Ik koop games die ik ook via Game Pass kan spelen
Achtergrond

Ik koop games die ik ook via Game Pass kan spelen

Recentelijk kocht ik Star Wars Jedi: Fallen Order op PlayStation 5, terwijl ik een Series X heb waarop Fallen Order ook is inbegrepen bij Game Pass. Waarom koop ik in vredesnaam games die al dan niet bij Game Pass of PS Plus Extra zijn inbegrepen? Ik ben blij dat je dat vraagt.

Begin dit jaar speelde ik The Legend of Zelda: Breath of the Wild uit. Ik ben daar in 2017 aan begonnen en pakte de game op verschillende momenten op, om hem daarna weer even weg te leggen. Soms wilde ik weer eens even op avontuur, wat tempels ontdekken, wat nieuwe kleding vinden, drankjes mixen en geheimen zoeken. De titanen had ik allang verslagen. Het enige wat me nog restte was Ganon verslaan. Iets wat ik uiteindelijk heb gedaan, vijf jaar nadat ik het spel voor het eerst opstartte.

Breath of the Wild is niet de enige game die ik op deze manier speel. Ik heb deze knipperlichtrelatie bijvoorbeeld ook met de Metal Gear-games, Red Dead Redemption 2, Batman Arkham Knight en de Phoenix Wright-spellen. Ik verwacht ook dat Elden Ring mij op dezelfde manier jaren bezig zal houden. Ik heb er nu zo’n dertig uur in zitten en heb hem even weggelegd voor wat andere spellen. Ik kom er vast en zeker weer bij terug, om weer eens een weekend (of langer) die fantastische open wereld te verkennen. Wanneer ik dat wil, op mijn eigen tempo.

©GMRimport

Eigen tempo

Dat ‘eigen tempo’ is voor mij cruciaal. Spellen zijn voor mij het ultieme ’mij-moment’. Ik stap in een verhaal, een wereld, een ervaring waar ik de ‘echte wereld’ even helemaal los kan laten. Even hoef ik me niet druk te maken over externe factoren of agenda’s. De games zijn van mij, ik speel ze wanneer ik dat wil en doe er zo lang over als ik zelf wil.

Die rust van ‘mijn game, op mijn tempo’ ontbreekt voor mij op Game Pass en PS Plus Extra. Ik weet dat spellen van deze diensten gaan verdwijnen. Misschien niet vandaag of morgen, maar op een zeker moment absoluut. Al is het maar het moment dat Microsoft en Sony besluiten om de servers af te sluiten, zoals bijvoorbeeld bij de Nintendo eShop op de 3DS, de multiplayerservers van Halo 2 en diverse mmo’s. Maar ook omdat ik helemaal niet zeker weet of ik wel tot in de lengte van jaren voor Game Pass en PS Plus wil blijven betalen, enkel om toegang te houden tot spellen. Spellen die ik, als ik ze echt belangrijk vind, gewoon nu kan kopen.

Je denkt misschien: “Dat is allemaal ver weg! Je hebt alle tijd om Jedi Fallen Order op Game Pass uit te spelen. Het is een spel van twintig uur!”

©GMRimport

Tuurlijk, als ik de hele dag niets anders om handen had, zou dat zo zijn. Maar mijn leven zit zo niet meer in elkaar. Ik heb een eigen bedrijfje te runnen, ik moet deadlines halen, geef optredens en lezingen en heb de normale en belangrijke sociale verplichtingen. Ik ken mezelf inmiddels ook een beetje en weet dat ik doorgaans langer doe over een spel dan blijkbaar gebruikelijk is. Als ik dan besluit om tijd in een langer spel te investeren, wil ik niet het gevoel hebben dat ik daarbij afhankelijk ben van de grillen van een online dienst die op een zeker moment de stekker uit ‘mijn’ spel haalt en ik hem alsnog moet kopen om hem op ‘mijn manier’ uit te spelen. Of te herspelen, zoals ik nu doe met Uncharted 4. Ik wil naar de kast lopen, het spel eruit halen en mijn ervaring voortzetten.

Vrijblijvendheid versus diepgang

Dat wil niet zeggen dat PlayStation Plus en Game Pass voor mij geen functie vervullen. Korte, overzichtelijke games zoals bijvoorbeeld Spider Man: Miles Morales speel ik graag via het ‘gratis’ aanbod van mijn betaalde diensten. Ook vind ik het erg leuk om games uit te proberen die ik anders nooit zou kopen voor de volle prijs, zoals Forza Horizon of Days Gone. Dan is de vrijblijvendheid juist een enorm voordeel. Even mijn teen in het zwembad steken en kijken of ik iets gemist heb. Maar de ervaring voelt ergens ook leeg. Iets mijn hoofd weigert een echte relatie met een spel aan te gaan als ik hem niet zelf bezit. Dat uitproberen van spellen voelt een beetje als een avondje langs de tv zenders zappen. Het is vermaak, maar de connectie gaat niet diep.

©GMRimport

De essentie van mijn bezwaar tegen het spelen via Game Pass en Plus Extra, is ik die de controle over mijn vrije tijd voor een deel uit handen geef en betaal voor het privilege om spellen niet te bezitten. Dat er ergens toch een soort deadlinetimer begint te lopen als ik een langere game ‘huur’ via Game Pass of Plus Extra. En vooral: dat ik daarmee bijdraag aan het onterechte idee dat games iets vluchtigs zijn zonder eeuwigheidswaarde. Dat is misschien wat de grote bedrijven willen wat je denkt, maar wat mij betreft is er geen houdbaarheidsdatum aan wanneer ik eindelijk Elden Ring uitspeel. Of dat nu volgende maand is of nadat Elden Ring 4 op PlayStation 6 verschenen is. Mijn tijd, mijn game, mijn tempo. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!