Gemengde gevoelens over gamestreaming
Achtergrond

Gemengde gevoelens over gamestreaming

Kijk jij uit naar de games-als-streamingdienst-toekomst? Ik niet. Games moeten volgens sommige bedrijven een streamingdienst worden. Google heeft Stadia, Sony heeft Playstation Now. Recentelijk maakte Microsoft bekend samen te gaan werken met grote concurrent Sony om nog betere streamingdiensten te ontwikkelen

En ik heb daar heel gemengde gevoelens over. Op een abstract, rationeel niveau snap ik dat er best veel mensen zijn die geen spelcomputer of gaming pc willen kopen, maar het wel tof vinden om via hun tv en met een goedkope controller even Fifa of zelfs Assassins Creed te spelen. En die mensen zijn natuurlijk van harte welkom. Ik ben niet iemand die roept: “Als ze niet wilden spelen toen het moeite kostte, mogen ze nu ook niet binnenkomen!”

©GMRimport

Hip

Er zijn overigens wel van die mensen, maar die moet je niet te serieus nemen. Ik vind dat sowieso een hele rare gedachtegang, dat het toelaten van meer mensen tot het medium op de een of andere manier afbraak doet aan jouw hobby. Zo van: “Als ze die mensen binnen laten is deze tent niet hip genoeg voor mij!” Wat natuurlijk vooral aantoont dat je zelf ab-so-luut niet hip bent. Al was het maar omdat je het woord ‘hip’ gebruikt.

Maar ik dwaal af. Zoals ik zei snap ik dat er mensen zijn die zonder grote investering graag even een spelletje doen. En ze zijn welkom. Ik vrees alleen dat gamestreaming een symptoom is van een groter probleem waar ik als consument niet blij van word.

Gamen via streaming heeft natuurlijk een boel voordelen. De spellen kunnen niet meer gekopieerd worden, ze kunnen niet meer tweedehands verkocht worden en ze kunnen elk moment uit het aanbod verwijderd worden. Bovendien is er geen verlies meer op goedkope hardware. Voordelen voor game-uitgevers dus. Want daar gaat het hier natuurlijk om. Games als streamingdienst betekent eerst en vooral dat uitgevers niet meer te maken hebben met lastig eigendom van de gebruikers. Wie heeft daar tijd voor? Het is veel beter om games te maken en die voor oneindig veel geld te verkopen, dan voor een eenmalige aanschaf van €60,-.

Dat is immers waar een aantal bedrijven druk naar op zoek is: de heilige graal waarbij je games niet meer verkoopt, maar tijdelijk beschikbaar maakt en zelf ten alle tijden alle touwtjes in handen houdt.

“Maar Harry! Je kunt toch ook gewoon games blijven kopen?”

Is dat zo, anonieme vragensteller die ik hier ter plekke heb bedacht om mijn punt te maken? Want het ‘gewoon’ kopen van spellen lijkt ook op zijn laatste benen te lopen. Steeds meer mensen kopen hun games digitaal, in de veronderstelling dat ze eigenaar zijn van hun spel. HAHA, zeg ik dan schamper. HA! Eigenaar!

Bij een streamingdienst is er helemaal geen sprake meer van enige vorm van eigendom, noch enige verwachting dat een spel in ‘onze’ bibliotheek er altijd in blijft

-

Vita

Ik neem de PS Vita even als voorbeeld. De Vita (wat een verdomd toffe handheld is overigens) is door Sony inmiddels echt dood verklaard. Er komen geen spellen meer voor uit en wie lid is van PS Plus ontvangt geen Vita-game meer bij het maandelijkse aanbod. Dit is de normale gang van zaken. De Triangle Square Cross Circle of Life. Spelcomputers worden niet eeuwig ondersteund. Maar wat gebeurt er met mijn digitale games? Nu kan ik mijn digitaal aangeschafte Vita spellen nog van de Sony-server afhalen als ik daar zin in heb. Maar hoe is dat over vijf jaar? Tien? Twintig? Twintig jaar is een oogwenk! Nee, niet voor jou, twintiger met een volle bos haar en een gevoel van onoverwinnelijke onsterfelijkheid. Maar geef het een paar jaar. Dan blijkt tijd opeens enorm snel te gaan. Voor mijn gevoel was het gisteren nog nieuwjaar 2016.

Ik dwaal weer af. De Vita dus. En naast mijn Vita ligt ook mijn PSP, en daarnaast een grote map met daarin tientallen UMD-schijfjes die ik elk moment in de PSP kan stoppen. Hetzelfde geldt overigens voor een groot deel van mijn gameverzameling (meer dan tweeduizend titels inmiddels).

Ik kan ze uit de kast halen en spelen. Of dat nu Red Dead Redemption 2 is voor de PS4, of ‘Scramble’ voor mijn stokoude Vectrex-spelcomputer.

Digitaal is niet permanent. Op een gegeven moment gaat ook bij Sony’s server het licht uit. Dat gebeurt. Daar is geen twijfel over. Nog afgezien van het feit dat ook op het gebied van games er niet zoiets bestaat als ‘too big to fail’ (zie Atari, Commodore, Sinclair, Amstrad) komt er een moment dat het niet rendabel meer is om servers met stokoude downloadbare games in de lucht te houden. En dat moment kan sneller komen dan we denken.

©GMRimport

Engage!

Met streaming is dat probleem nog groter. Bij een streamingdienst is er helemaal geen sprake meer van enige vorm van eigendom, noch enige verwachting dat een spel in ‘onze’ bibliotheek er altijd in blijft. We zien hoe dat gaat met Netflix. Prima, Netflix. Dol op Netflix. Maar ik ben toch dolblij dat ik alle dvd-boxen van Star Trek: The Next Generation ook in de kast heb staan, zodat ik ze kan blijven kijken, zelfs als het contract met CBS verloopt.

Kunnen we daar wat aan doen, als consument? Ja, dat kan. Dat bleek al toen Microsoft de Xbox One onthulde, en alle rampscenario’s die ik hierboven beschreef presenteerde alsof het een godsgeschenk aan gamers was. Het protest en het kabaal online heeft er toen voor gezorgd dat Microsoft 180 graden draaide. Wat ironisch is, omdat hun Xbox 360 wel een succes was.

Het heeft dus wel degelijk zin om je te verzetten tegen het steeds verder oprukkende anti-eigendombeleid van gamebedrijven. Dat betekent overigens niet dat we allemaal weer schijfjes in huis moeten halen. Maar het betekent wel dat we garanties kunnen afdwingen. Het recht op lokale backups bijvoorbeeld. Het recht op werkelijk bezit, wellicht via blockchaintechnologie. Rechten die we nu door onze vingers laten glippen.

Als gamesliefhebbers hier hun verontwaardiging over zouden laten horen, in plaats van korte zinloze woedevlagen omdat games tijdelijk niet op Steam, maar wel bij de concurrent te koop zijn, zou dat werkelijk wat kunnen veranderen. We zijn er zelf bij. Welke toekomst kiezen we?

Laatste columns op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!