Het verdwijnen van E3 is een gemis voor jou en mij
Achtergrond

Het verdwijnen van E3 is een gemis voor jou en mij

De beurs was perfect in diens imperfectie

Even leek het erop dat E3 dit jaar in zijn glorie zou worden hersteld, maar die droom spatte snel uiteen. Nadat steeds meer uitgevers afzegden, heeft de organisatie achter de ooit zo legendarische gamebeurs besloten dit jaar over te slaan. Gisteren kondigde de ESA zelfs aan de E3 voorgoed ophoudt met bestaan. Bedrijven hebben E3 niet meer nodig en dat is zeker niet louter positief nieuws – niet voor gamers, maar ook niet voor gameredacties zoals die van Gamer.nl.

Dit artikel verscheen in maart 2023 en is nu omhoog geplaatst vanwege het officieel annuleren van de Electronic Entertainment Expo.

Het is inmiddels haast cliché om herinneringen op te halen over het beleven van E3 – of je dat nou thuis vanuit de luie stoel deed of, als onderdeel van de game-industrie, op de beursvloer zelf. Toch ontkom je er niet aan wanneer je het over het verdwijnen van E3 hebt. Organisator Electronic Software Association claimt dat het stug blijft werken aan een comeback van de beurs, maar na drie geannuleerde jaren en een halfbakken online editie heeft het er alle schijn van dat deze annulering de nagel aan de doodskist is.

Pure cringe

Of ik nou mijn ogen uitkeek in het LA Convention Center of thuis alle aankondigingen tot mij nam: het had elke keer weer iets magisch. Als kind – nog voordat internet net zo vanzelfsprekend als stromend water was – wachtte ik elke lente met smart op de edities van gametijdschriften waarin verslag werd gedaan van de beurs. Later volgde ik het hele avonden en nachten achter het computerscherm. Een pizza en energiedrankje erbij, en genieten maar! Niet alleen van de persconferenties van uitgevers - heerlijke potpourri’s van toffe aankondigingen en pure cringe – maar ook van de videobeelden en impressies die (inter)nationale websites vanaf de beursvloer uploadden.

Er zelf rondlopen was een bizarre gewaarwording, van het decadente afreizen naar Los Angeles tot de complete chaos van licht en geluid die er op je afkwam wanneer je een van de beurshallen binnenliep. Ondanks de immer aanwezige afleiding, speelden jaarlijks duizenden journalisten zoveel mogelijk games en intervieweden ze talloze ontwikkelaars om thuisgebleven gamers te informeren over al het virtuele lekkers dat op de planning stond. Juist dat gaf E3 bestaansrecht. Het feit dat er hier blijkbaar niet langer voldoende vraag naar is, is dan ook tekenend voor de game-industrie en specifiek het werk dat wij als redacteuren verrichten.

©GMRimport

Domino Day

Nintendo kwam er jaren geleden al achter: bedrijven hebben de journalist niet meer nodig om de consument te bereiken. De Nintendo Direct was wat dat betreft de eerste steen in de spreekwoordelijke Domino Day die voor de ondergang van E3 staat. Al snel besloten EA en Sony ook dat ze geen miljoenen dollars nodig hadden om een peperdure stand in het LA Convention Center of een zaal voor een persconferentie af te huren. Dankzij het internet kunnen ze hun publiek nu direct vinden, zonder tussenkomst van die irritante journalisten of influencers met een eigen mening.

Dat kunnen we de game-uitgevers niet kwalijk nemen. Het ís ook veel logischer om het heft in eigen hand te nemen. Een vooraf opgenomen stream kan honderdmaal gecontroleerd worden voordat het online verschijnt, terwijl een live persconferentie afhankelijk is van een ontelbaar aantal factoren. Komt de presentator niet zenuwachtig of dronken  over? Worden er geen maffe dingen gezegd? Staat er niet een stel losgeslagen gekken op het podium? Een vooraf opgenomen stream is – pun intended – op voorhand helemaal gestroomlijnd.

©GMRimport

Tegelijkertijd gaat er met het verdwijnen van fysieke coverage veel verloren. Speelbare demo’s van games zodat de pers de consument alvast een eerlijk voorproefje kan geven bijvoorbeeld. De mogelijkheid om bedrijven op locatie – meteen na een aankondiging – het vuur aan de schenen te leggen. De bovengenoemde gekke livemomenten die het geheel ook juist weer zijn charme gaven. En een plek waar heel de industrie samenkwam om onze hobby, onze passie, te vieren.

