Gameverslavingen worden erkend en dat is goed
Achtergrond

Gameverslavingen worden erkend en dat is goed

Vanaf 2022 wordt een gameverslaving officieel gezien als stoornis door de Wereldgezondheidsorganisatie. Door de symptomen duidelijk te stellen en het officieel te erkennen, kunnen mensen sneller en beter geholpen worden. Tot mijn grote verbazing ontstond er onder gamers discussie over dit nieuws, ook op Gamer.nl.

Sommige mensen leken zich haast persoonlijk aangevallen te voelen, of dachten dat hun favoriete hobby onder vuur lag. ‘Ik game gewoon vier uur per dag, en nu heb ik ineens een stoornis?’, of ‘Ik ben een gamer 4 life!’ Prima: laten we inderdaad hopen dat jij de rest van je leven van deze prachtige hobby kunt genieten, maar dat is natuurlijk geen reden om mensen die er moeite mee hebben, niet meer mogelijkheden te bieden om daar iets aan te doen.

Jouw hobby en levensstijl liggen namelijk totaal niet onder vuur. De WGO stelt heel duidelijke punten op waaraan je een stoornis kunt herkennen, en de kans is groot dat wanneer jij gewoon gezond met games omgaat, je daar absoluut niet onder valt. Het gaat namelijk helemaal niet om hoeveel je gamet. Dus zelfs als je regelmatig vijf uur per dag gamet, hoef je je niet per se zorgen te maken. Pas als het gamen je leven negatief beïnvloedt en de overhand neemt, kan er sprake zijn van een stoornis.

Symptomen

De WGO omschrijft heel duidelijk wanneer er een probleem is. Mensen met een gameverslaving hebben verminderde controle over hun gamegedrag. Het spelen van games krijgt voorrang op al het andere in hun leven, totdat er negatieve gevolgen optreden, bijvoorbeeld in persoonlijke relaties, op school of qua werk. Maar ondanks die negatieve gevolgen, kan iemand met een gameverslaving alsnog niet stoppen.

Je ziet: wanneer je een paar uur per dag gamet, maar er ook nog andere hobby’s op nahoudt, een baan hebt of een studie volgt, met vrienden en familie afspreekt en af en toe nog wel eens buiten komt, is er helemaal niks aan de hand. Niemand zegt dat je niet mag gamen. Vier uur per dag spelen is net zo goed of slecht als vier uur televisiekijken of vier uur een boek lezen. Zolang het je in de rest van je leven niet belemmert, is er geen probleem.

En zelfs als dat wel een keer zo is, en je bijvoorbeeld een afspraak afzegt omdat je die avond een raid wilt spelen, is van verslaving nog lang geen sprake. Die diagnose wordt volgens de WGO meestal pas gesteld als de problemen een jaar lang aanhouden, tenzij de symptomen overduidelijk zijn.

Zelfs iemand die acht uur per dag gamet, zoals mensen die professioneel streamen, vallen er dus niet onder. Een streamer die als werk een hele dag gamet, maar daarna ’s avonds naar de kroeg gaat, met vrienden afspreekt of iets heel anders doet, is prima bezig. Gamen is voor hen een baan. Ze zijn net zo min verslaafd aan games als ik aan columns schrijven.

In drank is het de alcohol, bij roken de nicotine, maar games hebben niet per se één bepaalde mechaniek die de oorzaak is

-

Kritiek

Je vraagt je misschien af waar ik mij zorgen over maak. Het gaat immers om wat mensen op het internet die de term ‘verslaving’ niet begrijpen en daar ongeïnformeerd op reageren. Er zijn wel ergere dingen in de wereld. Maar het zit me gewoon dwars als iets dat positief kan zijn voor mensen met een probleem, in het negatieve wordt getrokken en door sommige mensen gelijk op zichzelf wordt betrokken. Als je niet aan bovenstaande symptomen voldoet, heb je totaal geen last van het feit dat gameverslaving nu officieel erkend wordt.

Er zijn overigens genoeg andere redenen om mogelijk kritiek te hebben op dit nieuws, zoals het Trimbos eerder al deed. Er bestaat bijvoorbeeld een risico dat de diagnose ‘gameverslaving’ te snel zal worden gegeven, zonder naar mogelijke onderliggende problemen te kijken. Ook is het niet helemaal duidelijk welk element in een game nou precies verslavend werkt, terwijl dat bij andere verslavingen wel zo is. In drank is het de alcohol, bij roken de nicotine, maar games hebben niet per se één bepaalde mechaniek die de oorzaak is.

Geen van die kritiekpunten hebben echter invloed op jouw leven als je zelf geen problematische gamer bent. Dus probeer je wat meer in te leven in mensen die met dit soort stoornissen kampen en wees blij dat er mensen zijn die in ieder geval proberen te helpen om deze problematiek te bestrijden.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op een actuele gebeurtenis.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2-remake wordt meer dan een week voor release al verkocht
Nieuws

Silent Hill 2-remake wordt meer dan een week voor release al verkocht

Kun je nog spreken van spoilers als het om een remake gaat?

