Halo Infinite kan door modders gered worden
Achtergrond

Halo Infinite kan door modders gered worden

343 moet haar speelgoed delen

De meest recente update van Halo: The Master Chief Collection heeft iets gedaan waar fans decennialang alleen maar van konden dromen: het maakte de Macworld-demo uit 1999 speelbaar. Niet alleen de ontwikkelaar, maar vooral ook modders uit de community maakten dit mogelijk. Deze unieke samenwerking laat zien dat modders kunnen oppakken wat de ontwikkelaar laat liggen. Misschien is er toch hoop voor Halo Infinite.

De oorspronkelijke demo van Halo blijft een bijzonder stukje gamegeschiedenis. Niemand minder dan Apple-oprichter Steve Jobs kondigde de game aan en liet doorschemeren hoe enthousiast hij was om deze nieuwe game aan Mac-gebruikers wereldwijd te tonen. Bungie had al een naam voor zichzelf opgebouwd dankzij de Marathon-games. De Halo-demo stelde niet teleur: een groot eiland, gekke aliens en bombastische actie maakten de onthulling van de shooter een moment om nooit te vergeten.

Watch on YouTube

Maar Halo: Combat Evolved kwam helemaal niet naar Mac – althans, niet meteen op release. Het spel werd als paradepaardje voor Microsofts eerste spelcomputer klaargestoomd: de Xbox. Halo groeide daardoor in rap tempo uit tot een van de bestverkochte gamereeksen en heeft is de afgelopen decennia in de harten van veel gamers gesloten. Die Macworld-demo die in 1999 zoveel indruk maakte, blijft een veelbesproken eigenaardigheid uit de geschiedenis van Halo.

Digsite

Maar daar is sinds kort verandering in gekomen. De speelmap van de Macworld-demo, oude multiplayermaps, geschrapte wapens en aliens, Master Chiefs oorspronkelijke outfit: elke speler van The Master Chief Collection op pc kan dit nu ervaren. Met name een modteam genaamd Digsite is hier verantwoordelijk voor geweest, al heeft het samengewerkt met de huidige ontwikkelaar van de Halo-reeks, 343 Industries. Ze zijn nog lang niet klaar, want de E3-demo van Halo 2 en meer geschrapte content uit de andere Halo-games staan nog op de agenda.

De leden van Digsite zijn ervaren modders die bijvoorbeeld verantwoordelijk zijn voor het maken van de oorspronkelijke mod-tools voor Halo: Combat Evolved en Halo 2. Hierdoor zijn ze net zo bekend met de oorspronkelijke games als 343 Industries. Ze hebben het afgelopen jaar in diverse blogs laten zien welke voortgang ze hebben geboekt. Van het verbeteren van het aantal polygonen in geschrapte wapens en het overzetten van oude Master Chief-pakken tot het maken van multiplayermaps en compleet nieuwe aliens om tegen te vechten.

Het is niet de eerste keer dat Halo-games versterkt worden door de community – het is eerder regel dan uitzondering. Halo stond immers bekend om Custom Games, waar spelers hun eigen maps en game modi konden delen en spelen. Zo waren gekke ervaringen als ‘duck hunt’ en tientallen verschillende racemaps de norm in de tijd van Halo Reach op de Xbox 360. De prestaties van Digsite lijken de volgende stap. Door deze gepassioneerde modders toegang te geven tot allerlei digitale content dat jarenlang op een met stof bedekte harde schijf opgeslagen stond, hebben ze een versie van Halo kunnen uitbrengen waar veel fans al decennialang over fantaseren, maar die nu eindelijk speelbaar is.

Oneindige telleurstelling

Des te frustrerender is het dat terwijl The Master Chief Collection overladen wordt met nieuwe content, Halo Infinite nog steeds lijkt te bezwijken onder mismanagement van 343 Industries. Het heeft bijna twee jaar geduurd voordat een door fans bejubelde modus als Infection en een standaard levelingsysteem naar Halo Infinite kwamen. De 16vs16-modi waren maandenlang niet speelbaar en alle hoop op nieuwe PvE-content is net zo dood als Cortana. Halo Infinite zat bomvol potentie, maar lijkt inmiddels geblinddoekt de finish proberen te halen. Dat is zo zonde, juist omdat de kern van de game heel sterk is, maar er komt gewoon te weinig nieuwe content uit voor het spel.

Halo Infinite heeft ook geavanceerde mod-tools waarmee spelers maps kunnen maken die zo goed zijn dat ze in de officiële matchmaking zitten, net zoals in vorige Halo-games. Maar in die games ging het altijd gepaard met nieuwe content van Bungie zelf. 343 Industries levert gewoon te weinig om Halo Infinite’s ruimte op mijn SSD te verantwoorden. Ondertussen maakt een groep modders, wel samen met 343 Industries, van The Master Chief Collection dé ultieme Halo-ervaring waar de hele community verliefd op is geworden.

Ik vraag mij dan ook af waarom ze dit dan niet voor Halo Infinite doen. Dankzij Digsite moet 343 Industries wel weten wat voor gigantische waarde gepassioneerde modders hebben om hun games te ondersteunen als zij dat zelf niet kunnen. Zo is er ook een groep die heel Halo: Combat Evolved heeft omgebouwd tot een remake, is er een versie van Halo: Combat Evolved die alles behalve zuiver is en kun je zelfs in Arma 3 het Halo-universum beleven. Er is zo veel liefde voor Halo dat het enorm veel pijn doet om te zien dat het maanden kan duren voordat er een paar nieuwe maps aan Infinite toegevoegd worden.

Mijn advies: geef de modders meer om mee te spelen. Naast het maken van maps moeten ze ook met de AI kunnen werken en de systemen van de campagne tot hun beschikking hebben. Dit zou Halo Infinite wel eens een tweede leven kunnen geven als een open platform voor de meest unieke Halo-ervaringen. Tot die tijd blijft The Master Chief Collection de enige plek waar de liefde voor Halo écht ervaren kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error