Een Silent Hill 2-remake is niet wat de serie nodig heeft
Achtergrond

Een Silent Hill 2-remake is niet wat de serie nodig heeft

Sinds het verschijnen van de inmiddels roemruchte speelbare teaser P.T. is de impact van deze korte maar intense ervaring op het horrorgenre duidelijk zichtbaar. Het uiteindelijke project - Silent Hills – gaat echter het daglicht niet zien. In de acht jaar die volgden leek het erop dat de gehele Silent Hill-franchise hetzelfde lot beschoren was, want Konami bleef angstvallig stil. Totdat onlangs in een goed gevulde videopresentatie de terugkeer van Silent Hill officieel werd bevestigd.

Zelf had ik de hoop op een nieuw deel al bijna opgegeven, maar ineens was daar een hele reeks aankondigingen. Maar liefst een vijftal projecten werden in één klap door Konami bevestigd. Veel van de geruchten die de ronde deden bleken inderdaad in ontwikkeling en de toekomst van de serie is opeens heel helder. Voor alle liefhebbers die al jaren vurig hoopten op de terugkeer van hun geliefde horrorserie, moet dit haast wel een droom zijn die uitkomt. En toch ben ik niet écht aangenaam verrast. Ik zet de nodige vraagtekens bij de keuzes die Konami heeft gemaakt is dit echt wat de franchise nodig heeft?

©GMRimport

Verloren ziel

De Silent Hill-reeks is inmiddels al jaren op zoek naar zichzelf. De kwaliteit en het succes van de serie zijn namelijk absoluut niet rotsvast gebleken. Een echt groot commercieel succes is de franchise nooit geweest, maar vooral de laatste paar delen konden stuk voor stuk rekenen op lauwe kritische ontvangst en dito verkoopcijfers. Om een glansrijke terugkeer te maken hoeft Konami echter alleen maar één echt goed, nieuw deel uit te brengen die wél de juiste toon heeft en volledig inspeelt op alles wat de geliefde eerste games zo goed maakt. De uitgever gooit echter alle remmen los, wil meteen maximaal inzetten en overrompelt ons met meerdere projecten die zich allemaal nog moeten bewijzen.

Onder horrorfanaten is Silent Hill een bijzondere, gekoesterde franchise. Die liefde komt voort uit de waardering die men heeft voor de eerste drie delen. Het oorspronkelijke team achter de serie staat al lange tijd niet meer aan het roer en de spellen worden uitbesteed aan andere ontwikkelaars die steeds weer de grootste moeite lijken te hebben om te doorgronden wat de oorspronkelijke spellen nu precies zo geliefd maakte. Helaas geeft de pas uitgezonden presentatie niet echt de indruk dat dit in de toekomst gaat veranderen. Is het uitbrengen van een nieuwe speelfilm, met het verschrikkelijke Silent Hill Revelation 3D nog in het achterhoofd, echt een goede manier voor de serie om zich te revancheren? Of is die taak besteed aan een vage, interactieve game die de ervaring van een horrorgamestream na moet bootsen? Ik word er niet warm of koud van.

©GMRimport

De lokroep van het verleden

Het grootste paradepaardje van alle aangekondigde projecten is natuurlijk de remake van Silent Hill 2, en dat is tevens de aankondiging die de grootste kans maakt om het vertrouwen van fans in de reeks weer terug te winnen. Het is duidelijk waarom voor deze remake is gekozen: concurrent Capcom wist een paar jaar terug hoge ogen te gooien met de remake van Resident Evil 2, een andere onbetwiste horrorklassieker uit hetzelfde tijdperk. Het is niet verrassend dat Konami nu uit hetzelfde vaatje wil tappen met hun eigen geliefde klassieker. Silent Hill 2 is een van de beste psychologische horrorspellen die ooit is uitgebracht en wordt door velen op handen gedragen. Het lijkt een veilige keuze om af te kijken bij Capcom en hetzelfde te doen voor een spel dat velen al liefhebben.

Toch ben ik er persoonlijk niet van overtuigd dat deze remake zonder meer succesvol gaat zijn. Ik hoop vurig dat ik het mis heb, maar Silent Hill 2 is nou eenmaal niet een spel dat je zonder fluwelen handschoentjes aan kunt pakken. Uit de informatie die we tot nu toe hebben, lijkt het erop dat ontwikkelaar Bloober Team inderdaad dezelfde vernieuwde gameplayelementen introduceert als die uit Resident Evil 2 Remake. Dat betekent een camerastandpunt dat over de schouder van het hoofdpersonage meekijkt en een gevechtssysteem dat intuïtiever en intenser aanvoelt. Maar alleen maar omdat dit werkt voor Resident Evil, wil nog niet zeggen dat het ook werkt voor Silent Hill 2. Die aanname gaat er namelijk vanuit dat de twee oorspronkelijke spellen dezelfde soort ervaring boden. Dat is niet het geval.

