Halo Infinite kan door modders gered worden
Achtergrond

Halo Infinite kan door modders gered worden

343 moet haar speelgoed delen

De meest recente update van Halo: The Master Chief Collection heeft iets gedaan waar fans decennialang alleen maar van konden dromen: het maakte de Macworld-demo uit 1999 speelbaar. Niet alleen de ontwikkelaar, maar vooral ook modders uit de community maakten dit mogelijk. Deze unieke samenwerking laat zien dat modders kunnen oppakken wat de ontwikkelaar laat liggen. Misschien is er toch hoop voor Halo Infinite.

De oorspronkelijke demo van Halo blijft een bijzonder stukje gamegeschiedenis. Niemand minder dan Apple-oprichter Steve Jobs kondigde de game aan en liet doorschemeren hoe enthousiast hij was om deze nieuwe game aan Mac-gebruikers wereldwijd te tonen. Bungie had al een naam voor zichzelf opgebouwd dankzij de Marathon-games. De Halo-demo stelde niet teleur: een groot eiland, gekke aliens en bombastische actie maakten de onthulling van de shooter een moment om nooit te vergeten.

Watch on YouTube

Maar Halo: Combat Evolved kwam helemaal niet naar Mac – althans, niet meteen op release. Het spel werd als paradepaardje voor Microsofts eerste spelcomputer klaargestoomd: de Xbox. Halo groeide daardoor in rap tempo uit tot een van de bestverkochte gamereeksen en heeft is de afgelopen decennia in de harten van veel gamers gesloten. Die Macworld-demo die in 1999 zoveel indruk maakte, blijft een veelbesproken eigenaardigheid uit de geschiedenis van Halo.

Digsite

Maar daar is sinds kort verandering in gekomen. De speelmap van de Macworld-demo, oude multiplayermaps, geschrapte wapens en aliens, Master Chiefs oorspronkelijke outfit: elke speler van The Master Chief Collection op pc kan dit nu ervaren. Met name een modteam genaamd Digsite is hier verantwoordelijk voor geweest, al heeft het samengewerkt met de huidige ontwikkelaar van de Halo-reeks, 343 Industries. Ze zijn nog lang niet klaar, want de E3-demo van Halo 2 en meer geschrapte content uit de andere Halo-games staan nog op de agenda.

De leden van Digsite zijn ervaren modders die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het maken van de oorspronkelijke mod-tools voor Halo: Combat Evolved en Halo 2. Hierdoor zijn ze net zo bekend met de oorspronkelijke games als 343 Industries. Ze hebben het afgelopen jaar in diverse blogs laten zien welke voortgang ze hebben geboekt. Van het verbeteren van het aantal polygonen in geschrapte wapens en het overzetten van oude Master Chief-pakken tot het maken van multiplayermaps en compleet nieuwe aliens om tegen te vechten.

Het is niet de eerste keer dat Halo-games versterkt worden door de community – het is eerder regel dan uitzondering. Halo stond immers bekend om Custom Games, waar spelers hun eigen maps en game modi konden delen en spelen. Zo waren gekke ervaringen als ‘duck hunt’ en tientallen verschillende racemaps de norm in de tijd van Halo Reach op de Xbox 360. De prestaties van Digsite lijken de volgende stap. Door deze gepassioneerde modders toegang te geven tot allerlei digitale content dat jarenlang op een met stof bedekte harde schijf opgeslagen stond, hebben ze een versie van Halo kunnen uitbrengen waar veel fans al decennialang over fantaseren, maar die nu eindelijk speelbaar is.

Oneindige telleurstelling

Des te frustrerender is het dat terwijl The Master Chief Collection overladen wordt met nieuwe content, Halo Infinite nog steeds lijkt te bezwijken onder mismanagement van 343 Industries. Het heeft bijna twee jaar geduurd voordat een door fans bejubelde modus als Infection en een standaard levelingsysteem naar Halo Infinite kwamen. De 16vs16-modi waren maandenlang niet speelbaar en alle hoop op nieuwe PvE-content is net zo dood als Cortana. Halo Infinite zat bomvol potentie, maar lijkt inmiddels geblinddoekt de finish proberen te halen. Dat is zo zonde, juist omdat de kern van de game heel sterk is, maar er komt gewoon te weinig nieuwe content uit voor het spel.

Halo Infinite heeft ook geavanceerde mod-tools waarmee spelers maps kunnen maken die zo goed zijn dat ze in de officiële matchmaking zitten, net zoals in vorige Halo-games. Maar in die games ging het altijd gepaard met nieuwe content van Bungie zelf. 343 Industries levert gewoon te weinig om Halo Infinite’s ruimte op mijn SSD te verantwoorden. Ondertussen maakt een groep modders, wel samen met 343 Industries, van The Master Chief Collection dé ultieme Halo-ervaring waar de hele community verliefd op is geworden.

Ik vraag mij dan ook af waarom ze dit dan niet voor Halo Infinite doen. Dankzij Digsite moet 343 Industries wel weten wat voor gigantische waarde gepassioneerde modders hebben om hun games te ondersteunen als zij dat zelf niet kunnen. Zo is er ook een groep die heel Halo: Combat Evolved heeft omgebouwd tot een remake, is er een versie van Halo: Combat Evolved die alles behalve zuiver is en kun je zelfs in Arma 3 het Halo-universum beleven. Er is zo veel liefde voor Halo dat het enorm veel pijn doet om te zien dat het maanden kan duren voordat er een paar nieuwe maps aan Infinite toegevoegd worden.

Mijn advies: geef de modders meer om mee te spelen. Naast het maken van maps moeten ze ook met de AI kunnen werken en de systemen van de campagne tot hun beschikking hebben. Dit zou Halo Infinite wel eens een tweede leven kunnen geven als een open platform voor de meest unieke Halo-ervaringen. Tot die tijd blijft The Master Chief Collection de enige plek waar de liefde voor Halo écht ervaren kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!