Fans zitten niet te wachten op een Resident Evil-multiplayergame
Achtergrond

Fans zitten niet te wachten op een Resident Evil-multiplayergame

Het is 25 jaar geleden dat de eerste Resident Evil-game zijn stempel op het survival-horrorgenre drukte. Deze indrukwekkende nalatenschap verdient een eerbetoon en dat krijgen we gelukkig ook. Met Resident Evil Village staat horrorliefhebbers immers een veelbelovend nieuw avontuur te wachten.

Naast dat mooie vooruitzicht kunnen we binnenkort ook aan de slag met Resident Evil Re:Verse, een competitieve online multiplayergame die spelers gratis krijgen wanneer ze Village aanschaffen. Dat klinkt voor de meeste spelers als bijzaak, maar Capcom denkt daar anders over. Wat betreft de marketing van het vijfentwintigjarige jubileum heeft het bedrijf er namelijk voor gekozen de aandacht voornamelijk op deze titel te richten. Ik wil een gegeven paard niet in de bek kijken, maar het is een keuze die mij als liefhebber van de franchise even achter de oren laat krabben. Waarom wordt nu nadrukkelijk déze game aangeprezen als eerbetoon, en niet gewoon Resident Evil Village of de veelbesproken remake van Resident Evil 4? Het is moeilijk voor te stellen dat Capcom ervan overtuigd is dat Resident Evil-fans werkelijk staan te popelen om met een competitieve actiegame als Re:Verse aan de slag te gaan.

De aanhouder wint?

Dat de voorkeur van de fanbase niet bij dit soort competitieve multiplayertitels ligt, is een conclusie die je eenvoud getrokken kan worden. Het is niet de eerste keer dat Capcom probeert om Resident Evil om te toveren tot een multiplayergame. Alle eerdere pogingen zijn steevast matig ontvangen. In sommige gevallen is dat omdat de kwaliteit sterk te wensen overlaat, zoals in het geval van het inspiratieloze Umbrella Corps. In die game knalden spelers zich vanachter dekking door hordes zombies én vijandelijke teams heen. Het geheel voelde vooral aan als een slap aftreksel van een dertien-in-een-dozijn shooter. Maar zelfs als de franchise een poging waagt die wel potentie toont, zoals Resident Evil Resistance, levert dat geen overtuigende ontvangst op. De spelersaantallen van die game op Steam schetsen niet het beeld van een populaire titel. Ondanks dat staat nu toch de volgende soortgelijke ervaring klaar.

©GMRimport

Dat deze spellen op zichzelf niet verkopen heeft Capcom intussen wel door. Zodoende worden ze nu kosteloos gebundeld met de grotere, meer traditionele titels in de franchise. Desondanks gaan de harten van liefhebbers er niet sneller van kloppen en nieuwkomers gaat het niet over de streep trekken. Het is een raadsel waarom Capcom er dan toch hardnekkig in wil blijven investeren, maar op zijn minst kan de consument zich er op deze manier geen buil aan vallen. Toch is deze ontwikkeling niet geheel zorgeloos. Neem bijvoorbeeld de remake van Resident Evil 3, waarbij Resistance gratis geleverd werd. De remake stelde veel spelers teleur wegens het opvallende gebrek aan content. Als dat gebrek gerechtvaardigd kan worden door Resistance op te voeren als compensatie zou dat een verontrustende zaak zijn. Vruchteloze experimenten zijn tot daaraan toe, maar het zou geen invloed mogen hebben op de hoofdspellen.

Ziel verloren

Waarom lijken al deze games dan niet te werken? Resistance zit op technisch vlak immers prima in elkaar, maar de meeste spelers laten het nog steeds links liggen. De voornaamste reden dat deze spellen geen succes kennen is dat ze mijlenver van de essentie van de serie zijn verwijderd. Resident Evil is naast Alone in the Dark de grondlegger van survival-horror, een genre dat het moet hebben van heel andere soort elementen dan een online multiplayergame die is gericht op snelle actie. Survival-horror draait om bizarre monsters, verraderlijke omgevingen en het ontrafelen van mysterieuze, megalomane complotten. Centraal staat het beleven van een avontuur waar een voortdurend gevoel van spanning de boventoon voert. Wat gebeurt er als ik de hoek om loop? Springt er een gemuteerd monster op me af, loop ik in een dodelijk val of ligt er juist die First Aid Spray die ik zo hard nodig heb? Resident Evil zet je als speler tegenover een vijandige omgeving die alle troeven in handen lijkt te hebben. Wil je je daar heelhuids doorheen slepen, dan vereist dat voorzichtigheid en af en toe wat creativiteit.

