Dit trucje van Final Fantasy 16 moet elke game overnemen
Achtergrond

Dit trucje van Final Fantasy 16 moet elke game overnemen

Let even op

Ik hou van games met een goed verhaal. Ik laat me graag meeslepen naar een nieuwe wereld, dompel me met liefde onder in de beslommeringen van innemende personages en hang dan altijd aan hun lippen. Nou ja, altijd...

Ik ben ook maar een mens. Soms dwalen mijn gedachten wel eens af tijdens te lange tussenfilmpjes, of pak ik uit automatisme mijn telefoon erbij om te kijken of ik nog een belangrijk berichtje heb gekregen. O ja, de personages kletsen op de achtergrond wat over magische kristallen, het zal wel... Wacht, wie is dat ook alweer? En waarom is het ineens oorlog?

©GMRimport


Final Fantasy 16 is wat dat betreft mijn ideale game. Het bevat een goed geschreven verhaal met boeiende hoofdrolspelers en lekker veel dialogen om me in vast te bijten, maar het komt me ook tegemoet als ik met mijn gedachten even ergens anders zit. Overal kun je informatie over de wereld en zijn inwoners vinden, misschien wel té veel.

Zo is er een soort bibliothecaris die een schat aan informatie voor je heeft klaarliggen over Valisthea en alle termen die hier zijn ingeburgerd. Later in het spel krijg je - echt waar - een heuse geschiedenislerares in je hoofdkwartier, die je uitlegt welke politieke beslommeringen er allemaal al hebben plaatsgevonden. En de vele zijmissies zijn niet veel meer dan een excuus om je te overspoelen met nóg meer achtergrondinformatie, vaak zelfs ten koste van interessante gameplay.

©GMRimport

Final Wiki


Maar er is één functie waarvan ik hoop dat andere games het direct overnemen: de Active Time Lore. Oké, het mag wel een andere naam krijgen, want dit slaat weer helemaal nergens op, maar het is echt een ontzettend handig foefje.

Op vrijwel elk moment in de game kun je de touchpad van de controller inhouden om een soort Wikipedia-pagina te openen. Je krijgt meer informatie over de personages die op dat moment in beeld zijn, een overzicht van de locatie waar je je bevindt en meestal een of twee feitjes over belangrijke onderwerpen die in de scène worden besproken. Het lijkt een beetje op de X-Ray van Amazon Prime, waarmee je ziet welke acteurs er op dat moment in een scène spelen, maar dan voor fantasyconcepten.

Wat een genot om die snelle informatie onder één knop te hebben! Niet alleen omdat ik soms niet goed oplet, maar ook omdat ik zo af en toe gewoon niet zo slim ben. Ik dacht bijvoorbeeld eventjes dat de moeder van hoofdpersoon Clive dezelfde persoon was als de eerste slechterik in de game, Benedikta. Gewoon, omdat het allebei blonde vrouwen zijn. Misschien heeft mijn brein daar een klein vooroordeeltje. Beide vrouwen hebben immers een heel ander kapsel en kledingstijl. Ik dacht alleen maar: waarom heeft Benedikta ineens zulke nette kleren aan?

©GMRimport


Met een druk op de Active Time Lore-knop werd mijn verwarring opgehelderd. Het verhaal werd er ook ineens een stuk logischer van. Ik vroeg me al af waarom Benedikta in een flashback naar tien jaar eerder nog steeds even oud was.

Het verhaal van Final Fantasy 16 vind ik op zich goed te volgen, maar de Active Time Lore maakt het allemaal wel een stuk behapbaarder. De game gooit je zonder al te veel uitleg middenin zijn uitgebreide wereld, waar koninkrijken namen hebben als Waloed, Dhalmekia en Sanbreque. Dominants besturen Eikons bij de Mother Crystals en worden beschermd door hun Shields, terwijl Bearers en hun magie slecht worden behandeld.

Voor het momentum van het verhaal is het goed dat elk van die termen niet eerst uitgebreid wordt uitgelegd. Deze wereld bestaat al vele honderden jaren, de koninkrijken hebben al heel wat onderlinge oorlogen uitgevochten en alle inwoners zijn logischerwijs heel bekend met hun eigen samenleving. Het zou dus niet logisch zijn als Clive ineens gaat vragen wat een Bearer nou is, maar voor de speler is het fijn dat er een makkelijke manier is om erachter te komen.

©GMRimport

Hoi Aloy


Echt waar, alle games zouden dit systeem over moeten nemen, zeker als ze enigszins een verhaal bevatten. Veel van dit soort spellen hebben natuurlijk wel een database waar je de belangrijkste termen op kunt zoeken, of een catalogus met elk personage en een kleine biografie. Het kost alleen altijd zoveel moeite om die op te zoeken als je net lekker in het spel zit. Menu openen, database zoeken, personage opsporen... wat nog best lastig is als je juist bent vergeten hoe diegene heet. En vaak kan je dit menu ook niet openen tijdens tussenfilmpjes, wat juist het moment is waarop je de meeste nood hebt aan die info.

