Fans zitten niet te wachten op een Resident Evil-multiplayergame
Achtergrond

Fans zitten niet te wachten op een Resident Evil-multiplayergame

Het is 25 jaar geleden dat de eerste Resident Evil-game zijn stempel op het survival-horrorgenre drukte. Deze indrukwekkende nalatenschap verdient een eerbetoon en dat krijgen we gelukkig ook. Met Resident Evil Village staat horrorliefhebbers immers een veelbelovend nieuw avontuur te wachten.

Naast dat mooie vooruitzicht kunnen we binnenkort ook aan de slag met Resident Evil Re:Verse, een competitieve online multiplayergame die spelers gratis krijgen wanneer ze Village aanschaffen. Dat klinkt voor de meeste spelers als bijzaak, maar Capcom denkt daar anders over. Wat betreft de marketing van het vijfentwintigjarige jubileum heeft het bedrijf er namelijk voor gekozen de aandacht voornamelijk op deze titel te richten. Ik wil een gegeven paard niet in de bek kijken, maar het is een keuze die mij als liefhebber van de franchise even achter de oren laat krabben. Waarom wordt nu nadrukkelijk déze game aangeprezen als eerbetoon, en niet gewoon Resident Evil Village of de veelbesproken remake van Resident Evil 4? Het is moeilijk voor te stellen dat Capcom ervan overtuigd is dat Resident Evil-fans werkelijk staan te popelen om met een competitieve actiegame als Re:Verse aan de slag te gaan.

De aanhouder wint?

Dat de voorkeur van de fanbase niet bij dit soort competitieve multiplayertitels ligt, is een conclusie die je eenvoud getrokken kan worden. Het is niet de eerste keer dat Capcom probeert om Resident Evil om te toveren tot een multiplayergame. Alle eerdere pogingen zijn steevast matig ontvangen. In sommige gevallen is dat omdat de kwaliteit sterk te wensen overlaat, zoals in het geval van het inspiratieloze Umbrella Corps. In die game knalden spelers zich vanachter dekking door hordes zombies én vijandelijke teams heen. Het geheel voelde vooral aan als een slap aftreksel van een dertien-in-een-dozijn shooter. Maar zelfs als de franchise een poging waagt die wel potentie toont, zoals Resident Evil Resistance, levert dat geen overtuigende ontvangst op. De spelersaantallen van die game op Steam schetsen niet het beeld van een populaire titel. Ondanks dat staat nu toch de volgende soortgelijke ervaring klaar.

©GMRimport

Dat deze spellen op zichzelf niet verkopen heeft Capcom intussen wel door. Zodoende worden ze nu kosteloos gebundeld met de grotere, meer traditionele titels in de franchise. Desondanks gaan de harten van liefhebbers er niet sneller van kloppen en nieuwkomers gaat het niet over de streep trekken. Het is een raadsel waarom Capcom er dan toch hardnekkig in wil blijven investeren, maar op zijn minst kan de consument zich er op deze manier geen buil aan vallen. Toch is deze ontwikkeling niet geheel zorgeloos. Neem bijvoorbeeld de remake van Resident Evil 3, waarbij Resistance gratis geleverd werd. De remake stelde veel spelers teleur wegens het opvallende gebrek aan content. Als dat gebrek gerechtvaardigd kan worden door Resistance op te voeren als compensatie zou dat een verontrustende zaak zijn. Vruchteloze experimenten zijn tot daaraan toe, maar het zou geen invloed mogen hebben op de hoofdspellen.

