Het verdwijnen van E3 is een gemis voor jou en mij
Achtergrond

Het verdwijnen van E3 is een gemis voor jou en mij

De beurs was perfect in diens imperfectie

Even leek het erop dat E3 dit jaar in zijn glorie zou worden hersteld, maar die droom spatte snel uiteen. Nadat steeds meer uitgevers afzegden, heeft de organisatie achter de ooit zo legendarische gamebeurs besloten dit jaar over te slaan. Gisteren kondigde de ESA zelfs aan de E3 voorgoed ophoudt met bestaan. Bedrijven hebben E3 niet meer nodig en dat is zeker niet louter positief nieuws – niet voor gamers, maar ook niet voor gameredacties zoals die van Gamer.nl.

Dit artikel verscheen in maart 2023 en is nu omhoog geplaatst vanwege het officieel annuleren van de Electronic Entertainment Expo.

Het is inmiddels haast cliché om herinneringen op te halen over het beleven van E3 – of je dat nou thuis vanuit de luie stoel deed of, als onderdeel van de game-industrie, op de beursvloer zelf. Toch ontkom je er niet aan wanneer je het over het verdwijnen van E3 hebt. Organisator Electronic Software Association claimt dat het stug blijft werken aan een comeback van de beurs, maar na drie geannuleerde jaren en een halfbakken online editie heeft het er alle schijn van dat deze annulering de nagel aan de doodskist is.

Pure cringe

Of ik nou mijn ogen uitkeek in het LA Convention Center of thuis alle aankondigingen tot mij nam: het had elke keer weer iets magisch. Als kind – nog voordat internet net zo vanzelfsprekend als stromend water was – wachtte ik elke lente met smart op de edities van gametijdschriften waarin verslag werd gedaan van de beurs. Later volgde ik het hele avonden en nachten achter het computerscherm. Een pizza en energiedrankje erbij, en genieten maar! Niet alleen van de persconferenties van uitgevers - heerlijke potpourri’s van toffe aankondigingen en pure cringe – maar ook van de videobeelden en impressies die (inter)nationale websites vanaf de beursvloer uploadden.

Er zelf rondlopen was een bizarre gewaarwording, van het decadente afreizen naar Los Angeles tot de complete chaos van licht en geluid die er op je afkwam wanneer je een van de beurshallen binnenliep. Ondanks de immer aanwezige afleiding, speelden jaarlijks duizenden journalisten zoveel mogelijk games en intervieweden ze talloze ontwikkelaars om thuisgebleven gamers te informeren over al het virtuele lekkers dat op de planning stond. Juist dat gaf E3 bestaansrecht. Het feit dat er hier blijkbaar niet langer voldoende vraag naar is, is dan ook tekenend voor de game-industrie en specifiek het werk dat wij als redacteuren verrichten.

©GMRimport

Domino Day

Nintendo kwam er jaren geleden al achter: bedrijven hebben de journalist niet meer nodig om de consument te bereiken. De Nintendo Direct was wat dat betreft de eerste steen in de spreekwoordelijke Domino Day die voor de ondergang van E3 staat. Al snel besloten EA en Sony ook dat ze geen miljoenen dollars nodig hadden om een peperdure stand in het LA Convention Center of een zaal voor een persconferentie af te huren. Dankzij het internet kunnen ze hun publiek nu direct vinden, zonder tussenkomst van die irritante journalisten of influencers met een eigen mening.

Dat kunnen we de game-uitgevers niet kwalijk nemen. Het ís ook veel logischer om het heft in eigen hand te nemen. Een vooraf opgenomen stream kan honderdmaal gecontroleerd worden voordat het online verschijnt, terwijl een live persconferentie afhankelijk is van een ontelbaar aantal factoren. Komt de presentator niet zenuwachtig of dronken  over? Worden er geen maffe dingen gezegd? Staat er niet een stel losgeslagen gekken op het podium? Een vooraf opgenomen stream is – pun intended – op voorhand helemaal gestroomlijnd.

©GMRimport

Tegelijkertijd gaat er met het verdwijnen van fysieke coverage veel verloren. Speelbare demo’s van games zodat de pers de consument alvast een eerlijk voorproefje kan geven bijvoorbeeld. De mogelijkheid om bedrijven op locatie – meteen na een aankondiging – het vuur aan de schenen te leggen. De bovengenoemde gekke livemomenten die het geheel ook juist weer zijn charme gaven. En een plek waar heel de industrie samenkwam om onze hobby, onze passie, te vieren.

De game-industrie is de afgelopen jaren in een sneltreintempo veranderd dankzij de digitalisering van het leven. Zelfs in Nederland merken we daar de effecten van. Steeds meer Benelux-vestigingen van uitgevers verdwijnen – er zijn er nog maar een paar over. De jaarlijkse nieuwjaarsborrel van de game-industrie, waar concullegae en pr-woordvoerders elkaar troffen om verhalen uit te wisselen onder het genot van een hapje en drankje, schittert al enige tijd in afwezigheid. En waarom zou je een heel peloton aan kritische journalisten je game laten spelen als er wat influencers betaald kunnen worden om gegarandeerd video’s en streams te produceren over een aankomende gamerelease?

©GMRimport

Summer Game Reclame

Natuurlijk is het niet alleen maar kommer en kwel. E3 was bijvoorbeeld allesbehalve perfect. Bedrijven moesten zoals gezegd elk jaar steeds meer betalen om een plekje op de beursvloer te krijgen. Daarbij werden er in een krappe week tijd zoveel aankondigingen gedaan, dat de onthulling van je gloednieuwe game met gemak ondergesneeuwd kon worden door de marketing voor de nieuwste Zelda-titel of PlayStation-console. En ook de pers heeft zo zijn problemen met de beurs gehad. Zo lekte de organisatie in 2019 de persoonlijke gegevens van duizenden bezoekers uit. Pijnlijk.

Daarbij: in plaats van E3 organiseert Geoff Keighley dit jaar weer Summer Game Fest, zelfs fysiek. Bedrijven zijn alsnog van plan hun Directs, Forwards en weet ik veel wat voor namen ze het beeste geven uit te zenden. Toch is het niet helemaal hetzelfde. Ergens lijkt het wat flauw om te klagen over één marketingevent en vanwege nostalgische redenen een ander marketingevent te verheerlijken, maar de moderne livestreams en ‘Game Fests’ missen iets. Ze voelen te gelikt, te gecommercialiseerd. Het mist ongemakkelijkheid, het mist het kritische oog van de aanwezige pers. Het mist bezieling.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error