een wereldwijde tournee waar fans muziek van verschillende PlayStation-franchises live kunnen horen.

Het concert komt ook naar de Ziggo Dome in Nederland. Op 29 april 2025 kunnen fans de muziek, met bijbehorende beelden uit de games, beluisteren. Tickets zijn vanaf 18 oktober om 16:00 uur aan te schaffen via de website van PlayStation. Het concert komt overigens ook naar zo’n 200 andere steden in Europa en de Verenigde Staten.

Tijdens PlayStation: The Concert wordt live muziek gespeeld uit verschillende bekende PlayStation-franchises, met zowel klassieke als moderne instrumenten. Onder andere de soundtracks van Bear McCreary uit God of War, Gustavo Santaolalla uit The Last of Us en muziek van de Nederlandse Joris de Man uit de Horizon-reeks zijn te horen. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rechtszaak tussen Microsoft en gamers die tegen Activision-overname waren is afgewikkeld
Nieuws

Rechtszaak tussen Microsoft en gamers die tegen Activision-overname waren is afgewikkeld

Het bedrijf nam Activision Blizzard vorig jaar over

Een rechtszaak tussen Microsoft en een groep gamers die tegen de al plaatsgevonden overname van Activision Blizzard waren is afgewikkeld.

In 2022 klaagden tien Amerikaanse tieners Microsoft aan in een poging de overname van Activision Blizzard tegen te houden. De aanklagers claimen dat de game-industrie door de overname "belangrijke concurrentiemogelijkheden verliest. Microsoft kan daardoor concurrentie dwarszitten, consumenten minder keuzes geven en de prijzen op onnatuurlijke wijze verhogen."

The Hollywood Reporter schrijft dat beide partijen deze week de rechter hebben laten weten dat de zaak verworpen kan worden en dus niet meer opnieuw geopend kan worden. Hoe de schikking precies in elkaar steekt is niet bekendgemaakt. Beide partijen betalen afzonderlijk hun eigen (administratieve) kosten.

Het is echter waarschijnlijk dat de groep gamers geen poot hadden om op te staan. Een van de hoofdredenen voor de gamers om Microsoft aan te klagen was de vrees dat Call of Duty alleen nog maar op Xbox en pc zou uitkomen. Dat is niet gebeurd - Microsoft biedt games in de reeks nog altijd op dezelfde systemen aan, ook van concurrerende bedrijven. Microsoft wist ook van de Amerikaanse waakhond Federal Trade Commission te winnen in de rechtszaal en de overname van Activision Blizzard voor 68,7 miljard dollar kon vorig jaar doorgaan.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!