Deze Nintendo-fan heeft PlayStation in zijn hart gesloten
Achtergrond

Deze Nintendo-fan heeft PlayStation in zijn hart gesloten

For this player

Dertig jaar geleden kwam de allereerste PlayStation uit. Het resulteerde uiteindelijk in dertig jaar aan spelcomputers en handhelds, DualShock-, Sense- en Move-controllers en natuurlijk games. Héél veel games. Van origine was ik altijd een trouwe aanhanger van Nintendo, maar door de jaren heen kregen Sony’s consoles een steeds belangrijkere rol in mijn leven. Ik zou ze nu niet meer kunnen wegdenken uit mijn passie voor het medium.

De verdeling op het schoolplein is begin jaren negentig oersimpel: er zijn kinderen die een NES of Super NES thuis hebben staan en kids met een Mega Drive. Ik behoor tot die eerste groep, en hoewel sommigen uit mijn vriendengroep trots met de Sega-vlag zwaaien, vind ik dat bedrijf maar mysterieus – haast exotisch. Wanneer ik bij zo’n vriend thuis kom spelen, wordt het stoere Altered Beast, het pijlsnelle Sonic the Hedgehog of het bikkelharde Shinobi opgestart. De felle kleuren en vooral hoogwaardige muziek maken de nodige indruk op mij, maar toch hou ik het bij mijn trouwe ‘Nintendo’. Als basisscholier heb je nu eenmaal niet veel liquide middelen tot je beschikking.

©GMRimport

Do not underestimate the power of PlayStation

In 1995 ben ik elf en sta ik aan de vooravond van mijn pubertijd. Ik geniet nog met volle teugen van de Super NES – de Donkey Kong Country-spellen geven de console een tweede leven – maar lees in de Power Unlimited ook over twee nieuwe consoles die ons koude kikkerlandje aandoen. De Sega Saturn en Sony PlayStation trekken meteen mijn aandacht dankzij het opvallend volwassen gameaanbod en spellen met flitsende ‘FMV’-filmpjes. Met Sinterklaas in aantocht overweeg ik welke van de twee ik aan mijn ouders – sorry, goedheiligman – zal vragen. Is het dan eindelijk tijd om mezelf een ‘Sega’ toe te eigenen, of ga ik toch voor het nog onbewezen PlayStation?

Uiteindelijk is het Sony’s platte, grijze spelcomputer die onder de televisie prijkt. Ik herinner de unieke geur van de console en de bijbehorende controller nog als de dag van gisteren: alsof elektriciteit in een parfumflesje is gegoten. Het apparaat wordt aangezet en een intense, opwellende brom vult de woonkamer, gevolgd door enkele tintelende geluiden die in mijn hoofd worden gevisualiseerd als glinsterende sterren aan de hemel. De PlayStation doet mij in alles denken aan een premium product – inclusief de prijs, die mijn ouders meermaals verbaasd hebben herhaald.

Watch on YouTube

Als een onbetwiste Nintendo-fan is de eerste game die ik er op speel natuurlijk een platformer: Ubisofts Rayman betovert mij met zijn schitterende audiovisele presentatie. De moeilijkheidsgraad blijkt wel erg hoog te liggen, en dus ben ik uiteindelijk tot diep in de zomer van 1996 bezig om mij een weg door de uitdagende levels heen te worstelen. Aangezien ik het hele concept van ‘memory cards’ op dat moment nog niet begrijp, schrijf ik na elke speelsessie een ellenlange letter- en cijfercombinatie op een vel papier om de volgende dag verder te kunnen spelen. Ik moet wel honderden van die vellen vol hebben gekalkt.

Ontelbaar avonturen

Hoewel ik op mijn verjaardag in de zomer van 1997 terugkeer naar Nintendo voor het 3D-avontuur van Super Mario 64, blijft de PlayStation in de jaren die volgen gretig aftrek vinden in huize Musters. Ik schrik me het apelazerus door een stel bloedhonden in Resident Evil, verken mysterieuze locaties met een ietwat houterig besturende heldin in Tomb Raider, knok tegen vrienden tot mijn vingers ervan tintelen in Tekken 2 en 3 en beleef het ultieme spionnenavontuur in Metal Gear Solid. Tony Hawk’s Pro Skater luidt met zijn weergaloze soundtrack mijn punkfase in, Naughty Dog bewijst met Crash Bandicoot dat Nintendo geen patent heeft op 3D-platformers en Driver geeft mij een voorproefje van een nieuw subgenre dat een generatie later mainstream wordt gemaakt door Rockstar.

En zo worden belangrijke momenten uit de rest van mijn leven continue geaccentueerd door nieuwe PlayStation-consoles en games. De dag nadat ik een PlayStation 2 in huis haal bijvoorbeeld, beland ik met een keelabces in het ziekenhuis. Een bijkomend voordeel is wel dat ik vanuit mijn ziekenhuisbed Jak & Daxter compleet uit kan spelen. De hierboven aangehaalde openwereldgame van Rockstar – Grand Theft Auto 3 om precies te zijn – speel ik samen met mijn eerste vriendinnetje. Telkens wanneer een van ons wordt doodgeschoten of opgepakt, wordt de controller doorgegeven en is het aan de ander om zoveel mogelijk chaos te creëren in Liberty City. En ik kan niet anders dan mijn gevoelens over kunstwerken als Ico en Shadow of the Colossus uiten via geschreven woorden op internet, waardoor ik mij besef dat ik dit misschien wel de rest van mijn leven wil blijven doen.

