Het wordt tijd om afscheid te nemen van fysieke games
Gamer.nl
Achtergrond

Het wordt tijd om afscheid te nemen van fysieke games

Films, muziek en, in iets mindere mate, boeken maken allemaal de stap naar een volledig digitale toekomst. Het is tijd dat de game-industrie die stap ook gaat zetten, want zo langzaamaan zijn alle voordelen van fysieke versies verdwenen. Daarom zeg ik: zeg gedag tegen plastic doosjes en disks en omarm de voordelen van een volledig digitale bibliotheek!

Pas bleek dat de disk van Call of Duty: Modern Warfare 2 voor de PlayStation 5 slechts 72,23 MB aan data bevat. Daarmee fungeert de disk dus nog enkel als sleutel voor de licentie van het spel – om de game daadwerkelijk op te starten moet je nog zo’n honderd gigabyte downloaden. Het sprookje dat fysieke media ervoor zorgen dat games speelbaar blijven nadat de servers offline gaan, is daarmee min of meer over. 

Laat dat nou net de grote reden zijn voor mensen om fysieke games te kopen. Mensen willen een game echt bezitten, ook als de servers van het platform offline gaan, maar dat is tegenwoordig ook met een fysieke versie dus vaak niet meer het geval. 

©GMRimport

Patches

Modern Warfare 2 is op dat gebied natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar ook bij andere games is het al lang niet meer zo simpel als je schijf in je console duwen en spelen. Day one-patches zijn aan de orde van de dag en daardoor zijn games dus sowieso al niet direct speelbaar zonder download. Zelfs bij Nintendo zijn die dagen geteld. Enkele games, zoals de Ori Collection, komen nog wel volledig op de cartridge, maar dat is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. Er moet nagenoeg altijd wel een patch gedownload worden, dus het voordeel plug and play kunnen we ook al voorzichtig wegstrepen.

De games die wel speelbaar zijn via de disk zonder download zijn vaak niet helemaal af. Games worden tegenwoordig ruim op tijd als ‘goud’ bestempeld – wat inhoudt dat ze klaar zijn om gedrukt te worden - maar de ontwikkeling is dan zeker nog niet afgerond. Zou je nu bijvoorbeeld de eerste versie van Cyberpunk 2077 willen spelen? Of de eerste versie van Horizon Forbidden West met flikkerende vegetatie in de performance mode? Games zijn tegenwoordig zelden helemaal af als ze op schijfjes worden gedrukt. 

©GMRimport

Geen zorgen over je games

Daarnaast is het sowieso al een gekke gedachte dat servers zomaar ineens offline gaan en al je digitale aankopen verdwijnen. Zeker bij giganten als Microsoft, Sony, Nintendo en Steam gebeurt dat echt niet binnen afzienbare tijd. Google Stadia was een ander verhaal, maar de ondergang van die service zag iedereen al van mijlenver aankomen. Bij dat tragische geval worden spelers gelukkig nog op een nette wijze gecompenseerd; ze krijgen hun geld van alle aankopen terug. Voor Xbox-, PlayStation-, Nintendo-, en Steam-spelers is er echter geen enkele aanleiding om je zorgen te maken over je bibliotheek aan games.

Het enige waar je wel rekening mee moet houden, is dat games soms offline gehaald worden vanwege verlopen licenties. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Tony Hawk en sommige Forza-games, die zijn dan niet meer in online winkels te koop. Dat is helaas onvermijdelijk en erg jammer. Gelukkig gaat dat maar om een handjevol voorbeelden en verdwijnen de games nagenoeg nooit uit je bibliotheek. De kans dat je zomaar ineens de helft van je games kwijt bent doordat de licenties verlopen is daarmee nihil. 

©GMRimport

©GMRimport

Minder plastic

Dan hebben we ook nog het milieuprobleem. Binnen allerlei sectoren doen we er alles aan om zo min mogelijk plastic te gebruiken, maar in de gamewereld is het nog de normaalste zaak van de wereld om hele hopen plastic in de schappen te leggen. Mochten daar nou een hoop voordelen aan kleven, dan is dat het misschien waard, maar nu is het echt tijd om te stoppen. De gevolgen van te veel plastic kunnen desastreus zijn voor de natuur en daar willen we natuurlijk niet aan bijdragen.

Er zijn ook al genoeg tekenen aan de wand dat de industrie naar een digitale toekomst streeft. Zo brachten Microsoft en Sony beide voor het eerst een volledige digitale current-gen console uit. Sony lijkt zelfs nog een stapje verder te gaan door de huidige PlayStation 5-modellen te vervangen door een model met afneembare disk drive. Dat is natuurlijk puur speculatief, want Sony heeft die machine nog niet aangekondigd, maar het zou misschien wel de laatste tussenstap zijn naar een volledig digitaal landschap. 

Er zijn ook al genoeg tekenen aan de wand dat de industrie naar een digitale toekomst streeft

-

Het enige echte nadeel 

Toch is er nog één ding dat me tegenhoudt om nu al volledig digitaal verder te gaan: de prijzen van fysieke games. De prijzen in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels zijn en blijven namelijk torenhoog. Nieuwe current-gen games staan vrijwel altijd voor zeventig of zelfs tachtig euro te koop in de digitale winkel. Van concurrentie is geen sprake, dus zien de consoleboeren geen reden om die prijzen snel te verlagen.

Een goed voorbeeld op dat gebied is God of War Ragnarök. In de PlayStation Store betaal je daar tachtig euro voor, terwijl ik de fysieke versie heb besteld voor 67 euro. Hetzelfde geldt voor Splatoon 3. Die kost in de eShop de volle zestig euro, terwijl je de fysieke versie online al voor vijftig euro kunt vinden. Geen enorm verschil misschien, maar op de lange termijn bespaar je wel degelijk een hoop geld. 

©GMRimport

Wanneer de prijzen in de digitale winkels vergelijkbaar zijn met de fysieke versies zeg ik echter voor altijd vaarwel tegen het kopen van onnodig plastic met een licentiecheck erin. Ik ben nooit een verzamelaar geweest en heb daar ook geen enkele behoefte meer aan. Zo nemen games geen ruimte meer in en kan ik ze vanuit m’n luie stoel spelen zonder met schijfjes te klooien. Vooral op de Nintendo Switch is dat laatste een gedoe, dat gepriegel met die kleine cartridges moet een keer klaar zijn. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!