Ik ben een digitale hoarder
Gamer.nl
Achtergrond

Ik ben een digitale hoarder

Ik ben gek op duiken. Ook op witte bonen in tomatensaus trouwens. En op hoarden, zo heb ik pas ontdekt. Het eerste wist ik al langer, van dat laatste word ik me steeds meer bewust sinds ik Subnautica speel. Wat dus weer door dat duiken komt.

Ik had al langer een oogje op Subnautica, dus toen de Epic Games Store in de lucht ging, plonsde ik gretig gratis het diepe in. Ondertussen zijn we een halve maand verder, is er een klimaattop in de soep gelopen, een nieuw jaar aangebroken en heb ik niet genoeg ruimte om al mijn spulletjes in op te slaan. Virtueel dan.

©GMRimport

Industriële evolutie

Subnautica in het kort: je crasht met een reddingscapsule op een waterplaneet, waar je moet zien te overleven en hopelijk te ontsnappen. Vanaf het eerste moment is het een ontdekkingsreis waarin je leert de omgeving naar je hand te zetten. Maak je in het begin nog simpele dingen zoals een zuurstoftank en een overlevingsmes, binnen de kortste keren verbouw je allerlei gewassen en doe je je voordeel met vernuftige technologieën.

Daar komt het inmiddels welbekende craften om de hoek kijken, maar Subnautica is zeker geen dertien-in-een-dozijn survival-crafter door de unieke setting. Wel betekent dit dat je op zoek moet naar steeds zeldzamere materialen om geavanceerd te kunnen klussen. En dan kun je in mijn optiek maar beter zo veel mogelijk meenemen en bewaren voor toekomstige projecten.

©GMRimport

Ruimtetekort

Maar waar moet je het allemaal laten? De standaard kasten zitten al rap tjokvol en meer neerzetten kan ook maar tot daar aan toe. En dingen weggooien is ook weer zo zonde hé, dit zijn prima spullen die ik echt nog wel een keer ga gebruiken.

Als door de bliksem getroffen besefte ik het me ineens: ik ben een digitale hoarder. Net als bij een plottwist flitsten de games die ik gespeeld had aan me voorbij. En stuk voor stuk kon ik er een turfstreepje bijzetten achter ‘hoarder’.

Toch bleef ik als Rupsje Nooitgenoeg rijkdommen vergaren

-

In Skyrim had ik al mijn rijkdommen netjes gesorteerd verspreid over het koninkrijk. Riften bewaarde mijn uitrusting. In Markarth eerste rechts, trappetje op voor ingrediënten en drankjes. Boeken en scrolls verstoften in Whiterun, terwijl ik havenstad Solitude als opslagplaats van mijn diamanten had aangewezen. Wat er in de bodemloze schatkisten in Winterhold en Windhelm lag, ontgaat me even.

©GMRimport

Rupsje Nooitgenoeg

Ik mocht qua vermogen dan de Jeff Bezos van Skyrim zijn, nog altijd doorzocht ik de inhoud van bandietenbroekzakken, Draugr-lendendoeken en muffe urnen op alles wat ook maar enigszins waarde had. Ook al was buit verkopen al lang geen haalbare oplossing meer, toch bleef ik als Rupsje Nooitgenoeg rijkdommen vergaren.

Ook in Minecraft kom ik steevast in een soort routine terecht, waarbij mijn primaire zorg altijd is waar ik mijn gepatenteerde twaalfkistensysteem kwijt kan om alles ordentelijk te sorteren. Maar zelfs 648 vakjes zijn niet genoeg om alle grondstoffen, werktuigen en levensmiddelen in op te slaan.

Ga ik elk individueel blokje ooit gebruiken? Mmmneee...? Heb ik het nodig? Misschien ooit nog eens! En onder het mom ‘bij twijfel bewaren’ blijft de berg spullen alsmaar groeien. Wellicht kies ik daarom, als remedie, soms voor een nomadisch bestaan, waarbij je uiterst zuinig om moet gaan met de 37 vakjes die je in je inventory hebt.

©GMRimport

Stoom afblazen

Is er dan ook een parallel met mijn echte leven te trekken? Om bij het onderwerp games te blijven kwam ik al gauw uit bij een bekend probleem: de beruchte en gevreesde Steam-lijst. Ik zit inmiddels op 238, wat nog vrij bescheiden is als ik de verhalen mag geloven. Toch kan ik niet ontkennen dat ik ooit een hoarder-mentaliteit had als het om Steam-uitverkopen ging. Tegenwoordig ben ik wat tot bezinning gekomen en koop ik enkel spellen die me echt aanspreken, niet omdat ze op mijn bucket list staan, omdat ze zo goedkoop zijn of omdat ik ze ooit wel een keer ga spelen (niet dus).

