Game Pass is het beste wat Sea of Thieves is overkomen
Rare bracht vier jaar geleden Sea of Thieves uit en dat leverde gematigd positieve reacties op. De mooie golven stonden in schril contrast met het repetitieve looten wat louter cosmetische items oplevert. Vele spelers haakten dan ook al snel af. Vier jaar later durf ik met zekerheid te zeggen dat Sea of Thieves een van de beste Xbox-games is en dat is met name te danken aan Game Pass.
Gamer.nl gaf Sea of Thieves bij release een 6: “Sea of Thieves is een lege game, verstoken van concrete einddoelen en betekenisvolle progressie. Dat maakt het des te wonderlijker dat de piratengame regelmatig ronduit magische ervaringen weet te produceren.” Het is een beknopte conclusie die goed samenvat waarom Sea of Thieves wel én niet werkt.
In de kern is de game in al die tijd onveranderd gebleven. Je kunt nog steeds louter cosmetische voorwerpen kopen met je hard verdiende goud. Waarom valt dat nu wel goed te praten? Omdat het nooit een onderdeel is waar de game écht om draaide. Het zijn de magische avonturen die je meemaakt tijdens de missies die de game maken. Dit is precies waar Rare grote verbeteringen heeft doorgevoerd.
©GMRimport
Varrrh-iatie
Simpel gezegd: er is meer te doen. De afgelopen vier jaar heeft Rare met zekere regelmaat updates uitgebracht die spelers meer bezigheden gaven. Van trommels en megafoons tot nieuwe eilanden, forten, avonturen en verhalende missies. Gepaard met nieuwe gevaren door de introductie van skelettenschepen en meer vijanden, zorgen deze toevoegingen voor meer avonturen in verschillende smaken.
Rond release was je snel uitgekeken op de karige missies. Die zijn nu uitgebreid met meer opdrachten en nieuwe locaties. De vault-missies vereisen bijvoorbeeld samenwerking en coördinatie, doordat je drie minuten de tijd hebt om een vault leeg te roven terwijl je óók een puzzel moet oplossen. De groep spelers wordt al snel stil, terwijl iedereen gefocust zijn of haar taak uitvoert. Wat later besluit je een onderwater-shrine te bezoeken of een fort over te nemen. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de vele dingen die je kunt doen op zee.
©GMRimport
In 2019 werden daarnaast Tall Tales toegevoegd aan Sea of Thieves. Tall Tales zijn verhalende missies waarin spelers door bepaalde gebieden reizen en unieke dingen meemaken. Zo werden er in het meest recente seizoen vijf nieuwe Tall Tales toegevoegd waarin Jack Sparrow en andere personages uit Pirates of the Caribbean centraal staan. De Tall Tales vervoeren je naar prachtige locaties terwijl je al puzzelend en vechtend een spannend verhaal meemaakt. Of je deze verhalen nou alleen of samen doorloopt: het zijn prachtige schouwstukken en een fijne afwisseling op de gebruikelijke gameplay op open zee.
Simpliciteit als boegbeeld
Al deze avonturen gebeuren nog steeds met exact dezelfde uitrusting als bij de release van de game. Met je geld kun je geen nieuwe wapens of voorwerpen kopen die invloed hebben op de daadwerkelijke gameplay. Je kunt je schip, je personage en je uitrusting compleet naar wens aanpassen, maar wat is daar dan zo leuk aan? Door geen enkele speler voor te trekken staan skills voorop, terwijl het ongetwijfeld eerlijk blijft. Nog belangrijker is dat het de game heel toegankelijk maakt.
©GMRimport
Bij de gemiddelde online game ben je haast verplicht om tegelijk met een vriend of groep te spelen. Als je alleen gaat spelen of iemand een avondje niet kan, loop je al snel achter op de rest. Andere spelers hebben inmiddels andere missies gedaan, hebben meer xp geboekt en zijn ronduit sterker geworden dan jij. Elke Sea of Thieves-sessie begint daarentegen bij nul. Je moet nieuwe missies kopen of starten, de voorraad in het schip zit weer op een beginniveau en je moet zelfs je schip opnieuw personaliseren. Deze keuze maakt het ontzettend makkelijk om willekeurig met een vriend of groep een sessie te starten zonder je druk te maken over de progressie die je tot nu toe hebt geboekt.
Game Pass maakt de game daarbij toegankelijker – de toevoeging op de dienst is misschien wel het beste wat Sea of Thieves is overkomen. Het is makkelijker dan ooit om anderen ervan te overtuigen de game eens te downloaden en een poging te doen. Door de simpliciteit van de game kun je, na een tutorial, direct aan de slag met elkaar. De ervaren speler heeft dan wel toegang tot betere missies door zijn hogere level, maar dat is alleen maar goed voor iedereen. Het is verfrissend om de gameplay voorop te kunnen zetten, zonder rekening te hoeven houden met levels van spelers.
©GMRimport
Content in zicht
Rare is gelukkig nog lang niet klaar met Sea of Thieves en de community is alles behalve uitgestorven. Sinds de introductie van seizoenen in 2021 heeft de ontwikkelaar alle remmen losgegooid. Elk seizoen heeft ontzettend veel nieuwe elementen toegevoegd die compleet nieuwe manieren van spelen introduceren. De in-game spullen die je kunt kopen zijn dan wel onveranderd gebleven, maar spelers hebben wél veel handige tools gekregen om het varen nog makkelijker te maken. Zo heeft de harpoen die nu op elke boot zit een grote impact op hoe je je schatten op je schip brengt.
Dergelijke updates lijken voorlopig niet te stoppen. In de roadmap van dit jaar zien we dat er “nieuwe manieren om te spelen en progressie te boeken” komen, maar ook nieuwe mogelijkheden voor role playing, sociale opties en missietypes. Al deze toevoegingen hebben één ding gemeen: ze maken avonturen uitgebreider en unieker. De game is zo anders omdat je voornamelijk speelt voor de ervaring. De reis is belangrijker dan het eindpunt en daarom zet Rare volledig in op het verbeteren van die reizen.