Het nut van de volkomen nutteloze screenshotfunctie
Achtergrond

Het nut van de volkomen nutteloze screenshotfunctie

Als ik op scholen lezingen geef over gamen, krijg ik altijd wel de vraag van een ouder: “heeft gamen ook nut?”. Er zijn best veel ouders die moedeloos en vol verbijstering toekijken hoe hun kroost eindeloos naar een scherm staart. Helemaal onbegrijpelijk vinden ze het als hun kind ook nog eens urenlang op Twitch of Youtube kijkt hoe anderen een spelletje spelen. Wie doet zoiets? Waarom?

Als ik dan vraag of ze zelf wel eens naar Studio Sport kijken, zie ik altijd hetzelfde: een seconde van onbegrip, waarna langzaam het kwartje valt. Het is altijd heerlijk om dat kwartje te zien vallen: dat besef dat ze precies hetzelfde doen als hun kinderen, maar dat ze tot dat moment die connectie niet hadden gelegd.

Toch blijven sommige ouders hameren op dat ‘nut’. Wat voor ‘nut’ hebben games? Wat kunnen ze ervan ‘leren’? Alsof het primaire doel van games eigenlijk zou moeten zijn om hun kroost eindelijk die voldoende voor scheikunde te bezorgen!

©GMRimport

Terwijl het nut van games juist zit in het nutteloze. Het is leuk; het is vermaak. En de tijd die je ermee doorbrengt dient geen ander doel dan plezier hebben. Dat wil niet zeggen dat je geen nut kunt vinden in het extreem nutteloze.

Weinig bezigheden in een game zijn zo nutteloos als het maken van screenshots, toch? Ik bedoel: wat ga je ermee doen? Uitprinten en aan de muur hangen? “Kijk hoe Alexios hier van een hoogte valt!” Stop je ze in een (al dan niet digitaal) fotoalbum om later nog eens bij het haardvuur terug te kijken? Natuurlijk, af en toe zet je een versgeperste screenshot even online. “Kijk dit moment. Kijk die grappige glitch.” Maar het is zo vluchtig en voor anderen volkomen oninteressant. Niemand gaat toch de tijd nemen om even jouw screenshots aandachtig te bekijken?

©GMRimport

KMN

Laat ik het zo zeggen: stel dat een familielid je vertelt over zijn vakantie in dat all-inclusive-resort in Turkije. En dat hij daar dertig à veertig foto’s van heeft die hij je nu op zijn tv wil laten zien. Eerlijk zeggen: hoeveel van jullie zijn dan en daar bereid om een hartaanval te faken om daar onderuit te komen?

Stel je nu voor dat hij dat wil doen met screenshots van zijn avonturen in Assassin’s Creed: Valhalla…

Kill. Me. Now!

En toch is screenshots maken in een game niet nutteloos. Vooral niet in games die een uitgebreide screenshotmodus toevoegen aan hun spel. Hoewel ik in eerste instantie zelf nogal geïrriteerd deed over deze functie (“Waarom steek je als ontwikkelaar hier tijd in, terwijl je beter nog een of twee zijmissies kunt toevoegen?”) of zelfs cynisch (“Kijk, weer een ontwikkelaar die wil dat hun klanten de marketing voor hen doen”) besef ik inmiddels dat de echte waarde elders ligt.

Een van de toffe ‘bijwerkingen’ van gamen is dat het mensen stimuleert om zelf dingen te maken. Er is inmiddels een hele generatie aan het opgroeien die weet hoe ze voor de camera moeten presenteren, hoe ze video’s moeten monteren en hoe ze een community moeten beheren. Dankzij Twitch-streaming en YouTube hebben al die gamers opeens haast ongemerkt vaardigheden geleerd die een paar jaar eerder voorbehouden waren aan professionals met dure studio’s.

Een van de toffe ‘bijwerkingen’ van gamen is dat het mensen stimuleert om zelf dingen te maken.

-

DSLR

Daarom is het niet gek dat sommige games net even wat meer aandacht besteden aan een screenshotmodus. De uitgebreide tools in games als AC geven je haast achteloos toegang tot bijna dezelfde functionaliteit als een (virtuele) uitgebreide DSLR (Digital Single Lens Reflex) camera. Dat betekent dat je niet alleen vastlegt wat er toevallig op dat moment exact aan pixels op het scherm gepusht zijn, maar dat je kunt spelen met sluitertijd, belichting, lenseffecten en wat al niet meer. Het zijn vaardigheden die je normaalgesproken niet nodig hebt om snel met je smartphone wat kiekjes te maken, maar die je wel leren hoe je met een ‘echte’ camera een optimaal of creatief resultaat krijgt.

