Game Pass is nog niet groot genoeg om Xbox Live Gold los te laten
Achtergrond

Game Pass is nog niet groot genoeg om Xbox Live Gold los te laten

Xbox Game Pass is overal: op social media met href="https://twitter.com/XboxGamePass/status/1329831879630057475" rel="noopener noreferrer" target="_blank">gevatte berichten</a>, bij aankondigingen van <a href="https://gamer.nl/artikelen/nieuws/the-medium-en-yakuza-remastered-collection-onderweg-naar-game-pass/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">blockbustergames</a> en zelfs in het homescherm van elke Xbox-bezitter. Microsoft wil de dienst zo graag aan de man brengen, dat het de prijzen van Xbox Live Gold - dat andere abonnement - verhoogde. Maar dat feestje ging mooi niet door.

Op een grimmige vrijdagmiddag kondigde Microsoft, naast de aantrekkelijke Games With Gold van komende maand, aan dat de prijzen van Gold zouden stijgen. Eén dollar per maand. Oftewel een totaalprijs van 7,99 euro per maand en 29,99 euro voor drie maanden, en in de VS zelfs 10,99 dollar per maand. Op internet riep men moord en brand, want je wilt immers niet meer betalen zonder daar daadwerkelijk iets voor terug te krijgen. Verbazingwekkend snel reageerde Microsoft met het bericht een fout te hebben gemaakt. De prijsverhoging ging niet door.

©GMRimport

Ondergeschoven kindje

De ophef ontstond niet alleen door de prijsstijging zelf. Oké, in de Verenigde Staten zou het jaarlijkse pre-paid abonnement van 60 naar een duizelingwekkende 120 dollar stijgen, maar dat is niet waar het wringt. Dat zit hem namelijk in de wijze waarop Microsoft gebruikers langzaam in haar Game Pass-ecosysteem duwt met steeds kleinere prijsverschillen tussen beide diensten. Met 12,99 euro per maand wordt het steeds aantrekkelijk een Game Pass Ultimate-abonnement – dat Game Pass voor console en pc én Xbox Live Gold bevat – te nemen, in plaats van alleen een klassiek Gold-abonnement. Voor 60 tot 70 euro meer per jaar - de prijs van één game - krijg je toegang tot een ongelooflijke sterke bibliotheek aan titels.

Aan de Games With Gold zelf, de maandelijkse gratis games bij een Gold-abonnement, is ook overduidelijk te zien dat Microsoft de grootste titels bewaart voor Game Pass. Voor een laatste jaar in een consolecyclus was het aantal écht interessante games op één hand te tellen, waar de ene na de andere klapper groots wordt aangekondigd voor Game Pass. Gears 5, het paradepaardje voor eerst de One X en nu de nieuwe Xbox-consoles, was bij lancering beschikbaar op Game Pass, maar komt in februari pas in handen van Gold-leden. Gold voelt als een onderschoven kindje.

©GMRimport

Gold is nog té belangrijk

En geef Microsoft eens ongelijk. Game Pass is vergeleken met PlayStation Now, PlayStation Plus en Nintendo Switch Online veruit de meest vooruitstrevende dienst van de drie consoles. Niet alleen biedt het een Netflix-achtig model met maandelijks meer goede content dan je menselijk kunt spelen, maar ook reikt het verder dan de traditionele consoledoelgroep. Game Pass omvat consoles, pc’s, Android-telefoons en binnenkort elk mogelijk smart-apparaat met een fatsoenlijke internetverbinding. Zoals Xbox-hoofd Phil Spencer tot in den treure herhaalt: Xbox moet een platform worden, ongeacht het platform waarop consumenten toegang krijgen tot games. Game Pass is belangrijk voor de toekomst.

Een obstakel waar Microsoft echter tegenaan loopt is dat Game Pass nog lang niet groot genoeg is om het traditionele verdienmodel achter zich te laten. In deze week kondigde Microsoft trots aan dat het aantal Game Pass-abonnees 18 miljoen bedraagt, maar de omzet daaruit valt zeer waarschijnlijk in het niet bij het percentage Gold-leden van de 100 miljoen maandelijks actieve Xbox Live-gebruikers. Uitbundige aankopen als Bethesda-moederbedrijf Zenimax moeten ergens door worden gefinancierd en Xbox Live Gold is daarbij nog steeds ongetwijfeld een belangrijke inkomstenbron.