Of je nu door een verlaten landhuis sluipt of moet wegvluchten uit een Spaans plattelandsdorp: al deze elementen vind je in elke traditionele Resident Evil-game terug. Wanneer je deze typerende kenmerken achterwege laat en de spelers niet tegen de omgeving, maar juist tegen elkaar opzet, blijft er van de kern niks over. Het eindresultaat van al die pogingen is dan ook keer op keer een spel waarvan er al zoveel andere versies bestaan, maar dan met een Resident Evil-jasje. Dat is een valkuil waar Resident Evil Re:Verse al voordat het is verschenen in dreigt te lopen. Behalve de bekende gezichten heeft het immers niks met Resident Evil te maken. Dat is zonde, want hoewel het erop lijkt dat Capcom het heeft bedoeld als cadeau voor de trouwe fans, lopen juist zij hier al jaren niet warm voor.

©GMRimport

Mét elkaar, niet tegen elkaar

Dat een survival-horrorgame toch kan werken als het geen singleplayerervaring is, heeft de serie zelf al bewezen met Resident Evil 5. In dat deel stond de coöperatieve multiplayer centraal en dat bleek een schot in de roos. De honderden uren die ik in deze game heb gestoken, hebben me ruimschoots overtuigd van het plezier dat Resident Evil samen spelen oplevert. Alle kernwaarden die ik eerder noemde gaan namelijk prima samen met coöperatieve gameplay. De actie is gericht op overleven en samenwerken, de onheilspellende omgevingen zitten vol met onverwachte gevaren en het avontuur is de hoofdzaak. Het vijfde deel had weliswaar een hoog actiegehalte, maar ook met een subtielere, meer op spanning gebaseerde aanpak kan een coöperatieve inslag goed uitpakken.

Dat was dan ook precies het uitgangspunt van Lost in Nightmares, een geslaagde uitbreiding op Resident Evil 5. Een volwaardige game in die vorm kan heel goed uitpakken. Als je de focus nog meer op spanning en overleven wil leggen, kun je spelers af en toe laten opsplitsen om verder te komen of afzonderlijke eigenschappen geven waardoor samenwerking centraal staat. Het feit dat je met z'n tweeën bent hoeft niet af te doen aan die ervaring.

©GMRimport

Helaas heeft Capcom na Resident Evil 6 en Revelations 2 besloten het co-op-experiment in de ijskast te zetten. Vanwege de kritiek op het zesde deel is de franchise weer terug gestapt naar de traditionele singleplayerervaring. Dat pakt tot nu toe prima uit, maar Capcom trekt niet helemaal de juiste conclusies. Op Resident Evil 6 is van alles aan te merken – zoals een compleet gebrek aan focus - maar de aanwezigheid van een coöperatieve spelstand is er daar niet een van. Het is dan ook des te teleurstellender dat Capcom het coöperatieve potentieel van de serie afdankt, maar wél hardnekkig blijft proberen oppervlakkige, competitieve titels aan de Resident Evil-naam te hangen. Ze willen duidelijk héél graag dat we samen spelen. Dat is prima, maar geef ons dan een volwaardig coöperatief avontuur en niet een veredelde minigame die we binnen een maand alweer vergeten zijn.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd
Nieuws

Horizon-mmo van NCSoft is mogelijk geannuleerd

Niet te verwarren met de Horizon-multiplayergame van Guerrilla Games

Er gaan berichten dat de mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die volgens geruchten in ontwikkeling was bij NCSoft, is geannuleerd.

Er gaan al enkele jaren geruchten over een mmo gebaseerd op de Horizon-franchise die werd ontwikkeld bij het Zuid-Koreaanse NCSoft. Vorig jaar kwam naar buiten dat de mmo mogelijk als subtitel 'Land of Salvation' had en op Unreal Engine 5 draaide. De mmo was volgens de geruchten in ieder geval in de maak voor pc en mobiel - een PlayStation-versie werd niet vermeld.

De Koreaanse publicatie MTN (via ResetEra) claimt nu dat het project naar het schijnt is geannuleerd. Een reden werd niet gegeven, maar er zouden meerdere projecten bij de ontwikkelaar zijn geannuleerd na een onderzoek over hoe succesvol de spellen in ontwikkeling bij de studio zouden kunnen worden.

Overigens is het belangrijk om te beseffen dat de Horizon-mmo los staat van een andere liveservicegame gebaseerd op Horizon waar Guerrilla Games aan werkt. Guerrilla liet eind 2022 weten de Horizon-reeks te willen uitbreiden met een multiplayergame. Via een vacature bevestigde men dat het om een "nieuwe cast aan personages" en een "unieke grafische stijl" ging. Begin 2023 lekten er mogelijke vroege beelden uit van het spel, waarin inderdaad een nieuwe grafische stijl getoond werd.

Sony gaf enkele jaren geleden al aan minstens twaalf liveservicegames in ontwikkeling te hebben. Enkele van die projecten zijn al uitgekomen, waaronder het succesvolle Helldivers 2 en het gefaalde Concord. Naughty Dogs The Last of Us-multiplayergame werd geannuleerd en ook liveservicegames van Bluepoint Games en Bend Studio zijn afgelopen week geannuleerd. Een van die games draaide om de God of War-franchise.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!