Ziel verloren

Waarom lijken al deze games dan niet te werken? Resistance zit op technisch vlak immers prima in elkaar, maar de meeste spelers laten het nog steeds links liggen. De voornaamste reden dat deze spellen geen succes kennen is dat ze mijlenver van de essentie van de serie zijn verwijderd. Resident Evil is naast Alone in the Dark de grondlegger van survival-horror, een genre dat het moet hebben van heel andere soort elementen dan een online multiplayergame die is gericht op snelle actie. Survival-horror draait om bizarre monsters, verraderlijke omgevingen en het ontrafelen van mysterieuze, megalomane complotten. Centraal staat het beleven van een avontuur waar een voortdurend gevoel van spanning de boventoon voert. Wat gebeurt er als ik de hoek om loop? Springt er een gemuteerd monster op me af, loop ik in een dodelijk val of ligt er juist die First Aid Spray die ik zo hard nodig heb? Resident Evil zet je als speler tegenover een vijandige omgeving die alle troeven in handen lijkt te hebben. Wil je je daar heelhuids doorheen slepen, dan vereist dat voorzichtigheid en af en toe wat creativiteit.

Of je nu door een verlaten landhuis sluipt of moet wegvluchten uit een Spaans plattelandsdorp: al deze elementen vind je in elke traditionele Resident Evil-game terug. Wanneer je deze typerende kenmerken achterwege laat en de spelers niet tegen de omgeving, maar juist tegen elkaar opzet, blijft er van de kern niks over. Het eindresultaat van al die pogingen is dan ook keer op keer een spel waarvan er al zoveel andere versies bestaan, maar dan met een Resident Evil-jasje. Dat is een valkuil waar Resident Evil Re:Verse al voordat het is verschenen in dreigt te lopen. Behalve de bekende gezichten heeft het immers niks met Resident Evil te maken. Dat is zonde, want hoewel het erop lijkt dat Capcom het heeft bedoeld als cadeau voor de trouwe fans, lopen juist zij hier al jaren niet warm voor.

©GMRimport

Mét elkaar, niet tegen elkaar

Dat een survival-horrorgame toch kan werken als het geen singleplayerervaring is, heeft de serie zelf al bewezen met Resident Evil 5. In dat deel stond de coöperatieve multiplayer centraal en dat bleek een schot in de roos. De honderden uren die ik in deze game heb gestoken, hebben me ruimschoots overtuigd van het plezier dat Resident Evil samen spelen oplevert. Alle kernwaarden die ik eerder noemde gaan namelijk prima samen met coöperatieve gameplay. De actie is gericht op overleven en samenwerken, de onheilspellende omgevingen zitten vol met onverwachte gevaren en het avontuur is de hoofdzaak. Het vijfde deel had weliswaar een hoog actiegehalte, maar ook met een subtielere, meer op spanning gebaseerde aanpak kan een coöperatieve inslag goed uitpakken.

Dat was dan ook precies het uitgangspunt van Lost in Nightmares, een geslaagde uitbreiding op Resident Evil 5. Een volwaardige game in die vorm kan heel goed uitpakken. Als je de focus nog meer op spanning en overleven wil leggen, kun je spelers af en toe laten opsplitsen om verder te komen of afzonderlijke eigenschappen geven waardoor samenwerking centraal staat. Het feit dat je met z'n tweeën bent hoeft niet af te doen aan die ervaring.

©GMRimport

Helaas heeft Capcom na Resident Evil 6 en Revelations 2 besloten het co-op-experiment in de ijskast te zetten. Vanwege de kritiek op het zesde deel is de franchise weer terug gestapt naar de traditionele singleplayerervaring. Dat pakt tot nu toe prima uit, maar Capcom trekt niet helemaal de juiste conclusies. Op Resident Evil 6 is van alles aan te merken – zoals een compleet gebrek aan focus - maar de aanwezigheid van een coöperatieve spelstand is er daar niet een van. Het is dan ook des te teleurstellender dat Capcom het coöperatieve potentieel van de serie afdankt, maar wél hardnekkig blijft proberen oppervlakkige, competitieve titels aan de Resident Evil-naam te hangen. Ze willen duidelijk héél graag dat we samen spelen. Dat is prima, maar geef ons dan een volwaardig coöperatief avontuur en niet een veredelde minigame die we binnen een maand alweer vergeten zijn.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!