Gek genoeg kan ik verder geen hoarder-trekjes in mijn dagelijks leven bespeuren. Je zult me niet gauw op relevante realityprogramma’s tegenkomen althans. Ik ben zeker niet ’s werelds meest opgeruimde persoon, maar ik heb geen moeite om dingen weg te gooien. Het ontgaat me dan ook waarom ik in virtuele werelden ineens verander in een giga-hoarder. Hoewel extreem hoarden kan wijzen op een mentale stoornis, vraag ik me af of het in beginsel geen instinctief menselijk trekje is.

©GMRimport

Hoarden of preppen?

Je weet ten slotte maar nooit wat voor onheil zich in de toekomst ophoudt. Of in de duistere diepten van een vreemde waterplaneet, om weer even bij Subnautica terug te komen. Ik mag dan wel in een relatief kalm en veilige buurt gecrasht zijn - een prima locatie voor een basis - maar je kunt een calamiteit nooit helemaal uitsluiten.

De overeenkomst met de werkelijkheid is gauw gespot. Ik ben (nog) geen multimiljardair, maar doomsday preppen schijnt een populaire bezigheid te zijn in Silicon Valley. En dat is niet zo gek als je rekening houdt met de toekomst die ons te wachten staat volgens klimaatexperts. Ik troost me met de gedachte dat ik in elk geval digitaal mijn onderwatersurvivalinstinct heb kunnen aanscherpen. En dat ik van witte bonen in tomatensaus houd.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ninja Gaiden: Ragebound bevat een tweede speelbare personage
Gamer.nl
Nieuws

Ninja Gaiden: Ragebound bevat een tweede speelbare personage

Game komt aankomende zomer op consoles en pc uit

Een nieuwe trailer van Ninja Gaiden: Ragebound heeft een tweede speelbare personage voor de game onthuld: Kumori.

Kumori stamt uit de beruchte Black Spider Clan en gebruikt modernere wapens en demonische krachten om de vijand te slim af te zijn. Eerder werd al het speelbare personage

In de game reist Ryu Hayabusa naar de Verenigde Staten om het testament van zijn vader te eren. Terwijl hij weg is, breekt de barrière tussen de menselijke en demonenwereld plots, waardoor er een angstaanjagend leger aan monsters Hayabusa Village aandoet. In Ryu's afwezigheid moet de jonge ninja Kenji Mozu aan de slag om het dorp te redden. Nu blijkt dus ook dat Kumori een belangrijke rol zal spelen.

Ninja Gaiden: Ragebound wordt door Blasphemous-studio The Game Kitchen in samenwerking met Koei Tecmo en Team Ninja gemaakt. De game combineert de klassieke gameplay en lore van de franchise uit de 8-bit-generatie met de diepgang en intensiteit van de later verschenen 3D-games. De pixelgraphics vallen daarbij meteen op.

Ninja Gaiden: Ragebound verschijnt aanstaande zomer voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc (Steam).

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo start Switch 2-reclamecampagnes in Japan en VS
Gamer.nl
Nieuws

Nintendo start Switch 2-reclamecampagnes in Japan en VS

Waaronder een ode aan de in 1991 verschenen Super NES-reclame met Paul Rudd

In zowel de Verenigde Staten als Japan zijn reclamecampagnes voor de Nintendo Switch 2 van start gegaan.

Zo is in de Verenigde Staten de reclame 'Now You're Playing Together' uitgezonden, waarin acteur Paul Rudd via GameChat samen met anderen Mario Kart World speelt. De reclame is een duidelijke ode aan de Super NES-reclame uit 1991 waarin Rudd ook speelde.

In japan worden diverse korte reclames uitgezonden voor Mario Kart World en de Switch 2. Daarnaast melden diverse Japanse inwoners op social media dat ze op straat ook advertenties voor de console beginnen te zien.

Onlangs werd aangekondigd dat de Nintendo Switch 2 op 5 juni verschijnt. De console gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een bundel met een digitale code voor Mario Kart World die 509,99 euro kost. Reserveringen kunnen in de Benelux sinds enige tijd gemaakt worden bij winkels en Nintendo's eigen webshop. Hou hier alles rondom Switch 2-pre-orders in de gaten.

Met de dock kunnen games op Switch 2 in maximaal 4K en HDR afgespeeld worden op televisies die dat ondersteunen. Het scherm van de Switch 2 zelf geeft games in 1080p en HDR weer, in maximaal 120 fps, en heeft twee keer zoveel pixels als de eerste Switch. Ook is er ondersteuning voor DLSS, de upscaletechnologie van Nvidia.

De Joy-Con-controllers worden ditmaal via magneten verbonden met de console. Er komt tevens een nieuwe Pro Controller die los gekocht kan worden, met nieuwe knoppen aan de achterkant en een ingang voor koptelefoons. Met GameChat kunnen mensen tijdens het gamen met elkaar praten. Er kan ook een camera gekocht worden zodat mensen elkaar kunnen zien bij gebruik van GameChat. De Switch 2 kan ook de meeste games die op de Switch zijn verschenen afspelen.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!