Het wordt tijd om afscheid te nemen van fysieke games
Achtergrond

Het wordt tijd om afscheid te nemen van fysieke games

Films, muziek en, in iets mindere mate, boeken maken allemaal de stap naar een volledig digitale toekomst. Het is tijd dat de game-industrie die stap ook gaat zetten, want zo langzaamaan zijn alle voordelen van fysieke versies verdwenen. Daarom zeg ik: zeg gedag tegen plastic doosjes en disks en omarm de voordelen van een volledig digitale bibliotheek!

Pas bleek dat de disk van Call of Duty: Modern Warfare 2 voor de PlayStation 5 slechts 72,23 MB aan data bevat. Daarmee fungeert de disk dus nog enkel als sleutel voor de licentie van het spel – om de game daadwerkelijk op te starten moet je nog zo’n honderd gigabyte downloaden. Het sprookje dat fysieke media ervoor zorgen dat games speelbaar blijven nadat de servers offline gaan, is daarmee min of meer over. 

Laat dat nou net de grote reden zijn voor mensen om fysieke games te kopen. Mensen willen een game echt bezitten, ook als de servers van het platform offline gaan, maar dat is tegenwoordig ook met een fysieke versie dus vaak niet meer het geval. 

©GMRimport

Patches

Modern Warfare 2 is op dat gebied natuurlijk wel een extreem voorbeeld, maar ook bij andere games is het al lang niet meer zo simpel als je schijf in je console duwen en spelen. Day one-patches zijn aan de orde van de dag en daardoor zijn games dus sowieso al niet direct speelbaar zonder download. Zelfs bij Nintendo zijn die dagen geteld. Enkele games, zoals de Ori Collection, komen nog wel volledig op de cartridge, maar dat is tegenwoordig eerder uitzondering dan regel. Er moet nagenoeg altijd wel een patch gedownload worden, dus het voordeel plug and play kunnen we ook al voorzichtig wegstrepen.

De games die wel speelbaar zijn via de disk zonder download zijn vaak niet helemaal af. Games worden tegenwoordig ruim op tijd als ‘goud’ bestempeld – wat inhoudt dat ze klaar zijn om gedrukt te worden - maar de ontwikkeling is dan zeker nog niet afgerond. Zou je nu bijvoorbeeld de eerste versie van Cyberpunk 2077 willen spelen? Of de eerste versie van Horizon Forbidden West met flikkerende vegetatie in de performance mode? Games zijn tegenwoordig zelden helemaal af als ze op schijfjes worden gedrukt. 

©GMRimport

Geen zorgen over je games

Daarnaast is het sowieso al een gekke gedachte dat servers zomaar ineens offline gaan en al je digitale aankopen verdwijnen. Zeker bij giganten als Microsoft, Sony, Nintendo en Steam gebeurt dat echt niet binnen afzienbare tijd. Google Stadia was een ander verhaal, maar de ondergang van die service zag iedereen al van mijlenver aankomen. Bij dat tragische geval worden spelers gelukkig nog op een nette wijze gecompenseerd; ze krijgen hun geld van alle aankopen terug. Voor Xbox-, PlayStation-, Nintendo-, en Steam-spelers is er echter geen enkele aanleiding om je zorgen te maken over je bibliotheek aan games.

Het enige waar je wel rekening mee moet houden, is dat games soms offline gehaald worden vanwege verlopen licenties. Dat gebeurde bijvoorbeeld bij Tony Hawk en sommige Forza-games, die zijn dan niet meer in online winkels te koop. Dat is helaas onvermijdelijk en erg jammer. Gelukkig gaat dat maar om een handjevol voorbeelden en verdwijnen de games nagenoeg nooit uit je bibliotheek. De kans dat je zomaar ineens de helft van je games kwijt bent doordat de licenties verlopen is daarmee nihil. 

©GMRimport

©GMRimport

Minder plastic

Dan hebben we ook nog het milieuprobleem. Binnen allerlei sectoren doen we er alles aan om zo min mogelijk plastic te gebruiken, maar in de gamewereld is het nog de normaalste zaak van de wereld om hele hopen plastic in de schappen te leggen. Mochten daar nou een hoop voordelen aan kleven, dan is dat het misschien waard, maar nu is het echt tijd om te stoppen. De gevolgen van te veel plastic kunnen desastreus zijn voor de natuur en daar willen we natuurlijk niet aan bijdragen.

