E3 had een ongebruikelijke pacing, maar geweldige games
De meesten klaagden afgelopen E3 steen en been over de saaie livestreams die werden uitgezonden. Daar zit een kern van waarheid in; we kijken over het algemeen niet naar een E3-presentatie om ellenlange gesprekken tussen ontwikkelaars te aanschouwen. Wie die teleurstelling opzijschoof, zag echter een behoorlijk stel toffe games voorbijkomen.
Of E3 ooit nog terugkeert naar diens oude status valt te bezien. De afgelopen jaren bedankten steeds meer uitgevers voor de gamebeurs – het is immers peperduur om er als standhouder aanwezig te zijn – en vorig jaar ging de beurs helemaal niet door vanwege het coronavirus. Maar daar werden we óók niet blij van, dus moest en zou E3 dit jaar terugkeren. Dat gebeurde, zij het volledig digitaal.
Een hoop woorden
Dat de game-industrie lijdt onder de – hopelijk inmiddels aflopende – coronapandemie, werd eens te meer bewezen. Veel kleine tot middelgrote uitgevers hadden maar spaarzame aankondigingen in het verschiet en een enkeling (Take-Two) toonde zelfs helemaal geen games tijdens zijn presentatie. Capcom en Square Enix zonden veilige livestreams uit met grotendeels eerder aangekondigde spellen. Koch Media had een alleraardigste line-up, maar vulde de resterende tijd op met veel te lange gesprekken met ontwikkelaars. Dat werd ze door kijkers niet in dank afgenomen. Dit soort verdieping kan best interessant zijn, maar een E3-presentatie is daar traditiegetrouw geen plek voor, uitgaande van de vele gapende gezichten in de gemiddelde streamchat.
©GMRimport
Microsoft, Nintendo en Ubisoft kwamen het dichtst in de buurt van de traditionele E3-ervaring met goedgevulde shows vol met games, en hier en daar een onthulling. Ook de opening van het Summer Game Fest, al was het geen officieel onderdeel van E3, wist dankzij Elden Ring de juiste snaar te raken. Maar zelfs bij bovenstaande uitgevers was het duidelijk dat ze er niet vól voor gingen. Microsoft hield veel van zijn eerder aangekondigde spellen achter de hand en Nintendo richtte zich bijna alleen maar op de line-up van dit jaar. Square toonde niets van Final Fantasy 16 of Forspoken, twee van hun meest veelbelovende titels.
Dit alles was te verwachten. Uitgevers en ontwikkelaars balanceren tegenwoordig op een flinterdun koord. De transitie naar (gedeeltelijk) thuiswerken heeft er flink ingehakt bij veel studio’s en maakt het plannen van een releaseperiode erg moeilijk. Door een game nu te onthullen, neem je het risico dat de ontwikkeling vertraging oploopt en gamers gaan klagen over de lange wachttijd, of – erger nog – hun interesse in de tussentijd verliezen. Vooral Nintendo lijkt hiervoor te waken door zich bijna geheel te richten op dit jaar, al ontkomen ze er met het volgend jaar te verschijnen vervolg op Zelda: Breath of the Wild niet helemaal aan.
©GMRimport
Veel mooie games
Jarenlang E3 volgen heeft ons geconditioneerd om te denken dat het festijn barst van de spectaculaire aankondigingen van nieuwe games, maar daar is 2021 simpelweg het jaar niet voor. Accepteer je dat – of beter nog, hield je dat tijdens E3 al in het achterhoofd – dan was de show genieten geblazen. Want het is duidelijk dat dit en vooral volgend jaar in potentie een enorm scala aan sterke releases in het verschiet heeft.
Een van de beste voorbeelden hiervan was Elden Ring, een game die ondanks zijn grafische gelijkenis met de Dark Souls-games veelbelovend is. Vooral de tot de fantasie sprekende open wereld die werd getoond in de eerste gameplaytrailer maakt het wachten tot begin 2022 een helse opgave. Microsoft heeft daarnaast de afgelopen paar jaar veel games te vroeg aangekondigd – Everwild, Hellblade 2, Fable en Perfect Dark zijn hier goede voorbeelden van – maar gaf fans toch iets tastbaars met het later dit jaar uit te komen Forza Horizon 5 en Halo Infinite. Ook 2022 lonkt dankzij S.T.A.L.K.E.R. 2, Redfall en Starfield. En Nintendo heeft de rest van het jaar na de Direct-uitzending plotsklaps een sterke line-up voor de Switch staan. Nieuwe delen in gevestigde franchises als WarioWare, Mario Party en Advance Wars zijn meer dan welkom, en de kers op de al rijkelijk gevulde taart is een nieuwe tweedimensionale Metroid-game in de vorm van Metroid Dread, een titel waar al decennialang geruchten over de ronde doen.
©GMRimport
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele kleinere titels en indiegames die tijdens shows als de Guerrilla Collective en PC Gaming Show werden aangekondigd. Natuurlijk prijkt zo’n aankondiging niet zo spectaculair op gameplatformen als een nieuwe The Elder Scrolls of Splinter Cell, maar neem de moeite om trailers van games als Chernobylite, Tinykin en Soulstice te bekijken en je kan zomaar de frisse wind voelen die je mogelijk miste tijdens de presentaties van de grote jongens.
Het nieuwe E3
Nee, E3 was dit jaar niet zoals we gewend waren, maar dat is niet per se slecht. Verandering is eng, maar soms ook nodig. Als het aan E3-organisator ESA ligt wordt de beurs volgend jaar grotendeels weer fysiek gehouden, maar ik twijfel of dat een goed idee is. De afgelopen jaren werd steeds duidelijker hoe onhoudbaar het oude E3-concept eigenlijk was geworden. Het werd voor uitgevers en ontwikkelaars steeds moeilijker om jaarlijks spectaculaire aankondiging na aankondiging te maken en een hoop speelbare demo’s op de beursvloer te zetten.
©GMRimport
Het ‘nieuwe’ E3 is misschien niet zo likkebaardend lekker als de shows van weleer. Je krijgt misschien niet van elke uitgever een uur lang pure, onversneden dopamine en serotonine toegediend om de rest van het jaar op te teren. Maar misschien zorgt deze insteek ervoor dat meedoen aan E3 een stuk haalbaarder is en de ontwikkeling van de spellen zelf niet al te veel in de weg staat. Dat is eigenlijk veel belangrijker dan hoe hard het applaus door de persconferentiezalen galmt.
Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.