E3 had een ongebruikelijke pacing, maar geweldige games
Achtergrond

E3 had een ongebruikelijke pacing, maar geweldige games

De meesten klaagden afgelopen E3 steen en been over de saaie livestreams die werden uitgezonden. Daar zit een kern van waarheid in; we kijken over het algemeen niet naar een E3-presentatie om ellenlange gesprekken tussen ontwikkelaars te aanschouwen. Wie die teleurstelling opzijschoof, zag echter een behoorlijk stel toffe games voorbijkomen.

Of E3 ooit nog terugkeert naar diens oude status valt te bezien. De afgelopen jaren bedankten steeds meer uitgevers voor de gamebeurs – het is immers peperduur om er als standhouder aanwezig te zijn – en vorig jaar ging de beurs helemaal niet door vanwege het coronavirus. Maar daar werden we óók niet blij van, dus moest en zou E3 dit jaar terugkeren. Dat gebeurde, zij het volledig digitaal.

Een hoop woorden

Dat de game-industrie lijdt onder de – hopelijk inmiddels aflopende – coronapandemie, werd eens te meer bewezen. Veel kleine tot middelgrote uitgevers hadden maar spaarzame aankondigingen in het verschiet en een enkeling (Take-Two) toonde zelfs helemaal geen games tijdens zijn presentatie. Capcom en Square Enix zonden veilige livestreams uit met grotendeels eerder aangekondigde spellen. Koch Media had een alleraardigste line-up, maar vulde de resterende tijd op met veel te lange gesprekken met ontwikkelaars. Dat werd ze door kijkers niet in dank afgenomen. Dit soort verdieping kan best interessant zijn, maar een E3-presentatie is daar traditiegetrouw geen plek voor, uitgaande van de vele gapende gezichten in de gemiddelde streamchat.

©GMRimport

Microsoft, Nintendo en Ubisoft kwamen het dichtst in de buurt van de traditionele E3-ervaring met goedgevulde shows vol met games, en hier en daar een onthulling. Ook de opening van het Summer Game Fest, al was het geen officieel onderdeel van E3, wist dankzij Elden Ring de juiste snaar te raken. Maar zelfs bij bovenstaande uitgevers was het duidelijk dat ze er niet vól voor gingen. Microsoft hield veel van zijn eerder aangekondigde spellen achter de hand en Nintendo richtte zich bijna alleen maar op de line-up van dit jaar. Square toonde niets van Final Fantasy 16 of Forspoken, twee van hun meest veelbelovende titels.

Dit alles was te verwachten. Uitgevers en ontwikkelaars balanceren tegenwoordig op een flinterdun koord. De transitie naar (gedeeltelijk) thuiswerken heeft er flink ingehakt bij veel studio’s en maakt het plannen van een releaseperiode erg moeilijk. Door een game nu te onthullen, neem je het risico dat de ontwikkeling vertraging oploopt en gamers gaan klagen over de lange wachttijd, of – erger nog – hun interesse in de tussentijd verliezen. Vooral Nintendo lijkt hiervoor te waken door zich bijna geheel te richten op dit jaar, al ontkomen ze er met het volgend jaar te verschijnen vervolg op Zelda: Breath of the Wild niet helemaal aan.

©GMRimport

Veel mooie games

Jarenlang E3 volgen heeft ons geconditioneerd om te denken dat het festijn barst van de spectaculaire aankondigingen van nieuwe games, maar daar is 2021 simpelweg het jaar niet voor. Accepteer je dat – of beter nog, hield je dat tijdens E3 al in het achterhoofd – dan was de show genieten geblazen. Want het is duidelijk dat dit en vooral volgend jaar in potentie een enorm scala aan sterke releases in het verschiet heeft.

Een van de beste voorbeelden hiervan was Elden Ring, een game die ondanks zijn grafische gelijkenis met de Dark Souls-games veelbelovend is. Vooral de tot de fantasie sprekende open wereld die werd getoond in de eerste gameplaytrailer maakt het wachten tot begin 2022 een helse opgave. Microsoft heeft daarnaast de afgelopen paar jaar veel games te vroeg aangekondigd – Everwild, Hellblade 2, Fable en Perfect Dark zijn hier goede voorbeelden van – maar gaf fans toch iets tastbaars met het later dit jaar uit te komen Forza Horizon 5 en Halo Infinite. Ook 2022 lonkt dankzij S.T.A.L.K.E.R. 2, Redfall en Starfield. En Nintendo heeft de rest van het jaar na de Direct-uitzending plotsklaps een sterke line-up voor de Switch staan. Nieuwe delen in gevestigde franchises als WarioWare, Mario Party en Advance Wars zijn meer dan welkom, en de kers op de al rijkelijk gevulde taart is een nieuwe tweedimensionale Metroid-game in de vorm van Metroid Dread, een titel waar al decennialang geruchten over de ronde doen.

©GMRimport

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele kleinere titels en indiegames die tijdens shows als de Guerrilla Collective en PC Gaming Show werden aangekondigd. Natuurlijk prijkt zo’n aankondiging niet zo spectaculair op gameplatformen als een nieuwe The Elder Scrolls of Splinter Cell, maar neem de moeite om trailers van games als Chernobylite, Tinykin en Soulstice te bekijken en je kan zomaar de frisse wind voelen die je mogelijk miste tijdens de presentaties van de grote jongens.

Het nieuwe E3

Nee, E3 was dit jaar niet zoals we gewend waren, maar dat is niet per se slecht. Verandering is eng, maar soms ook nodig. Als het aan E3-organisator ESA ligt wordt de beurs volgend jaar grotendeels weer fysiek gehouden, maar ik twijfel of dat een goed idee is. De afgelopen jaren werd steeds duidelijker hoe onhoudbaar het oude E3-concept eigenlijk was geworden. Het werd voor uitgevers en ontwikkelaars steeds moeilijker om jaarlijks spectaculaire aankondiging na aankondiging te maken en een hoop speelbare demo’s op de beursvloer te zetten.

©GMRimport

Het ‘nieuwe’ E3 is misschien niet zo likkebaardend lekker als de shows van weleer. Je krijgt misschien niet van elke uitgever een uur lang pure, onversneden dopamine en serotonine toegediend om de rest van het jaar op te teren. Maar misschien zorgt deze insteek ervoor dat meedoen aan E3 een stuk haalbaarder is en de ontwikkeling van de spellen zelf niet al te veel in de weg staat. Dat is eigenlijk veel belangrijker dan hoe hard het applaus door de persconferentiezalen galmt.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!