Een E3 is dit jaar belangrijker dan ooit
Gamer.nl
Achtergrond

Een E3 is dit jaar belangrijker dan ooit

De hoop dat ik in de zomer van dit jaar gevaccineerd en wel op een terrasje zit, heb ik alweer opgegeven. Toen minister De Jonge eind december zei dat 2021 een mooier jaar zou worden dan 2020, liet ik me nog meevoeren door zijn optimisme. Inmiddels is dat vertrouwen volledig verdwenen. Het o zo noodzakelijke perspectief ontbreekt en dat klinkt zelfs tot in de gamewereld door. Het is daarom dat we de E3 juist dit jaar heel hard nodig hebben.

Ik was dan ook verheugd toen ik het nieuws las dat de organisatie achter de E3, de Entertainment Software Association (ESA), 15 tot en met 17 juni graag een digitale variant wil organiseren. Of het er echt van gaat komen is nog maar de vraag, want de ESA wil hiervoor naar verluidt een flinke smak geld zien van deelnemende uitgevers. En dat is lastig te verkopen aan bedrijven die vorig jaar zelf  noodgedwongen online videopresentaties of persconferenties moesten geven en toen zagen dat hen dat prima afging. Want als het ontbreken van de E3 iets duidelijk maakte, dan is het dat de grote partijen die beurs helemaal niet nodig hebben om hun games aan een massapubliek te slijten. Nintendo, Sony en Microsoft, alsook ‘kleinere’ bedrijven, trokken kinderlijk eenvoudig miljoenen kijkers met hun eigen digitale evenementen.

©GMRimport

Maar ik dan?

Ze gaan helaas wel voorbij aan wat ik zelf nodig heb. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik vond dat hele Summer Game Fest van game-evangelist Geoff Keighley helemaal niks. Toegegeven: er zijn inderdaad maandenlang mondjesmaat nieuwe spellen aangekondigd en er werden meer details onthuld over games waarvan we al wisten dat ze eraan kwamen. Het was alleen erg veel droge pap en weinig krenten. Als je het binnen het tijdsbestek van een paar persconferenties voorgeschoteld krijgt, valt dat niet zo op, maar vorig jaar was het vaak weer weken wachten tot het volgende digitale evenement. Ik vond het de term Game Fest onwaardig. Dan is een groep hangjongeren die de hele zomer goedkoop blikbier drinkt op een parkeerplaats ook een festival.

De losse producties van Sony, Microsoft en Nintendo waren al stukken beter, want dat zijn stiekem een soort mini-E3-persconferenties uitgesmeerd over het hele jaar. Zo is er wat meer ruimte om de diepte in te gaan bij de grotere games, of juist aandacht te geven aan kleinere titels die anders zouden ondersneeuwen. Toch zie ik veel liever een E3. Daarvan weet ik tenminste precies wanneer het is. Dat is tegenwoordig wel anders. Weet je nog hoelang we moesten wachten totdat Microsoft en Sony eindelijk de Xbox Series X|S en PlayStation 5 volledig uit de doeken deden? Uiteraard had corona daar ook mee te maken, maar dat was echt niet de enige reden. ‘Vroeger’ was het tenminste duidelijk: dan kreeg je tijdens de E3 sowieso de prijs en releasedatum te horen.

Nintendo Zodirect

Nu bewandelt iedereen zijn eigen weg en die wegen zijn redelijk ondoorgrondelijk. Zo staat er voor de komende tijd nog geen Nintendo Direct, State of Play of Xbox Showcase gepland. Hoe moet ik nu weten wanneer er games aangekondigd worden? 24 februari is het bijvoorbeeld exact drie jaar geleden dat Hollow Knight uitkwam. Dat lijkt me nou een mooi moment om Hollow Knight: Silksong uit te brengen voor de pc en Switch. Of dat ook gaat gebeuren? Geen idee, want een Nintendo Direct wordt tegenwoordig steeds korter van tevoren aangekondigd. Soms staat de video zelfs meteen online en kun je direct doorspoelen naar het einde voor de grootste aankondiging. Maar het is tot dusver nooit geweest dat Silksong nog dezelfde dag via de eShop te downloaden is.

©GMRimport

Publiciteit kent geen tijd

En dan Elden Ring. Oh, Elden Ring. Wat een ramp! Er is op YouTube

Watch on YouTube

dat dagelijks een nieuwsupdate over Elden Ring plaatst. De strekking van alle video’s is nagenoeg identiek: vandaag weer geen nieuws. Maar je weet het nooit. Morgen kan zomaar de dag zijn dat er wel iets te vertellen valt. Wie zal het zeggen. Zonder E3 hebben we geen idee wanneer uitgever Bandai Namco wel eindelijk iets nieuws laat zien van Elden Ring. Dat was het grote voordeel van de beurs: een vast moment waarop alle uitgevers helemaal losgingen met hun belangrijkste titels. Nu is het ieder voor zich.

Ik vraag me sowieso af of die individualistische benadering een lang leven beschoren is. De miljoenen views van een Nintendo Direct of State of Play zijn natuurlijk niet voor iedere uitgever of ontwikkelaar weggelegd. Ik kan me zo voorstellen dat het voor sommige ontwikkelaars wel degelijk fijn is om een groter podium te krijgen. Een beetje zoals met de wildgroei aan streamingdiensten: eerst stond alles op Netflix, nu is er een aparte service voor haast iedere productiemaatschappij. Er komt een moment dat het weer richting één of twee dominante diensten gaat, want niemand heeft geld of tijd voor tien van die dingen. En ik heb al helemaal geen zin om voor iedere uitgever apart bij te houden wanneer ze mogelijk iets aan gaan kondigen.

Dit klinkt waarschijnlijk allemaal vrij kinderachtig. Waar gaat het nou helemaal over? Het is een kwestie van wachten, meer niet. Wachten vind ik echter geen enkel probleem. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben. Geef me maar een E3 dit jaar, dan kan ik wel wachten tot juni. Gelukkig lijkt Geoff Keighley dit ook te snappen. Eerder deze week liet hij doorschemeren dat Summer Game Fest dit jaar niet van mei tot en met augustus loopt, maar stukken korter, ‘minder dan een maand’ zelfs. Ik heb een wild voorstel: maak er anders drie dagen van, ergens halverwege juni.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook vorige columns:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!