Ik wil geen Switch Pro, maar Nintendo moet wel
Achtergrond

Ik wil geen Switch Pro, maar Nintendo moet wel

De geruchtenmolen rond een mogelijke nieuwe versie van de Switch kwam deze week weer op gang. De Taiwanese website DigiTimes href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/gerucht-nieuw-switch-model-lanceert-in-2020/" rel="noopener noreferrer" style="" target="_blank">claimt </a>dat Nintendo dit jaar een verbeterde versie van zijn hybride console uit wil brengen, wat een verslaggever van de Wall Street Journal eerder ook al zei.

Begin vorig jaar wemelde het van de geruchten over nieuwe edities van de Switch. Er zou een versie komen die je alleen draagbaar kon gebruiken, en eentje die iets sterker was. Uiteindelijk kwam het eerste gerucht uit met de handheld Switch Lite, maar de onthulling van die tweede versie viel een beetje tegen. De reguliere Switch werd gewoon ietsepietsie beter, met vooral een langere batterijduur als grootste voordeel. Geen ‘Switch Pro’ dus.

Ik was daar eerlijk gezegd wel blij mee. Ik zat er helemaal niet op te wachten om alweer een nieuwe Switch aan te schaffen. Best vreemd eigenlijk, want bij de PlayStation 4 Pro stond ik wel als eerste in de rij voor een sterkere console. Ik had net een 4K-televisie gekocht en wilde wel eens even zien wat voor scherpe beelden daar op getoverd konden worden. De Switch mag van mij echter precies zo blijven als dat hij nu is.

©GMRimport

Sentimenteel

Noem me een sentimentele oude man, maar bij handhelds vorm ik een persoonlijke band met het apparaat. De PlayStation en Xbox staan altijd onder mijn tv, verborgen in een entertainment-set. Ik zou zomaar kunnen vergeten hoe ze er ook alweer uitzien. Maar handhelds gaan overal mee naartoe en draag ik altijd bij me. Voor mijn gevoel staan die veel dichter bij me.

Dat begon al vroeger, toen ik de Game Boy in mijn knuistjes hield op de achterbank tijdens autovakanties naar Frankrijk. Mijn vader kreeg de opdracht om te waarschuwen als we door een tunnel reden, want zonder backlight was een gebrek aan licht dodelijk. Vooral als je twee broers naast je hebt zitten die wachten tot je dood bent, zodat zij aan de beurt zijn. Maar ook nu kleven er veel herinneringen aan de Switch (die ik eigenlijk alleen als handheld gebruik). In de trein bijvoorbeeld ontspannen met Super Mario Odyssey, om de zenuwen van het sollicitatiegesprek waar ik naar op weg ben even weg te drukken.

Het punt is: mijn Switch is niet een stuk plastic dat ik zomaar even inruil voor een betere versie. Niet alleen vanwege de sentimentele waarde trouwens. Ik word ook altijd een beetje tureluurs van al die verschillende versies die Nintendo introduceert. Een New 3DS, een 2DS, een 3DS XL… het zal allemaal wel. Ik heb het altijd bij mijn allereerste editie gehouden, net als dat ik veel te lang met die grijze en veel te lompe lanceringseditie van de DS heb gelopen.

Ik heb mijn Switch niet gekocht om lelijkere versies van populaire games te spelen. Ik heb die console voor Nintendo’s eigen spellen en creativiteit.

-

Next-gen

Ik wil dus eigenlijk niet overstappen naar een ‘Pro’-versie, maar ik snap dat Nintendo weinig keus heeft. De volgende generatie spelcomputers staat voor de deur en Nintendo moet een beetje meebewegen. Ze hebben zichzelf dan wel buiten de consolecyclus geplaatst door middenin een generatie met een nieuwe console te komen, maar ze concurreren natuurlijk nog wel enigszins met Microsoft en Sony. Ze trekken misschien niet altijd dezelfde klanten, maar bij het next-gen-geweld van de PlayStation 5 en Xbox Series X steekt de Switch waarschijnlijk schraal af.

Nintendo en zijn fans zijn bovendien dolblij dat er op dit moment ook third party-ports naar de Switch komen. In de lijst met meest verkochte titels staan niet alleen games van Nintendo zelf, maar ook steevast spellen als The Witcher 3, Diablo 3 en Fifa (al is dat een teleurstellende port!). Het is best een wonder te noemen dat games als Doom en Wolfenstein op die machine draaien. Na de sprong naar de volgende generatie loopt de Switch te ver achter om dat soort ports nog aan te kunnen. Vooral gamers die de Switch veel op hun tv gebruiken, zullen zich dan toch teleurgesteld achter de oren krabben.

