Ik ben een digitale hoarder
Achtergrond

Ik ben een digitale hoarder

Ik ben gek op duiken. Ook op witte bonen in tomatensaus trouwens. En op hoarden, zo heb ik pas ontdekt. Het eerste wist ik al langer, van dat laatste word ik me steeds meer bewust sinds ik Subnautica speel. Wat dus weer door dat duiken komt.

Ik had al langer een oogje op Subnautica, dus toen de Epic Games Store in de lucht ging, plonsde ik gretig gratis het diepe in. Ondertussen zijn we een halve maand verder, is er een klimaattop in de soep gelopen, een nieuw jaar aangebroken en heb ik niet genoeg ruimte om al mijn spulletjes in op te slaan. Virtueel dan.

©GMRimport

Industriële evolutie

Subnautica in het kort: je crasht met een reddingscapsule op een waterplaneet, waar je moet zien te overleven en hopelijk te ontsnappen. Vanaf het eerste moment is het een ontdekkingsreis waarin je leert de omgeving naar je hand te zetten. Maak je in het begin nog simpele dingen zoals een zuurstoftank en een overlevingsmes, binnen de kortste keren verbouw je allerlei gewassen en doe je je voordeel met vernuftige technologieën.

Daar komt het inmiddels welbekende craften om de hoek kijken, maar Subnautica is zeker geen dertien-in-een-dozijn survival-crafter door de unieke setting. Wel betekent dit dat je op zoek moet naar steeds zeldzamere materialen om geavanceerd te kunnen klussen. En dan kun je in mijn optiek maar beter zo veel mogelijk meenemen en bewaren voor toekomstige projecten.

©GMRimport

Ruimtetekort

Maar waar moet je het allemaal laten? De standaard kasten zitten al rap tjokvol en meer neerzetten kan ook maar tot daar aan toe. En dingen weggooien is ook weer zo zonde hé, dit zijn prima spullen die ik echt nog wel een keer ga gebruiken.

Als door de bliksem getroffen besefte ik het me ineens: ik ben een digitale hoarder. Net als bij een plottwist flitsten de games die ik gespeeld had aan me voorbij. En stuk voor stuk kon ik er een turfstreepje bijzetten achter ‘hoarder’.

Toch bleef ik als Rupsje Nooitgenoeg rijkdommen vergaren

-

In Skyrim had ik al mijn rijkdommen netjes gesorteerd verspreid over het koninkrijk. Riften bewaarde mijn uitrusting. In Markarth eerste rechts, trappetje op voor ingrediënten en drankjes. Boeken en scrolls verstoften in Whiterun, terwijl ik havenstad Solitude als opslagplaats van mijn diamanten had aangewezen. Wat er in de bodemloze schatkisten in Winterhold en Windhelm lag, ontgaat me even.

©GMRimport

Rupsje Nooitgenoeg

Ik mocht qua vermogen dan de Jeff Bezos van Skyrim zijn, nog altijd doorzocht ik de inhoud van bandietenbroekzakken, Draugr-lendendoeken en muffe urnen op alles wat ook maar enigszins waarde had. Ook al was buit verkopen al lang geen haalbare oplossing meer, toch bleef ik als Rupsje Nooitgenoeg rijkdommen vergaren.

Ook in Minecraft kom ik steevast in een soort routine terecht, waarbij mijn primaire zorg altijd is waar ik mijn gepatenteerde twaalfkistensysteem kwijt kan om alles ordentelijk te sorteren. Maar zelfs 648 vakjes zijn niet genoeg om alle grondstoffen, werktuigen en levensmiddelen in op te slaan.

Ga ik elk individueel blokje ooit gebruiken? Mmmneee...? Heb ik het nodig? Misschien ooit nog eens! En onder het mom ‘bij twijfel bewaren’ blijft de berg spullen alsmaar groeien. Wellicht kies ik daarom, als remedie, soms voor een nomadisch bestaan, waarbij je uiterst zuinig om moet gaan met de 37 vakjes die je in je inventory hebt.

©GMRimport

Stoom afblazen

Is er dan ook een parallel met mijn echte leven te trekken? Om bij het onderwerp games te blijven kwam ik al gauw uit bij een bekend probleem: de beruchte en gevreesde Steam-lijst. Ik zit inmiddels op 238, wat nog vrij bescheiden is als ik de verhalen mag geloven. Toch kan ik niet ontkennen dat ik ooit een hoarder-mentaliteit had als het om Steam-uitverkopen ging. Tegenwoordig ben ik wat tot bezinning gekomen en koop ik enkel spellen die me echt aanspreken, niet omdat ze op mijn bucket list staan, omdat ze zo goedkoop zijn of omdat ik ze ooit wel een keer ga spelen (niet dus).

Gek genoeg kan ik verder geen hoarder-trekjes in mijn dagelijks leven bespeuren. Je zult me niet gauw op relevante realityprogramma’s tegenkomen althans. Ik ben zeker niet ’s werelds meest opgeruimde persoon, maar ik heb geen moeite om dingen weg te gooien. Het ontgaat me dan ook waarom ik in virtuele werelden ineens verander in een giga-hoarder. Hoewel extreem hoarden kan wijzen op een mentale stoornis, vraag ik me af of het in beginsel geen instinctief menselijk trekje is.

©GMRimport

Hoarden of preppen?

Je weet ten slotte maar nooit wat voor onheil zich in de toekomst ophoudt. Of in de duistere diepten van een vreemde waterplaneet, om weer even bij Subnautica terug te komen. Ik mag dan wel in een relatief kalm en veilige buurt gecrasht zijn - een prima locatie voor een basis - maar je kunt een calamiteit nooit helemaal uitsluiten.

De overeenkomst met de werkelijkheid is gauw gespot. Ik ben (nog) geen multimiljardair, maar doomsday preppen schijnt een populaire bezigheid te zijn in Silicon Valley. En dat is niet zo gek als je rekening houdt met de toekomst die ons te wachten staat volgens klimaatexperts. Ik troost me met de gedachte dat ik in elk geval digitaal mijn onderwatersurvivalinstinct heb kunnen aanscherpen. En dat ik van witte bonen in tomatensaus houd.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!