De game-industrie is de afgelopen jaren in een sneltreintempo veranderd dankzij de digitalisering van het leven. Zelfs in Nederland merken we daar de effecten van. Steeds meer Benelux-vestigingen van uitgevers verdwijnen – er zijn er nog maar een paar over. De jaarlijkse nieuwjaarsborrel van de game-industrie, waar concullegae en pr-woordvoerders elkaar troffen om verhalen uit te wisselen onder het genot van een hapje en drankje, schittert al enige tijd in afwezigheid. En waarom zou je een heel peloton aan kritische journalisten je game laten spelen als er wat influencers betaald kunnen worden om gegarandeerd video’s en streams te produceren over een aankomende gamerelease?

©GMRimport

Summer Game Reclame

Natuurlijk is het niet alleen maar kommer en kwel. E3 was bijvoorbeeld allesbehalve perfect. Bedrijven moesten zoals gezegd elk jaar steeds meer betalen om een plekje op de beursvloer te krijgen. Daarbij werden er in een krappe week tijd zoveel aankondigingen gedaan, dat de onthulling van je gloednieuwe game met gemak ondergesneeuwd kon worden door de marketing voor de nieuwste Zelda-titel of PlayStation-console. En ook de pers heeft zo zijn problemen met de beurs gehad. Zo lekte de organisatie in 2019 de persoonlijke gegevens van duizenden bezoekers uit. Pijnlijk.

Daarbij: in plaats van E3 organiseert Geoff Keighley dit jaar weer Summer Game Fest, zelfs fysiek. Bedrijven zijn alsnog van plan hun Directs, Forwards en weet ik veel wat voor namen ze het beeste geven uit te zenden. Toch is het niet helemaal hetzelfde. Ergens lijkt het wat flauw om te klagen over één marketingevent en vanwege nostalgische redenen een ander marketingevent te verheerlijken, maar de moderne livestreams en ‘Game Fests’ missen iets. Ze voelen te gelikt, te gecommercialiseerd. Het mist ongemakkelijkheid, het mist het kritische oog van de aanwezige pers. Het mist bezieling.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Concept art van nieuwe Battlefield gelekt
Nieuws

Concept art van nieuwe Battlefield gelekt

Toont onder andere Los Angeles als locatie

Er is vermoedelijke concept art van de nieuwe Battlefield gelekt.

De illustraties werden door een Reddit-bezoeker op het platform geplaatst. In totaal gaat het om twintig illustraties, waarop mogelijke locaties uit de game worden getoond. De meest opvallende illustraties tonen een door oorlog verscheurd Los Angeles, waaronder Sunset Boulevard. Sowieso lijken de locaties gevarieerd te zijn: ook het Midden-Oosten, New York en mogelijk Europa komen er in voor.

Afgelopen maart werd er voor het eerst een speeltest gehouden voor de nieuwe Battlefield. Snel daarna lekten er beelden van deze speeltest. Begin dit jaar werden er officiële pre-alfabeelden getoond.

De nieuwe Battlefield speelt zich in de moderne tijd af. Er wordt inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal dan ook niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan keren potjes met 64 spelers terug en zitten er reguliere classes in de game. Ook keert de singleplayercampagne terug. 

De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt. Eerder werd al gemeld dat de nieuwe Battlefield door vier EA-teams wordt ontwikkeld onder de noemer Battlefield Studios. Hieronder vallen Dice, EA Motive, Ripple Effect en Criterion. Een vijfde studio die eerst mee zou helpen - Ridgeline Games van voormalige Halo-bedenker Marcus Lehto - is inmiddels gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'
Nieuws

Netflix-baas: 'Traditioneel consolemodel werkt beperkend'

Kinderen zouden niet zozeer meer bezig zijn met op welke console ze kunnen gamen

Alain Tascan, de directeur van games bij Netflix, claimt dat consoles in feite een beperkende factor zijn en dat de jeugd niet meer zo bezig is met games via deze platforms consumeren.

Dat meldde hij op Game Developers Conference (via The Game Business). "Wat consoles betreft kijken we naar een toekomst die platform-agnostisch is. Kijk naar de jongere generatie. Dromen achtjarigen en tienjarigen van het hebben van een PlayStation 6? Ik betwijfel het."

Hij vervolgt: "Ze willen interactie hebben met elk digitale scherm, wat en waar het zich ook bevindt, zelfs in de auto. Wanneer je aan consoles denkt, denk je aan high definition, denk je aan de controller. Dit oudere model gaat ons denk ik beperken."

Het is niet heel gek dat de baas van Netflix Games dit claimt: de studio biedt via het reguliere Netflix-abonnement games die geschikt zijn voor smartphones aan. Daarbij lijkt de focus bovenal te liggen op spellen gebaseerd op populaire Netflix-shows, zoals Squid Game en Stranger Things.

Tascan bevindt zich sinds vorig jaar in zijn huidige positie - hiervoor was Mike Verdu nog de baas van Netflix Games. Tascan was hiervoor geruime tijd de executive vicepresident van ontwikkeling bij Epic Games.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!