Gemengde gevoelens over gamestreaming
Achtergrond

Gemengde gevoelens over gamestreaming

Kijk jij uit naar de games-als-streamingdienst-toekomst? Ik niet. Games moeten volgens sommige bedrijven een streamingdienst worden. Google heeft Stadia, Sony heeft Playstation Now. Recentelijk maakte Microsoft bekend samen te gaan werken met grote concurrent Sony om nog betere streamingdiensten te ontwikkelen

En ik heb daar heel gemengde gevoelens over. Op een abstract, rationeel niveau snap ik dat er best veel mensen zijn die geen spelcomputer of gaming pc willen kopen, maar het wel tof vinden om via hun tv en met een goedkope controller even Fifa of zelfs Assassins Creed te spelen. En die mensen zijn natuurlijk van harte welkom. Ik ben niet iemand die roept: “Als ze niet wilden spelen toen het moeite kostte, mogen ze nu ook niet binnenkomen!”

©GMRimport

Hip

Er zijn overigens wel van die mensen, maar die moet je niet te serieus nemen. Ik vind dat sowieso een hele rare gedachtegang, dat het toelaten van meer mensen tot het medium op de een of andere manier afbraak doet aan jouw hobby. Zo van: “Als ze die mensen binnen laten is deze tent niet hip genoeg voor mij!” Wat natuurlijk vooral aantoont dat je zelf ab-so-luut niet hip bent. Al was het maar omdat je het woord ‘hip’ gebruikt.

Maar ik dwaal af. Zoals ik zei snap ik dat er mensen zijn die zonder grote investering graag even een spelletje doen. En ze zijn welkom. Ik vrees alleen dat gamestreaming een symptoom is van een groter probleem waar ik als consument niet blij van word.

Gamen via streaming heeft natuurlijk een boel voordelen. De spellen kunnen niet meer gekopieerd worden, ze kunnen niet meer tweedehands verkocht worden en ze kunnen elk moment uit het aanbod verwijderd worden. Bovendien is er geen verlies meer op goedkope hardware. Voordelen voor game-uitgevers dus. Want daar gaat het hier natuurlijk om. Games als streamingdienst betekent eerst en vooral dat uitgevers niet meer te maken hebben met lastig eigendom van de gebruikers. Wie heeft daar tijd voor? Het is veel beter om games te maken en die voor oneindig veel geld te verkopen, dan voor een eenmalige aanschaf van €60,-.

Dat is immers waar een aantal bedrijven druk naar op zoek is: de heilige graal waarbij je games niet meer verkoopt, maar tijdelijk beschikbaar maakt en zelf ten alle tijden alle touwtjes in handen houdt.

“Maar Harry! Je kunt toch ook gewoon games blijven kopen?”

Is dat zo, anonieme vragensteller die ik hier ter plekke heb bedacht om mijn punt te maken? Want het ‘gewoon’ kopen van spellen lijkt ook op zijn laatste benen te lopen. Steeds meer mensen kopen hun games digitaal, in de veronderstelling dat ze eigenaar zijn van hun spel. HAHA, zeg ik dan schamper. HA! Eigenaar!

Bij een streamingdienst is er helemaal geen sprake meer van enige vorm van eigendom, noch enige verwachting dat een spel in ‘onze’ bibliotheek er altijd in blijft

-

Vita

Ik neem de PS Vita even als voorbeeld. De Vita (wat een verdomd toffe handheld is overigens) is door Sony inmiddels echt dood verklaard. Er komen geen spellen meer voor uit en wie lid is van PS Plus ontvangt geen Vita-game meer bij het maandelijkse aanbod. Dit is de normale gang van zaken. De Triangle Square Cross Circle of Life. Spelcomputers worden niet eeuwig ondersteund. Maar wat gebeurt er met mijn digitale games? Nu kan ik mijn digitaal aangeschafte Vita spellen nog van de Sony-server afhalen als ik daar zin in heb. Maar hoe is dat over vijf jaar? Tien? Twintig? Twintig jaar is een oogwenk! Nee, niet voor jou, twintiger met een volle bos haar en een gevoel van onoverwinnelijke onsterfelijkheid. Maar geef het een paar jaar. Dan blijkt tijd opeens enorm snel te gaan. Voor mijn gevoel was het gisteren nog nieuwjaar 2016.

Ik dwaal weer af. De Vita dus. En naast mijn Vita ligt ook mijn PSP, en daarnaast een grote map met daarin tientallen UMD-schijfjes die ik elk moment in de PSP kan stoppen. Hetzelfde geldt overigens voor een groot deel van mijn gameverzameling (meer dan tweeduizend titels inmiddels).

Ik kan ze uit de kast halen en spelen. Of dat nu Red Dead Redemption 2 is voor de PS4, of ‘Scramble’ voor mijn stokoude Vectrex-spelcomputer.

Digitaal is niet permanent. Op een gegeven moment gaat ook bij Sony’s server het licht uit. Dat gebeurt. Daar is geen twijfel over. Nog afgezien van het feit dat ook op het gebied van games er niet zoiets bestaat als ‘too big to fail’ (zie Atari, Commodore, Sinclair, Amstrad) komt er een moment dat het niet rendabel meer is om servers met stokoude downloadbare games in de lucht te houden. En dat moment kan sneller komen dan we denken.

©GMRimport

Engage!

Met streaming is dat probleem nog groter. Bij een streamingdienst is er helemaal geen sprake meer van enige vorm van eigendom, noch enige verwachting dat een spel in ‘onze’ bibliotheek er altijd in blijft. We zien hoe dat gaat met Netflix. Prima, Netflix. Dol op Netflix. Maar ik ben toch dolblij dat ik alle dvd-boxen van Star Trek: The Next Generation ook in de kast heb staan, zodat ik ze kan blijven kijken, zelfs als het contract met CBS verloopt.

Kunnen we daar wat aan doen, als consument? Ja, dat kan. Dat bleek al toen Microsoft de Xbox One onthulde, en alle rampscenario’s die ik hierboven beschreef presenteerde alsof het een godsgeschenk aan gamers was. Het protest en het kabaal online heeft er toen voor gezorgd dat Microsoft 180 graden draaide. Wat ironisch is, omdat hun Xbox 360 wel een succes was.

Het heeft dus wel degelijk zin om je te verzetten tegen het steeds verder oprukkende anti-eigendombeleid van gamebedrijven. Dat betekent overigens niet dat we allemaal weer schijfjes in huis moeten halen. Maar het betekent wel dat we garanties kunnen afdwingen. Het recht op lokale backups bijvoorbeeld. Het recht op werkelijk bezit, wellicht via blockchaintechnologie. Rechten die we nu door onze vingers laten glippen.

Als gamesliefhebbers hier hun verontwaardiging over zouden laten horen, in plaats van korte zinloze woedevlagen omdat games tijdelijk niet op Steam, maar wel bij de concurrent te koop zijn, zou dat werkelijk wat kunnen veranderen. We zijn er zelf bij. Welke toekomst kiezen we?

Laatste columns op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!