©GMRimport

Een wereld van verschil

Resident Evil gaat om een tastbaar, acuut gevaar. Monsters die je mogelijk om elke hoek opwachten en het voortdurende vraagstuk of je nog genoeg ammunitie hebt: het is de klassieke survival-horrorformule. Terwijl we door Raccoon City rennen, spelen we niet zozeer als Leon of Claire, maar zijn we hen. We ervaren deze beknellende, ijzingwekkende ervaring van dichtbij. Wie Leon of Claire precies zijn is eigenlijk ook niet zo belangrijk - ze zijn een invulling voor ons als speler, zodat wij de spelwereld kunnen betreden en beleven. Het is eng en opzwepend, omdat het ons op het puntje van onze stoel houdt en bij vlagen de adrenaline door ons lichaam laat gieren.

Silent Hill 2 is totaal anders. We scharen het wel onder het survival-horrorgenre, maar eigenlijk is het survivalgedeelte helemaal niet belangrijk in deze game. De reden waarom het spel zo geliefd is, is omdat de sfeer en de impact van het verhaal zo ongelooflijk sterk zijn. We volgen hoofdpersoon James, een volledig gebroken en zonderling figuur, op een innerlijke zoektocht die ontzettend persoonlijk en uitermate confronterend is. Als speler kijken we als het ware mee naar wat hij meemaakt, vanuit de lens van een buitenstaander. We spelen wel als James, maar het is niet echt de bedoeling dat wij ons met hem identificeren. Het spel behoudt voortdurend een zekere mate van afstand tussen speler en het hoofdpersonage en dat zorgt ervoor dat we precies de ervaring krijgen die de schrijvers voor ogen hadden.

Silent Hill 2 zou misschien beter uit de verf komen als een horror-avonturenspel dan als een survival-horrorgame. De vaste camerastandpunten en het lineaire karakter van het oorspronkelijke spel vestigen de aandacht precies op datgene wat James ziet, en daarmee dus wat het spel wil dat wij als speler zien. De spanning in de game is subtiel en moet het meer hebben van het mysterie en de psychologische impact van wat je om je heen ziet, dan van enig gevaar dat op de loer ligt. De monsters die je tegenkomt hebben allemaal een symbolische betekenis, en van ze wegvluchten zou een logischere optie zijn dan ze direct te lijf gaan. Dat de besturing op de schop gaat lijkt me niet meer dan logisch, maar het gevechtssysteem verdient geen bijzondere aandacht. Het zou juist beter zijn als dit een minder belangrijk onderdeel van het spel wordt.

Voor een nieuw publiek

Grafisch is er op de beelden die we tot nu toe hebben gezien in ieder geval niks aan te merken. Zeker de mistige straten van Silent Hill zien er ongelooflijk goed uit. Maar de toon uit de trailer is totaal anders dan die van de oorspronkelijke game. De beelden zijn opzwepend en laten vooral herkenbare stukken zien met monsters en actie. James zit eveneens vol met emotie, terwijl zijn apathische karakter nou juist een belangrijk onderdeel van zijn personage is. Dat is niet is waar de ervaring van Silent Hill 2 zijn kracht uit haalt. Dit verhaal moet het meer hebben van surrealisme, symboliek en een constante ongemakkelijke sfeer. Als Konami dan tóch een horror-remake wil maken met dezelfde insteek als Resident Evil, kunnen ze beter gewoon het eerste deel van een remake voorzien. Die game lijkt sowieso veel meer op de oorspronkelijke Resident Evil-spellen en is inmiddels zo verouderd dat er naar teruggrijpen enige moeite kost. De ervaring van Silent Hill 2 komt daarentegen ook nu nog bijzonder goed uit de verf.

De remake wordt zogezegd gemaakt door fans, voor de fans, maar het zijn de mensen die niet met de eerdere spellen bekend zijn wiens interesse het meest word gewekt. Voor nieuwkomers is deze hernieuwde visie een uitgelezen kans om een gemiste ervaring in te halen, maar juist voor de fans voelt het vooral overbodig. De oorspronkelijke Silent Hill-spellen hebben mijn liefde voor het genre tot stand gebracht en hebben een speciaal plekje in mijn hart. Van de ziel van Silent Hill is het spoor al jaren bijster en eerlijk gezegd steekt dat een beetje. Liever had ik gezien dat Konami onze interesse wist te wekken met één enkele, solide trailer die een volledig nieuwe Silent Hill-ervaring voorlegt. Een ervaring die de serie voortstuwt en het gemis van Silent Hills (P.T.) kan verzachten. Wellicht wordt het mysterieuze en intrigerende Silent Hill f wel die game, maar daar kunnen we voor nu alleen maar op hopen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!