Nieuwere ports zouden dan dus exclusief naar de ‘Pro’-versie moeten komen, wat een beetje raar zou zijn. Toch zou het niet voor het eerst zijn dat Nintendo voor zo’n optie kiest. De sterkere New Nintendo 3DS had ook games die je alleen op die console, en niet op de gewone 3DS kon spelen, zoals Fire Emblem Warriors. Ook de Game Boy Color had titels die exclusief waren en niet op de reguliere Game Boy speelbaar waren.

©GMRimport

No Pro

Ik zou het dus best begrijpen als Nintendo iets wil doen om de concurrentie van de volgende generatie consoles te bestrijden. Mij persoonlijk zal het echter worst wezen. Ik heb mijn Switch niet gekocht om lelijkere versies van populaire games te spelen. Ik heb die console voor Nintendo’s eigen spellen en creativiteit. Gezien de hoge standaard waar het bedrijf zichzelf aan houdt, ga ik er vanuit dat die games perfect geoptimaliseerd blijven worden voor de ‘gewone’ Switch. Daarnaast speel ik er indies op, zoals Slay the Spire en Lumines. Die hebben niet echt baat bij meer computerkracht.

Ik denk dus dat de Switch Pro, als die er al komt, aan mij voorbij gaat. En daar is ook helemaal niks mis mee. Ik ben hartstikke blij met mijn Switch en alle avonturen die ik onderweg kan beleven. Ik heb geen upgrade nodig om nieuwe herinneringen te maken.

Elke zaterdag verschijnt een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht
Nieuws

Assassin's Creed Shadows naar verluidt te vroeg verkocht

Zowel via de PlayStation Store als in de vorm van fysieke exemplaren

Exemplaren van Assassin's Creed Shadows zijn naar verluidt te vroeg verkocht, waardoor de kans bestaat dat er spoilers rondom de game op internet verschijnen.

Hoewel de game officieel pas op 20 maart uitkomt, meldt YouTuber The Hidden One dat hij iemand kent die de game al speelt omdat "de PlayStation Store een fout heeft gemaakt" (via Eurogamer). Let op, hier volgt een kleine spoiler over de gameplay in het spel: De YouTuber onthulde daarbij dat de zogeheten 'Animus-anomalies' terugkeren in de game - iets dat nog niet officieel is bevestigd.

Daarnaast wordt op de Gaming Leaks and Rumours-redditpagina gemeld dat sommige mensen al een fysiek exemplaar van de game hebben weten te verkrijgen. Er wordt daarbij zelfs een korte video als bewijs geplaatst. Hoe dan ook zijn op moment van schrijven nog geen uitgebreide gameplaybeelden van de uiteindelijke versie van de game online verschenen. Toch wordt aangeraden voor mensen die geen spoilers willen meekrijgen om de komende weken uit te kijken wanneer ze op internet rondstruinen.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt op 20 maart uit voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
T-1000 komt op 18 maart naar Mortal Kombat 1
Nieuws

T-1000 komt op 18 maart naar Mortal Kombat 1

Op 25 maart kan iedereen het personage aanschaffen

Het speelbare personage T-1000 is vanaf 18 maart beschikbaar in Mortal Kombat 1 voor Kombat Pack 2- en Khaos Reigns-eigenaren.

Alle andere spelers kunnen het personage op 25 maart lost kopen. De T-1000 is een personage uit de film Terminator 2: Judgment Day. In de film wordt de rol vertolkt door Robert Patrick. In de game oogt de robot ook als de acteur, en hij heeft ook zijn stem.

In onderstaande video is het personage in actie te zien. Daarbij wordt ook de Kameo-vechter Madam Bo getoond, die op 18 maart ook naar alle Khaos Reigns-eigenaren komt en uiteindelijk door andere spelers los kan worden gekocht.

T-1000 één van de zes personages die onderdeel uitmaken van Kombat Pack 2 (dat weer onderdeel uitmaakt van Khaos Reigns). Ghostface (Scream), Noob Saibot, Sektor, Cyrax en Conan the Barbarian zijn de andere personages.

Mortal Kombat 1 is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S, Nintendo Switch en pc. Tom Kerkhof beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-review: "Mortal Kombat 1 haalt vooral kracht uit de formule die de serie groot heeft gemaakt. Dat betekent een hoge mate van toegankelijkheid, compleet bizarre en groteske personages en uiteraard bloed dat (zeer) rijkelijk vloeit. De Kameo-vechters zijn daarbij een uitstekende toevoeging die de gameplay de nodige diepgang geven. Hierdoor blijft Mortal Kombat 1 lang leuk om te spelen, ook als je al op de gruwelijke fatalities bent uitgekeken."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!