E3 had een ongebruikelijke pacing, maar geweldige games
Achtergrond

E3 had een ongebruikelijke pacing, maar geweldige games

De meesten klaagden afgelopen E3 steen en been over de saaie livestreams die werden uitgezonden. Daar zit een kern van waarheid in; we kijken over het algemeen niet naar een E3-presentatie om ellenlange gesprekken tussen ontwikkelaars te aanschouwen. Wie die teleurstelling opzijschoof, zag echter een behoorlijk stel toffe games voorbijkomen.

Of E3 ooit nog terugkeert naar diens oude status valt te bezien. De afgelopen jaren bedankten steeds meer uitgevers voor de gamebeurs – het is immers peperduur om er als standhouder aanwezig te zijn – en vorig jaar ging de beurs helemaal niet door vanwege het coronavirus. Maar daar werden we óók niet blij van, dus moest en zou E3 dit jaar terugkeren. Dat gebeurde, zij het volledig digitaal.

Een hoop woorden

Dat de game-industrie lijdt onder de – hopelijk inmiddels aflopende – coronapandemie, werd eens te meer bewezen. Veel kleine tot middelgrote uitgevers hadden maar spaarzame aankondigingen in het verschiet en een enkeling (Take-Two) toonde zelfs helemaal geen games tijdens zijn presentatie. Capcom en Square Enix zonden veilige livestreams uit met grotendeels eerder aangekondigde spellen. Koch Media had een alleraardigste line-up, maar vulde de resterende tijd op met veel te lange gesprekken met ontwikkelaars. Dat werd ze door kijkers niet in dank afgenomen. Dit soort verdieping kan best interessant zijn, maar een E3-presentatie is daar traditiegetrouw geen plek voor, uitgaande van de vele gapende gezichten in de gemiddelde streamchat.

©GMRimport

Microsoft, Nintendo en Ubisoft kwamen het dichtst in de buurt van de traditionele E3-ervaring met goedgevulde shows vol met games, en hier en daar een onthulling. Ook de opening van het Summer Game Fest, al was het geen officieel onderdeel van E3, wist dankzij Elden Ring de juiste snaar te raken. Maar zelfs bij bovenstaande uitgevers was het duidelijk dat ze er niet vól voor gingen. Microsoft hield veel van zijn eerder aangekondigde spellen achter de hand en Nintendo richtte zich bijna alleen maar op de line-up van dit jaar. Square toonde niets van Final Fantasy 16 of Forspoken, twee van hun meest veelbelovende titels.

Dit alles was te verwachten. Uitgevers en ontwikkelaars balanceren tegenwoordig op een flinterdun koord. De transitie naar (gedeeltelijk) thuiswerken heeft er flink ingehakt bij veel studio’s en maakt het plannen van een releaseperiode erg moeilijk. Door een game nu te onthullen, neem je het risico dat de ontwikkeling vertraging oploopt en gamers gaan klagen over de lange wachttijd, of – erger nog – hun interesse in de tussentijd verliezen. Vooral Nintendo lijkt hiervoor te waken door zich bijna geheel te richten op dit jaar, al ontkomen ze er met het volgend jaar te verschijnen vervolg op Zelda: Breath of the Wild niet helemaal aan.

©GMRimport

Veel mooie games

Jarenlang E3 volgen heeft ons geconditioneerd om te denken dat het festijn barst van de spectaculaire aankondigingen van nieuwe games, maar daar is 2021 simpelweg het jaar niet voor. Accepteer je dat – of beter nog, hield je dat tijdens E3 al in het achterhoofd – dan was de show genieten geblazen. Want het is duidelijk dat dit en vooral volgend jaar in potentie een enorm scala aan sterke releases in het verschiet heeft.

Een van de beste voorbeelden hiervan was Elden Ring, een game die ondanks zijn grafische gelijkenis met de Dark Souls-games veelbelovend is. Vooral de tot de fantasie sprekende open wereld die werd getoond in de eerste gameplaytrailer maakt het wachten tot begin 2022 een helse opgave. Microsoft heeft daarnaast de afgelopen paar jaar veel games te vroeg aangekondigd – Everwild, Hellblade 2, Fable en Perfect Dark zijn hier goede voorbeelden van – maar gaf fans toch iets tastbaars met het later dit jaar uit te komen Forza Horizon 5 en Halo Infinite. Ook 2022 lonkt dankzij S.T.A.L.K.E.R. 2, Redfall en Starfield. En Nintendo heeft de rest van het jaar na de Direct-uitzending plotsklaps een sterke line-up voor de Switch staan. Nieuwe delen in gevestigde franchises als WarioWare, Mario Party en Advance Wars zijn meer dan welkom, en de kers op de al rijkelijk gevulde taart is een nieuwe tweedimensionale Metroid-game in de vorm van Metroid Dread, een titel waar al decennialang geruchten over de ronde doen.

©GMRimport

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de vele kleinere titels en indiegames die tijdens shows als de Guerrilla Collective en PC Gaming Show werden aangekondigd. Natuurlijk prijkt zo’n aankondiging niet zo spectaculair op gameplatformen als een nieuwe The Elder Scrolls of Splinter Cell, maar neem de moeite om trailers van games als Chernobylite, Tinykin en Soulstice te bekijken en je kan zomaar de frisse wind voelen die je mogelijk miste tijdens de presentaties van de grote jongens.

Het nieuwe E3

Nee, E3 was dit jaar niet zoals we gewend waren, maar dat is niet per se slecht. Verandering is eng, maar soms ook nodig. Als het aan E3-organisator ESA ligt wordt de beurs volgend jaar grotendeels weer fysiek gehouden, maar ik twijfel of dat een goed idee is. De afgelopen jaren werd steeds duidelijker hoe onhoudbaar het oude E3-concept eigenlijk was geworden. Het werd voor uitgevers en ontwikkelaars steeds moeilijker om jaarlijks spectaculaire aankondiging na aankondiging te maken en een hoop speelbare demo’s op de beursvloer te zetten.

©GMRimport

Het ‘nieuwe’ E3 is misschien niet zo likkebaardend lekker als de shows van weleer. Je krijgt misschien niet van elke uitgever een uur lang pure, onversneden dopamine en serotonine toegediend om de rest van het jaar op te teren. Maar misschien zorgt deze insteek ervoor dat meedoen aan E3 een stuk haalbaarder is en de ontwikkeling van de spellen zelf niet al te veel in de weg staat. Dat is eigenlijk veel belangrijker dan hoe hard het applaus door de persconferentiezalen galmt.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!