Ik wil geen Switch Pro, maar Nintendo moet wel
Achtergrond

Ik wil geen Switch Pro, maar Nintendo moet wel

De geruchtenmolen rond een mogelijke nieuwe versie van de Switch kwam deze week weer op gang. De Taiwanese website DigiTimes href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/gerucht-nieuw-switch-model-lanceert-in-2020/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">claimt </a>dat Nintendo dit jaar een verbeterde versie van zijn hybride console uit wil brengen, wat een verslaggever van de Wall Street Journal eerder ook al zei.

Begin vorig jaar wemelde het van de geruchten over nieuwe edities van de Switch. Er zou een versie komen die je alleen draagbaar kon gebruiken, en eentje die iets sterker was. Uiteindelijk kwam het eerste gerucht uit met de handheld Switch Lite, maar de onthulling van die tweede versie viel een beetje tegen. De reguliere Switch werd gewoon ietsepietsie beter, met vooral een langere batterijduur als grootste voordeel. Geen ‘Switch Pro’ dus.

Ik was daar eerlijk gezegd wel blij mee. Ik zat er helemaal niet op te wachten om alweer een nieuwe Switch aan te schaffen. Best vreemd eigenlijk, want bij de PlayStation 4 Pro stond ik wel als eerste in de rij voor een sterkere console. Ik had net een 4K-televisie gekocht en wilde wel eens even zien wat voor scherpe beelden daar op getoverd konden worden. De Switch mag van mij echter precies zo blijven als dat hij nu is.

©GMRimport

Sentimenteel

Noem me een sentimentele oude man, maar bij handhelds vorm ik een persoonlijke band met het apparaat. De PlayStation en Xbox staan altijd onder mijn tv, verborgen in een entertainment-set. Ik zou zomaar kunnen vergeten hoe ze er ook alweer uitzien. Maar handhelds gaan overal mee naartoe en draag ik altijd bij me. Voor mijn gevoel staan die veel dichter bij me.

Dat begon al vroeger, toen ik de Game Boy in mijn knuistjes hield op de achterbank tijdens autovakanties naar Frankrijk. Mijn vader kreeg de opdracht om te waarschuwen als we door een tunnel reden, want zonder backlight was een gebrek aan licht dodelijk. Vooral als je twee broers naast je hebt zitten die wachten tot je dood bent, zodat zij aan de beurt zijn. Maar ook nu kleven er veel herinneringen aan de Switch (die ik eigenlijk alleen als handheld gebruik). In de trein bijvoorbeeld ontspannen met Super Mario Odyssey, om de zenuwen van het sollicitatiegesprek waar ik naar op weg ben even weg te drukken.

Het punt is: mijn Switch is niet een stuk plastic dat ik zomaar even inruil voor een betere versie. Niet alleen vanwege de sentimentele waarde trouwens. Ik word ook altijd een beetje tureluurs van al die verschillende versies die Nintendo introduceert. Een New 3DS, een 2DS, een 3DS XL… het zal allemaal wel. Ik heb het altijd bij mijn allereerste editie gehouden, net als dat ik veel te lang met die grijze en veel te lompe lanceringseditie van de DS heb gelopen.

Ik heb mijn Switch niet gekocht om lelijkere versies van populaire games te spelen. Ik heb die console voor Nintendo’s eigen spellen en creativiteit.

-

Next-gen

Ik wil dus eigenlijk niet overstappen naar een ‘Pro’-versie, maar ik snap dat Nintendo weinig keus heeft. De volgende generatie spelcomputers staat voor de deur en Nintendo moet een beetje meebewegen. Ze hebben zichzelf dan wel buiten de consolecyclus geplaatst door middenin een generatie met een nieuwe console te komen, maar ze concurreren natuurlijk nog wel enigszins met Microsoft en Sony. Ze trekken misschien niet altijd dezelfde klanten, maar bij het next-gen-geweld van de PlayStation 5 en Xbox Series X steekt de Switch waarschijnlijk schraal af.

Nintendo en zijn fans zijn bovendien dolblij dat er op dit moment ook third party-ports naar de Switch komen. In de lijst met meest verkochte titels staan niet alleen games van Nintendo zelf, maar ook steevast spellen als The Witcher 3, Diablo 3 en Fifa (al is dat een teleurstellende port!). Het is best een wonder te noemen dat games als Doom en Wolfenstein op die machine draaien. Na de sprong naar de volgende generatie loopt de Switch te ver achter om dat soort ports nog aan te kunnen. Vooral gamers die de Switch veel op hun tv gebruiken, zullen zich dan toch teleurgesteld achter de oren krabben.

Nieuwere ports zouden dan dus exclusief naar de ‘Pro’-versie moeten komen, wat een beetje raar zou zijn. Toch zou het niet voor het eerst zijn dat Nintendo voor zo’n optie kiest. De sterkere New Nintendo 3DS had ook games die je alleen op die console, en niet op de gewone 3DS kon spelen, zoals Fire Emblem Warriors. Ook de Game Boy Color had titels die exclusief waren en niet op de reguliere Game Boy speelbaar waren.

©GMRimport

No Pro

Ik zou het dus best begrijpen als Nintendo iets wil doen om de concurrentie van de volgende generatie consoles te bestrijden. Mij persoonlijk zal het echter worst wezen. Ik heb mijn Switch niet gekocht om lelijkere versies van populaire games te spelen. Ik heb die console voor Nintendo’s eigen spellen en creativiteit. Gezien de hoge standaard waar het bedrijf zichzelf aan houdt, ga ik er vanuit dat die games perfect geoptimaliseerd blijven worden voor de ‘gewone’ Switch. Daarnaast speel ik er indies op, zoals Slay the Spire en Lumines. Die hebben niet echt baat bij meer computerkracht.

Ik denk dus dat de Switch Pro, als die er al komt, aan mij voorbij gaat. En daar is ook helemaal niks mis mee. Ik ben hartstikke blij met mijn Switch en alle avonturen die ik onderweg kan beleven. Ik heb geen upgrade nodig om nieuwe herinneringen te maken.

Elke zaterdag verschijnt een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!