Zo'n makkelijke informatieknop is bovendien een godsgeschenk voor vervolgen binnen een serie. Games als God of War Ragnarök en Star Wars Jedi: Survivor proberen je geheugen aan het begin van de game op te frissen met een soort samenvattingsfilmpje, dat alle belangrijke gebeurtenissen uit het vorige spel laat zien. Dat stelde ik ook zeer op prijs, maar ik weet daardoor niet automatisch weer hoe elk personage ook alweer heet.

Ik had er bijvoorbeeld veel plezier van kunnen hebben in Horizon Forbidden West. In dit vervolg komt heldin Aloy allerlei personages uit haar verleden tegen, die ze dus in de vorige game heeft ontmoet. En hoewel ik Zero Dawn met veel plezier heb uitgespeeld, ken ik al die zijpersonages echt niet meer bij naam. "Hé Henkie, wat leuk om je weer te zien, wat doe jij nou in het Westen?", zei Aloy dan vrolijk. Ik heb geen idee wie Henkie ook alweer is, maar ik ben blij dat jullie elkaar weer gevonden hebben, hoor.


Pauze


Tot slot is de Active Time Lore een uitkomst voor iedereen die games niet in één ruk uitspeelt. Hoewel ik Final Fantasy 16 in een soort stupor heb beleefd om hem voor de review uit te spelen, kan ik me voorstellen dat je misschien af en toe een pauze nodig hebt van al die overweldigend epische baasgevechten, gevolgd door alledaagse zijmissies. Als je dan even later de controller weer oppakt, is een geheugensteuntje wel zo handig om te weten wie al je bondgenoten ook alweer zijn.

Goede ideeën zijn er om gestolen te worden, dus alsjeblieft gameontwikkelaars: steel dit idee! Ik ben niet dom, ik let alleen soms niet goed op. Daarnaast speel ik tientallen games per jaar, vaak ook nog eens doorwrochte fantasyspellen met hun eigen werelden, regels en soms onbegrijpelijke termen. Help me een handje en geef me een Active Time Lore-knop. Of iets met een minder domme naam.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo opent eerste pop-up store tijdens Dutch Comic Con
Nieuws

Nintendo opent eerste pop-up store tijdens Dutch Comic Con

Kopen maar!

Nintendo opent voor het eerst een pop-up store in Nederland.

De exclusieve winkel staat op 23 en 24 november op de Dutch Comic Con in de Jaarbeurs in Utrecht. Het is de eerste keer dat Nintendo zo'n tijdelijke winkel in Nederland opent.

In de winkel kunnen Nintendo-fans exclusieve merchandise van populaire Nintendo-reeksen kopen. Nintendo zegt producten uit series als Super Mario, Pikmin, The Legend of Zelda, Splatoon en Animal Crossing op voorraad te hebben. Sommige van deze merchandise was eerder exclusief te koop bij de Nintendo-winkels in Tokyo en Osaka in Japan.

Naast de pop-up store heeft Nintendo ook een eigen stand op de beursvloer. Daar kunnen spelers Switch-games proberen, zoals The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom, Super Mario Party Jamboree en Mario & Luigi: Brothership.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Xbox-baas sluit nieuwe overnames niet uit
Nieuws

Xbox-baas sluit nieuwe overnames niet uit

Vooral in Azië

Xbox-baas Phil Spencer sluit niet uit dat Microsoft nog meer studio's zal overnemen.

Volgens Spencer is het bedrijf vooral op zoek naar deals die 'geografische diversiteit' toevoegen, zoals studio's in Azië. Dat zegt hij in gesprek met Bloomberg. Hij geeft aan dat het kopen van een bedrijf in mobiele games meer titels zou toevoegen aan de lijst die Microsoft kreeg toen het Activision Blizzard kocht.

"We willen absoluut in de markt zijn, en als we teams en technologie vinden die iets toevoegen aan wat wij proberen te doen met gaming bij Microsoft, dan letten we absoluut op", zegt Spencer.

De Xbox-baas voegt eraan toe dat er op dit moment niet direct een deal op handen is. Ook zou het voorlopig niet om gigantische overnames gaan, omdat het bedrijf nog bezig is om de werknemers van Activision Blizzard goed in het bedrijf op te nemen.

Microsoft zou meer diversificatie in hun gameteams willen door meer naar China te krijgen, zegt Spencer. Het bedrijf heeft een nieuwe mobiele versie van Age of Empires gemaakt door samen te werken met Tencent. "Het is voor ons een goed gebied geweest om te leren van creatieve teams die een echt unieke vaardigheid hebben. De echte kans is om met creatieve teams in China samen te werken voor wereldwijde producten."

In het interview zei Spencer verder dat Microsoft aan prototypes voor een handheld werkt, maar dat het nog een paar jaar kan duren voor zo'n apparaat uitkomt. Ook zei hij dat er geen 'rode lijnen' bestaan rond Xbox-games die op andere platforms uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!