Er zijn ook al genoeg tekenen aan de wand dat de industrie naar een digitale toekomst streeft. Zo brachten Microsoft en Sony beide voor het eerst een volledige digitale current-gen console uit. Sony lijkt zelfs nog een stapje verder te gaan door de huidige PlayStation 5-modellen te vervangen door een model met afneembare disk drive. Dat is natuurlijk puur speculatief, want Sony heeft die machine nog niet aangekondigd, maar het zou misschien wel de laatste tussenstap zijn naar een volledig digitaal landschap. 

Er zijn ook al genoeg tekenen aan de wand dat de industrie naar een digitale toekomst streeft

-

Het enige echte nadeel 

Toch is er nog één ding dat me tegenhoudt om nu al volledig digitaal verder te gaan: de prijzen van fysieke games. De prijzen in de digitale PlayStation- en Xbox-winkels zijn en blijven namelijk torenhoog. Nieuwe current-gen games staan vrijwel altijd voor zeventig of zelfs tachtig euro te koop in de digitale winkel. Van concurrentie is geen sprake, dus zien de consoleboeren geen reden om die prijzen snel te verlagen.

Een goed voorbeeld op dat gebied is God of War Ragnarök. In de PlayStation Store betaal je daar tachtig euro voor, terwijl ik de fysieke versie heb besteld voor 67 euro. Hetzelfde geldt voor Splatoon 3. Die kost in de eShop de volle zestig euro, terwijl je de fysieke versie online al voor vijftig euro kunt vinden. Geen enorm verschil misschien, maar op de lange termijn bespaar je wel degelijk een hoop geld. 

©GMRimport

Wanneer de prijzen in de digitale winkels vergelijkbaar zijn met de fysieke versies zeg ik echter voor altijd vaarwel tegen het kopen van onnodig plastic met een licentiecheck erin. Ik ben nooit een verzamelaar geweest en heb daar ook geen enkele behoefte meer aan. Zo nemen games geen ruimte meer in en kan ik ze vanuit m’n luie stoel spelen zonder met schijfjes te klooien. Vooral op de Nintendo Switch is dat laatste een gedoe, dat gepriegel met die kleine cartridges moet een keer klaar zijn. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series
Nieuws

Riot Games hint naar nieuwe League of Legends-series

'Er zijn nog veel andere verhalen om te vertellen'

Hoewel het op dit moment lopende tweede seizoen van animatieserie Arcane de laatste is, heeft Riot Games eens te meer gehint naar andere series gebaseerd op League of Legends.

Op X vroeg iemand aan Marc Merrill, de medeoprichter van League of Legends-ontwikkelaar Riot Games, waarom er na het tweede seizoen niet meer seizoenen van Arcane verschijnen. Daar antwoordde Merrill op met het volgende: "Er zijn nog veel andere verhalen te vertellen." Dat lijkt te suggereren dat er meerdere andere series gebaseerd op LoL zullen verschijnen.

Eerder hintte Riot Games al naar andere series: "Arcane is nog maar het begin van onze verhaalvertelling en samenwerking met de geweldige animatiestudio Fortiche. Vanaf het allereerste moment hadden we een specifiek einde in het achterhoofd, wat betekent dat het verhaal van Arcane in het tweede seizoen afloopt. Maar Arcane is nog maar het eerste van vele verhalen die we in Runeterra willen vertellen."

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. Onlangs bleek al dat de serie wereldwijd enorm populair is.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens komen toch weer naar Call of Duty: Black Ops 6

Treyarch werkt aan een oplossing

Treyarch heeft laten weten dat het bedrijf de intentie heeft om de herstelde Double XP-tokens uit Call of Duty: Modern Warfare 2 en 3 toch terug te brengen naar Black Ops 6.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Kort daarna werden de Double XP-tokens echter weer verwijderd. In recente patch notes viel te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Logischerwijs leverde deze keuze veel kritiek op van spelers, en Treyarch is dan ook in de digitale pen gekropen om te melden dat ze de oude Double XP-tekens tóch weer terugbrengen. "Aan het begin van het eerste seizoen zorgde een bug ervoor dat spelers oude XP-tokens in Black Ops 6 konden activeren. Dit leverde helaas ook een risico voor de stabiliteit van de game op. Daarom hebben we het gepatcht."

Het bedrijf vervolgt: "We realiseren ons hoe erg spelers het waarderen dat ze oude XP-tokens in Black Ops 6 en Warzone kunnen gebruiken. We testen dan ook een manier om dit correct te implementeren via een toekomstige update. Dit geeft ons de tijd om er voor te zorgen dat de stabiliteit intact blijft voordat we deze optie introduceren."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!