Exclusieve deals op consoles zijn volstrekt logisch
Exclusieve content in multiplatformgames is deze week weer hevig in opspraak. De superheld Spider-Man komt namelijk alleen naar de PS4- en PS5-versies van Marvel’s Avengers. Bedrijven proberen met dit soort deals consumenten aan zich te binden, maar bij fanatieke gamers werkt het averechts. Nou ja, op het eerste gezicht dan.
Naast dat spelers ergens na de release van Marvel’s Avengers alleen op PlayStation 4 en PlayStation 5 kunnen rondslingeren met spinnenmans, komt er blijkbaar ook nog andere exclusieve content voor de game naar die systemen. Zo komen er exclusieve uitdagingen naar de PlayStation-versies van het spel, alsmede allerlei cosmetische voorwerpen. Ondanks dat pc-, Xbox- en PlayStation-gamers evenveel geld neerleggen voor de game, kunnen laatstgenoemden straks dus meer waarde uit hun aankoop halen.
©GMRimport
Iedereen doet het
Marvel’s Avengers ligt nu onder vuur – veel gamers schreeuwen moord en brand, ook in de reacties op Gamer.nl – maar het is natuurlijk bij lange na niet de enige game waarbij dit gebeurt. Elke generatie kiest Activision een platformhouder die de exclusieve marketingrechten voor Call of Duty krijgt. Dat platform ontvangt ook veel eerder bèta’s en downloadbare content voor de spellen. Deze generatie trekt Sony aan het langste eind, vorige generatie was het Microsoft. Ook deze week is er weer exclusieve content voor Warzone op PlayStation 4 aangekondigd, maar daar was toch beduidend minder ophef over.
Mocht je denken dat alleen Sony zich hier schuldig aan maakt, dan heb je het goed mis. Microsoft doet net zo hard mee, ook al proberen ze de laatste jaren zorgvuldig de reputatie van consumentvriendelijk bedrijf op te bouwen. S.T.A.L.K.E.R. 2 en The Medium komen bijvoorbeeld tijdelijk exclusief naar Xbox Series X. Reken maar dat deze spellen ook meteen op PlayStation 5 waren verschenen als Microsoft geen zak met knaken op tafel had gegooid. Meer vergelijkbaar met het Spider-Man-debacle is de aankomende multiplayerupdate voor Tetris Effect, die pas vólgend jaar op Sony’s consoles mag verschijnen. Microsoft wast zijn handen niet in onschuld.
©GMRimport
Het werkt
En gek is het ook niet: (tijdelijk) exclusieve content naar je platform brengen is een bewezen manier om je systeem aanlokkelijker te maken voor de consument. Is je favoriete serie Call of Duty? Grote kans dat je de reeks deze generatie op de PlayStation 4 speelde. Ben je helemaal weg van Marvel en Spider-Man in het bijzonder? Dan wil je Marvel’s Avengers op een Sony-console kopen. Spreken de pc-achtige shooters en horrorgames die in eerste instantie alleen op Xbox Series X verschijnen je aan, dan wordt het verleidelijk om straks Microsofts nieuwe systeem aan te schaffen.
Ook voor ontwikkelaars van spellen zijn die exclusieve deals een fijne bijkomstigheid. De game-industrie is moordend en het is maar afwachten hoe goed (of slecht) je game verkoopt. Als een bedrijf als Microsoft of Sony op voorhand al een deel van de ontwikkelkosten uitbetaalt om zo tijdelijke exclusiviteit te regelen, is de kans een stuk groter dat je studio de komende jaren blijft bestaan. Dat betekent een nieuwe game maken en – nog belangrijker – geld verdienen zodat je je gezin eten kunt geven en je hypotheek kan aflossen. Het zal die ontwikkelaars een worst wezen dat een klein groepje gamers er over klaagt op een forum – brood op de plank krijgen is belangrijker!
We kunnen zoals gezegd wel moord en brand schreeuwen op het internet, maar blijkbaar vinden we het ook weer niet zó erg. We spreken namelijk écht met ons geld. Als die exclusieve deals niet hadden gewerkt, of zelfs de verkoop van een spel hadden benadeeld, waren ze allang uitgestorven. Maar het werkt, dus blijven ze bestaan. Het is geen hogere wiskunde.
Als een bedrijf als Microsoft of Sony op voorhand al een deel van de ontwikkelkosten uitbetaalt om zo tijdelijke exclusiviteit te regelen, is de kans een stuk groter dat je studio de komende jaren blijft bestaan.
-
Een perfecte wereld?
Is er dan een oplossing, een manier om van die vervelende exclusieve deals af te komen? Niet echt. We zouden met z’n allen wereldwijd kunnen afspreken uitgevers te straffen voor dit soort praktijken en de games waarbij dit gebeurt niet meer te kopen. Het is echter niet alleen uiterst onwaarschijnlijk dat we iedereen zover krijgen om een game te boycotten, we straffen er ook nog eens vele ontwikkelaars mee die helemaal niets met de gesloten deal te maken hebben en jarenlang bloed, zweet en tranen in een game hebben gestoken.
We moeten er dus mee leren leven. Als het even kan heb je alle platforms in huis staan, maar anders is het hopen de game waar jij naar uitkijkt helemaal compleet op je systeem naar keuze verschijnt. In een perfecte wereld zouden consoleboeren als Sony en Microsoft uit zichzelf stoppen met dit soort deals. Ze zouden beseffen dat de markt groot genoeg is voor hen allebei, dat de kwaliteit van de diverse games – waaronder natuurlijk hun intern ontwikkelde exclusieve titels – dusdanig groot is dat ze geen exclusieve deals meer nodig hebben. Het bedrijf dat dit durft te doen, is pas écht stoer.
©GMRimport
Maar we leven niet in een perfecte wereld. Bedrijven willen méér geld, mijn favoriete beleg kun je alleen bij de Jumbo kopen en Spider-Man slingert alleen rond op PlayStation. Hoe jammer dat ook is, ik kan je zwart op wit geven dat dit de komende jaren niet gaat veranderen.