Ook op de PlayStation 3, 4 en 5 heb ik ontelbare avonturen beleefd die mij voor altijd bij zullen blijven. De emotionele impact die de The Last of Us-games op mij hadden is nog altijd onovertroffen door andere games, terwijl Elden Ring de gamer in mij die graag uitgedaagd wordt weer heeft gewekt. PlayStation-consoles hebben mij in al die jaren naar talloze fantasievolle locaties gebracht en met een ontelbare hoeveelheid intrigerende personages kennis laten maken. Sony staat voor mij simpelweg garant voor een hoogwaardige game-ervaring.

©GMRimport

Hoewel ik mij gedurende al die tijd nog als ‘Nintendo-fan’ ben blijven zien, kan ik wel stellen dat ik inmiddels net zo goed een PlayStation-fan ben. Ik ben immers driekwart van mijn leven onafscheidelijk geweest van het merk. Ondanks dat Sony – zoals elk bedrijf – met de nodige uitdagingen worstelt, twijfel ik geen moment dat ik de rest van mijn leven ook een DualShock-, DualSense- of Dualnogwat-controller in mijn handen blijf houden. Gefeliciteerd met het jubileum, PlayStation. Op naar de volgende dertig jaar!

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Flumes and Slides-update voor Planet Coaster 2 vandaag beschikbaar
Nieuws

Flumes and Slides-update voor Planet Coaster 2 vandaag beschikbaar

De update lost ook diverse bugs op

Frontier Developments brengt vandaag 'Update 1' voor Planet Coaster 2 uit, ook wel 'Flumes and Slides' genoemd.

De update brengt diverse verbeteringen aan de stromingen en glijbanen in zwembaden. Het zorgt er voor dat gasten zich op een natuurlijkere en gevarieerdere wijze bewegen en gedragen in deze attracties. Er zijn meer bewegingen toegevoegd - waaronder de manier waarop opblaasbare banden en drijvende matten zich gedragen in stromingen en glijbanen - en gasten kunnen met hun banden en matten van de zijkant af stuiteren. De update geeft ook de mogelijkheid voor meerdere gasten om tegelijkertijd in een stroming te zwemmen.

Verder zijn er ook verbeteringen aan andere facetten van de game doorgevoerd. Zo bevat de update nieuwe omgevingsdecoraties, waaronder transparant glas en vuurwerk. Er is nu geen downloadlimiet meer in de Workshop op pc. De user interface is verbeterd en er zijn nu aparte stations voor gasten om in- en uit te stappen in attracties. Ook gedragen werknemers en gasten zich nu nog natuurlijker. Hier zijn alle patch notes te vinden.

Tot slot heeft Frontier alvast gehint naar wat er in de toekomst volgt voor Planet Coaster 2. Daarbij wordt de nadruk gelegd op het gedrag en de bewegingen van gasten, die de komende tijd alleen maar verbeterd gaat worden.

Planet Coaster 2 is verkrijgbaar via Steam, PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Uniek in e game dvergeleken met het origineel is dat men allerlei waterattracties kan bouwen. Denk onder andere aan diverse attracties waarin water een grote rol speelt, maar ook aan zwembaden. Ook zijn er manieren om parken aan te kleden. Zo is er een nieuwe tool om shows in elkaar te zetten voor gasten, inclusief het gebruik van animatronica en speciale effecten. Logischerwijs zijn er ook meer opties voor het bouwen van achtbanen.

Lars Cornelis gaf een 8 aan de game in de Gamer.nl-review: "Planet Coaster 2 is een parkbouwer waarin meestal alleen je eigen creativiteit en verbeelding een limiet vormen, maar soms ook de besturing en menustructuur je beperken. Zwembaden en glijbanen zijn een verrassend geslaagde en goed uitgewerkte toevoeging. De game is over het algemeen wat toegankelijker gemaakt voor mensen die niet het geduld of talent hebben om álles zelf te bouwen. Als managementgame is Planet Coaster 2 nog steeds magertjes."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hoverboardgame Star Overdrive arriveert in april voor Switch
Nieuws

Hoverboardgame Star Overdrive arriveert in april voor Switch

Het is niet bekend wanneer de game naar andere systemen komt

De eerder dit jaar aangekondigde tijdelijke Switch-exclusive Star Overdrive komt op 10 april 2025 uit.

Dat werd vandaag aangekondigd door uitgever Dear Villagers en ontwikkelaar Caracal Games. Ook werd een nieuwe trailer vertoond die hieronder bekeken kan worden. Het is niet bekend wanneer de game precies naar andere systemen komt.

In Star Overdrive scheuren spelers op een hoverboard door een fantasierijke scifi-wereld. De hoofdpersoon ontvangt een mysterieuze noodoproep en moet door een grote, buitenaardse wereld navigeren om zijn geliefden terug te vinden. Ontwikkelaar Dear Villagers is bekend van games als Fort Solis en Saviorless.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!