Aangezien we in een maatschappij leven waarin beeld (zowel in foto- als videovorm) domineert, is het natuurlijk ontzettend nuttig om te weten dat het beeld wat je op een scherm of in de krant ziet niet zomaar willekeurig tot stand kwam. Dat de ‘werkelijkheid’ die een foto toont, altijd een constructie is. De maker koos wat zij wel wilde laten zien en wat niet. Welke elementen door belichting, focus en kleurgebruik belangrijker worden, waar het oog naartoe wordt getrokken. En natuurlijk dat een ‘mooie, coole’ afbeelding iets is waar je zelf een grote rol in speelt. Dat jij werkelijk de maker bent van een toffe foto (of screenshot). Het is niet alleen op een knopje drukken, maar jij voegt daadwerkelijk zelf artistieke waarde toe.

©GMRimport

Artistiek

En dan wordt het maken van screenshots opeens wel extreem nuttig. Want je leert kijken, je leert compositie. Zonder het te beseffen leer je waarom bepaalde camerahoeken zo’n dramatisch effect geven, terwijl hetzelfde tafereel doodsaai is als je het recht van voren fotografeert. En met dat inzicht en die aandacht is het opeens wél mogelijk om screenshots te maken die het waard zijn om langer te bekijken. Zo gebruik ik zelf inmiddels een aantal mooie, dramatisch screenshots in mijn lezingen om aan ouders te laten zien hoe geavanceerd en artistiek games tegenwoordig zijn.

Maar het belangrijkste is misschien wel dat je bij het delen van een goed gemaakte screenshot niet langer alleen iets deelt van het spel, maar iets van jezelf. Als dat niet nuttig is, weet ik het ook niet meer.

Gamer.nl wil dolgraag jouw beste screenshots zien. Wees creatief. Actiefoto’s, stillevens, abstracties, kom maar op! De beste laten we zien in een toekomstig artikel! Mail je beste werken naarredactie@gamer.nl

Lees meer columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Yooka-Replaylee bevat nieuwe Rextro-minigames
Nieuws

Yooka-Replaylee bevat nieuwe Rextro-minigames

Er zijn acht verschillende platform- en puzzeluitdagingen te vinden

Rextro en zijn minigames keren terug in Yooka-Replaylee. Zijn minigames zijn wel vervangen voor compleet nieuwe uitdagingen.

In het oorspronkelijke Yooka-Laylee konden spelers al Rextro-minigames op verschillende in-game arcadekasten spelen. Playtonic heeft nu middels een trailer laten weten dat deze terugkeren in Yooka-Replaylee. Het gaat echter wel om compleet nieuwe platform- en puzzeluitdagingen. In totaal zijn er acht verschillende arcademachines te vinden in de game.

Yooka-Replaylee stopt de 3D-platformer Yooka-Laylee uit 2017 in een nieuw jasje. Spelers kunnen verbeterde graphics, animaties, prestaties en resoluties verwachten. Ook de besturing en de camera zijn verbeterd. De muziek van Grant Kirkhope en David Wise uit het origineel keert terug, maar ditmaal gespeeld door een orkest.

Yooka-Laylee heeft veel weg van duoplatformers als Banjo-Kazooie. Dat is ook niet zo vreemd: veel voormalige Rare-werknemers maken onderdeel uit van Playtonic. Na Yooka-Laylee bracht het bedrijf een 2D-vervolg in de vorm van Yooka-Laylee and the Impossible Lair uit.

Yooka-Replaylee komt op een nog onbekend moment uit op pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en "Nintendo-consoles", waarmee waarschijnlijk in ieder geval de Switch 2 wordt bedoeld.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA Sports FC 25 volgende week gratis speelbaar voor Switch Online-leden
Nieuws

EA Sports FC 25 volgende week gratis speelbaar voor Switch Online-leden

Je moet schieten, anders kun je niet scoren

EA Sports FC 25 is vanaf aankomende maandag een week lang gratis speelbaar op Nintendo Switch voor leden van Nintendo Switch Online.

Dat heeft Nintendo aangekondigd. Switch Online-leden kunnen de game alvast downloaden en vanaf maandag 24 februari een week lang gratis de voetbalgame spelen. Na de gratis week kunnen mensen die het spel aanschaffen hun opgeslagen data gebruiken om verder te spelen.

Switch Online-leden genieten van diverse voordelen. Naast de mogelijkheid om tijdelijk gratis games uit te proberen - zoals dus EA Sports FC 25 - kunnen leden ook online gamen, diverse apps met retrogames downloaden en genieten van diverse andere acties.

Lars Cornelis gaf in zijn recensie de PS5-versie van EA Sports FC 25 een 7,5: "EA Sports FC 25 is dankzij een reeks nieuwe opties vooral leuker voor spelers die het spelletje graag tactisch naar hun hand zetten. Daarnaast heeft het spel met de introducties van een simulatiestand en Rush een enorm breed bereik. FC 25 heeft wel nog wat ruwe randjes die verhinderen dat we hier met een kampioenswaardige selectie te maken hebben."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!