Een obstakel waar Microsoft echter tegenaan loopt is dat Game Pass nog lang niet groot genoeg is om het traditionele verdienmodel achter zich te laten.

-

Ogen op de toekomst

De vraag is natuurlijk hoelang dat zo blijft. Microsoft ziet zelf waarschijnlijk ook in dat het ecosysteem beter af is zonder een drempel om spelers überhaupt toegang te geven tot de servers van titels als Call of Duty en Fifa en wil Gold waarschijnlijk op de lange termijn loslaten. Dat past nu eenmaal bij het toekomstbeeld van Xbox. Geef spelers toegang tot online games en laat ze betalen voor goede, exclusieve content. Bovendien is het hebben van twee verschillende abonnementen onnodig complex voor de consument die Microsoft de komende jaren graag wil bereiken.

Microsoft blijft voorlopig daarom geld en tijd investeren in Game Pass. Hoewel het aantal gebruikers nog niet lucratief genoeg is om het Xbox-platform te dragen, groeit het gelukkig wel als kool. Afgelopen jaar steeg het aantal gebruikers een indrukwekkend vijftig procent binnen zes maanden, dus wie weet staat Game Pass er over een jaar totaal anders voor. Tot die tijd zitten we echter vast aan dat goede oude Xbox Live Gold, al schreeuwt Microsoft het niet van de daken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit
Nieuws

Sword of the Necromancer: Resurrection komt op 23 januari uit

Op alle moderne consoles en Steam

Sword of the Necromancer: Resurrection, de remake van Sword of the Necromancer, is vanaf 23 januari 2025 beschikbaar op pc en consoles.

Dat heeft ontwikkelaar Grimorio of Games aangekondigd. De remake van de in 2021 verschenen game plaatst de game in een driedimensionale spelwereld, wat ook weer nieuwe gameplaymechanieken met zich meebrengt.

Sword of the Necromancer: Resurrection wordt omschreven als een 'dungeon crawler actie-rpg' met procedureel gegenereerde elementen. Het unieke aspect van de reeks is dat verslagen vijanden weer tot leven gewekt kunnen worden om ze aan de zijde van de speler te laten vechten.

Sword of the Necromancer: Resurrection komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en Steam. Hieronder is een nieuwe trailer te zien. Grimorio of Games werkt ondertussen ook aan een vervolg genaamd Sword of the Necromancer: Revenant, maar daar is nog geen releasedatum van bekend.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team
Nieuws

Shadow the Hedgehog nu speelbaar in Sonic Dream Team

Het personage heeft een grote rol in aankomende film Sonic the Hedgehog 3

Middels een gratis update is het personage Shadow the Hedgehog speelbaar gesteld in de mobiele game Sonic Dream Team.

Shadow heeft daarbij zijn eigen, unieke krachten gecentreerd rondom Chaos. Zo kan hij Chaos Control en Chaos Shift gebruiken, bijvoorbeeld om vijanden en objecten in de omgeving op een plek vast te zetten.

Shadow kan ontgrendeld worden om in Adventure-modus te gebruiken door de uitdagingen van Tails uit te behalen. Verder zijn er zes beeldjes gebaseerd op Shadow om te verzamelen, is de tutorial aangepast en zijn er nieuwe muzieknummers toegevoegd.

De toevoeging van Shadow is geen verrassing: het personage speelt een grote rol in de op 26 december in de bioscoop te verschijnen film Sonic the Hedgehog 3. Daarin wordt hij van stem voorzien door The Matrix- en Cyberpunk 2077-acteur Keanu Reeves.

Het eind vorig jaar op Apple Arcade uitgekomen Sonic Dream Team biedt 3D-platformactie waarbij spelers naast Shadow ook Sonic, Tails, Knuckles, Amy, Rouge en Cream kunnen besturen. Het verhaal draait om Dr. Eggman die de Reverie steelt, een eeuwenoud apparaat waarmee dromen werkelijkheid worden. Logischerwijs wil de slechterik dit gebruiken om de wereld te veroveren, en het is aan Sonic en zijn vrienden om dit tegen te houden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!