Meer dan een week voordat de game officieel uitkomt is de Silent Hill 2-remake al aan sommige consumenten verkocht.

Op plekken als Reddit worden er foto's van het gamedoosje en de disk gedeeld. Ook worden er screenshots gedeeld van de game die niet officieel zijn uitgebracht door Konami, wat wederom bewijst dat sommigen de game al spelen.

Het gaat om een remake van een game, dus men hoeft wat minder op te passen voor spoilers - veel mensen die de remake gaan spelen, hebben immers ook al het origineel gespeeld. Toch is het goed om waakzaam te zijn, zeker voor mensen die Silent Hill 2 nog niet gespeeld hebben.

Officieel komt de Silent Hil 2-remake op 8 oktober uit op PlayStation 5 en pc. Onlangs bleek nog dat de game minstens jaar console-exclusief blijft voor PS5 - vanaf 8 oktober 2025 kan de game eventueel ook op andere consoles uitkomen.

Silent Hill 2 verscheen begin dit millennium op PlayStation 2, Xbox en pc. Het wordt door velen gezien als het beste deel in de survivalhorrorreeks. In het spel reist hoofdpersonage James Sunderland af naar het stadje Silent Hill nadat hij een brief van zijn overleden vrouw ontvangt. Daar komt hij in een bij tijden surrealistisch horrorscenario terecht. Buiten de setting heeft Silent Hill 2 qua verhaal geen connecties met het eerste deel, en zijn het spel en de aankomende remake van Bloober Team dus toegankelijk voor nieuwe spelers.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Todd Howard: 'Bethesda-games zijn zo groot omdat we weinig eruit knippen'
Nieuws

Todd Howard: 'Bethesda-games zijn zo groot omdat we weinig eruit knippen'

Vandaag komt Starfield-uitbreiding Shattered Space uit

Bethesda-topman Todd Howard heeft aangegeven waarom de games van de ontwikkelaar vaak zo uitgebreid zijn qua spelwereld en aanwezige content: er wordt tijdens de ontwikkeling simpelweg weinig materiaal geknipt.

Dat meldt de executive producer en regisseur van Bethesda Game Studios in een interview met BAFTA, dat hieronder bekeken kan worden. "Mijn werkt houdt vaak in dat ik de regisseur ben, een beetje zoals een filmregisseur", zo legt hij uit. "Ik breng alle onderdelen - van de illustraties, de cinematografie en de technologie die onze ontwikkelaars bouwen samen om deze werelden tot leven te wekken."

Hij vervolgt: "Natuurlijk is er ook veel schrijfwerk en het ontwerp van missies en levels, en er zijn zoveel aspecten van onze games waarbij ik de unieke positie bekleedt om met heel veel geweldige mensen samen te werken en dit allemaal samen te brengen." Grinnikend: "We knippen eigenlijk maar heel weinig uit onze games, waarom de spellen zo onverantwoordelijk groot zijn."

Bethesda Game Studio's laatste wapenfeit is het vorig jaar verschenen Starfield. Vanaf vandaag 17:00 uur Nederlandse tijd is de eerste verhalende uitbreiding voor die game, Shattered Space, beschikbaar. Spelers reizen af naar een planeet die om de cultachtige groep House Va'ruun draait.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tony Hawk hint wederom naar aankondiging rondom gamereeks
Nieuws

Tony Hawk hint wederom naar aankondiging rondom gamereeks

Onlangs liet de skater al weten in gesprek te zijn met Activision

Tony Hawk, de ster van de Tony Hawk's Pro Skater-games en wereldberoemde professionele skater, heeft wederom gehint naar een aankondiging rondom de gamefranchise.

Op zijn Instragram plaatste hij gisteren een bericht om te vieren dat de eerste Pro Skater-game vijfentwintig jaar geleden uitkwam. Hij liet daarin weten dat hij enorm trots is op de reeks en dat de games veel voor zijn carrière en mogelijk zelfs de sport in het algemeen heeft betekend.

Hij sloot zijn bericht af met het volgende: "Ik mag niet hinten naar de toekomst van de reeks; maar er zal een toekomst zijn." Daarmee lijkt Hawk te hinten naar een aankondiging die in de steigers staat, al is niet duidelijk wat dat precies zal inhouden. Onlangs vertelde hij in een interview al dat hij weer in gesprek was met Activision en dat er aan iets werd gewerkt.

De laatste game rondom de skater is het in 2020 verschenen Tony Hawk's Pro Skater 1+2, een remake van de eerste twee games in de reeks. Sindsdien hopen veel fans dat ook latere delen binnen de franchise van een remake voorzien gaan worden, maar vooralsnog is er niets aangekondigd. In 2022 onthulde Hawk dat Vicarious Visions werkte aan Tony Hawk's Pro Skater 3+4, maar dat de ontwikkeling stopte toen de studio opging in Blizzard en werd hernoemd naar Blizzard Albany.

View post on Instagram
 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!