Gameverslavingen worden erkend en dat is goed
Achtergrond

Gameverslavingen worden erkend en dat is goed

Vanaf 2022 wordt een gameverslaving officieel gezien als stoornis door de Wereldgezondheidsorganisatie. Door de symptomen duidelijk te stellen en het officieel te erkennen, kunnen mensen sneller en beter geholpen worden. Tot mijn grote verbazing ontstond er onder gamers discussie over dit nieuws, ook op Gamer.nl.

Sommige mensen leken zich haast persoonlijk aangevallen te voelen, of dachten dat hun favoriete hobby onder vuur lag. ‘Ik game gewoon vier uur per dag, en nu heb ik ineens een stoornis?’, of ‘Ik ben een gamer 4 life!’ Prima: laten we inderdaad hopen dat jij de rest van je leven van deze prachtige hobby kunt genieten, maar dat is natuurlijk geen reden om mensen die er moeite mee hebben, niet meer mogelijkheden te bieden om daar iets aan te doen.

Jouw hobby en levensstijl liggen namelijk totaal niet onder vuur. De WGO stelt heel duidelijke punten op waaraan je een stoornis kunt herkennen, en de kans is groot dat wanneer jij gewoon gezond met games omgaat, je daar absoluut niet onder valt. Het gaat namelijk helemaal niet om hoeveel je gamet. Dus zelfs als je regelmatig vijf uur per dag gamet, hoef je je niet per se zorgen te maken. Pas als het gamen je leven negatief beïnvloedt en de overhand neemt, kan er sprake zijn van een stoornis.

©GMRimport

Symptomen

De WGO omschrijft heel duidelijk wanneer er een probleem is. Mensen met een gameverslaving hebben verminderde controle over hun gamegedrag. Het spelen van games krijgt voorrang op al het andere in hun leven, totdat er negatieve gevolgen optreden, bijvoorbeeld in persoonlijke relaties, op school of qua werk. Maar ondanks die negatieve gevolgen, kan iemand met een gameverslaving alsnog niet stoppen.

Je ziet: wanneer je een paar uur per dag gamet, maar er ook nog andere hobby’s op nahoudt, een baan hebt of een studie volgt, met vrienden en familie afspreekt en af en toe nog wel eens buiten komt, is er helemaal niks aan de hand. Niemand zegt dat je niet mag gamen. Vier uur per dag spelen is net zo goed of slecht als vier uur televisiekijken of vier uur een boek lezen. Zolang het je in de rest van je leven niet belemmert, is er geen probleem.

En zelfs als dat wel een keer zo is, en je bijvoorbeeld een afspraak afzegt omdat je die avond een raid wilt spelen, is van verslaving nog lang geen sprake. Die diagnose wordt volgens de WGO meestal pas gesteld als de problemen een jaar lang aanhouden, tenzij de symptomen overduidelijk zijn.

Zelfs iemand die acht uur per dag gamet, zoals mensen die professioneel streamen, vallen er dus niet onder. Een streamer die als werk een hele dag gamet, maar daarna ’s avonds naar de kroeg gaat, met vrienden afspreekt of iets heel anders doet, is prima bezig. Gamen is voor hen een baan. Ze zijn net zo min verslaafd aan games als ik aan columns schrijven.

In drank is het de alcohol, bij roken de nicotine, maar games hebben niet per se één bepaalde mechaniek die de oorzaak is

-

Kritiek

Je vraagt je misschien af waar ik mij zorgen over maak. Het gaat immers om wat mensen op het internet die de term ‘verslaving’ niet begrijpen en daar ongeïnformeerd op reageren. Er zijn wel ergere dingen in de wereld. Maar het zit me gewoon dwars als iets dat positief kan zijn voor mensen met een probleem, in het negatieve wordt getrokken en door sommige mensen gelijk op zichzelf wordt betrokken. Als je niet aan bovenstaande symptomen voldoet, heb je totaal geen last van het feit dat gameverslaving nu officieel erkend wordt.

Er zijn overigens genoeg andere redenen om mogelijk kritiek te hebben op dit nieuws, zoals het Trimbos eerder al deed. Er bestaat bijvoorbeeld een risico dat de diagnose ‘gameverslaving’ te snel zal worden gegeven, zonder naar mogelijke onderliggende problemen te kijken. Ook is het niet helemaal duidelijk welk element in een game nou precies verslavend werkt, terwijl dat bij andere verslavingen wel zo is. In drank is het de alcohol, bij roken de nicotine, maar games hebben niet per se één bepaalde mechaniek die de oorzaak is.

Geen van die kritiekpunten hebben echter invloed op jouw leven als je zelf geen problematische gamer bent. Dus probeer je wat meer in te leven in mensen die met dit soort stoornissen kampen en wees blij dat er mensen zijn die in ieder geval proberen te helpen om deze problematiek te bestrijden.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op een actuele gebeurtenis.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error